Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
14 aug 2021 12:06
Kan die brief anders? Natuurlijk. Kan het veel beter, ook op B1-niveau? Misschien, maar dat zal niet eenvoudig zijn.
Dit is nu wat ik aan wilde geven. Volgende keer eerst aan een lector van een kinderboekenuitgeverij voorleggen, dan wordt het nog wat.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
14 aug 2021 13:26
Erthanax schreef:
14 aug 2021 12:06
Kan die brief anders? Natuurlijk. Kan het veel beter, ook op B1-niveau? Misschien, maar dat zal niet eenvoudig zijn.
Dit is nu wat ik aan wilde geven. Volgende keer eerst aan een lector van een kinderboekenuitgeverij voorleggen, dan wordt het nog wat.
Als u dát wilde aangeven, dan had u dat moeten doen. Maar dat deed u niet. U begon met kritiek op vermeende fouten (wat dus geen fouten zijn) en u had het over uw omgeving.

Lector is overigens geen functie in de uitgeverij. Een redacteur bij een uitgeverij van kinderboeken kijkt vooral naar het onderwerp en het verloop van het verhaal, en naar de illustraties.

Een laaggeletterde volwassene heeft veel meer kennis en ervaring dan een kind met hetzelfde taalniveau. Een kinderboek blijft een kinderboek. Een laaggeletterde volwassene vind een eenvoudig kinderboek meestal niet boeiend.

Voor het (her)schrijven van teksten op niveau B1 is dan ook geen kinderboekenredacteur nodig, maar een redacteur of tekstschrijver met een zeer gerichte opleiding of training. De overheid weet dat ook en na de brief nogmaals, zorgvuldig gelezen te hebben, blijf ik ervan overtuigd dat deze brief goed is. Niks meer aan doen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je de tekst door een kinderboekenredacteur laat corrigeren krijg je volgens mij zoiets:
Jablan schreef:
12 aug 2021 23:59

Lief lezertje,

De Grote Vakantie is bijna voorbij. We gaan bijna weer naar school. Julie zullen je vriendjes en vriendinnetjes weer zien, en natuurlijk de juf of de meester. Jullie hebben vast al wel gehoord van het coronavirus. De baas van dit land vind het belangrijk om ons aan de basisregels te houden. Niemand wil een ander ziek maken met het coronavirus. Toch kan dat gebeuren zonder dat je het zelf weet. Ook als je zelf niet ziek bent. Door vaak te testen wil de baas van dit land dat voorkomen.

2 gratis zelftesten bestellen
Alle papa's, mama's en andere volwassenen kunnen vanaf 16 augustus 2 gratis zelftesten bestellen. Zo kunnen zij thuis proberen hoe het werkt. Wil je meer zelftesten? Papa en mama kunnen ze kopen bij de supermarkt, drogist en apotheek.

Basisregels en vaccineren blijven belangrijk
Door je te blijven houden aan de basisregels, worden mensen steeds minder vaak ziek. Iedereen houdt afstand. Iedereen wast vaak zijn handen. Grote mensen zorgen binnen voor frisse lucht. En als mensen ziek zijn blijven ze thuis en laten ze zich testen bij de GGD. Vaccineren blijft de belangrijkste uitweg uit deze coronacrisis. Heb je nog geen afspraak gemaakt voor een vaccinatie? En wil je dat wel? Laat papa of mama bellen naar [...] Heb je vragen over coronavaccinatie? Vraag papa of mama naar [...] te gaan voor meer informatie.

Met vriendelijke groet,
De assistent van de baas van dit land
Overigens blijkt een deel van de tekst overbodig te zijn. Heb het even aangepast, vergelijk het maar eens. :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jammer dat dit in de huiskamer ondersneeuwt, het verdient wel een eigen topic zou ik zeggen.
Jablan schreef:
14 aug 2021 09:41
[Als zo'n tekst in mijn omgeving uitsluitend irritatie tot agressie oproept, dan heeft dat niets met het taalniveau te maken, maar alles met heel slecht taalgebruik, omdat het resultaat niet prettig leest.
Met alle respect, Jablan, maar als een brief als deze in jouw omgeving “irritatie en agressie” (agressie, nota bene!) oproept en als “ heel slecht taalgebruik” wordt bestempeld, dan is er vooral iets mis met die omgeving. Met de brief is namelijk technisch en objectief bezien helemaal niets mis.

Blijft over de stijl-voorkeur: die is persoonlijk, maar als een verschil in stijl agressie oproept, dan blijf ik bij mijn conclusie: dan is er iets mis met de ontvanger.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
14 aug 2021 15:42
Jammer dat dit in de huiskamer ondersneeuwt, het verdient wel een eigen topic zou ik zeggen.
Ik heb laatst een topic gestart over een onderwerp waarvan ik vond dat het een eigen topic verdiende . Daar was niet iedereen onverdeeld gelukkig mee.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vanmiddag veel bramen geplukt en weinig frambozen. Ze waren goed.

Afbeelding

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
14 aug 2021 16:29
Moneyman schreef:
14 aug 2021 15:42
Jammer dat dit in de huiskamer ondersneeuwt, het verdient wel een eigen topic zou ik zeggen.
Ik heb laatst een topic gestart over een onderwerp waarvan ik vond dat het een eigen topic verdiende . Daar was niet iedereen onverdeeld gelukkig mee.
Dat zal dan wel z’n reden gehad hebben :lol: :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oh da's jammer. Heb wel gemerkt dat ze het beste smaken bij veel zon en wanneer het niet heeft geregend. En ze moeten makkelijk los komen. Dit waren wilde, daar heb je in NL al veertig soorten van als ik me niet vergis. Kan dus misschien ook nog aan de soort liggen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
14 aug 2021 15:42
Jammer dat dit in de huiskamer ondersneeuwt, het verdient wel een eigen topic zou ik zeggen. [...] Met alle respect, Jablan, maar als een brief als deze in jouw omgeving “irritatie en agressie” (agressie, nota bene!) oproept en als “ heel slecht taalgebruik” wordt bestempeld, dan is er vooral iets mis met die omgeving. Met de brief is namelijk technisch en objectief bezien helemaal niets mis.
Toch en ik heb er nog een voorbeeld bij ook. Recent was er een klaagtopic over de postnl-pakketbezorger en daar had ik kort, zakelijk en direct gereageerd. Die reactie werd door anderen als te agressief ervaren, is gemeld en verwijderd. Objectief gezien was er helemaal niets mis mee. Hier is het omgekeerd, ben ik niet de zender, maar de ontvanger. :mrgreen:

De agressie wordt opgeroepen door de herhaling in de derde alinea. Het rijtje basisregels met achter elkaar 'we' als eerste woord van de zin. Dat heeft het effect van een salvo uit een automatisch schietapparaat.
Vergelijk die alinea met de versie van Witte Angora. Bij WA is het niet alleen duidelijk, maar hem is nog iets anders goed gelukt: de aandacht vasthouden en door willen lezen.
Welke versie nodigt meer uit ernaar te handelen?

Overigens in een link van Erthanax gezien, dat 'en' als zinsopening in zakelijke teksten ongewenst is? Overheidscommunicatie lijkt mij daar wel onder te vallen.

In onze omgeving is meertaligheid de norm. Voor wie Duits of een Zuid-/Oosteuropese taal als moedertaal heeft, is Nederlands een vrij eenvoudige vreemde taal. Niveau B1 is voor de meesten te eenvoudig Nederlands en onbegrijpelijk, omdat C1 veel meer woorden bevat, die ook in de moedertaal worden gebruikt. Intelligentie heeft hier niets mee te maken, opleiding ook niet, wel basisonderwijs met veel aandacht voor een brede woordenschat en goed gebruik van de grammatica. Juist door de meertaligheid vallen sommige dingen eerder op.

*

Terug naar de vruchten. Of als ze thuis op een schaal liggen. Last van fruitvliegjes? Zo kom je ervan af.
De tips zijn oké. Wij hebben genoeg aan een schone theedoek over de bananen met als tweede voordeel, dat ze langer groen-geel blijven in plaats van binnen een dag zwarte punten krijgen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb nog nooit een buitenlander het Nederlands een vrij eenvoudige taal horen noemen of vinden.

Afgezien daarvan wonen er in Nederland heel veel mensen die het Nederlands niet of nauwelijks machtig zijn. Ook zijn er velen die (heel) moeilijk kunnen lezen. En ook zij krijgen deze brief en dan is het toch nuttig dat zij in één keer snappen waar het over gaat.

Maar als bij u en uw omgeving al agressie wordt opgeroepen door herhaling van het woordje “we” , twijfel ik toch erg aan uw instelling en die van uw omgeving.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

En nu is het opeens een zakelijke tekst.. een zakelijke tekst die aan
jablan schreef: een lector van een kinderboekenuitgeverij
voorgelegd moet worden?

Serieus? Geloof je zelf in die draaikonterij?

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
14 aug 2021 20:27
(...) Overigens in een link van Erthanax gezien, dat 'en' als zinsopening in zakelijke teksten ongewenst is? Overheidscommunicatie lijkt mij daar wel onder te vallen.
Nee, deze brief is publiekscommunicatie. Zakelijke communicatie is, kort door de bocht, communicatie met, tussen of binnen bedrijven. Een brief van de Belastingdienst naar accountantskantoren is zakelijke communicatie.
Jablan schreef:
14 aug 2021 20:27
In (...) Niveau B1 is voor de meesten te eenvoudig Nederlands en onbegrijpelijk, omdat C1 veel meer woorden bevat, die ook in de moedertaal worden gebruikt. Intelligentie heeft hier niets mee te maken, opleiding ook niet, wel basisonderwijs met veel aandacht voor een brede woordenschat en goed gebruik van de grammatica. Juist door de meertaligheid vallen sommige dingen eerder op. (...)
U slaat de plank helaas mis. C1 is het taalniveau dat noodzakelijk is aan het begin van een academische opleiding. Ook voor veel Nederlandse moedertaalsprekers is dat te moeilijk.

Is Nederlands een gemakkelijke taal is om te leren? Voor sommigen misschien wel, maar ik denk dat er heel wat NT2-cursisten zijn die daar anders over denken. Veel Nederlandse (!) kinderen van ouders met een niet-Westerse achtergrond trouwens ook.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe kan een brief in “te eenvoudig Nederlands” onbegrijpelijk zijn?

Snapt u dan niet wat er staat en/of wat er bedoelt wordt?

Ik heb geen idee op welk niveau mijn kennis van de Nederlandse taal ligt, maar het doet mij deugd dat de overheid een brief verstuurt, waarvan de inhoud voor heel veel mensen meteen begrijpelijk is.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd ken ik, zowel in mijn vorige als in mijn huidige omgeving, heel wat mensen die hun wieg elders hebben staan, ontzettend hun best doen om te integreren, en toch maar met moeite te volgen zijn omdat ze het Nederlands redelijk slecht beheersen. Ook al probeer je ze op hun gemak te stellen en de tijd te geven om hun zinnen rustig te kunnen formuleren: er ontbreekt aardig wat aan de woordenschat, en over de grammatica zullen we het maar niet hebben.

Maar ja, dat krijg je als mensen zinnetjes leren als: 'ik heb het licht uitgedaan', om dat dan, kennelijk, in opdracht keurig aan wildvreemden te vertellen. Voor velen is het Nederlands blijkbaar best een lastige taal. Waarbij het voor mij een open vraag is of de gebruikte lesmethodes wel effectief genoeg zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gaat het nou nog over die brief? Mijn mooie bramenfoto had ik daar als vriendelijke fruitmuur neergezet.

Het is ook wat.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

We zijn inmiddels bij Nederlands als tweede taal aangekomen.

Reactie van WA is dichtbij de werkelijkheid. Eerst een stap terug: ik had hierboven aangegeven vanuit welke talen Nederlands vrij eenvoudig is. Zuid- en Oosteuropa hebben talen met
- vier tot veertien naamvallen
- zelfstandige naamwoorden met geslacht (mannelijk, vrouwelijk, onzijdig, meervoud)
- leestekens, die een woord een andere betekenis geven, net zoals de plek in de zin
- onderscheid naar de spreker, man of vrouw

Het C1 niveau kent veel woorden, die van oorsprong uit het Latijn of Grieks komen en die woorden komen in veel meer talen voor, daarom is dat niveau juist gemakkelijker te volgen.

Dan het slechte Nederlands, waar anderen over beginnen. Drie oorzaken: te weinig contact met Nederlanders / binnen de eigen groep blijven + het gerommel met het NT2 aanbod in de afgelopen tien jaar, kwaliteit is net zo hard achteruitgegaan als de prijzen zijn gestegen + de algoritmes van de sociale media, die aan één taal de voorkeur geven.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

C1 gemakkelijker te volgen omdat daar veel woorden van Latijnse of Griekse oorsprong gebruikt worden?

Ik laat dit verder maar links liggen en loop door naar de fruitmuur van Bob. Heerlijk die bramen!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We hoeven nog niet eens te denken aan de problemen van mensen waarvoor Nederlands de tweede taal is. Voor heel veel Nederlanders is hun eigen taal al moeilijk te begrijpen als dat gebracht wordt in een te lange zin.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bob Schurkjens schreef:
14 aug 2021 17:20
Vanmiddag veel bramen geplukt en weinig frambozen. Ze waren goed.
Maak je er ook jam van? Ik krijg nu enorm veel zin in een beschuit met een dikke laag bramenjam 😋

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
14 aug 2021 23:07


Maar ja, dat krijg je als mensen zinnetjes leren als: 'ik heb het licht uitgedaan', om dat dan, kennelijk, in opdracht keurig aan wildvreemden te vertellen. Voor velen is het Nederlands blijkbaar best een lastige taal. Waarbij het voor mij een open vraag is of de gebruikte lesmethodes wel effectief genoeg zijn.
Ach het woordje "sociale dienst " kennen ze binnen een paar minuten.

Plaats reactie