Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Allis
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2021 04:15

Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Allis »

Mijn partner en ik hebben allebei een koopwoning en een sociale huurwoning tegelijk. Mijn vraag is dat ik mijn sociale huurwoning wil inruilen voor een grotere woning. Kan dat?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door riddert »

Lijkt me nu net een vraag voor je verhuurder.

Zoals u de eerste zin geformuleerd heeft is het alsof jullie over 4 woningen beschikken, dat zal toch niet?

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het de bedoeling is dat je met je partner in de sociale huurwoning kruipt en de koopwoning verkoopt, dan zul je wellicht kunnen ruilen - mits aan allerlei voorwaarden voldaan wordt.

Als je op papier alleen blijft wonen is het maar zeer de vraag of de wbv toestemming gaat geven. Grotere woningen zijn immers voor grotere huishoudens. Niet voor één-persoonshuishoudens.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Sannietje »

Allis schreef:
04 okt 2021 04:28
Mijn partner en ik hebben allebei een koopwoning en een sociale huurwoning tegelijk. Mijn vraag is dat ik mijn sociale huurwoning wil inruilen voor een grotere woning. Kan dat?
Zo ik begrijp woon jij in een sociale huurwoning en je partner in een koopwoning?
Doordat jullie willen samenwonen zijn allebei de huizen te klein en willen jullie de koopwoning verkopen en een grotere sociale huurwoning?
Snap ik het zo goed?

In dit geval kan het zijn dat voor een sociale huurwoning beide inkomens te hoog uit komen en jullie niet in aanmerking komen voor sociale huur. Wel voor gewone huur. Dus hier is nog niet echt een juist antwoord op te geven. Om voor sociale huurwoning in aanmerking te komen mag het "gezamenlijk" jaarinkomen niet hoger zijn dan (Ik gok want het kan per gemeente verschillen) € 45.000,=.
In enkele gevallen willen ze voor 20% sociale huurwoningen aan gezinnen toewijzen die boven de € 45.000,= verdienen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ZsQAvD_BwE

Allis
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2021 04:15

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Allis »

Ok ik heb niet het hele verhaal verteld, ik en mijn partner zijn gescheiden en wonen apart, we hebben het papierwerk niet gedaan dat we gescheiden zijn, hij woont in de koopwoning en ik zit met mijn kinderen in een sociale huurwoning. Mijn partner en ik willen de koopwoning verkopen maar het zal 1 maand, 6 maand of kan een jaar zijn. Daarom vroeg ik of het mogelijk is om Woningruil te doen als je tegelijkertijd een koopwoning hebt. Eigenlijk wil ik niet wachten tot de koopwoning verkocht is.

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd is dit wel een ongebruikelijke constructie. Feitelijk zijn jullie van tafel en bed gescheiden, maar toch ook niet. Je kunt toch echt het beste met de wbv overleggen hoe of wat.

Over het verkopen van de woning hoef je je geen zorgen te maken. Dat is in de huidige markt in een paar weken wel gebeurd. Maarrehh.. je partner moet toch ook ergens wonen als de koopwoning verkocht is?

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt dus blijkbaar al een sociale huurwoning gekregen, terwijl u nog niet gescheiden bent en ook nog die koopwoning hebt.

Maar blijkbaar is de huurwoning niet naar uw zin en wilt u groter? Dat zal heel veel tijf vergen, maar heeft niets van doen met die koopwoning.

Houd er wel rekening mee dat u, door dat duurzaam gescheiden leven, wel fiscaal en toeslagpartners blijft.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
04 okt 2021 17:53
Over het verkopen van de woning hoef je je geen zorgen te maken. Dat is in de huidige markt in een paar weken wel gebeurd.
Geldt niet voor alle huizen. Topsegment staat ouderwets lang te koop.

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het om het topsegment zou gaan, dan zou TS waarschijnlijk geen 'kleine' sociale huurwoning hebben vermoed ik zo. ;)

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door lievemarie »

Dat was bijna letterlijk de opmerking die ik wou plaatsen. Je was me net voor :D

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts zit niet in de woning van het top segment, daar zit partner.

Moneyman
Berichten: 30123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
04 okt 2021 18:57
witte angora schreef:
04 okt 2021 17:53
Over het verkopen van de woning hoef je je geen zorgen te maken. Dat is in de huidige markt in een paar weken wel gebeurd.
Geldt niet voor alle huizen. Topsegment staat ouderwets lang te koop.
Ik weet niet wat jij tot het topsegment rekent en waar je kijkt, maar mijn ervaring na twee jaar kijken is dat ook de huizen tussen de € 600.000 en de (ruime) € 1.000.000 gewoon de deur uitvliegen (en er nog overboden wordt ook).
Lady1234 schreef:
04 okt 2021 21:36
Maar de Ts zit niet in de woning van het top segment, daar zit partner.
Ik lees nergens dat er uberhaupt sprake is van een woning in het topsegment.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS:
De voorwaarde voor woningruil bij een sociale huurwoning is dat je in een sociale huurwoning woont.

De koopwoning of de opbrengst daarvan, wanneer die verkocht is, zou er misschien wel voor kunnen zorgen dat jullie vermogen te groot is.

Zie voor meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... uurwoning?

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens gaat de vraag niet over een echte woningruil. De Ts wil, volgens mij, graag een grotere woning van de wbv.

Vermogen is niet van belang voor een sociale huurwoning. Alleen de inkomsten uit vermogen. Die worden bij het inkomen opgeteld.


En wat de koopwoning waard is, is niet van belang. De Ts woont daar niet.

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is dat allemaal niet zo simpel gesteld. Apart wonen en getrouwd blijven wordt gezien als duurzaam gescheiden. Maar er zijn nog steeds wederzijdse verplichtingen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iden_leven

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door lievemarie »

De vraag van TS vind ik in deze tijd van woningnood nogal een luxe probleem.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
04 okt 2021 18:57
witte angora schreef:
04 okt 2021 17:53
Over het verkopen van de woning hoef je je geen zorgen te maken. Dat is in de huidige markt in een paar weken wel gebeurd.
Geldt niet voor alle huizen. Topsegment staat ouderwets lang te koop.
Wat vind jij topsegment? In het provinciestadje waar ik woon is alles onder de miljoen zo weg. Slechts een enkele woning van een paar miljoen staat langer te koop. Maar mensen die in die categorie wonen zullen voor hun advies niet naar een internetforum gaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Koopwoning en sociale huurwoning tegelijk

Ongelezen bericht door Jablan »

Topsegment zijn alle bijzondere gebouwen plus de hoogste 10% van de gewone huizen. Ik zet er geen prijs bij, want die verschilt per regio en soms zelfs per postcode (de cijfers).

Gesloten