LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
eva_elsas
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2020 11:06

Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door eva_elsas »

Ik ga deze zomer met mijn dispuut op midlustrumreis naar Marokko met een reisbureau. Het reisbureau eist dat wij de laatste termijn van de aanbetaling voldoen ondanks dat het vrij onzeker is dat de reis van begin augustus door kan gaan. Ben ik verplicht deze betaling te voldoen?

M1978
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2019 12:08

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door M1978 »

Zoals al vaker is aangegeven denk ik van wel. Niet betalen zou (kunnen) betekenen dat ze de vakantie annuleren, de eerdere aanbetalingen niet worden terug betaald en geen recht op omboeken, vouchers of wat ook. Niet betalen is contractbreuk van jullie kant.

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook voor u geldt, net zoals in alle eerdere topics met dezelfde vraag, u hebt de optie tussen gewoon betalen en afwachten tot wat gaat komen of aangeven dat u de betaling wilt opschorten tot er meer bekend is.

Augustus is nog ver weg en in diverse landen worden regels versoepeld. Laden lijden door angst is niet slim om te doen. Wel om er gewoon van uit te gaan dat de overeenkomst uitgevoerd kan gaan worden. Als u gaat moet u sowieso betalen en als u niet gaat krijgt u een voucher of kunt u op een later moment het geld terug vragen.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door pieterenien »

Heeft u al gecheckt of het reisbureau of de uitvoerende touroperator is aangesloten bij de ANVR en SGR. Zo ja, dan kunt u zonder risico betalen en krijgt u bij het niet doorgaan een voucher.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

eva_elsas schreef:
02 mei 2020 11:13
Ben ik verplicht deze betaling te voldoen?
Nee, u kunt zich beroepen op uw opschortingsrecht ex art. 6:262 e.v. BW. U kunt het beste schriftelijk motiveren waarom u hier gebruik van maakt.
M1978 schreef:
02 mei 2020 12:44
Zoals al vaker is aangegeven denk ik van wel.
Als je de discussies hier had gevolgd dan had je kunnen zien dat hier al vaker is aangegeven dat er zo iets als een opschortingsrecht bestaat.
NeoDutchio schreef:
02 mei 2020 12:50
[Het is slim] om er gewoon van uit te gaan dat de overeenkomst uitgevoerd kan gaan worden.
Wat is er zo slim aan om een dergelijke aanname te maken?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 mei 2020 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Indien je nu al weet dat een partij vanwege overmacht niet kan nakomen hoef je jouw contractuele verplichting niet na te komen. Dat staat in de wet ergens @lady123 had ei goed geciteerd

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me sterk dat ik die wet geciteerd heb. 😀

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik zie het ook niet.
Bovendien maakt het feit dat Lady1234 erom bekend staat regelmatig overhoop te liggen met de quote-functionaliteit, de bewering nog onwaarschijnlijker. :mrgreen:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ElleFlowers schreef:
02 mei 2020 15:04
Indien je nu al weet dat een partij vanwege overmacht niet kan nakomen hoef je jouw contractuele verplichting niet na te komen. Dat staat in de wet ergens @lady123 had ei goed geciteerd
Maar dat weet je nu nog niet. Het beste kunt je dus gaan communiceren en eventueel de betaling opschorten in overleg met de reis organisatie.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ttltocke

Valt de laatste tijd toch wel mee, dacht ik? 😢

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234, eigenlijk heeft u daarin wel een punt. Maar er waren ooit andere tijden en die zijn mij bijgebleven. Ik vond het namelijk altijd erg grappig. :D

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ook als het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn reis doorgaat, moet ik dan nog wel de aanbetalingen blijven doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
02 mei 2020 15:01
eva_elsas schreef:
02 mei 2020 11:13
Ben ik verplicht deze betaling te voldoen?
Nee, u kunt zich beroepen op uw opschortingsrecht ex art. 6:262 e.v. BW. U kunt het beste schriftelijk motiveren waarom u hier gebruik van maakt.
Waarom is het relevant artikel 262 in te sluiten?

Gesloten