LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Met die prijzen kan gerekend worden. (Al vraag ik mij af waarom ik bij BionTech/Pfizer nog 31 euro in mijn hoofd had zitten)
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 15:55
Ik denk nog steeds dat de basismaatregelen als 1,5 meter afstand en geen handen schudden het grootste effect hebben en de rest maar een heel klein effect op het algehele beeld.
Jablan schreef:
26 jan 2021 17:54
Voor onderbouwing hiervan: zoek de cijfers van de gewone griep op.
Nijogeth schreef:
26 jan 2021 19:19
Welke gewone griep? ;)
:mrgreen: Nauwelijks griepgevallen tot nu toe (en daarvoor mag ik vrij rondkijken in het bedrijfssysteem met alle meldingen). Het RIVM houdt de officiële cijfers bij, komt waarschijnlijk nog een bericht dit kwartaal over.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:08
Dit valt wel goed op dit forum wellicht. Ik vind dit wel mooie suggestie

Hoofd ic UMCG: ’Oudere mannen met overgewicht eerder vaccineren tegen corona’
😂

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:08
Dit valt wel goed op dit forum wellicht.
Wij zijn nog lang niet met pensioen :roll:

Nee, het is een goede suggestie om deze categorie eruit te trekken. Logisch, niet tegen in te argumenteren, helder.

Ik zit zelf op de lijn 'aantal contacten per dag', omdat ik liever zie, dat het hele virus zo snel mogelijk uitdooft.

Gezondheidsraad ... wie zitten daar eigenlijk in? Is dat de volgende witte-mannen-van-middelbare-leeftijd-met-buik adviesclub? En waarom neemt iedereen de adviezen van deze raad zonder commentaar over?

Er is kritiek geweest, maar dat waren allemaal beroepsgroepen, die ook voorrang wilden. De invalshoek 'kijk naar de buikomvang' of 'contacten per dag' begint nu pas door te komen. En als dit wordt overgenomen om de schaarse vaccins te verdelen, dan ...

Begint de roadmap van Hugo de Jonge steeds meer op de oude Gotthard-spoorlijn te lijken: keerbochten, kruist zichzelf op verschillende hoogte, lange aanloop naar boven, geen snelle afdaling naar beneden...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
26 jan 2021 20:18
Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:08
Dit valt wel goed op dit forum wellicht. Ik vind dit wel mooie suggestie

Hoofd ic UMCG: ’Oudere mannen met overgewicht eerder vaccineren tegen corona’
😂
Ik ga nog even gauw een paar flessen wijn en een paar zakken chips uit de berging halen. Het kan nog gedurende de komende 22 minuten. :lol:

scharrelschipper
Berichten: 1829
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:31
Erthanax schreef:
26 jan 2021 20:18
Jose2501 schreef:
26 jan 2021 20:08
Dit valt wel goed op dit forum wellicht. Ik vind dit wel mooie suggestie

Hoofd ic UMCG: ’Oudere mannen met overgewicht eerder vaccineren tegen corona’
😂
Oudere mannen denk ik zijn hier op dit forum goed vertegenwoordigd gezien de verhalen uit het verleden. Overgewicht misschien toch ook wel afgaande op voorliefde voor drank en lekker eten. Het zij ze gegund. Maar juist die categorie loopt het meest risico dus het idee van die man is niet zo verkeerd toch?
Klopt,hoor ik ook bij.
Hou van lekker eten drinken en zit ook in die leeftijdsklasse.
Geen overgewicht,dat dan weer niet.
Maar ik heb een voordeel (denk ik althans),ik woon op een drijvend eiland en kom met weinig andere mensen in contact.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
26 jan 2021 20:51
Maar ik heb een voordeel (denk ik althans),ik woon op een drijvend eiland en kom met weinig andere mensen in contact.
Dit roept beelden op van een vaccinatieafspraak bij een sluis, waar de verpleegkundige je een pijltje met het vaccin in je bovenarm blaast. :wink:

scharrelschipper
Berichten: 1829
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
26 jan 2021 20:58
scharrelschipper schreef:
26 jan 2021 20:51
Maar ik heb een voordeel (denk ik althans),ik woon op een drijvend eiland en kom met weinig andere mensen in contact.
Dit roept beelden op van een vaccinatieafspraak bij een sluis, waar de verpleegkundige je een pijltje met het vaccin in je bovenarm blaast. :wink:
Levendige fantasie :)
Als dat zo zou zijn hoop ik dat het schip niet teveel schommelt,anders kon die pijl uit dat blaaspijpje wel eens verkeerd terecht komen :shock:

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan moet je zelf zo springen dat ie in jouw bovenarm komt, probleem opgelost.

scharrelschipper
Berichten: 1829
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Overigens is dat nog wel een dingetje:stel dat ik aan de beurt ben voor DE prik en ik ben niet in het land of gewoon niet in de buurt of aan het varen,gaat dan mijn beurt voorbij?
Kan me niet voorstellen dat ze op me gaan zitten wachten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Had je maar een beurtschipper moeten wezen in plaats van een scharrelschipper. ;)

scharrelschipper
Berichten: 1829
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
26 jan 2021 21:19
Had je maar een beurtschipper moeten wezen in plaats van een scharrelschipper. ;)
Dat is een goeie,maar die zijn er niet meer :(
Iemand al eens bedacht waarom ik "scharrel"voor mijn beroep gezet heb?
Oeps,dat hoort hier eigenlijk niet thuis :oops:

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon die scharrel een beurt geven, beiden gelukkig.

scharrelschipper
Berichten: 1829
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
26 jan 2021 21:33
Gewoon die scharrel een beurt geven, beiden gelukkig.
Leuk,maar jij weet het dus niet.
Geef je een hint ;scharrelkip.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog over de rellen. De Morgen (Vlaamse krant) ziet een mix van massa, afspraak en incident gestuurde rellen oftewel virusontkenners, rechts extreme types, hooligans, jongeren, die een podium zochten. ARD (Duitse zender) zoekt het meer in het karakter van de Nederlanders: vrijheidslievend, elke inperking van de vrijheden valt hier slecht, waarbij de correspondent nadrukkelijk wees op de late invoering van de maskerplicht. Voor de rest - dit is ondergegaan in de vele minuten zendtijd - hebben we de beelden uit Eindhoven en Haarlem inmiddels op zo'n beetje alle zenders in Europa plus de internationale nieuwskanalen teruggezien, met overal dezelfde echo: wat is daar aan de hand?

Wel mooi om te zien, dat gewone mensen in actie komen en helpen. Dat geeft hoop.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Naja, als je de harde kernen supporters van voetbalclubs, samen op ziet trekken met de politie, dan is het wel een erg rare wereld aan het worden. Aan de andere kant, het zou ook wel naïef zijn om te verwachten dat al dit soort onrusten aan Nederland voorbij zou gaan, dit hebben wij al eerder aan beelden gezien uit diverse Europese hoofdsteden, dus op ten minste één vlak is de Europese eenwording wel aardig aan het slagen.

Die eerste verklaring, een mix van massa, afspraak en incident, is overigens wat ik ook een expert/hoogleraar hierover hoorde zeggen in een van de Nederlandse talkshows, en het komt op mij wel als een steekhoudende verklaring over.

Maar goed, verklaren is mooi achteraf, maar daar schieten we buiten in de echte wereld nou niet bijster veel op. Hier in de stad heeft de politie overigens een aantal personen op social media even benaderd, en dat heeft de angel er compleet uitgehaald lijkt het. Beetje wat je ook al zag in Amerika, toen na het blokkeren van Trump op social media, al die wappie communicatie, met >90% afnam.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Verklaringen helpen om het alledaagse beter te begrijpen, in dit geval ook om het crisismanagement te verbeteren. Voor zover ik iets meekrijg uit de wappie-hoek, heeft het 'streng handhaven' van minister Grapperhaus als een brandend lont gewerkt. Soms is zwijgen goud waard.

*

Moderna. Dit bedrijf heeft een persbericht uitgebracht naar aanleiding van de ZA-varianten. Momenteel onderzoekt men of de tweede prik met een licht aangepast mRNA-vaccin zou moeten gebeuren. Het gaat hierbij om een 'boost', het vaccin zo aanpassen, dat bij de herhalingsprik het effect nog sterker wordt dan nu het geval is.

AstraZeneca. Alle geruchten ten spijt, het is niet aangetoond, dat dit vaccin bij ouderen slechter werkt. Het enige probleem is de ondervertegenwoordiging van ouderen in de fase-3-testgroep. Slechts een paar procent van de deelnemers was 65 jaar of ouder.
In het VK wordt dit vaccin al gebruikt en tot nu toe komen hier geen meldingen van Covid19 bij mensen, die al gevaccineerd zijn met 2 prikken, vandaan. Wel zijn er meldingen van besmetting na de 1e prik, waarbij vermoed wordt, dat die mensen de basisregels hebben genegeerd.

Israël is verder met inenten en heeft 20 besmettingen op een totaal van 126.000 gevaccineerde mensen genoteerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
27 jan 2021 08:43
Verklaringen helpen om het alledaagse beter te begrijpen, in dit geval ook om het crisismanagement te verbeteren. Voor zover ik iets meekrijg uit de wappie-hoek, heeft het 'streng handhaven' van minister Grapperhaus als een brandend lont gewerkt. Soms is zwijgen goud waard.

*

Moderna. Dit bedrijf heeft een persbericht uitgebracht naar aanleiding van de ZA-varianten. Momenteel onderzoekt men of de tweede prik met een licht aangepast mRNA-vaccin zou moeten gebeuren. Het gaat hierbij om een 'boost', het vaccin zo aanpassen, dat bij de herhalingsprik het effect nog sterker wordt dan nu het geval is.

AstraZeneca. Alle geruchten ten spijt, het is niet aangetoond, dat dit vaccin bij ouderen slechter werkt. Het enige probleem is de ondervertegenwoordiging van ouderen in de fase-3-testgroep. Slechts een paar procent van de deelnemers was 65 jaar of ouder.
In het VK wordt dit vaccin al gebruikt en tot nu toe komen hier geen meldingen van Covid19 bij mensen, die al gevaccineerd zijn met 2 prikken, vandaan. Wel zijn er meldingen van besmetting na de 1e prik, waarbij vermoed wordt, dat die mensen de basisregels hebben genegeerd.

Israël is verder met inenten en heeft 20 besmettingen op een totaal van 126.000 gevaccineerde mensen genoteerd.
Ze leven daar in een permanente staat van oorlog, een klant van mijn vader heeft een week lang elke dag gehuild toen zijn zoon als buschauffeur naar zijn werk ging, tijdens intifadah zoveel, en er regelmatig Palestijnen met lange jassen instapten, en "boem" zeiden.

Om nou dat land op te gaan hemelen, of bijvoorbeeld Rusland omdat ze daar niet liepen te mutsen met van die onhandige phase-3 trials, en meteen die naald er injasten, ben ik niet zo'n fan van.

Ik kan me nog een item op SBS6 herinneren bij een fabrikant van die -70 koekasten. Die had geen order van de Nederlandse overheid, dus de conclusie was dat het vaccineren op z'n gat zou gaan. Eind v/h verhaal, die koelkasten stonden gewoon op tijd op de juiste plek.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
27 jan 2021 09:25
Om nou dat land op te gaan hemelen...
Israel wordt niet als land opgehemeld, maar wel de Corona aanpak. Het inenten gebeurt inderdaad voortvarender dan hier ....zacht gezegd.

In Israel ben ik benieuwd wat de uiteindelijke vaccinatiegraad gaat worden, en of dat te matchen valt aan bevolkingsgroepen die geen vaccin krijgen, of geen vaccin willen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar het een heeft natuurlijk wel te maken met het ander.
De cultuur in china is ook anders, waardoor je aanpak ook anders kan zijn dan die in ons eigen land. Sommige dingen die elders kunnen zijn hier niet mogelijk en andersom.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
27 jan 2021 09:41
@sjohie puur uit nieuwsgierigheid. Zo te lezen ken jij Israël goed. Hoe is bereidheid onder orthodoxe Joden om zich te laten vaccineren? In Antwerpen is die er nauwelijks onder die mensen. Vergelijkbaar met streng gelovigen in de Bible Belt.
Is dat ook een probleem in Israel?
Ik heb d'r wel een mening over, grotendeels gebaseerd op wat ik vroeger via mijn vader, die er aardig wat zaken deed, en er ook regelmatig kwam, hoorde, maar dat is allemaal al even geleden, en de mensen waarmee hij zaken deed, zaten niet echt in de groep die jij noemt.

Dus over die vaccinatiebereidheid, weet ik niet veel meer zinnigs te te zeggen dan een mening geven, welke iedereen op basis van de berichten in de internationale media wel kan vormen.

Ik weet wel dat dit in Israël een behoorlijk existentiële crisis veroorzaakt in de maatschappij, want oproerpolitie of zwaarder afsturen op protesterende Palestijnen is zo natuurlijk als ademhalen, maar die afsturen op die orthodoxe elementen die finaal alle coronaregels aan de laars lappen, is iets wat niet binnen dat al lang bestaande morele kader past.

Gesloten