LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Consumentt »

Momenteel woon ik in een appartement uit 2008.
Ik heb verhuisplannen. Mijn oog viel op een nieuwbouwproject.
Het beoogde appartement is ongeveer even groot.
Allemaal aantrekkelijk totdat ik de energievoorziening onder ogen kreeg.
Je zou verwachten, meer dan 10 jaar jonger, nog betere isolatiie, nieuwere apparatuur, etc dus lagere energiekosten.
Maar nee hoor. Het tegendeel.

Vanzelfsprekend is het gebouw gasloos. Er is een WKO installatie.

Alleen de maandelijkse vaste kosten voor de WKO zijn al meer zijn dan wat ik nu totaal aan energie kwijt ben inclusief verbruik.
Voor de totale energiekosten komen daar de kosten van het verbruik en elektra boven op.

Als ik 1 GJ per maand reken (wat erg bescheiden is als je Google-t) reken en geschatte elektra (die een stuk hoger zullen zijn als nu want elektrisch koken en verbruik door installatie) erbij op tel voor het nieuwe appartement.
En ik reken bij mijn huidige situatie het duurste onderhoudscontract voor CV en de CV in 10 jaar afschrijf erbij dan kom ik in het nieuwe appartement op energiekosten die 2x zo hoog zijn dan in het huidige appartement.

Waar zijn we mee bezig met die energietransitie denk ik dan.

De grote vraag die ik dan ook nog eens heb is hoe goed die WKO werkt, hoe goed het te regelen is, klopt de capaciteit. Als je hierover gaat zoeken dan wordt je ook niet blij hoeveel mislukkingen je tegenkomt.

Ik zou bijna blij moeten zijn dat ik niet ingeloot ben voor een van de woningen. Maar bij elk nieuwbouw project krijg je tegenwoordig gasloos voor je kiezen....
Toch maar blijven zitten of bestaand huis zoeken?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door 16again »

In het begin zijn dit soort nieuwe technieken duur. Zonnepanelen waren 10 jaar terug 3 x duurder. Niet voorop willen lopen loont, maar transitie waanzin noemen is kortzichtig.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik kocht een oude zooi.... dit Kot in België is alleen de ligging in 't dorp geïsoleerd!

Met Ecotermix, een Russische opvolger van PPU schuim, een Pur van Bio d en 15 cm is ruim voldoende,
en in tegenstelling tot Pur, geen 25 maar 12 Kg/ M3 en damp open.

De Bio 600 versie is dan wel 8% duurder dan normale van hun, maar heerlijke Friet Kot geur na aanbrengen.....
Ook de oude dubbele glas en oude kozijnen weg gepleurd, en nu HR+++ in kunststof met 3 rubbers erin voor toch dicht houden!

Nog een WTW unit met ingebouwde verwarming/koeling en geen radiatoren meer nodig.
Met warmte van 3x 30 Heat Pipe, rekjes met reflectors voor 40% meer warmte in ochtend en avond uren...

Het was een flinke klus, maar hoop volgende jaar voor dit kleine Kot van 169 meters vloeren het verbruik te weten....
Ja, geen Pur platen, die naadloos monteren is al lastige klus en als je een enkele steen en houten binnen wand is vol schuimen en naadloos het makkelijkste.

15 cm in muren, 20 in vloer, en 28/32 cm in dak waar de pannen weg gehaald zijn en nu blikken pannen op kwamen!
Naast warmte ook prima geluids isolatie, hoor de Lijn niet meer langs komen elke ochtend.....

Welke materialen en hoeveel, en Warmtekracht of Stads Verarming, die wil ik nooit, Purmerend / Zaanstad hadden zelfde huizen en de CV ketel is veel goedkopere!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik zou eerst afwachten hoe zo'n installatie zich op termijn in onderhoudstechnische en financiële zin gaat gedragen. Nu zeker nog niet aan beginnen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Vreemd dat je denkt dat de energietransitie u een voordeel op zou moeten leveren. Het doel is een lager energieverbruik en het gebruikt van "groene" energie voor de rest. Dat kost geld en dat moet ergens van betaalt worden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Niet de energietransitie is (financiële) waanzin.
Maar de wetgeving rond collectieve warmtevoorzieningen is waanzin. Met bizar hoge tarieven. Mensen die op de één of andere vorm van stadsverwarming zijn aangesloten weten dat al jaren. De collectieve WKO installaties van appartementen complexen vallen onder dezelfde idiote wetgeving en maximum tarieven als stadsverwarming.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet wat een vakman nu kost als die al te vinden is, een €50,- is vaak Ex BTW en bepaald niet altijd de beste vakman.

Dus vele dingen zijn duur door monteren en installeren.
Als DHZer veel bespaard en weet ondanks de mooie berekening of het genoeg of tekort Isolatie was.
Bij tekort mag ik de oude Mazoet kachel opstoken die ik voor zekerheid liet staan... is dat nu Stook of Stink olie?

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door litsenj »

Ik heb nog niet zolang geleden ook via internet uitgerekend wat een warmtepomp voor mij zou kosten.
Het komt erop neer dat je eerst veel geld betaalt voor de aanschaf en vervolgens aan extra elektraverbuik net zoveel kwijt bent als aan gas.
Daarom nog geen warmtepomp voor mij, al volg ik de ontwikkelingen wel met veel nieuwsgierigheid.

Tegelijk bekijk ik bij een verbouwing kritisch naar mogelijkheden om te besparen op energieverbruik.
Dus o.a. isolatie, LT-verwarming en inductiekoken.
Sinds kort heb ik ook zonnepanelen en mijn volgende auto wordt mogelijk elektrisch, al duurt het laatste nog wel even.

Energietransitie (financiële) waanzin? Nee, hoor!
Maar het blijft wel wijs om kritisch te zijn over de kosten en baten.
Vooral in projecten lijkt maar wat (rijk) te worden gerekend om maximale subsidie te kunnen opstrijken en/of te voldoen aan het nieuwste bouwbesluit.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door witte angora »

litsenj schreef:
18 mei 2020 16:13
Ik heb nog niet zolang geleden ook via internet uitgerekend wat een warmtepomp voor mij zou kosten.
Het komt erop neer dat je eerst veel geld betaalt voor de aanschaf en vervolgens aan extra elektraverbuik net zoveel kwijt bent als aan gas.
Misschien ben je nog wel meer kwijt ook. Ik verbaas me bij de sociale huurwoningen telkens weer over de idiote bedragen die er voor energie gevraagd worden bij zogenaamde 0 op de meter woningen. Dan zou je zeggen dat je geen geld kwijt bent aan gas en elektra, maar de kosten voor de zonnepanelen en allerlei andere zaken zijn, althans bij de woningen die ik gezien heb, aanzienlijk hoger dan wat je normaal aan gas en licht kwijt bent.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Tja, en met een warmtepomp, 9 zonnepanelen en een beetje isolatie is bij ons de energierekening nog geen 50 euro per maand. Gas hebben we niet meer.

Dit jaar gaat de isolatie van 'een beetje' naar 'best goed geïsoleerd' en wij verwachten dan ook dat de energierekening nog eens halveert.

3 jaar terug had deze hoekwoning uit 1902 nog energielabel G en was het stoken voor de mussen. En moesten we onszelf met een dekentje opwarmen voor de gashaard en slapen onder een dubbel dekbed.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De rekening komt later als de saldering is geëindigd. We zullen het wel merken in de komende jaren.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit hier, inclusief gas, op nog geen 35 euro per maand. Zou ik naar een nul op de meter woning gaan dan ben ik zoveel kwijt aan extra 'servicekosten' en allerlei andere ongein dat ik op zo'n 90 per maand uit kom. Laat maar lekker zitten dus.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Salderen stopt gaan mensen weer de Vaatwasser en Wasmachine overdag draaien, net als stofzuigen alleen met mooi weer!

Of we krijgen vele Accu packs in huis en het bijbehorende brandgevaar zoals de Elektrische Auto in de
beide Kassa uitzendingen, ik heb ze al....

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Energietransitie waanzin? Financieel zeker!

Ongelezen bericht door litsenj »

witte angora schreef:
18 mei 2020 16:41
litsenj schreef:
18 mei 2020 16:13
Ik heb nog niet zolang geleden ook via internet uitgerekend wat een warmtepomp voor mij zou kosten.
Het komt erop neer dat je eerst veel geld betaalt voor de aanschaf en vervolgens aan extra elektraverbuik net zoveel kwijt bent als aan gas.
Misschien ben je nog wel meer kwijt ook. Ik verbaas me bij de sociale huurwoningen telkens weer over de idiote bedragen die er voor energie gevraagd worden bij zogenaamde 0 op de meter woningen. Dan zou je zeggen dat je geen geld kwijt bent aan gas en elektra, maar de kosten voor de zonnepanelen en allerlei andere zaken zijn, althans bij de woningen die ik gezien heb, aanzienlijk hoger dan wat je normaal aan gas en licht kwijt bent.

Dat komt waarschijnlijk omdat je bij een huurwoning geen keus hebt. Voor inkoop geldt de projectprijs (in het ergste geval ook nog eens voor goedkope troep), de huurprijs wordt maximaal verhoogd. Het verschil blijft ergens aan de strijkstok achter.
Ik weet ook huurwoningen te staan waar maar een paar panelen op liggen voor de subsidie. De panelen liggen in de schaduw van de bomen, leveren dus nagenoeg niks op, maar de huurder betaalt waarschijnlijk wel een opslag.

Wellicht zijn er ook voorbeelden van huurwoningen waar het goed gaat, maar toch.

Gesloten