LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
17 feb 2021 11:37
Jablan schreef:
17 feb 2021 11:00
Actuele verwachting in Israël: wanneer 50% van de bevolking de 1e prik heeft gehad, zal het virus uitdoven.
Er komen al geluiden uit Wales, dat ze daar indices in de cijfers zien, die niet te rijmen zijn met de maatregelen, maar mogelijk wel met de stijgende vaccinatiegraad.
Kortom, dat nieuwe grijze gebied, dus wat is effect X op de R0, bij vaccinatiegraad Y, maar met maatregelenpakket Z, is een vijver waaruit iedereen weer lekker nieuwe argumenten kan gaan zitten vissen.
Daarom is Israël heel interessant, omdat het hele vaccinatieprogramma, de testen en de aanvullende onderzoeken daar zijn neergelegd bij de ziektekostenverzekeraars. Men kan goed herleiden wat de invloed van de vaccinaties is op de verspreiding van het virus zonder in een moeras van aannames weg te zinken.
Cro schreef:
17 feb 2021 12:04
Beter doe je beide, zorg je dat de wetgeving in orde wordt gemaakt door de instanties die daar verstand van hebben is waardoor de avondklok, wanneer nodig geacht, in stand gehouden kan worden.
En zorg je dat andere instanties het vaccinatie proces waar mogelijk verder kunnen versnellen.
Voor die wetgeving is staatsrechtelijk de enig juiste route vandaag de Staten-Generaal terug uit reces te roepen, zodat morgen in beide Kamers over de aanpassing van de Coronawet vergaderd, gedebatteerd en gestemd kan worden.
Zoals het gegaan is, geeft de regering de indruk van 'kijken of we ermee wegkomen'. Niet dus en dat zal in hoger beroep niet wezenlijk anders zijn.

Stroomlijnen van de vaccinaties vraagt iets minder koninkrijkjes, kleinere ego's, kortom, een stap terug om weer overzicht te krijgen en te schakelen, het proces meer inrichten op de beschikbaarheid van de vaccins.

Ik blijf het merkwaardig vinden, dat vervolgbestellingen nu al zijn geannuleerd, nog voordat andere vaccins zijn goedgekeurd. Bij AstraZeneca gaat het om een beperkte toelating en hoe te handelen, wanneer andere vaccins ook een beperking in de toepassing krijgen?

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 feb 2021 11:49
Moneyman schreef:
17 feb 2021 11:03
16again schreef:
17 feb 2021 09:04
In die 3 weken avondklok die we hebben gehad, heeft Israel tientallen procenten van de bevolking gevaccineerd. En zonder die experts te raadplegen, durf ik te stellen dat dat beter helpt dan dat klokkie
Natuurlijk helpt vaccinatie meer. Maar wederom is dit natuurlijk een nietszeggend "argument", omdat je weer eens de onjuiste valse tegenstelling creëert alsof het een kwestie van het één of het ander zou zijn.
Beiden beogen de R te verlagen. En dan ligt het voor de hand om juist daaraan aandacht te besteden, waar de grootste winst te boeken valt. Permanente winst!
Natuurlijk niet. Voor de hand ligt om álles te doen wat winst oplevert. Op de korte én lange termijn. Je verbindt zaken aan elkaar die volledig losstaan.
16again schreef:
17 feb 2021 11:49
In plaats van de knappe koppen bij elkaar steken om een wet uit de hoge hoed te toveren, kan men zich beter buigen hoe het vaccinatieproces te stroomlijnen. En daar zie ik niks van terug.
Je blijft maar in die tegenstelling hangen - die er helemaal niet is. Mocht je serieus denken dat er niets gebeurt om het vaccineren te stroomlijnen - tsja... dan mis je inderdaad het een en ander.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
17 feb 2021 09:04
Er wordt weer hard geblazen op de de kennis achterstand toeter.
Maar hebben we het hier over dezelfde experts, met hun jo-jo mening over het nut van mondkapjes?
Was geen jo-jo mening er was geen overtuigend bewijs van het nut en effect van mondkapjes. Wanneer je netjes 1,5m afstand houdt en de hygiëne maatregelen aanhoudt is het effect van een mondkapje ook verwaarloosbaar.

Enkel wanneer je je niet aan die regels houdt dan hebben mondkapjes een zeer klein effect. Hiervan is nu ook wetenschappelijk bewijs, al zijn de meningen daarover ook verdeeld.
16again schreef:
17 feb 2021 09:04
In die 3 weken avondklok die we hebben gehad, heeft Israel tientallen procenten van de bevolking gevaccineerd.
En zonder die experts te raadplegen, durf ik te stellen dat dat beter helpt dan dat klokkie
Maar de experts stellen ook dat vaccineren de oplossing is! En je doet nu net of Israël het zo goed voor elkaar heeft, maar nu de helft van de bevolking is gevaccineerd lopen ze tegen het probleem dat bijvoorbeeld bepaalde geloofsgroepen zich niet willen laten inenten omdat ze geen vertrouwen hebben in het vaccin en jongeren lopen er ook niet warm voor. Daarbij hebben ze nu gemiddeld 4k besmettingen per dag dit is hoger dan de 3,6k in Nederland met twee keer zoveel inwoners.

Maar pas over een aantal maanden (hoop ik) kunnen we echt zeggen wie het beter heeft gedaan in deze crisis en wat we er van kunnen leren. We zitten nu nog midden in de crisis!

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 12:33
16again schreef:
17 feb 2021 11:49
In plaats van de knappe koppen bij elkaar steken om een wet uit de hoge hoed te toveren, kan men zich beter buigen hoe het vaccinatieproces te stroomlijnen. En daar zie ik niks van terug.
Je blijft maar in die tegenstelling hangen - die er helemaal niet is. Mocht je serieus denken dat er niets gebeurt om het vaccineren te stroomlijnen - tsja... dan mis je inderdaad het een en ander.
Ik mis vooral snelheid. En uitleg waarom.
Om Israel er eens niet bij te halen, is PIIGS nog bekend? Dit is het rijtje landen, dat we in de economische crisis moesten helpen, maar met vaccineren lopen we nu zelfs fors op die landen achter.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

sylvesterb schreef:
17 feb 2021 12:46
Was geen jo-jo mening er was geen overtuigend bewijs van het nut en effect van mondkapjes. Wanneer je netjes 1,5m afstand houdt en de hygiëne maatregelen aanhoudt is het effect van een mondkapje ook verwaarloosbaar.
Voor het afstand houden, of dat nu 100, 150 of 200 cm is, bestaat ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing of bewijslast. Toch doet iedereen het.
Qua mondkapjes: Nederland was zo'n beetje het laatste land, dat hiertoe overging. Geen jo-jo-mening, puur het gevolg van lang vasthouden aan een eenmaal ingenomen positie en geen weg terug zien.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
17 feb 2021 11:18
En alsof Israël daarmee de 'juiste' oplossing heeft gevonden.
Zij zitten ook al een hele tijd in een hele strenge lockdown, die ook nog eens door een specifieke groep gewoon niet wordt nageleefd en hebben ondanks dat nog steeds te maken met een factor 2 tot 3 meer besmettingen per dag ( met maar de helft van het aantal mensen in dat land t.o.v. ons ) dan bij ons.
En vreemd genoeg.....Het aantal dagelijkse doden (en het totaal aantal doden) is weer lager dan je op grond van dat aantal besmettingen kunt verwachten.
Behandelen ze in Israel ook al beter?
https://www.worldometers.info/coronavir ... therlands/
https://www.worldometers.info/coronavir ... ry/israel/
(om cijfers te vergelijken: Populatie NL is ongeveer 2 x zo groot, op URL hierboven kun je 7-day average view aanzetten)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jablan schreef:
17 feb 2021 13:05
Voor het afstand houden, of dat nu 100, 150 of 200 cm is, bestaat ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing of bewijslast. Toch doet iedereen het.
.
Iedereen zal het duidelijk met de reden doen , dat wij graag van het virus af willen of het onder controle laten komen.

Jij hebt ook geen bewijs dat het niet werkt en zo'n ramp is het niet.

Lady1234
Berichten: 27126
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat 300 cm nog beter beschermt, maar het moet wel te doen blijven,

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Virussen hebben geen pootjes of vleugeltjes, dus wat tot ver terug werkte, en nu ook, is het beperken van de menselijke interacties. Vroeger bleef men thuis omdat de maatschappij instortte, nu omdat er regels zijn die dat afdwingen. Virussen kunnen niet even de hoek omlopen, bij de buren door de brievenbus vliegen, en hun besmetten. Als menselijke interactie noodzakelijk is, bijvoorbeeld om boodschappen te kunnen doen, het OV te gebruiken, of om hulpbehoevenden te verzorgen, zijn er beschermende maatregelen nodig. En dan wordt het lastig, want computermodellen gaan maar zover, elk model blijft een versimpelde weergave van de werkelijkheid, en alles in die werkelijkheid veranderd, ergo de data waarop je kan acteren als beslisser, loopt altijd achter de feiten aan. De bekende achteruitkijkspiegel van De Jonge.

Dus er moeten afwegingen gemaakt worden, lelijke compromissen, en zo verder. En net als met alles, is keuzes maken niet zo moeilijk, maar leven met de gevolgen ervan, wél. En blijkbaar zijn er veel, misschien té veel, mensen die dat laatste niet zo goed meer kunnen in Nederland.

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 feb 2021 13:00
Moneyman schreef:
17 feb 2021 12:33
16again schreef:
17 feb 2021 11:49
In plaats van de knappe koppen bij elkaar steken om een wet uit de hoge hoed te toveren, kan men zich beter buigen hoe het vaccinatieproces te stroomlijnen. En daar zie ik niks van terug.
Je blijft maar in die tegenstelling hangen - die er helemaal niet is. Mocht je serieus denken dat er niets gebeurt om het vaccineren te stroomlijnen - tsja... dan mis je inderdaad het een en ander.
Ik mis vooral snelheid. En uitleg waarom.
Ja, die snelheid mis ik ook. Maar dat maakt je eerdere statements niet ineens logisch op kloppend.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
17 feb 2021 14:57
En net als met alles, is keuzes maken niet zo moeilijk, maar leven met de gevolgen ervan, wél.
Wat het nog moeilijker maakt: hier maakt een selecte groep de keuzes, waar iedereen de gevolgen van ondervindt.

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 feb 2021 16:08
sjohie schreef:
17 feb 2021 14:57
En net als met alles, is keuzes maken niet zo moeilijk, maar leven met de gevolgen ervan, wél.
Wat het nog moeilijker maakt: hier maakt een selecte groep de keuzes, waar iedereen de gevolgen van ondervindt.
Dat is niet moeilijk, dat is democratie. Als we dat systeem niet zouden hebben, dát zou pas moeilijk zijn.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Eindelijk iets uit de hoge hoed van den haag, waar ik bijna positief over kan zijn:
https://nos.nl/artikel/2369108-kabinet- ... risis.html
Bijna: Gezien de ontwikkeling van huren vs inflatie, zouden de huren wel 5 jaar bevroren kunnen worden. Ook in de vrije sector.
Maar goed, het is nu verkiezingstijd.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, volgens onderzoek van de NOS wil 45% van de mensen versoepelingen. Daar waar dat 3 weken terug nog 21% was. Vraag me af of men daar nog iets mee gaat doen in Den Haag.

Moneyman
Berichten: 30111
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 feb 2021 16:28
Maar goed, het is nu verkiezingstijd.
Nou, zeg dat inderdaad. Ik zou niet al te optimistisch zijn :D

scharrelschipper
Berichten: 1827
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
17 feb 2021 16:29
Hmm, volgens onderzoek van de NOS wil 45% van de mensen versoepelingen. Daar waar dat 3 weken terug nog 21% was. Vraag me af of men daar nog iets mee gaat doen in Den Haag.
Hoor net een hele mooie "het is niet bewezen dat de avondklok niet werkt "
Hoe duidelijk wil je het hebben?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 17:25



Hoor net een hele mooie "het is niet bewezen dat de avondklok niet werkt "
Hoe duidelijk wil je het hebben?
Is toch ook niet bewezen?? die blijft echt wel die avond klok

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 17:25
Nijogeth schreef:
17 feb 2021 16:29
Hmm, volgens onderzoek van de NOS wil 45% van de mensen versoepelingen. Daar waar dat 3 weken terug nog 21% was. Vraag me af of men daar nog iets mee gaat doen in Den Haag.
Hoor net een hele mooie "het is niet bewezen dat de avondklok niet werkt "
Hoe duidelijk wil je het hebben?
Verdiep je eens in het onderwerp, de avondklok maakt onderdeel uit van een set van maatregelen om de verspreiding van het virus te verminderen (in te dammen). Omdat je een set aan maatregelen neemt kun dus lastig tot niet bewijzen wat het effect is van 1 maatregel specifiek.

Omdat we geen ervaring hebben met pandemieën moet je dus uitgaan van de kennis die er wel is.

Het virus verspreid zich door contact tussen personen

Dus de set aan maatregelen zijn maatregelen die het contact tussen personen verminder. Door de avondklok kun je mensen al aanhouden/wegsturen/beboeten voordat ze een feest gaan geven. Daarnaast beperk je de contact momenten, immers moet je om 21.00 uur thuis zijn. Wat het effect in aantal besmettingen is hiervan is inderdaad niet te bewijzen omdat we ook de andere maatregelen hebben.

Dit is al veelal uitgelegd door mensen die er voor gestudeerd hebben op televisie. Dus geen idee waarom dit een hele mooie is, dit is vanaf moment 1 al uitgelegd door de deskundigen en ook het probleem.

Nu kan 45% wel versoepelingen willen, maar als die versoepelingen inhouden dat we over 2 a 3 weken weer in lock-down moeten willen ze het dan ook?

Mijn vrijgezelle collega was juist erg teleurgesteld dat de avondklok mogelijk wordt opgeven, hij heeft zaterdag een 2de date en ze bleef slapen door de avond klok... Hij vind de voorman van Viruswaanzin een "Cockblocker" 8)

scharrelschipper
Berichten: 1827
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Het ging er mij alleen maar om dat ik dat een vage zin vind,beetje humor dus.
Overigens heb ik al veel eerder dan de meeste Nederlanders met lockdown en avondklok te maken gehad,dus ik had ook al lang begrepen wat de bedoeling ervan was,maar dank voor de uitleg.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 18:11
Het ging er mij alleen maar om dat ik dat een vage zin vind,beetje humor dus.
Humor ontging me :D
scharrelschipper schreef:
17 feb 2021 18:11
Overigens heb ik al veel eerder dan de meeste Nederlanders met lockdown en avondklok te maken gehad,dus ik had ook al lang begrepen wat de bedoeling ervan was,maar dank voor de uitleg.
Het verbaast me hoe weinig mensen de logica snappen of willen begrijpen. Het is leuk dat 45% van de mensen van een poll zeggen van de lock-down af te willen, dat wil ik ook. Maar helaas blijven de cijfers te hoog hiervoor, ik hoop dat het vaccineren gewoon goed doorloopt en dat we dit in de ziekenhuisopnames gaan terug zien (en inherent hieraan de IC opnames).

Schaaten dit weekend was leuk maar zonder maatregelen hadden we nooit de gevallen schaatsers met hun botbreuken kunnen helpen omdat de ziekenhuizen dan overvol lagen met Corona slachtoffers. De beelden van de UK zouden bij iedereen toch bekend moeten zijn en ook de gevolgen.

Gesloten