LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Beste lezers,

Ik heb jullie hulp nodig bij het volgende. Zoals de meesten heb ik mijn vooringevulde belastingaangifte 2020 erbij gepakt. Ik heb rekening gehouden dat ik geld moet bijleggen maar het bedrag wat verwacht wordt is aanzienlijk hoog.

Vanwege het grote verschil ben ik mijn jaaropgaven gaan nakijken. Mij is het volgende opgevallen.

Bij mijn vorige werkgever had ik voor ontslag 180~ vakantieuren openstaan. Ik had ervoor gekozen om deze uren destijds uit te betalen. Ik had begrepen dat hier meer belasting over werd ingehouden waar ik zelf geen probleem mee had. Over dit bedrag is 37,35% (ik ga ervanuit belasting) ingehouden, echter zie ik de inhouding zowel op mijn jaaropgaaf als loonstrook niet terug. Wanneer ik het uitgekeerde bedrag van vakantiegeld x mijn uurloon doe zie ik ook dat ik niet het volledige bedrag heb ontvangen.

Zou dit de reden zijn waarom ik meer belasting terug zou moeten betalen dan verwacht?

Daarnaast nog een extra vraag: vanwege een defecte werk telefoon, heb ik voor de kosten moeten opdraaien. Dit zou worden verrekend met mijn vakantieuren, hier heb ik verder niks meer over gehoord en op mijn loonstrook zie ik daar geen inhoudingen van. Mochten zij dit hebben ingehouden, zou het dan zichtbaar moeten zijn op mijn loonstrook?

Hartelijk dank!

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mochten de opgebouwde vakantie uren van een periode zijn toen uw uurloon lager was, wordt er met dit uurloon gerekend. de inhouding op vakantie uren is anders dan de inhouding op vakantiegeld. Verder zult u het moeten doen met het opgegeven bedrag dat bij de vooraf ingevulde aangifte zijn ingevoerd.

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Jantje7 schreef:
07 mar 2021 08:45
Mochten de opgebouwde vakantie uren van een periode zijn toen uw uurloon lager was, wordt er met dit uurloon gerekend. de inhouding op vakantie uren is anders dan de inhouding op vakantiegeld. Verder zult u het moeten doen met het opgegeven bedrag dat bij de vooraf ingevulde aangifte zijn ingevoerd.
Dank voor het antwoord. Wat mijn uurloon betreft, deze was hetzelfde gebleven gedurende periode. Dus het klopt dat de inhouding op mijn vakantie uren niet zichtbaar is op de loonstrook / jaaropgaaf?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De inhouding moet op uw loonstrook zichtbaar zijn. Niet op de jaaropgave, daar wordt enkel de totale inhouding loonbelasting weergegeven.

HenkVeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019 18:17

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door HenkVeen »

Aangifte in "Mijn belastingdienst" waar men de vermelde jaaropgave moet gaan vergelijken met de verstrekte jaaropgave
van de werkgever(s).
Verschil deze aanpassen, is niet mogelijk in de app.zie;
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oppen-niet

Kosten telefoon reparatie kan je vergeten

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op de jaaropgave staan de totale bedragen aan loon en inhoudingen.

Op de loonslip zou de uitbetaling van die opgebouwde uren apart moeten staan, want dat meer inkomen zorgt dat de algemene heffingskorting lager wordt.

Het is natuurlijk vervelend dat u meer moet nabetalen dan verwacht, omdat de inhouding eventueel niet voldoende was, maar per saldo betaalt u niet meer.

De inhouding voor de telefoon zou eventueel op de loonslip moeten staan. Het is maar wat u afgesproken hebt.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door peter17111962 »

als u door een wisselend inkomen in een jaar erg veel belasting moet betalen dan is
inkomens middeling mogelijk een optie. lees hier voor meer info;;

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/

En op de volgende site kunt U volledig anoniem deze berekening maken:

https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Lady1234 schreef:
07 mar 2021 10:05
Op de jaaropgave staan de totale bedragen aan loon en inhoudingen.

Op de loonslip zou de uitbetaling van die opgebouwde uren apart moeten staan, want dat meer inkomen zorgt dat de algemene heffingskorting lager wordt.

Het is natuurlijk vervelend dat u meer moet nabetalen dan verwacht, omdat de inhouding eventueel niet voldoende was, maar per saldo betaalt u niet meer.

De inhouding voor de telefoon zou eventueel op de loonslip moeten staan. Het is maar wat u afgesproken hebt.
Ik heb maar even de loonstrook bijgevoegd zodat er geen miscommunicatie kan ontstaan.

Zoals hier te zien staat er dat ik €981,06 voor mijn 173,35 vakantie uren heb gekregen. Over dit bedrag is naar mijn idee al belasting van ingehouden. (Aangezien ik op een hoger bedrag moet uitkomen, want ik verdien niet €5,66 per uur).

Zou je mij kunnen vertellen waar het overige bedrag mogelijk is gebleven? Mocht het wel belasting zijn, is het dan niet vreemd dat ik het niet op de loonstrook zie of jaaropgaaf?

Afbeelding

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uitermate wonderlijke loonslip. Net wat u zegt, het bruto bedrag aan vakantie uren kan niet kloppen. Het correcte bruto bedrag moet vermeld worden en ook de juiste loonheffing. Of het vakantiegeld klopt kan ik natuurlijk niet nagaan.

Het tarief van 8,54% is ook niet wat het wezen moet.

Ik zou maar eens contact opnemen met die ex werkgever.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lees eens hoeveel belasting u over vakantiegeld betaald.
Voor de aangifte inkomstenbelasting is het gewoon inkomsten en betaald u geen speciaal belastingtarief.
https://hetgeldcollege.nl/hoeveel-belas ... antiegeld/

Als u denkt dat er te weinig vakantie uren zijn uitbetaald moet u dat bij de salarisafdeling van uw vorige werkgever navragen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lady1234 schreef:
07 mar 2021 11:34
Uitermate wonderlijke loonslip. Net wat u zegt, het bruto bedrag aan vakantie uren kan niet kloppen. Het correcte bruto bedrag moet vermeld worden en ook de juiste loonheffing. Of het vakantiegeld klopt kan ik natuurlijk niet nagaan.

Het tarief van 8,54% is ook niet wat het wezen moet.

Ik zou maar eens contact opnemen met die ex werkgever.
Misschien het standaard tarief van 37,35% vergeten of dit percentage is al van het vermelde vakantiegeld en -uren af.
https://www.logisal.nl/salarisnieuws/fi ... ngen-2020/
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 07 mar 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit eens. Kijk ook naar de tabel en de noot onder de tabel.

Als u dus over dat hele jaar een laag inkomen zou hebben gehad, zou het percentage kunnen kloppen, maar dat maakt nog niet het bruto bedrag correct.

https://www.salariszaken.nl/nieuws/uitl ... eloningen/

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ridgedfries schreef:
07 mar 2021 08:17
Daarnaast nog een extra vraag: vanwege een defecte werk telefoon, heb ik voor de kosten moeten opdraaien. Dit zou worden verrekend met mijn vakantieuren, hier heb ik verder niks meer over gehoord en op mijn loonstrook zie ik daar geen inhoudingen van. Mochten zij dit hebben ingehouden, zou het dan zichtbaar moeten zijn op mijn loonstrook?
Ja, eventuele inhoudingen moeten op de loonstrook vermeld worden. Overigens mag een werkgever alleen loon inhouden als er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Als de telefoon buiten jouw schuld om defect is geraakt, mag de werkgever de kosten niet aan jou doorberekenen: https://radar.avrotros.nl/amp/laptop-ka ... oordelijk/

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door SJZ »

Het tarief van 8,54% is ook niet wat het wezen moet.
Hoezo ?
Op zich is dit het correctie tarief voor iemand die in 2020 tussen de € 9.921 en € 21.430. verdiende.
Immers: het tabeltarief was 37,35%, maar de arbeidskorting wordt in dit traject ook 28,812%

37,35% - 28,812% = 8,538%. Niks mis mee dus. Dit is het correcte tarief dat voor bijzondere beloningen toegepast wordt. De loonbelasting is correct berekend.

Belangrijkste vraag lijkt mij wat het totale jaarinkomen / hoogste belastingtarief van de OP is. Want als dat uiteindelijk (veel) meer dan € 21.430 is geweest, en als er meerdere dienstverbanden zijn geweest, tja, dan is de vraag of er uiteindelijk wel genoeg loonbelasting ingehouden is.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door fisbel »

Prachtig, die uitleg over bijzondere beloningen. Maar waar geen rekening mee kan worden gehouden in deze uitleg is dat bij de belastingaangifte inkomstenbelasting alle inkomens en extra verdiensten bij elkaar worden opgeteld. Waarna over het totaal aan inkomsten belastingheffing plaatsvindt. En wat dan vergeten wordt is dat bij een hoger inkomen er minder belastingkortingen worden gegeven. De heffingskortingen worden afgebouwd. Dat speelt sowieso bij de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.

De kortingen beginnen vanaf een inkomen van € 20.711 en lopen door naar 68K / 100K
In cijfers: de 'belastingschade' vanwege afbouw heffingskortingen is aanzienlijk. Kan oplopen tot maximaal € 6580 minder te verzilveren kortingen. (jaar 2020) Zie het overzicht van de aangifte. En klik op heffingskortingen. Daar is te lezen hoeveel de algemene heffingskorting en de arbeidskorting bedraagt.

Het kan ook anders worden gezegd: door verlies van heffingskortingen kan het belastingpercentage (belastingdruk) over het hoogste deel van het inkomen oplopen van 37% naar 55%.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door SJZ »

Precies. Theoretisch is het dus mogelijk dat er (terecht) 8,54% loonbelasting ingehouden wordt, en dat je uiteindelijk 55% moet betalen. Maar goed, dan moet je wel diverse dienstverbanden naast elkaar hebben in één jaar. Maar ik vermoed dat dat bij de OP ook het geval is.

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

In 2020 heb ik 2 verschillende dienstverbanden gehad.

Werkgever 1 liep tot maart 2020 -> maart 2020 tot juli 2020 WW -> juli 2020 tot heden bij werkgever 2.

Ik ben mij er wel bewust van dat ik geen arbeidskorting heb verkregen tijdens de WW.

Mijn totale inkomen van 2020 komt overigens uit op €21720

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat was nu uw uurloon toen u nog werkte bij die werkgever? Of bent u een jaar of 18?

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Lady1234 schreef:
07 mar 2021 16:17
Maar wat was nu uw uurloon toen u nog werkte bij die werkgever? Of bent u een jaar of 18?
Bij mijn ex werkgever verdiende ik €9,04 bruto. Bij mijn huidige werkgever €11,56

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Uitbetaalde vakantieuren - belastingaangifte

Ongelezen bericht door SJZ »

Het blijft een beetje gokkend praten omdat we de bedragen niet weten. Pas als je de hele aangifte ziet kun je echt wat zeggen.

Ook schrijft u
Zou dit de reden zijn waarom ik meer belasting terug zou moeten betalen dan verwacht?
Tja, dat is een beetje wazig. Hoeveel had u verwacht bij te moeten betalen? Waarom? En wat is het geworden? Waar praten we precies over? Wat zijn de loonbedragen?

Eigenlijk komen we er niet uit zonder alle gegevens.

Gesloten