LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6606
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het coronanieuws kan een mens niet ontlopen en volgens mij doen we het in Nederland niet zo slecht.
Dat er hier en daar wat meer besmettingen zijn lijkt me op zich niet zo erg, zolang de opnames in de ziekenhuizen en zeker op de ic niet enorm oplopen. En tot nu toe is dat zeker niet het geval.
Het zou voor sommige mensen wat beter zijn als ze eens niet meerdere malen per dag het internationale coronanieuws zouden volgen, alleen al voor hun gemoedsrust.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 jul 2020 22:30
Wat ik probeer aan te geven is dat het er op lijkt dat de pandemie zich aan het versnellen is. Oftewel, het reproductiecijfer wereldwijd zou wel eens een stuk hoger kunnen liggen dan 1.

In ongeveer 2 dagen zijn er een half miljoen besmettingen bij gekomen. Als dat zo doorzet, dan zijn er over een maand 15 miljoen bijgekomen, naar 30 miljoen. Een verdubbeling dus. En daarna? Weer een verdubbeling in een maand tijd? En daarna, en daarna? Met een maand of vier kun je zomaar op een half miljard zitten.
Exponentiele groei kun je niet zomaar door extrapoleren. Al gauw loop je tegen grenzen aan, die groei doen afvlakken
Elke verdubbeling is overigens een 2 keer grotere stap vooruit naar groepsimmuniteit

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, het houdt een keertje op. Als iedereen besmet is geweest valt er niks meer te groeien, tenzij mensen voor een tweede keer besmet kunnen raken. Ik probeer alleen te laten zien dat we niet gek moeten staan te kijken als er over een tijdje een enorme toename is in het aantal besmettingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan is Corona tot nu toe nog niks :
- HIV - 35 MILJOEN
- TBC- 1.5 MILJOEN PER JAAR (!)
- POKKEN - 300-500 MILJOEN ( heeft 500 jaar geduurd!)
- ZWARTE DOOD - 200 MILJOEN
- SPAANSE GRIEP - 50-100 MILJOEN
- HONG KONG GRIEP ( 1968-1969 ) 1 MILJOEN

Om er maar wat te noemen. Alleen door de huidige mediakanalen komt het het nu dagelijks binnen.

Epidemieën en pandemieën zijn van alle tijden en " de mensheid " overleeft als soort en de aanwas blijft toenemen . 😬

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Stapje voor stapje worden maatregelen weer aangetrokken. Tui heeft besloten niet langer tussen het VK en Spanje te vliegen. Dit als reactie op de quarantaineplicht voor mensen die vanuit Spanje komen. Voor vluchten van uit Duitsland, België en Nederland zijn er vooralsnog geen gevolgen. Maar of je nu nog zo prettig naar Spanje reist?

https://nos.nl/liveblog/2341853-tui-sch ... er-a1.html

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou er graag heen gaan. Zou betekenen dat ik vakantie zou hebben.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nijogeth schreef:
11 jun 2020 15:08
Het lijkt me ondertussen wel interessant om te weten hoeveel van de ruim 6000 geregistreerde coronadoden daadwerkelijk aan corona is gestorven en bij hoeveel van hen corona alleen de laatste druppel was. Uiteraard zien we dat de komende jaren als mogelijk blijkt dat we over 3 jaar eigenlijk geen oversterfte hadden. En hopelijk gaan we er ook achter komen of bepaalde mensen genetisch kwetsbaarder zijn voor corona, waardoor het virus harder aankwam. Eigenlijk blijven er nog steeds vooral vragen over en is de informatie nog steeds schaars. Maar zoals het er nu naar uit ziet, kan niet alleen Taiwan weer open, maar Nederland ook met 3 sterfgevallen en 2 ziekenhuisopnames. Maar van alle landen in Europa zijn wij juist de voorzichtigste als het gaat om het afbouwen van de maatregelen.
Vooruitziende blik was het, maar het blijkt dus inderdaad zo te zijn dat een bepaalde genetische afwijking ervoor zorgt dat het virus harder aankomt. Misschien dat het virus dan achteraf toch dichter bij een zware griep komt voor mensen die die afwijking niet hebben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Er zijn twee berichten over genen. TLR7 is de jongste en betreft het ziekteverloop. De D-polymorfisme van het ACE1-gen is voor de verspreiding relevanter. Universiteit van Gent heeft in april hier een statistisch verband gevonden, zie dit bericht.
In beide gevallen hou ik een slag om de arm. Bij TLR7 is aanvullend onderzoek nodig - wie van de patiënten buiten de risicogroep hebben deze mutatie - om het bewijs beter rond te krijgen. Bij het ACE1-gen betreft het een lopende observatie, pas wanneer Covid19 bijna verdwenen is, kun je terugkijken om dit met zekerheid vast te stellen.

*

Nog even terug naar het reisadvies voor Kroatië. Code Oranje omdat ... Nederland cijfers opgevraagd zou hebben en die niet zou hebben ontvangen. Pardon? Voor de reisadviezen vertrouwt Buitenlandse Zaken op de adviezen van het RIVM. Logische vervolgvraag: bij wie heeft het RIVM dan cijfers opgevraagd, want in Kroatië weet niemand ergens van. Bovendien zijn alle cijfers altijd al openbaar geweest. Kan het RIVM niet overweg met een zoekmachine? Koronavirus.hr geeft een compleet overzicht sinds maart. Gelukkig zijn Nederlanders niet de belangrijkste groep toeristen in Kroatië en verloopt het seizoen toch boven verwachting, natuurlijk wel veel minder dan in 2019.

We leven iets meer mee met de Spanjaarden, nu de Britten massaal vertrekken, voordat ze twee weken extra thuis moeten zitten. Voor het toerisme zijn de Britten een relevante groep en van al die wisselende reisadviezen wordt je ook moedeloos.

scharrelschipper
Berichten: 1826
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Wat een ellende!
Maar goed,dat wisten we al.
Hier valt het mee,daar valt het een beetje mee, en in andere landen gaat het slechter en in België gaat de zaak weer min of meer op slot.
Wat moeten we hiermee?
ik ben zwaar tegen al die complot denkers,maar ik begin me toch af te vragen of onze "leiders"nog wel van deze wereld zijn.
Vandaag weer iemand hoorde oreren dat Bill Gates een vaccin heeft dat de wereld bevolking gaat reduceren en dat het virus "uitgestrooid"is door de illuminatie figuren.
Hoe maf kun je zijn?
En er is geen peil op te trekken met al die verschillende regels in de verschillende landen.
ik bevind me nu in Mokum,zou dat gevaarlijk kunnen zijn?
Gelukkig staat er aardig wat wind,de bui zal dus wel over waaien.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
26 jul 2020 21:39
ik ben zwaar tegen al die complot denkers,maar ik begin me toch af te vragen of onze "leiders"nog wel van deze wereld zijn.
Goede vraag, die mij herinnert aan een satire: heb je een (minister-)presidente, dan gaat het goed. Heb je een (minister-)president, dan gaat het minder goed.

*

Vanmiddag om 5 uur kwam het bericht, dat vakantiegangers, die op Duitse vliegvelden landen, verplicht getest gaan worden. Zal nog een paar dagen duren, voordat dit ingaat, want de wetgeving moet kloppen, anders wordt deze maatregel door een rechter strijdig met de integriteit van je lichaam verklaard.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Je merkt aan alles dat de teugels verder worden aangetrokken. Het reisadvies naar Barcelona en omgeving is van geel naar oranje gegaan. Nederlanders die daar zijn wordt in overweging gegeven nu al terug te gaan.

Maar ook in Nederland lijkt het aantal besmettingen toe te nemen. Nog niet spectaculair, maar rondkijkend in Europa, zien we toch wel een tendens die we niet moeten willen. Verwacht, dat wel, vanwege het loslaten van allerlei maatregelen. Maar we zullen er rekening mee moeten houden dat er een moment komt dat niet alles meer kan wat nu nog wel kan.

Dus: geniet er voorlopig nog maar van. Van de week wordt het mooi weer, dus lekker naar buiten, binnen de geldende regels uiteraard.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ai, extra reden om voorzichtig te zijn dat je niet besmet raakt. De onderstaande link komt uit de Volkskrant, maar dat is alleen voor abonnees. Op de RTL site staat dat bij 100 herstelde Coronapatiënten ongeveer 1/3 de hartspier beschadigd is. Bij 60 zijn tekenen van een ontsteking van de hartspier aangetroffen, bij 32 is littekenweefsel ontstaan. De meesten waren tussen de 45 en 53 jaar.

Dit is de RTL-site: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... est-regels

Dit is de link naar de Engelse site:
https://jamanetwork.com/journals/jamaca ... erm=072720

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ouderen die geen Covid19 besmetting hadden hebben in de 50+ wel vaker dit soort sporen....
Het kan door Covid19 komen maar ze waren al niet meer perfect en vertoonde enige zwakke plekken.

LUMC melde dit al eerder, ze worden vaak zieker en slechter maar waren vooraf niet 100% gezond.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is een goede studie, tegelijk een oproep om de hartconditie van zoveel mogelijk Covid19-patiënten te controleren.

De lijst wordt langer en langer. Of het virus zelf of een overreactie van het immuunsysteem, beide leveren schade op aan praktisch elk orgaan. Nieren, lever (daarmee ook de milt en alvleesklier), hart, hersenen, teelballen (!), zenuwbaan, longen, verlies van geur en smaak - alles komt voor, maar weer niet bij elke patiënt en ook niet in dezelfde mate en ook niet altijd permanent. Terugkerende overeenkomst is de ACE2-receptor, die door dit virus als toegangsdeur wordt gebruikt.

Dag positief afsluiten? Boris Johnson gebruikt zichzelf als voorbeeld in een nieuwe campagne tegen obesitas in het VK.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zal tijd worden 😁.
Aan obesitas zitten veel gerelateerde klachten en zeker bij Corona werkt het in je nadeel , dat is wel duidelijk gebleken.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wordt ik er wel een beetje triest van... en dan te bedenken dat er nog steeds volksstammen zijn die denken dat het niet veel anders dan een griepje is... Juist dat maakt me zo triest.

Vorige week een dagje van het vrijwilligerswerk overgeslagen vanwege de uitbraak in Hillegom en Nieuw-Vennep. Woon er redelijk dicht bij, en mensen pendelen nu eenmaal op en neer. Waarom? Er zijn er daar meerderen die in de risicogroep zitten. Dan neem je geen risico. Inmiddels lijkt het allemaal heel erg mee te vallen. Nog even een dagje aankijken, en dan eens overleggen of ik het weer op ga pakken, of nog een weekje wachten.

Misschien is voorzichtiger dan nodig is. Maar de beslissing moesten we nemen met de info die er op dat moment was: 23 besmettingen, 300 mensen werden gemonitord. Driehonderd mensen die, indien besmet, het virus aan anderen door zouden kunnen geven. En dan gaat het hard. En ik zou toch niet willen dat ik nog vele jaren spijt zou hebben omdat ik vond dat 'het toch wel kon', terwijl het niet kon.

En ondertussen lees je dat er mensen zijn met klachten die gewoon naar hun werk gaan, mensen die getest zijn maar de uitslag nog niet hebben, doen gewoon alles wat ze altijd deden, gaan niet in isolatie niks... Ik snap het niet... Misschien denk ik wel zo omdat ik ooit mijn opa met een longontsteking op zijn bed heb zien liggen, waar hij met zijn COPD altijd zo voorzichtig mee was, geen idee. Er zijn wel meer dingen geweest die een enorme invloed op mijn ontwikkeling hebben gehad.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Probeer het onderwerp ook af en toe los te laten, WA, is beter voor jezelf.

Na Nieuwsuur komt de Volkskrant vandaag met een reconstructie van het testbeleid. Kern van het verhaal: er kon veel meer getest worden. Woordvoerder van het ministerie vat de denkwijze van het OMT samen: 'In een lockdown heeft testen een beperkte invloed. Als mensen thuis zijn, verspreiden ze het virus niet verder.'
Dat hebben we gezien. Ook thuis kun je prima elkaar besmetten.

Lowieze
Berichten: 6606
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Witte angora, Ik ben het eens met het advies van Jablan, probeer het eens wat los te laten.
U zoveel zorgen maken om iets waar u totaal geen invloed op hebt, dat is niet gezond. Blijf ook niet tobben over wat er in het verleden is gebeurd, probeer er een streep onder te zetten, het is nou eenmaal zo gelopen.
Op Google maar blijven zoeken naar slecht nieuws is sowieso geen goed idee, beter is het om eens een lekker muziekje op te zetten en heerlijk mee te zingen, kijk eens op YouTube naar grappige filmpjes en lees eens alleen het positieve nieuws.
Ik weet het, ik sta bij u onder de negeerknop, maar ik doe toch een poging :D

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dank voor jullie advies, Jablan en Lowieze. Tobben is inderdaad niet goed, alleen komen sommige herinneringen nu eenmaal af en toe boven, daar doe je weinig aan. Het is zo gelopen, inderdaad, hoe het vroeger was, daar had ik geen invloed op. Wat ik ermee doe, dat ligt wel in mijn macht. Van het weekend wil ik dus weer mijn weekendvrij abonnement activeren, dat gaat wel lukken. En ik ben in afwachting van een museumkaart, kan ik er weer lekker op uit. Heb al wat musea uitgezocht! Kom je vanzelf weer leuke en spontane mensen tegen, met vergelijkbare interesses, al is het elders in het land. Hier is en blijft het raar volk.

En, Lowieze, wat het negeerlijstje betreft, daar heb ik je een tijdje geleden al afgehaald. ;)

Lowieze
Berichten: 6606
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
27 jul 2020 23:24
Zal tijd worden 😁.
Aan obesitas zitten veel gerelateerde klachten en zeker bij Corona werkt het in je nadeel , dat is wel duidelijk gebleken.
Precies, als je dit leest: “ Uit recent onderzoek blijkt dat 77 procent van de coronapatiënten die in Nederland op de intensive care belandde, met overgewicht kampte.
Ongeveer de helft van de Nederlanders is te dik, zo'n 15 procent van de bevolking heeft obesitas. Bij mensen met overgewicht werkt het immuunsysteem minder goed.”, dan schrik je toch wel even.

Gesloten