LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
RominaS
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020 08:54

Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door RominaS »

Beste dames en heren,
Wie kan mij helpen? Ik heb in december 2019 een eenzijdig auto ongeval gehad waarbij een traumahelikopter voor mij is opgeroepen. Het ongeluk is gebeurd in Roermond, Nederland. De traumahelikopter van Aachen, Duitsland is toen opgeroepen. Door incorrecte naam en adres heeft Duitsland de post niet bij mij rechtstreeks gekregen maar hebben ze na maanden een incassobureau ingeschakeld welke mijn naam en adres heeft gevonden. Deze wil zsm de rekening van 6000 euro betaald krijgen. Toen hij bij me aan de deur was geweest heb ik direct de rekening ingediend bij VGZ. Ik heb dit gedaan terwijl ik iemand van VGZ aan de lijn had. ZIj vertelde me dat ik extra documenten mee moest sturen waarin stond waarom er een duitse helikopter was opgeroepen. DIt heb ik gedaan en het dossiernummer van de politie toegevoegd, volgens de politie zou dit genoeg moeten zijn.
Nu heeft VGZ echter maar 1250 euro vergoed omdat dit valt onder een buitenlandse zorgkosten met een maximum van 1250 euro. Ik heb bezwaar ingediend maar wat als ze dit nu afwijzen? Ik kan zelf deze rekening echt niet betalen en ik ging er dan ook vanuit dat dit zeker eronder zou moeten vallen.

Wie of wie heeft er tips voor me?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door mahadma »

Als er in de voorwaarden staat bij buitenlandse hulp: max € 1250 dan is dat dus ook het maximum. En dan voldoen ze aan hun voorwaarden die u (waarschijnlijk) niet gelezen of nooit aan gedacht heeft.
Aannemen dat het volledig gedekt zou zijn is in deze dus ook een aanname.
Uitgaande van een ongeluk waarbij een ander schuldig is dient die verzekering de kosten, alle kosten van de tegenpartij (= u) te betalen. Dit gaat in uw situatie niet op, éénzijdig ongeval.
Het enige wat u kunt proberen dat uw verzekeraar meewerkt. Als dit een nee wordt dan is het "rekening man/vrouw".

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mahadma schreef:
10 aug 2020 15:36
Als er in de voorwaarden staat bij buitenlandse hulp: max € 1250 dan is dat dus ook het maximum. En dan voldoen ze aan hun voorwaarden die u (waarschijnlijk) niet gelezen of nooit aan gedacht heeft.
Aannemen dat het volledig gedekt zou zijn is in deze dus ook een aanname.
Uitgaande van een ongeluk waarbij een ander schuldig is dient die verzekering de kosten, alle kosten van de tegenpartij (= u) te betalen. Dit gaat in uw situatie niet op, éénzijdig ongeval.
Het enige wat u kunt proberen dat uw verzekeraar meewerkt. Als dit een nee wordt dan is het "rekening man/vrouw".
Als er in Nederland een ongeval gebeurd en er komt een artsenteam uit Duitsland, dan is het nog steeds Nederlandse zorg. Voor de verzekering zou het niet moeten uitmaken of er een Nederlandse of Duitse traumaheli komt, de zorg wordt in Nederland gegeven.
Tenzij TS vliegend naar Aachen is gegaan, dan zou het anders kunnen zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit kan natuurlijk niet waar zijn. Dat er een traumahelikopter uit Duitsland opgeroepen wordt, had u zelf helemaal niet in de hand, maar zal gebeurd zijn omdat die het dichtste bij was.

En het waren natuurlijk ook helemaal geen “buitenlandse zorgkosten”. U was in Nederland en daar is zorg aan u verleend.

Dien een klacht in over de gang van zaken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door berndv »

mahadma schreef:
10 aug 2020 15:36
Als er in de voorwaarden staat bij buitenlandse hulp: max € 1250 dan is dat dus ook het maximum.
Ja, dat klopt. Maar als je een ongeluk krijgt in Roermond, is het vreemd dat je voor de noodhulp opeens de vergoeding krijgt voor buitenlandse noodhulp. Hoewel Roermond bijna Duitsland is, is het nog steeds gewoon Nederland, en als ze door een tekort in capaciteit een Duitse traumaheli inzetten voor een Nederlands ongeval, zou ik het logisch vinden dat je hier ook gewoon de Nederlandse vergoeding voor krijgt. Oftewel het eigen risico en daarboven vergoed. Nu zou je eigen risico er toch al wel aan zijn, aangezien het vervolg van een vlucht met een traumaheli vaak ook niet met een pleistertje afgedaan wordt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
10 aug 2020 15:43
Dit kan natuurlijk niet waar zijn.
Gewoon puur op basis van gevoel en logica is dit ook mijn reactie. Zorg "vanuit het buitenland" is iets heel anders dan 'zorg in het buitenland".

Als ik de omschrijvingen in de Algemene Voorwaarden lees, gaat alles er vanuit dat met "zorg in het buitenland" uitdrukkelijk gaat om zorg die verleend wordt terwijl je in het buitenland verblijft. Daarvan is geen sprake.

Dus inderdaad: dien een klacht in en geef zo expliciet mogelijk aan wat de situatie was. Mogelijk heeft er gewoon iemand niet verder gekeken dan zijn neus lang is.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door mahadma »

De vraag is dus: Is de vraagsteller ter plekke (lees roermond) behandeld door de duitse trauma heli (die niet "zomaar" wordt opgeroepen) en weer leeg naar duitsland gevlogen is of is de patiënt met de trauma heli naar Achen gevlogen of naar Maastricht. De afstand zou onder levensbedreigende situaties van levensbelang geweest kunnen zijn.

De vliegafstand in KM roermond-aachen =46,73 km, roermond-maastricht = 43,5 km.
Laatst gewijzigd door mahadma op 10 aug 2020 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En al zou de traumahelikopter met de Ts naar Aken gevlogen zijn, dan is het nog binnenlandse zorg.

Want dat zou dan gebeurd zijn door gebrek aan plaats in Nederland of door de ernst van de verwonding.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door berndv »

mahadma schreef:
10 aug 2020 15:58
De vraag is dus: Is de vraagsteller ter plekke (lees roermond) behandeld door de duitse trauma heli (die niet "zomaar" wordt opgeroepen) en weer leeg naar duitsland gevlogen is of is de patiënt met de trauma heli naar Achen gevlogen of naar Maastricht. De afstand zou onder levensbedreigende situaties van levensbelang geweest kunnen zijn.
Maar ook het antwoord op die vraag kan geen 1250 euro zijn.

Buitenlandse zorg wordt vergoed tot het tarief dat voor dezelfde behandeling gangbaar is in Nederland. Een vlucht met een traumahelicopter in Nederland kost een veelvoud van 1250 euro, dus ik vind het wel erg raar dat deze kosten niet vergoed worden.

Dus ook al zou het als buitenlandse zorg gerekend mogen worden, daar is in de basisverzekering bij VGZ geen normaal limiet op 1250 euro.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door omega19 »

RominaS schreef:
10 aug 2020 09:03
Nu heeft VGZ echter maar 1250 euro vergoed omdat dit valt onder een buitenlandse zorgkosten met een maximum van 1250 euro. Ik heb bezwaar ingediend maar wat als ze dit nu afwijzen? Ik kan zelf deze rekening echt niet betalen en ik ging er dan ook vanuit dat dit zeker eronder zou moeten vallen.

Wie of wie heeft er tips voor me?
Eerst maar even rustig de uitkomst van het bezwaarschrift afwachten.
Het is apert onredelijk als zou VGZ maar 1.250 euro vergoeden ipv 6.000 euro en ik verwacht ook dat ze het volledige bedrag zullen toewijzen. ( minus evt. eigen risico)
Laatst gewijzigd door omega19 op 10 aug 2020 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
10 aug 2020 16:19
Het is onredelijk als VGZ maar 1.250 euro vergoed ipv 6.000 euro en ik verwacht ook dat ze het volledige bedrag zullen toewijzen.
Waarom is het onredelijk en waarom verwacht je dat?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je in Nederland een ongeval krijgt en de hulpverlening laat een traumahelikopter komen, dan vind ik het ook onredelijk als je die zelf zou moeten betalen, alleen omdat het toevallig een Duitse is. Als slachtoffer heb je er geen enkele invloed op. Omdat bv de helikopter van Maastricht toevallig niet beschikbaar was, krijgt TS een vette rekening die niet vergoed zou worden? Dat zou ik zeer onredelijk vinden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

VGZ ziet Duitse factuur en blijkbaar niet naar ingehuurde voor locatie in NL gekeken.....

Als Belg zit ik tussen ¾ Nederland en hier komen ook NL ambulance vaak langs...
Denk dat VGZ een foutje maakte en gewoon weigeren....
Op de heli na 100% in NL gebleven dus VGZ, ze zijn zelf ziek.
Negeer incasso want ze hadden voor ingehuurde ook NL systeem moeten volgen, afgifte punt ziekenhuis wist U wel te vinden.

Helaas komen er wel vaker grens fouten.

RominaS
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020 08:54

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door RominaS »

Ze hebben een helikopter uit Duitsland laten komen omdat deze het dicht bijzijnde was en beschikbaar. Ik ben uiteindelijk met de gewone ambulance naar Maastricht gebracht dus niet met de traumaheli. Ik hoop ook dat vgz met de kosten toch nog akkoord gaat. Het bezwaar heeft de rechtsbijstand voor me geregeld en daar staat alles in. Incassokosten hoef ik niet te betalen ivm onjuiste naam en adres. Het eerste bezwaar zijn ze bij vgz kwijt geraakt en nu is vandaag de 2e aangetekend afgeleverd. Ben benieuwd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eerste bezwaar kwijt, treurig. Dit komt gewoon voor vergoeding in aanmerking.

Mooi dat u de rechtsbijstand er al opgezet hebt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »


16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door 16again »

Hawk-Eye schreef:
13 aug 2020 07:05
lees dit eens door....

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... helikopter
Wel een vergelijkbaar geval. Met als mijn conclusie, dat we er niet zo veel mee opschieten omdat uitkomst ontbreekt

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
13 aug 2020 08:40
Hawk-Eye schreef:
13 aug 2020 07:05
lees dit eens door....

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... helikopter
Wel een vergelijkbaar geval. Met als mijn conclusie, dat we er niet zo veel mee opschieten omdat uitkomst ontbreekt
uitkomst staat er wel in, verzekering heeft de kosten vergoed nadat ze de zaak nog eens goed hebben bekeken, ze keken alleen maar naar het feit dat er een Duitse maatschappij op stond voor het vervoer, maar niet dat de situatie zich in Nederland afspeelde.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
13 aug 2020 08:48
uitkomst staat er wel in, verzekering heeft de kosten vergoed nadat ze de zaak nog eens goed hebben bekeken
waar lees je dat? Ook na 2e keer lezen zie ik dat niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vergoeding buitenlandse traumahelikopter

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
13 aug 2020 11:36
berndv schreef:
13 aug 2020 08:48
uitkomst staat er wel in, verzekering heeft de kosten vergoed nadat ze de zaak nog eens goed hebben bekeken
waar lees je dat? Ook na 2e keer lezen zie ik dat niet.
Dan heb je waarschijnlijk ook 2 keer de knop gezien met "Toon alle antwoorden", rode knop, witte letters :wink: . Dan moet je nog wel een stukje verder naar beneden, op 25 november 2008 om 10:23 schrijft ts dit:
Goed nieuws!


Ik ben vandaag gebeld door CZ, en de nota van de helikoptervlucht wordt volledig vergoed!


De reden dat de nota zo lang in behandeling is geweest, is dat het niet gebruikelijk is dat het door een Duitse maatschappij wordt verzorgd. Normaal gesproken zijn de kosten van een helikoptervlucht voor het ziekenhuis, maar in dit geval dus niet omdat het een Duitse maatschappij betrof. CZ heeft e.e.a. uit moeten zoeken. Ze hebben o.a. ook contact gezocht met het ziekenhuis in Enschede. Ze hebben excuses gegeven voor het lange wachten en gaan de nota nu volledig vergoeden. Alle stress voorbij..


Iedereen bedankt voor alle hulp en reacties!


Stephanie
Oftewel, verzekering heeft betaald, maar rekening had in deze casus helemaal niet bij de patient moeten komen, maar had aan het ziekenhuis gefactureerd moeten worden.
Laatst gewijzigd door berndv op 13 aug 2020 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten