LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

gosewijn schreef:
19 jan 2021 21:32
Ach hondje huren - lenen - kopen , kun je lopen -fietsen - rennen ,hondje schik en voor het baasje goed voor het buikje ,toch. :roll:
Hopelijk niet kopen, deze reden mag nooit tot de aankoop van een dier komen.

scharrelschipper
Berichten: 1826
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
19 jan 2021 21:27
Nou Nijo, al je plannetjes kunnen voorlopig in de vriezer. Momenteel mag je maximaal 2 personen op bezoek hebben, er wordt overwogen om dat terug te brengen naar 1.

Daar gaan je feestjes... :!:
Jawel,maar iedere dag een andere gast op visite.
Maar het is er maar een in plaats van twee,dus dat gaat werken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
19 jan 2021 18:03
Nijogeth schreef:
19 jan 2021 18:01
Een halve haan op een skateboard, telt dat ook als huisdier? :mrgreen:
Zolang hij nog kan kukelen wel. :mrgreen:
:lol: :lol: Nijogeth, je bent gewoon aan het ' stangen ' 🙃

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
19 jan 2021 22:22
witte angora schreef:
19 jan 2021 18:03
Nijogeth schreef:
19 jan 2021 18:01
Een halve haan op een skateboard, telt dat ook als huisdier? :mrgreen:
Zolang hij nog kan kukelen wel. :mrgreen:
:lol: :lol: Nijogeth, je bent gewoon aan het ' stangen ' 🙃
Dit was nou grootspraak, ik heb namelijk helemaal geen skateboard. En ook geen halve haan ;)

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens zit ik nog wel met wat vragen over die avondklok.
- Welk bedrijf komt hem installeren?
- Mag ik zelf bepalen aan welke muur de klok komt?
- Krijgt iedereen dezelfde of is er een catalogus waar we uit kunnen kiezen?
- Zijn de batterijen inbegrepen (we blijven Nederlanders, toch?)?
- Zijn er verborgen kosten?
- Werkt dat ding ook overdag of moet ik daar zelf een klok voor aanschaffen?
- Als de klok kapot is, heb ik dan garantie?
- Mag ik mijn oude klok nog wel gebruiken?

Zoals je ziet is er nog veel onduidelijk, hopelijk komt de regering snel met antwoorden.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

Zie dikgedrukte tekst voor antwoorden.
Nijogeth schreef:
20 jan 2021 00:21
Overigens zit ik nog wel met wat vragen over die avondklok.
- Welk bedrijf komt hem installeren?
Ik denk degene die de meeste steekpenningen betaalt.

- Mag ik zelf bepalen aan welke muur de klok komt?
Ik dacht dat die op iedere buitendeur wordt geïnstalleerd en dat die de deur op slot houdt in de avond. Waarom zou je je er anders iets van aantrekken? De politie heeft al capaciteitgebrek.

- Krijgt iedereen dezelfde of is er een catalogus waar we uit kunnen kiezen?
- Zijn de batterijen inbegrepen (we blijven Nederlanders, toch?)?
Ik denk dat die op zonne-energie werkt.

- Zijn er verborgen kosten?
- Werkt dat ding ook overdag of moet ik daar zelf een klok voor aanschaffen?
- Als de klok kapot is, heb ik dan garantie?
Je hebt de garantie dat het niet werkt.

- Mag ik mijn oude klok nog wel gebruiken?

Zoals je ziet is er nog veel onduidelijk, hopelijk komt de regering snel met antwoorden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

En ook deze avondklok hebben we weer geheel aan ons zelf te danken. Niet dat ik er wakker van lig, ben toch s avonds thuis.
Moest noodgedwongen met het OV gisteravond. Gezellig druk met groepen jeugd, mondkapjes niet op, voeten op de bank en roken op het perron. Miste alleen de essentiële medereizigers eigenlijk.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 21:23
IK ben het vaak met je oneens, maar hier sta ik 100% achter.
Misschien zijn we het wel vaker eens dan je denkt.
En dan "like" ik geregeld je posts , juist als tegenwicht voor de gevallen waar we het niet eens zijn.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 jan 2021 10:25
Moneyman schreef:
19 jan 2021 21:23
IK ben het vaak met je oneens, maar hier sta ik 100% achter.
Misschien zijn we het wel vaker eens dan je denkt.
En dan "like" ik geregeld je posts , juist als tegenwicht voor de gevallen waar we het niet eens zijn.
Dat komt me bekend voor - en ik doe grappig genoeg hetzelfde, uit dezelfde overwegingen :wink:

Lowieze
Berichten: 6605
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
20 jan 2021 10:44
Beangstigend nieuws.
Antistoffen door eerdere besmetting of vaccin zijn niet effectief tegen Zuid-Afrikaanse variant van Covid-19. Bewijst een nieuwe studie. Of de T-cellen in het immuunsysteem wel beschermen wordt verder onderzocht.
Als je zulk nieuws hier zet, is het wel netjes om er ook een bron of link bij te vermelden.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 21:19
Nijogeth schreef:
19 jan 2021 19:03
En nu ik lees dat het van 20-4 is, dan maak ik me ook niet zo druk. Dat is qua tijden wel te doen en hoef ik ook niet verstoken te blijven van enig sociaal contact.
Die tijden verbazen mij ook. Voor het tegengaan van sociale contacten is het te laat (want je kunt nu nog steeds prima na het werk ergens gaan eten) of niet effectief (want die zuipavonden worden gewoon slaapfeestjes), terwijl het wel veel negatieve effecten heeft. Heel concreet betekent het voor mij en heel veel anderen dat je na een lange dag met thuiswerken en thuisonderwijs geven niet meer even dat rondje kan gaan hardlopen of wandelen, terwijl dat nu juist één van de weinige legale uitlaatkleppen is qua sport.

Kortom, ik heb nog geen argumenten gezien of gelezen die ik steekhoudend vind, en ik ben alles behalve blij met een avondklok. Maar ik zal me er uiteraard gewoon aan houden.
Op de NOS lees ik net dit:
OMT: R-getal kan met 8 tot 13 procent verminderen door een avondklok
Het Outbreak Management Team (OMT) denkt dat een avondklok "kan leiden tot een belangrijke en relevante extra vermindering van het totaal aantal gevallen van covid-19 tegen 9 februari". Het team van deskundigen kan geen maatregel bedenken die evenveel of meer effect heeft, behalve een strikt advies om thuis te blijven, waarbij mensen - overdag en 's nachts - alleen nog naar buiten mogen voor de hoogstnoodzakelijke zaken. Zo'n advies gaat veel verder dan een avondklok, stellen de OMT-leden in een uitgelekt stuk.

Volgens het OMT kan het R-getal met 8 tot 13 procent verminderen door een avondklok. Het R-getal is op dit moment 0,98. Dat betekent dat honderd mensen 98 anderen besmetten. De deskundigen vrezen dat het weer boven de 1 stijgt als de Britse variant hier voet aan de grond krijgt.
Er wordt een reductie met een aanzienlijk percentage genoemd, maar ik zie geen enkele argumentatie... :roll:

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
20 jan 2021 10:47
Er wordt een reductie met een aanzienlijk percentage genoemd, maar ik zie geen enkele argumentatie... :roll:
waar ik me dan ook nog afvraag, in hoeverre die argumentatie al rekening houdt met "om de avondklok heen werken."

Door bezoektijdstippen aan te passen worden geen contactmomenten vermeden.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is precies waar ik zo benieuwd naar ben, want... ik geloof er (nog) niet in.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Geen enkele maatregel gaat ook maar iets aan die R-waarde veranderen, dat is het gewenste gedrag wat je dmv maatregelen probeert te bewerkstelligen. In theorie, als iedereen zich er aan hield, zou een half A4-tje genoeg zijn om die R naar 0,1 oid te krijgen. Maar mensen interpreteren regels naar zichzelf toe, verwachten dat anderen zich er strikt aan houden, zodat zij zich wel wat laksheid kunnen permitteren, het is altijd de (grootste) schuld van een ander, en zo verder.

Zoals de Franse diplomaat Joseph de Maistre ooit al zei, elk land heeft de overheid die het verdient. Actueler, elke bevolking krijgt de coronamaatregelen die het verdient.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
20 jan 2021 12:15
Maar mensen interpreteren regels naar zichzelf toe, verwachten dat anderen zich er strikt aan houden, zodat zij zich wel wat laksheid kunnen permitteren, het is altijd de (grootste) schuld van een ander, en zo verder.
Dat is inderdaad wel kwalijk. Mensen die zelf de regels breken om vervolgens anderen terecht te wijzen, zorgen alleen maar voor frustratie.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik las net nog een interessant artikel op FTM (vandaag nog gratis te lezen) over "Hoe de publieke opinie de wetenschap overstemt".
Volgens hoofdonderzoeker Niek Mouter (TU Delft) was de berichtgeving over zijn onderzoek niet in alle media even solide: ‘Het NOS-journaal, EenVandaag en Shownieuws presenteren conclusies die je op basis van ons onderzoek niet kunt trekken. Sterker nog: ze hebben het over zaken die wij niet hebben onderzocht, maar verbinden hun nieuwsitem wel aan ons onderzoek.’

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
20 jan 2021 13:11
Ik las net nog een interessant artikel op FTM (vandaag nog gratis te lezen) over "Hoe de publieke opinie de wetenschap overstemt".
Goed verhaal.
Maar bedenkelijke titel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
20 jan 2021 10:44
Beangstigend nieuws.
Antistoffen door eerdere besmetting of vaccin zijn niet effectief tegen Zuid-Afrikaanse variant van Covid-19. Bewijst een nieuwe studie. Of de T-cellen in het immuunsysteem wel beschermen wordt verder onderzocht.
Hm. Waarom ben ik niet verbaasd? Allereerst omdat dit al werd aangenomen, ten tweede omdat dit een studie is, die - zoals je terecht hebt toegevoegd - nog moet worden beoordeeld en doorloopt, ten derde omdat het heel erg raar zou zijn, wanneer de actieve antistoffen deze variant wel aan zouden kunnen.

Antistoffen worden aangemaakt als je iets oploopt, bij een open wond helpen ze de korst te vormen en zo indringers buiten het lichaam te houden. Het is maatwerk van je lichaam, helemaal aangepast en gericht op die ene bacterie of dat specifieke virus. Verandert het virus, zijn iets andere antistoffen nodig om de infectie weer de baas te worden.

Het tweede deel is veel interessanter. Hoe reageren mensen, die al besmet zijn geweest, maar nu geen antistoffen meer hebben, op deze variant?
De vaccins van Pfizer/BionTech en van Moderna zijn in een lab al losgelaten op deze mutatie en de respons was goed, vaccin biedt voldoende bescherming.
Daarom verwacht ik eigenlijk, dat echte mensen, die al een keer Corona hebben gehad, ongevoelig blijken te zijn voor deze mutatie of in vergelijking met 'eerste' gevallen er veel minder ziek van worden, resp. niet eens merken, dat ze deze variant cadeau hebben gekregen.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 jan 2021 14:19
Maar bedenkelijke titel.
Eens. Wat ik in de titel mis, is juiste het meest relevante: de rol van de media in het vormen van die publieke opinie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
20 jan 2021 15:46
16again schreef:
20 jan 2021 14:19
Maar bedenkelijke titel.
Eens. Wat ik in de titel mis, is juiste het meest relevante: de rol van de media in het vormen van die publieke opinie.
Even daarover, wat vindt men hier van het optreden van die verslaggeefster van SBS6, tijdens de "persco" aan het begin van de middag?

Gesloten