Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6612
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
10 mar 2021 17:54
Klopt, ik heb toevallig gisteren al bloembakken voor het balkon gekocht. De bedoeling is er een beetje een Oostenrijks/Zwitsers sfeertje aan te geven. Inderdaad, met geraniums dus. Niks mis mee.

Nu alleen nog zien uit te vogelen hoeveel van die dingen er in een bak van 60 cm breed kunnen. Dat is me nog niet duidelijk.
Beter teveel dan te weinig planten er in, te weinig staat zo armoedig. En dan Franse geraniums, mooi hoor.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

:) Leuk ding van De Speld.

Sargasso geeft een overzicht van de stemwijzers. De interessantste zijn de stemwijzers over specifieke onderwerpen, ik pak er twee uit.

Woonkieskompas.nl => over huren, energie en klimaat. Ook voor zorg en onderwijs beschikbaar.

Rainbowvote.nu: Bij het stemgedrag over de afgelopen vier jaar is de mening over regenboogfamilies het meest veelzeggend. Bij de standpunten overheerst het 'ja, dat vind ik ook'. Een blik op de kandidaten zegt iets over de partijcultuur.

De snelle stemwijzer is inderdaad snel. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

In een bak van 60 cm kunnen er zeker wel 10 , om en om , hang en staand .
En dan idd verspringend .
Dat wordt genieten achter de geraniums, niks mis mee😅

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Het worden er steeds meer...

Op internet vind ik juist afstanden van 20-35 centimeter, dan zouden er dus hooguit 3 in een bak kunnen. Maar dat is volgens mij wel een beetje weinig, dan ga je uit van een 5-jarenplan denk ik.

Ik ga eens kijken wat er straks te koop is, het worden er 5, 7 of 9, inderdaad hangend en staand om en om. En iets verspringend, dat kan ook nog.

Voor een van de grote potten heb ik vanmorgen een hortensia gekocht, die houdt het de eerste twee jaar wel vol. Daarna wordt hij denk ik te groot. Had ook aan lavendel gedacht, maar dat gaat zo hangen. En op een balkon van 2.70 x 1.85 met twee toegangsdeuren is dat niet zo'n heel groot succes denk ik.

Lowieze
Berichten: 6612
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een afstand van 35 cm. in een bak? Dat lijkt me wel heel ruim 😁.
Bij vaste planten dien je afstand te houden want die groeien ook in de breedte in de loop der jaren.
Ik reken de pelargonium tot de eenjarigen en die groeien bijna alleen in de hoogte. Als je eenjarigen op grote afstand plant, zul je nog steeds gaten zien als ze allang uitgebloeid zijn.

Lowieze
Berichten: 6612
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lowieze schreef:
10 mar 2021 20:10
Een afstand van 35 cm. in een bak? Dat lijkt me wel heel ruim 😁.
Bij vaste planten dien je afstand te houden want die groeien ook in de breedte in de loop der jaren.
Ik reken de pelargonium tot de eenjarigen en die groeien bijna alleen in de hoogte. Als je eenjarigen op grote afstand plant, zul je nog steeds gaten zien als ze allang uitgebloeid zijn.
Edit: pelargonium pas planten na de Ijsheiligen, anders halen ze de zomer misschien niet eens.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact Lowieze, dat bedoel ik dus met het 5-jarenplan. In de hovenierswereld wordt er vanuit gegaan dat een tuin na 5 jaar volwassen is. Een goede ontwerper zal de tuin dus zo inplannen dat de verhoudingen na 5 jaar kloppen. Het eerste jaar kan het er dan allemaal wat raar uit zien, maar daar moet je even doorheen.

Maar wat in die balkonbakken komt te staan blijft echt geen 5 jaar zo staan. Ze kunnen het wel, maar niet op een balkon, en wat ik met 6 (en misschien worden het er nog 8 ) bakken binnen moet om ze de winter te laten overleven weet ik ook niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor mensen die geen groene vingers hebben, maar toch van een weelde aan fleurige bloemen en mooi blad houden:

Oost-Indische kers. De zaden zijn zelfs bij veel supermarkten wel te vinden. De Lassie Toverrijst onder de tuinplanten. Lukt altijd en geen onderhoud. En bloeien stug door tot de eerste nachtvorst in oktober.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk wel een goede tip, Bob. Je zou ze zelfs als onderbeplanting van Geraniums kunnen gebruiken, mits je de kleuren op elkaar af weet te stemmen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
10 mar 2021 16:42
PostNL heeft zich weer eens van hun slechtste kant laten zien. Ik krijg op mijn werk gewoon een berichtje van de bezorger (toevallig een goede kennis) die aangeeft het bij 1 van de buren te hebben bezorgd. Maar het zou vandaag helemaal niet komen. Beide pakketjes van Wish hadden zelfs een andere datum erin staan, namelijk 15 maart en 27 maart. Nu zitten ze in hetzelfde pakket en zijn ze er ook nog eens veel te vroeg. Wat zijn mijn opties?
Ophalen bij de buren?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
10 mar 2021 20:19
Maar wat in die balkonbakken komt te staan blijft echt geen 5 jaar zo staan. Ze kunnen het wel, maar niet op een balkon, en wat ik met 6 (en misschien worden het er nog 8 ) bakken binnen moet om ze de winter te laten overleven weet ik ook niet.
In mijn bakken en potten neem ik altijd eenjarigen. ( in de tuin wél vaste planten).
Bakken met vaste planten binnen laten overwinteren 🤔 , lastig hoor.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
10 mar 2021 20:20
Voor mensen die geen groene vingers hebben, maar toch van een weelde aan fleurige bloemen en mooi blad houden:

Oost-Indische kers. De zaden zijn zelfs bij veel supermarkten wel te vinden. De Lassie Toverrijst onder de tuinplanten. Lukt altijd en geen onderhoud. En bloeien stug door tot de eerste nachtvorst in oktober.
Zolang je er maar rekening mee houdt dat dat spul woekert als een malle, is t inderdaad een fantastische kleurmaker in je tuin/ bak.

Lowieze
Berichten: 6612
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je kunt Oost-Indische kers ook door een salade doen, kleurig en gezond!

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Bob, Oost-Indische Kers is een prima tip! Een gemakkelijke plant die maandenlang in allerlei kleurschakeringen weelderig bloeit, heerlijk ruikt en zelfs eetbaar is. Op Internet vind je allerlei recepten. Op het einde van het seizoen de zaden verzamelen, laten drogen en vervolgens hele buurten/volksstammen blij maken...

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, die ene ga ik 15 maart ophalen en de andere op 27 maart. Issue solved!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben vast de enige niet die de tafels/talkshows , het ge o-h over het virus en nu weer die debatten en kakelende politici zat is 🤪 ..
TeflonRutte lult 5 kwartier in een uur 😂
Als het goed is kent men de programma's.s van de partijen toch en weet men wat men wil .....behalve de zwevenden .....?
Ik denk dat de meesten vrij consistent en trouw zijn in hun keuze.

J. Deltoer
Berichten: 3092
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

moederslink schreef:
10 mar 2021 22:26
Ik denk dat de meesten vrij consistent en trouw zijn in hun keuze.
Mijn schoonmoeder (94) stemt iedere verkiezingen hondstrouw op het cda. Schoonvader zaliger (al bijna 50 jaar geleden gestorven) had dat tegen haar gezegd. Meneer pastoor was het daar ook mee eens.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zag op de kieslijst dat Trots op Nederland nog bestaat en viel pardoes van mijn stoel.

J. Deltoer
Berichten: 3092
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gisteren de zoveelste ruzie gezien van die Lilian de Haan van 50+ Nu met de ook eeuwige ruzieopa Henk Krol. Ik denk dat trots op nederland meer kans heeft om in de 2e kamer te komen dan dat een van deze twee kemphanen terugkeert.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Erdogan , staat ook op de kieslijst :shock:

Plaats reactie