LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

****, ben ik te vroeg uitgestapt? Nadat de NOS de beurt had gehad, heb ik de persco uitgezet.

vertel?

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
20 jan 2021 16:48
Even daarover, wat vindt men hier van het optreden van die verslaggeefster van SBS6, tijdens de "persco" aan het begin van de middag?
Niet gezien, dus geen idee. Maar als deze afweek van de normale vragen, dan zal deze dus kritisch zijn geweest en gevraagd hebben waarom er bijvoorbeeld niet versoepeld werd, gok ik dan. Het is me namelijk tot nu toe opgevallen dat er weinig kritiek is op het verzwaren van maatregelen vanuit die journalisten en ze zelfs vaker vragen of de maatregelen niet zwaarder moeten zijn (iets met publieke opinie, zoals in dat stuk van Moneyman al wordt genoemd?).

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ah, ik heb het gezien, het staat op Dumpert. Ze kaart eigenlijk gewoon aan dat de informatie op de website van de Rijksoverheid totaal niet compleet is en maar 1 kant op stuurt.

Ze vraagt 'wanneer gaat de avondklok in?'. Het antwoord was dat dit hopelijk zaterdag is, afhankelijk van het debat. Waarop ze zegt dat op de site van de Rijksoverheid staat dat deze vrijdag in gaat en dat er niet bij staat dat dit nog niet zeker is en dat dat afhankelijk is van het debat.

Ik vind dit eigenlijk wel heel goed om aan te kaarten dat de overheid haar burgers verkeerd of onvolledig informeert.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Eerst de tweede kamer maar afwachten ,dan weten wij meer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
20 jan 2021 17:34
Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt maar ook de antistoffen opgewekt door de vaccins van Pfizer en Moderna werkten niet of weinig tegen de Zuid-Afrikaanse variant. De Volkskrant heeft er inmiddels ook artikel over. Wordt toch wel spannend of iemand die besmet is geweest ook immuun blijkt voor die Zuid-Afrikaanse mutatie. Maakt me best ongerust dit nieuws.
Bedoel je dit artikel (alleen voor abonnees): Virologen slaan alarm. Coronamutanten kunnen opnieuw infecteren.? Het is gebaseerd op de voorlopige conclusies van een niet-gevalideerde studie en draagt bij aan het verspreiden van angst, bevat weinig concrete, inhoudelijke informatie (meer mening of interpretatie dan feit). Fout in het artikel: in Europa is het origineel uit Wuhan nooit dominant geworden, maar de Bergamo-variant en dat was al de eerste, grotere mutatie van het virus.

Zie net Van Dissel hetzelfde doen: hij projecteert de gevonden observaties in Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika direct naar Nederland, zonder rekening te houden met de context. Is het zomer of winter? Wat is de algemene gezondheidstoestand van de bevolking? Kan genetica een rol spelen?

Meeste informatie voor hier haal ik uit de NDR-Podcasts, aflevering van gisteren moet ik nog afluisteren. Daar worden al sinds de start in maart vorig jaar alle ontwikkelingen besproken, soms studies de grond in geboord, soms weer geprezen vanwege het wetenschappelijke niveau. De twee ZA-varianten (Zuid-Afrika, Zuid-Amerika) staan hoog op de lijst 'lastig te controleren'. Niet vanwege de hogere besmettelijkheid (501) maar vanwege een subtiele ruil van aminozuur en eiwit rond positie 250 van de RNA-streng, die het virus zo veranderen, dat het langs het immuunsysteem kan glippen. Dat is voor een RNA-virus een normale evolutie, want het virus wil overleven en de gastheer (meestal zoogdieren) wil er zo snel mogelijk vanaf. Het zal de komende jaren een wedloop blijven: virus muteert, ander antwoord van de gastheer nodig, virus verdwijnt naar de achtergrond en steekt in een volgende variant weer de kop op, wat weer een iets andere reactie van het immuunsysteem van de gastheer uitlokt. Enzovoort.

Ik maak mij pas zorgen, wanneer BionTech, Moderna en AstraZeneca aankondigen hun vaccins aan te passen of wanneer de variant nog verder muteert en het virus een compleet nieuwe naam krijgt. Het gaat mij niet om één fabrikant, maar meerdere fabrikanten, die zo'n aankondiging de wereld inslingeren. Dan wordt het tijd om jezelf op de wachtlijst voor het nieuwe, aangepaste vaccin te zetten, ook al heb je het al gehad. Tot die tijd: blijf in je bubbel, wel zo veilig, en hou het bij één rondje nieuws per dag, wel zo gezond.
Laatst gewijzigd door Jablan op 20 jan 2021 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
20 jan 2021 20:40
zoveel bla bla, waar haal je het vandaan allemaal🙄
Ik doe hier mijn best de dingen helder en duidelijk neer te zetten. Dat gaat niet in oneliners.
Jose2501 schreef:
20 jan 2021 20:40
want inmiddels heeft de studie die ik vanmorgen hier noemde zijn weg wel gevonden in de media.
Ja, de kerstvakantie is voorbij en er valt weinig te melden over de ontwikkelingen. Om nu weer een verslaggever voor de deur van een hermetisch afgesloten verpleeghuis neer te zetten, levert weinig nieuws op.
Jose2501 schreef:
20 jan 2021 20:40
Is notabene een van de hoofdreden waarom de maatregelen worden aangescherpt.
Nee. De hoofdreden is angst en de langzame daling van het aantal huidige besmettingen. Deze 'studie' - in de woorden van onze jongen 'projectje' - is erbij gesleept om de zaak te onderbouwen. Er zijn zo ontzettend veel studies, dat elke regering kan shoppen om een studie, passend bij de eigen mening, te vinden.
Feit is, dat de Britse variant 1,3 keer besmettelijker is en met de huidige IC-bezetting wil je zo min mogelijk nieuwe gevallen. Dat is een legitieme reden om door te gaan op de ingeslagen weg, al wordt het wat ons betreft ook tijd voorbij de dag van vandaag te kijken en kritisch naar het zorgsysteem als geheel te kijken.
Jose2501 schreef:
20 jan 2021 20:40
Ik hoop dat de immuun T-cellen wel tegen nieuwe mutaties bestand zullen zijn.
Die reageren niet goed, volgens jou. De T-geheugencellen zullen hopelijk beter reageren, dat is het tweede deel van de studie, die jij hebt aangehaald en nog lopend onderzoek.

Probeer de dingen niet door elkaar te halen, eerst voor jezelf helder te krijgen. :wink:

scharrelschipper
Berichten: 1826
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

gosewijn schreef:
20 jan 2021 18:10
Eerst de tweede kamer maar afwachten ,dan weten wij meer.
Dat is waar,maar Nijoghet heeft we leen puntje wat betreft betrouwbare informatie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
20 jan 2021 21:04
@jablan heb je die studie wel gelezen en begrepen waarom het zo alarmerend is? Op alle internationale websites, die in mijn ogen kwaliteitsmedia zijn, worden daarover artikelen geschreven. Van CNN tot Volkskrant.
Gelezen en voor mij absoluut niet alarmerend, want het is een verwachte, aangekondigde ontwikkeling. Paniek en angst helpen niemand verder in deze situatie. Een Zero-Covid-strategie in Europa bijvoorbeeld wel. Wat nog meer zou helpen: journalisten, die dit er niet even bij doen, maar echt begrijpen waar ze over berichten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik hoor nu toch weer dat de tijd tussen de 2 prikken wordt opgerekt tot 6 weken i.p.v 3 weken.
Omdat er dan nu meer ouderen ingeënt kunnen worden ......vwb de logistiek en vwb de voorraad is dit nu besloten.
Maar ik vind dat erg zorgelijk , want er is toch duidelijk gezegd dat met een tussentijd van 6 weken het effect van het vaccineren min of meer verdwijnt?
Wat is dit nu toch weer ? Waarom kunnen wij als ontwikkeld Westers land dit niet fatsoenlijk managen ?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
20 jan 2021 21:47
Ik hoor nu toch weer dat de tijd tussen de 2 prikken wordt opgerekt tot 6 weken i.p.v 3 weken.
Omdat er dan nu meer ouderen ingeënt kunnen worden ......vwb de logistiek en vwb de voorraad is dit nu besloten.
Maar ik vind dat erg zorgelijk , want er is toch duidelijk gezegd dat met een tussentijd van 6 weken het effect van het vaccineren min of meer verdwijnt?
Wat is dit nu toch weer ? Waarom kunnen wij als ontwikkeld Westers land dit niet fatsoenlijk managen ?
Juist omdat we een ontwikkeld Westers land zijn kunnen we dit doen. Er is ondertussen meer bekend over het gedrag van dit vaccin (voordeel van niet als eerste beginnen, maar rustig wachten) en het blijkt dat de tijd best wat opgerekt kan worden (op basis van onderzoek en ervaringen elders). Voordeel: op kortere termijn kunnen er meer mensen worden gevaccineerd en in de tussentijd wordt de productiecapaciteit van de vaccins verder opgevoerd waardoor het risico minimaal is dat we te snel door de voorraad heen zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik lees andere input, met een tussentijd van 6 weken is het effect vd 1e prik nagenoeg weg. Daarbij komt ook nog dat het nog niet 100 % zeker is dat deze vaccins voldoende helpen , ondanks ' aanpassingen' , bij de Britse, de Zuid Afrikaanse en nu weer de Braziliaanse variant.
Stel : je wordt ingeënt tegen Covid 19 , je raakt toch besmet daarna met bv de Britse variant en dan moet je toch 6 weken wachten op de 2e prik.
Ik ben bezorgd en niet overtuigd of dit wel zo slim en verstandig is.
Ik zit met de angst dat het zetten van mijn 1e prik niet het beoogde effect heeft op deze manier.
Ze denken dat het niet uitmaakt. 6 weken zou best kunnen :roll: .

BTW : het scenario van wie moet eerst worden geprikt en hoe zit het met de voorraden had moeten klaarliggen.
Ik las ook dat er zoveel vaccins nog " op de plank " liggen , maar logistiek is het kennelijk niet haalbaar om al deze vaccins zsm te zetten.
Echt onbegrijpelijk en niet wijs.

Waarom zou ik die 1e prik nu al laten zetten als ik toch 6 weken daarna moet wachten en mogelijk evengoed en alsnog besmet kan worden met die andere varianten?

Ik vind het geklungel , sorry hoor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom zou ik die 1e prik nu al laten zetten als ik toch 6 weken daarna moet wachten en mogelijk evengoed en alsnog besmet kan worden met die andere varianten?
Angst is een slechte raadgever. Cliché maar waar.
Werkt het vaccin nog als er een nieuwe mutatie komt?
Pfizer
Ja het vaccin werkt nog steeds. Het is normaal dat het virus verandert. Dit betekent niet meteen dat het vaccin niet meer werkzaam is, omdat het om kleine veranderingen gaat in het virus. Voor nu zijn er geen aanwijzingen dat de vaccinatie niet beschermt tegen de nieuwe mutaties van het coronavirus, zoals de nieuwe Britse variant. Wereldwijd houden landen goed in de gaten of de vaccinatie beschermt tegen nieuwe virusmutaties.
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... rkzaamheid

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
20 jan 2021 21:47
Wat is dit nu toch weer ? Waarom kunnen wij als ontwikkeld Westers land dit niet fatsoenlijk managen ?
Paniekvoetbal. Dit is totaal een korte termijn reactie en - glazen bolletje oppoetsen - het betekent, dat later in het jaar extra vaccins moeten worden ingekocht, om alsnog de gewenste immuniteit te bereiken, omdat er teveel tijd tussen de twee prikken zit.
Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke keuze. Bij alle vaccinaties, die uit meerdere rondes bestaan, geldt altijd, dat het vaccin voor elke prik, ook voor de herhalingsprik, uit dezelfde productie-eenheid moet komen. Dat wordt hier losgelaten.
moederslink schreef:
20 jan 2021 22:34
Daarbij komt ook nog dat het nog niet 100 % zeker is dat deze vaccins voldoende helpen , ondanks ' aanpassingen' , bij de Britse, de Zuid Afrikaanse en nu weer de Braziliaanse variant.
Daar kan ik je deels geruststellen, maar voor een ander deel wordt het spannend.

Britse variant. Naast de voorliefde voor neus en keel heeft deze variant een andere eigenschap: de incubatietijd is langer. Het duurt meetbaar langer voordat mensen eerste symptomen krijgen en ondertussen zijn ze wel als sproeiende katertjes nog gewoon overal en nergens onderweg. Kwam een vergelijking met vuurwerk tegen: tot nu toe was het virus een gewoon stuk knalvuurwerk, zeg tien knallen achter elkaar en deze variant heeft een langer lont en de neiging in één keer de lucht in te gaan. Het virus begint rustig en dan ineens ... ben je zo ziek, dat je naar het ziekenhuis moet of thuis aan de zuurstof.

Braziliaanse en Zuidafrikaanse variant duiken op in gebieden, waar een groot deel van de bevolking al een keer besmet is geweest. Nu is onduidelijk - ondanks de studie, waar José2501 mee kwam - in hoeverre de nieuwe explosie aan besmettingen wordt veroorzaakt door
a/ falend immuunsysteem.
b/ mutatie van het virus, waardoor het een immuun-escape heeft ontwikkeld oftewel je afweersysteem om de tuin leidt.
c/ verspreiding onder het resterend deel van de bevolking, dat tot nu toe niet besmet is geraakt.

Het meest waarschijnlijk is een combinatie van alle drie, want zowel in Zuid-Afrika als in Brazilië duiken de varianten op in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid en arme mensen. Townships en Favelas. Dit zijn precies de gebieden, waar mensen niet snel naar een dokter gaan (kost geld), geen afstand kunnen houden, onvoldoende hygiëne kunnen aanhouden (stromend water, riolering gedeeld) en waar heel weinig wordt getest.

De farmaceuten zijn volop bezig met deze varianten, tot nu toe met het bericht, dat de vaccin nog effectief zijn. Alle drie varianten lijken trouwens op natuurlijke wijze te zijn ontstaan, hoogstwaarschijnlijk in een land, waar nauwelijks gezondheidszorg bestaat, met grote kans een voormalige Britse kolonie ergens in Afrika. Dat is de enige verklaring waarom deze varianten zo laat zijn opgemerkt - de Britse is bij toeval ontdekt en heeft ervoor gezorgd, dat op meer plaatsen het virus wordt gesequentieerd, de RNA-streng exact wordt onderzocht. Daardoor zijn de andere varianten sneller ontdekt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Bob Schurkjens schreef:
20 jan 2021 23:02
Waarom zou ik die 1e prik nu al laten zetten als ik toch 6 weken daarna moet wachten en mogelijk evengoed en alsnog besmet kan worden met die andere varianten?
Angst is een slechte raadgever. Cliché maar waar.
Werkt het vaccin nog als er een nieuwe mutatie komt?
Pfizer
Ja het vaccin werkt nog steeds. Het is normaal dat het virus verandert. Dit betekent niet meteen dat het vaccin niet meer werkzaam is, omdat het om kleine veranderingen gaat in het virus. Voor nu zijn er geen aanwijzingen dat de vaccinatie niet beschermt tegen de nieuwe mutaties van het coronavirus, zoals de nieuwe Britse variant. Wereldwijd houden landen goed in de gaten of de vaccinatie beschermt tegen nieuwe virusmutaties.
https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... rkzaamheid
Dank je, Bob , maar we zitten nu een jaar in deze sh**** en ik wil zolangzamerhand meer zekerheden, 100 % zelfs, zeker na alle maatregelen en nu zelfs de avondklok .
Ik hoor en lees aarzelingen, ' men' weet het stomweg niet voor 100% , dat kan ook bijna niet, snap ik.
Maar ik had de stille hoop dat ik binnen 1 maand 2 prikken zou krijgen en dan verder kon ......nu worden het al 6 weken en wat gebeurt er in die 6 weken??

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef: Paniekvoetbal. Dit is totaal een korte termijn reactie en - glazen bolletje oppoetsen - het betekent, dat later in het jaar extra vaccins moeten worden ingekocht, om alsnog de gewenste immuniteit te bereiken, omdat er teveel tijd tussen de twee prikken zit.
Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke keuze. Bij alle vaccinaties, die uit meerdere rondes bestaan, geldt altijd, dat het vaccin voor elke prik, ook voor de herhalingsprik, uit dezelfde productie-eenheid moet komen. Dat wordt hier losgelaten.
Dank je, hiermee wordt mijn terechte zorg bevestigd.
moederslink schreef:
20 jan 2021 22:34
Daarbij komt ook nog dat het nog niet 100 % zeker is dat deze vaccins voldoende helpen , ondanks ' aanpassingen' , bij de Britse, de Zuid Afrikaanse en nu weer de Braziliaanse variant.
Jablan schreef:Daar kan ik je deels geruststellen, maar voor een ander deel wordt het spannend.
Jablan schreef: Britse variant. Naast de voorliefde voor neus en keel heeft deze variant een andere eigenschap: de incubatietijd is langer. Het duurt meetbaar langer voordat mensen eerste symptomen krijgen en ondertussen zijn ze wel als sproeiende katertjes nog gewoon overal
Dat bedoel ik....ik ben niet gerust en kritisch en bezorgd en ik baal als een stekker dat er 6 weken tussen komen te zitten.
Ik vind het onverstandig en een impulsief besluit nu weer en nmm vooral door een slechte voorbereiding.
Laatst gewijzigd door moederslink op 20 jan 2021 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

De R is nu circa 1
De britse variant is 30% besmettelijker
De R wordt naar verwachting 10% kleiner dankzij de avondklok.

Mijn simpele conclusie ligt voor de hand: Invoering van avondklok alleen is onvoldoende om de Britse variant te beteugelen

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat vermoeden heb ik ook, dat er meer nodig is. Vandaar kennelijk de haast, om de komende golf zoveel mogelijk af te remmen in de hoop dat het vaccineren snel genoeg gaat om serieuze problemen te voorkomen.

Maar dat de paniek is toegeslagen schreef ik al eerder. Het is of je stuurloos op een gladde weg van een berg afrijdt, met remmen die haperen, terwijl je ook nog eens zomerbanden onder je auto hebt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Volgens mij zitten we al in de 3e golf .....en nog wordt er niet voortvarend gevaccineerd:
"bananenmonarchie " aldus Pieter Omtzigt , maar dat ging over de toeslagenaffaire :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
20 jan 2021 23:34
Dank je, hiermee wordt mijn terechte zorg bevestigd.
In jouw situatie zou ik toch de beide prikken halen, tenzij je bepaalde medicijnen gebruikt, die niet in combinatie met dit vaccin zijn getest, dan in overleg met de huisarts (eerst als vraag bij de assistente droppen, zodat er tijd is om het uit te zoeken).
witte angora schreef:
20 jan 2021 23:56
Vandaar kennelijk de haast, om de komende golf zoveel mogelijk af te remmen in de hoop dat het vaccineren snel genoeg gaat om serieuze problemen te voorkomen. Maar dat de paniek is toegeslagen schreef ik al eerder. Het is of je stuurloos op een gladde weg van een berg afrijdt, met remmen die haperen, terwijl je ook nog eens zomerbanden onder je auto hebt.
De nieuwste cijfers uit het VK, vooral uit Greater London, laten zien, dat een Britse lockdown werkt: het aantal nieuwe besmettingen daalt snel. Zover durft de NL-Regering nog niet te gaan. Alleen maatregelen, die lijken op een zero-Covid-strategie (zoals in Australië en Nieuw-Zeeland), gaan ver genoeg om deze variant echt onder controle te houden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
21 jan 2021 00:07
moederslink schreef:
20 jan 2021 23:34
Dank je, hiermee wordt mijn terechte zorg bevestigd.
In jouw situatie zou ik toch de beide prikken halen, tenzij je bepaalde medicijnen gebruikt, die niet in combinatie met dit vaccin zijn getest, dan in overleg met de huisarts (eerst als vraag bij de assistente droppen, zodat er tijd is om het uit te
Dat wil ik ook wel , maar dan graag binnen 1 maand zoals afgesproken is en beter is!
Wij hoeven toch niet de dupe te worden van dit zwalkende beleid _ het mismanagement?

En waarom nu pas , zaterdag , vliegverbod voor vluchten uit VK, Zuid Amerika en Zuid Afrika ??

Gesloten