LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn problemen voor het realiseren van nieuwe fysieke aansluitingen. Voordat er gegraven moet worden, moeten er tegenwoordig oriënterende bodemonderzoeken gedaan worden, want die mannen met die scheppen hebben in het verleden nét wat te vaak onbeschermd de spade in een plaat asbest of oude lekkende HBO tank gezet, en die aannemers zijn verantwoordelijk voor een veilige werkplek, ook buiten. Echter moet een ingenieursbureau voor die oriënterende onderzoeken archiefonderzoek kunnen doen bij gemeenten, en als dié mensen thuiswerken, duurt het veel langer voordat die al die papieren hebben gescand en gemaild. Daarna moet er soms nog aanvullend, fysiek buiten, onderzoek gedaan worden, en ook dat kost tijd aan planning en uitvoering. Normaliter mogen veldploegen samen, dus 2 mensen uit 2 huishoudens, in één bus naar een klus rijden, dat is nu niet echt veilig.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
15 jan 2021 08:40
Uh, nee. Alleen het stukje vanaf je router naar de setopbox (in geval van KPN en dochtermerken) gaat over IP.
?? IP is end to end.
PeterPeters1966 schreef:
15 jan 2021 08:40
Zowel TV via Coax als via glasvezel wordt getransporteerd over een eigen stukje spectrum op de physical layer naast het reguliere internetverkeer.
Andere layer1 en layer2 techniek verandert niets aan layer3, welke gewoon met IP adressen werkt

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Is het een idee om voor dit soort digitale kommaneuckereij even een eigen topicje te openen? Dit heeft niet zoveel met corona te maken, of wel?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
15 jan 2021 08:44
Nijogeth schreef:
14 jan 2021 17:26

Het doet me deugd te zien dat mensen toch gewoon proberen aan hun inkomsten te komen en er duidelijk wat bedrijvigheid is, ook al probeert de overheid ze kapot te maken met de verlenging van de maatregelen.
Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen. Als die idiote wappies roepen dit soort onzin en als je dan om argumenten vraagt krijg je terug dat je een schaap bent en zelf op onderzoek moet uitgaan. Als ik iets ergens van vindt en argumenten heb wil ik dat juist tegen zoveel mogelijk mensen vertellen. Waarom willen die wappies dat dan niet? Misschien omdat ze geen argumenten hebben? Misschien zijn de wappies wel de echt schapen die zich voor het karretje laten spannen van lieden die belang hebben bij instabiliteit.
Je begint tenminste nog met een echte vraag, dus ik zal je antwoord geven. Maar ik moet wel even aangeven dat ik het bestaan van dit virus totaal niet ontken (zoals die wappies). Sterker nog, ik heb het zelf in maart afgelopen jaar gehad.

Maar om terug te komen op die vraag. In mijn ogen had de overheid verschillende keuzes. Het sluiten van de winkels was er natuurlijk 1 van, maar als men het funshoppen tegen wilde gaan, dan had men natuurlijk ook al die winkels die nu dicht zijn op afspraak kunnen laten werken.

Het sluiten van kappers snap ik bijvoorbeeld ook niet goed. Die werken op afspraak, de kapper heeft een mondkapje op en staat achter je. De kans op verspreiding is dan toch echt vrijwel nihil.

Daarbij had men wel een gedegen steunplan moeten bedenken en niet de ondernemers met hun hoofd op het hakblok moeten leggen en deze allemaal op hun spaargeld laten interen. Dat zou wel zo normaal zijn, het is namelijk niet zo dat ze vrijwillig sluiten, nee, de meesten wilden gewoon open blijven.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als het kabinet valt, zie ik toch wel mogelijkheden voor wat forummers hier :lol:

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:34
PeterPeters1966 schreef:
15 jan 2021 08:44
Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen.
Je begint tenminste nog met een echte vraag, dus ik zal je antwoord geven. [...]
Een heel verhaal maar de vraag beantwoord je niet: "Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen."

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

joep873 schreef:
15 jan 2021 10:45
Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:34
PeterPeters1966 schreef:
15 jan 2021 08:44
Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen.
Je begint tenminste nog met een echte vraag, dus ik zal je antwoord geven. [...]
Een heel verhaal maar de vraag beantwoord je niet: "Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen."
Nou de reden weet ik niet, dat moet je aan de overheid vragen, maar met alle andere mogelijkheden die men links laat liggen en het feit dat men ze amper steun geeft, blijkt niet dat ze de ondernemers hoog hebben zitten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:34
Het sluiten van kappers snap ik bijvoorbeeld ook niet goed. Die werken op afspraak, de kapper heeft een mondkapje op en staat achter je. De kans op verspreiding is dan toch echt vrijwel nihil.
Die snap ik niet. Als je geknipt wordt, zit je voor die kapper.
Als besmettingen alleen naar voren, en niet naar achteren plaatsvinden, kan een besmette kapper per dag 20 klanten infecteren.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:34
Maar om terug te komen op die vraag. In mijn ogen had de overheid verschillende keuzes. Het sluiten van de winkels was er natuurlijk 1 van, maar als men het funshoppen tegen wilde gaan, dan had men natuurlijk ook al die winkels die nu dicht zijn op afspraak kunnen laten werken.

In feite zie je dat in sommige sectoren/ketens al gebeuren. Van de week primer bij de Gamma 'gehaald'. Dat wil zeggen: online inlezen, online bestellen en betalen, en op afspraak bij het filiaal ophalen. Er was die dag overigens geen tijdslot; in tegenstelling tot vorige week, wat me verteld werd, was het erg rustig. Wel fijn, om een paar minuten even te kunnen kletsen, tot de volgende klant er aan kwam.

Je ziet het ook bij veel restaurants gebeuren: je kan er niet eten, wel afhalen. Op die manier probeert men de schade toch enigszins te beperken. Moet zeggen dat het soms best wel lekker is onderweg koffie te kunnen scoren. De langeafstandswandelingen zitten er nu even niet in, maar wat is het fijn als je een kilometer of 8 of 10 in de benen hebt, om ergens op een bankje warme koffie naar binnen te kunnen lebberen.

Ergens is het te hopen dat het niet het 'nieuwe normaal' gaat worden. Over een paar weken moet er vloerbedekking in een van de slaapkamers gelegd worden, en er moet nog een behangetje tegen aan. Het is wel fijn als je fysiek kunt zien wat je gaat krijgen. Online is het lastig om aan te voelen hoe vloerbedekking aanvoelt of wat het effect is bij daglicht. Hoe dat opgelost kan worden? Geen idee. Misschien was de Kijkshop indertijd haar tijd wel ver vooruit. Stalen behang en vloerbedekking achter plexiglas, je kunt het nog steeds niet 'voelen', maar je kunt wel goed zien hoe de kleuren zijn. En het plexiglas is itt tot het behang en de vloerbedekking prima schoon te poetsen.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:50
Nou de reden weet ik niet, dat moet je aan de overheid vragen.
Nee, jij stelt dat de overheid als doel heeft om mensen kapot te maken, dus aan jou de vraag waarom ze dat zouden doen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

joep873 schreef:
15 jan 2021 11:02
Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:50
Nou de reden weet ik niet, dat moet je aan de overheid vragen.
Nee, jij stelt dat de overheid als doel heeft om mensen kapot te maken, dus aan jou de vraag waarom ze dat zouden doen.
Dan mag je terug lezen, want ik zeg nergens dat dat het doel is, alleen dat ze het proberen. Men kan het natuurlijk gewoon zo aanpakken dat de ondernemers er warmpjes bij kunnen zitten deze winter en zich geen zorgen over hun bedrijf hoeven te maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
15 jan 2021 10:51
Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:34
Het sluiten van kappers snap ik bijvoorbeeld ook niet goed. Die werken op afspraak, de kapper heeft een mondkapje op en staat achter je. De kans op verspreiding is dan toch echt vrijwel nihil.
Die snap ik niet. Als je geknipt wordt, zit je voor die kapper.
Als besmettingen alleen naar voren, en niet naar achteren plaatsvinden, kan een besmette kapper per dag 20 klanten infecteren.
Los daarvan pak je deurklinken vast, raak je pinautomaten aan, zit je aan de leuning van een kappersstoel, bewegen aerosolen mee op de luchtstromen in een ruimte, en zo verder. En die niet medische mondkapjes, mits goed gedragen en regelmatig ververst, houden zelfs in dat perfecte scenario niet álle virusdeeltjes tegen.

Wat in een eerder door mij hier al gedeeld artikel stond, vond ik wel verhelderend. Van het normale coronavirus, is de R0, dus de besmettelijkheid zonder maatregelen, ~2,4. Mét een pakket aan maatregelen is dat nu net <1,0, maar eind april zelfs 0,5 geweest. Dan die Engelse variant, die heeft een geschatte R0 van iets boven de 4, wederom zonder maatregelen. (zie ook dit filmpje met uitleg over de R0)

Dus dan even wat bierviltjestatistiek. Met volle inzet en commitment konden we eind april de R met ~2 verminderen. (R0 van 2,4 naar R van 0,5) Bij de Engelse variant zou er dan nog een R van 2 overblijven, zegmaar wat we eind februari meemaakten met de normale variant zonder maatregelen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

joep873 schreef:
15 jan 2021 11:02
Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:50
Nou de reden weet ik niet, dat moet je aan de overheid vragen.
Nee, jij stelt dat de overheid als doel heeft om mensen kapot te maken, dus aan jou de vraag waarom ze dat zouden doen.
Ik denk dat dit soort opmerkingen in de categorie 'borrelpraat' vallen. Dan heeft het weinig zin om naar bewijzen, bronnen, en dat soort dingen te vragen.

Misschien kunnen we sommige discussies sneller afhandelen door af en toe de juiste waarde aan uitspraken toe te kennen. :wink:

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
15 jan 2021 11:22
joep873 schreef:
15 jan 2021 11:02
Nijogeth schreef:
15 jan 2021 10:50
Nou de reden weet ik niet, dat moet je aan de overheid vragen.
Nee, jij stelt dat de overheid als doel heeft om mensen kapot te maken, dus aan jou de vraag waarom ze dat zouden doen.
Ik denk dat dit soort opmerkingen in de categorie 'borrelpraat' vallen. Dan heeft het weinig zin om naar bewijzen, bronnen, en dat soort dingen te vragen.

Misschien kunnen we sommige discussies sneller afhandelen door af en toe de juiste waarde aan uitspraken toe te kennen. :wink:
Op zich kan ik me daar nog in vinden ook. Maar dat vraagt wel van diegene die de uitspraak doet, dat die ook gewoon snapt dat het gewoon borrelpraat is en dan moet je er ook tegen kunnen dat een uitspraak als borrelpraat wordt weggezet. Het klinkt leuk, maar gaat nergens over en hoort in de huiskamer thuis.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
15 jan 2021 11:10
Dus dan even wat bierviltjestatistiek. Met volle inzet en commitment konden we eind april de R met ~2 verminderen. (R0 van 2,4 naar R van 0,5) Bij de Engelse variant zou er dan nog een R van 2 overblijven, zegmaar wat we eind februari meemaakten met de normale variant zonder maatregelen.
Op mijn bierviltje zou ik niet focussen op -2 , maar op de procentuele afname van de -2 destijds. En hetzelfde percentage los laten op een hogere beginwaarde:
(0,5 /2.4) * 4
En dan komen we dicht bij de huidige R=1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
15 jan 2021 11:34
sjohie schreef:
15 jan 2021 11:10
Dus dan even wat bierviltjestatistiek. Met volle inzet en commitment konden we eind april de R met ~2 verminderen. (R0 van 2,4 naar R van 0,5) Bij de Engelse variant zou er dan nog een R van 2 overblijven, zegmaar wat we eind februari meemaakten met de normale variant zonder maatregelen.
Op mijn bierviltje zou ik niet focussen op -2 , maar op de procentuele afname van de -2 destijds. En hetzelfde percentage los laten op een hogere beginwaarde:
(0,5 /2.4) * 4
En dan komen we dicht bij de huidige R=1
Maar er nog steeds bóven, en met de huidige zeker zo strenge lockdown, en nog zonder significante verspreiding van die Engelse variant als factor, zitten we door allerlei redenen dichter bij de 1 dan die 0,5. Ik betwijfel ten zeerste of "we" het op kunnen brengen om nog een keer de inspanning te leveren om die R zo te verlagen. Famke Louise lukt het iig niet echt meer lees ik net.

Volgens mij hoeven we beiden onze statistische diensten niet echt aan te bieden bij het RIVM.. :wink:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
15 jan 2021 11:08
Dan mag je terug lezen, want ik zeg nergens dat dat het doel is, alleen dat ze het proberen. Men kan het natuurlijk gewoon zo aanpakken dat de ondernemers er warmpjes bij kunnen zitten deze winter en zich geen zorgen over hun bedrijf hoeven te maken.
En waarom zou de overheid (lees belastingbetaler) moeten zorgen dat alle ondernemers er warmpjes bij kunnen zitten? Persoonlijk vind ik dat de regelingen erg netjes zijn (en noodzakelijk) maar om nu miljarden extra te gaan geven om ze er warmpjes bij te laten zitten en hier jaren lang meer belasting voor te betalen gaat me iets te ver.

Op langere termijn moeten we al die steunmaatregelen gewoon weer betalen. En uit de faillissement cijfers kun je duidelijk opmaken dat de huidige steun ook bedrijven in stand houdt die het sowieso niet zouden redden.

Vind het voorstel van o.a. Ahoy dan redelijk, zet een noodfonds op en als ze er gebruik van maken betalen ze dat weer terug in een termijn van 10 jaar. Zo neemt deze branche zijn verantwoordelijkheid met een steun vanuit de overheid. Dit zou eigenlijk voor meer branches mogen gelden, een noodfonds oprichten die in dergelijke crisissen uitbetaald.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
15 jan 2021 10:37
Als het kabinet valt, zie ik toch wel mogelijkheden voor wat forummers hier :lol:
Als ik alleen plaatjes kijk op nos.nl , dan heb ik de indruk dat de verkiezingscampagne al bgonnen is, en deze vanaf de fiets wordt gevoerd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik moet zeggen dat de cijfers wel de goede kant op lijken te gaan. De piek in de ziekenhuizen is geweest en langzaam weer maar beneden aan het gaan. Het aantal besmettingen zit allang niet meer rond de 10000, maar zit toch veelal onder de 7000 de laatste week. Het gekke is dat we hier eigenlijk na de kerst een heel ander beeld zien dan men in Engeland ziet, waar de besmettingen alleen maar stijgen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Mmm. Ik heb afgelopen week even de regeling bekeken voor mijzelf, heb tot nu toe nog geen steun nodig gehad, maar dat valt toch vies tegen. De kleinere detaillist vist in veel gevallen achter het net. Ik zie in de verkoopgroepen in mijn regio ook steeds meer crowdfundingsacties voorbij komen van ondernemers die ook geen enkele vorm van compensatie krijgen en nu toch financieel in de problemen komen. Ik snap best dat je niet elk bedrijf overeind kan houden, maar dit is voor heel veel mensen erg zuur.

Ik moet voor half februari beslissen of ik de huur opzeg of niet. We gaan maar eens in gesprek met verhuurder, of we niet eenmalig een andere opzegtermijn mogen hanteren, in het najaar of zo. Want zelfs al mogen we in april of mei weer open, hoe het in het najaar gaat lopen weet niemand. Zitten we straks weer met dezelfde gein, als de Verweggistan covid variant nog langskomt.

Gesloten