Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
07 okt 2021 20:50

Hier bij de Ikea in Utrecht exact hetzelfde. De QR code werd ingescand met een mobiel, naar een ID wordt niet gevraagd. Heb hem laten zien, er werd naar gekeken, toen ik hem terug stopte zag ik dat ik hem ondersteboven hield. Dus echt gekeken werd er niet. En was het nou zo dringend noodzakelijk? Het was in het restaurant stukken rustiger dan in de winkel beneden, en stukken rustiger dan bij de Italiaan aan de overkant die van die heerlijke Italiaanse bollen heeft, en die je bij gebrek aan binnenruimte op het 'terras' op kan eten.

Ik denk dat ze bij de Ikea schouderophalend doen wat er gevraagd wordt, zonder dat het ze echt boeit.
Had u zich nou nog laten testen op corona, aangezien u een paar dagen geleden nog zo ziek was?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
07 okt 2021 23:03
Ik vraag me af wat Nijogeth van WO II heeft meegekregen. Hebben je ouders WO II meegemaakt? Of je grootouders?

Heb je voortgezet onderwijs genoten? Havo o.i.d? Iets op kunnen steken tijdens geschiedenisles over bijvoorbeeld de https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wannseeconferentie ?
Om je vragen te beantwoorden. Mijn beide, helaas overleden, opa's hebben voor de bezetters moeten werken in de tweede wereldoorlog.

Verder heb ik het gymnasium gedaan, waar de tweede wereldoorlog heel erg ruim werd behandeld, waaronder een les waarbij 4 veteranen ons kwamen vertellen over de oorlog.

Wat mijn vergelijking echter met de wannseeconferentie van doen heeft, dat snap ik niet. Ik heb het duidelijk over het begin van de bezetting en het feit dat die eerste alinea op die site toch wel heel erg veel overeenkomsten vertoont met de maatregelen zoals nu genomen.

Daarbij toon ik mijn afkeer daarvoor aan en geef ik aan dat ik het eng vind dat zulke ontwikkelingen zo wijd gedragen worden. Maar ik zal het stukje gewoon quoten waar het over gaat, dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of ik nu gek ben dat ik de vergelijking zie.

"Tijdens de bezettingsjaren worden Joden stapsgewijs uit het openbare leven geweerd. Vanaf 1940 brengt de bezetter een administratieve scheiding aan tussen Joden en niet-Joden. Joden krijgen een J in hun persoonsbewijs en een eigen bestuur: de ‘Joodse Raad’. Ook worden Joden maatschappelijk uitgesloten. Ze mogen alleen nog naar ‘Joodse theaters’ en ‘Joodse winkels’ en ze mogen geen handel drijven of omgaan met niet-Joden. "

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth,

Als je het verschil niet snapt tussen het onderscheid op afkomst ( Joods of niet Joods ) en onderscheid tussen mensen die ervoor gekozen hebben om gevaccineerd te zijn of niet ( maar die wel de mogelijkheid hebben om via TvT ) overal aan deel te nemen, dan heb je de geschiedenislessen toch niet zo goed begrepen.

Dan een ander ‘af’ noemen maakt het dat je niet echt serieus genomen kan worden.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth toch, door wie wordt u zo beïnvloed?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
08 okt 2021 07:48
Bob Schurkjens schreef:
07 okt 2021 23:03
Ik vraag me af wat Nijogeth van WO II heeft meegekregen. Hebben je ouders WO II meegemaakt? Of je grootouders?

Heb je voortgezet onderwijs genoten? Havo o.i.d? Iets op kunnen steken tijdens geschiedenisles over bijvoorbeeld de https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wannseeconferentie ?
Om je vragen te beantwoorden. Mijn beide, helaas overleden, opa's hebben voor de bezetters moeten werken in de tweede wereldoorlog.

Verder heb ik het gymnasium gedaan, waar de tweede wereldoorlog heel erg ruim werd behandeld, waaronder een les waarbij 4 veteranen ons kwamen vertellen over de oorlog.

Wat mijn vergelijking echter met de wannseeconferentie van doen heeft, dat snap ik niet. Ik heb het duidelijk over het begin van de bezetting en het feit dat die eerste alinea op die site toch wel heel erg veel overeenkomsten vertoont met de maatregelen zoals nu genomen.

Daarbij toon ik mijn afkeer daarvoor aan en geef ik aan dat ik het eng vind dat zulke ontwikkelingen zo wijd gedragen worden. Maar ik zal het stukje gewoon quoten waar het over gaat, dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of ik nu gek ben dat ik de vergelijking zie.

"Tijdens de bezettingsjaren worden Joden stapsgewijs uit het openbare leven geweerd. Vanaf 1940 brengt de bezetter een administratieve scheiding aan tussen Joden en niet-Joden. Joden krijgen een J in hun persoonsbewijs en een eigen bestuur: de ‘Joodse Raad’. Ook worden Joden maatschappelijk uitgesloten. Ze mogen alleen nog naar ‘Joodse theaters’ en ‘Joodse winkels’ en ze mogen geen handel drijven of omgaan met niet-Joden. "
Ik zie twee opties om jouw gedrag te verklaren:
1- Je snapt het echt niet. In dat geval raad ik je aan om je gymnasiumboeken nog eens goed te bestuderen.
2- Je probeert de boel op te ruien en bent namens bepaalde groeperingen aan het infiltreren op dit forum. Wordt je toevallig gesponsord door Baudet of Engel?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
08 okt 2021 07:27
witte angora schreef:
07 okt 2021 20:50

Hier bij de Ikea in Utrecht exact hetzelfde. De QR code werd ingescand met een mobiel, naar een ID wordt niet gevraagd. Heb hem laten zien, er werd naar gekeken, toen ik hem terug stopte zag ik dat ik hem ondersteboven hield. Dus echt gekeken werd er niet. En was het nou zo dringend noodzakelijk? Het was in het restaurant stukken rustiger dan in de winkel beneden, en stukken rustiger dan bij de Italiaan aan de overkant die van die heerlijke Italiaanse bollen heeft, en die je bij gebrek aan binnenruimte op het 'terras' op kan eten.

Ik denk dat ze bij de Ikea schouderophalend doen wat er gevraagd wordt, zonder dat het ze echt boeit.
Had u zich nou nog laten testen op corona, aangezien u een paar dagen geleden nog zo ziek was?
Ja, ik heb me laten testen en het was negatief. Inmiddels weer opgeknapt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
08 okt 2021 07:48
Maar ik zal het stukje gewoon quoten waar het over gaat, dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of ik nu gek ben dat ik de vergelijking zie.

"Tijdens de bezettingsjaren worden Joden stapsgewijs uit het openbare leven geweerd. Vanaf 1940 brengt de bezetter een administratieve scheiding aan tussen Joden en niet-Joden. Joden krijgen een J in hun persoonsbewijs en een eigen bestuur: de ‘Joodse Raad’. Ook worden Joden maatschappelijk uitgesloten. Ze mogen alleen nog naar ‘Joodse theaters’ en ‘Joodse winkels’ en ze mogen geen handel drijven of omgaan met niet-Joden. "
Ik geloof niet dat je dit zegt om te trollen, dus ik zal serieus reageren.

Het probleem met dit soort vergelijkingen is dat er weliswaar op onderdelen feitelijke overeenkomsten zijn, maar dat de totale context en omstandigheden dusdanig anders zijn dat het trekken van een vergelijking (en het daarop willen baseren van keuzes) totaal ongepast en onjuist is.

Even een willekeurige vergelijking: als ik zie dat het huis van mijn buurman in brand staat, ben ik blij als de brandweer het huis vol water spuit om de brand te blussen. Als ik echter een kaars op tafel heb staan, zou ik dat een vrij vervelende actie vinden. terwijl er in beide gevallen sprake is van brandend vuur in een woning. Dat kan je dus prima vergelijken - zolang je alle relevante andere factoren buiten beschouwing zou laten.

Zo is het ook met de WOII-vergelijking. Ja, er zijn overeenkomsten, en ja, een één op één vergelijking gaat totaal mank.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
07 okt 2021 22:29
Het begint een beetje te lijken op het begin van dit stukje. https://www.tweedewereldoorlog.nl/kenni ... ing-joden/
[...]
Maak me maar af over het feit dat ik de vergelijking maak, maar ik staaf me in ieder geval op een betrouwbare bron en leg mijn mening uit.
Afmaken? Nee. Je bent het volgende voorbeeld van slecht onderwijs. (Wordt nog wat met die 2 Corona Online Jaargangen).

De denkfout: geen verschil maken tussen ideologie en gezondheidszorg.

In WO2 werd je ingedeeld naar bevolkingsgroep en daar was geen keuze in.

Nu kies je er zelf voor om tot de groep ongevaccineerden te horen en heb je altijd nog de keuze om over te stappen naar de groep gevaccineerden.
Bovendien hou je als ongevaccineerde nog steeds toegang tot de zorg en verder kun je op veel plekken zonder testbewijs naar binnen.

Duidelijk? Eigen keuzevrijheid tegenover nul keuze.

In het algemeen vind ik elke vergelijking met het naziregime 1933-1945 misplaatst - de wereld is te veel veranderd sinds deze zwarte jaren, ook het wereldbeeld.

Wie zichzelf nu als ongevaccineerde durft te vergelijken met de jodenvervolging, kruipt helemaal vrijwillig in de slachtofferrol, waar men niet thuishoort. De echte slachtoffers van deze pandemie zijn de overledenen en de mensen met permanente gezondheidsschade, niet de roeptoeters die geen leven hebben.

(En komen mijn collega's of ik dit in ons werk tegen, dan wordt het volgende functioneringsgesprek erg vervelend)

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
08 okt 2021 08:53
Ja, ik heb me laten testen en het was negatief. Inmiddels weer opgeknapt.
👍

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
08 okt 2021 08:53
Ja, ik heb me laten testen en het was negatief. Inmiddels weer opgeknapt.
Fijn en fijn!

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Op veel punten ben ik het vaak met Nijogeth eens, maar iedere vergelijking met de 2e wereldoorlog vind ik zeer kwalijk en verwerpelijk.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Al zijn de doelen anders, de gebruikte middelen laten zich goed vergelijken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 okt 2021 11:18
Al zijn de doelen anders, de gebruikte middelen laten zich goed vergelijken.
Ja, want -om bij mijn eerdere voorbeeld te blijven- vuur is vuur...

Punt is dat het nooit blijft bij het vergelijken van middelen eromheen - de vergelijking wordt gebruikt om juist met die grotere context (die dus NIET te vergelijken valt) de discussie een bepaalde kant op te sturen. En dat is een behoorlijk onzuivere discussie.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
07 okt 2021 22:35
scharrelschipper schreef:
07 okt 2021 22:15
Moneyman schreef:
07 okt 2021 21:49

Tsja, dat mag jij vinden. De rechter heeft echter anders geoordeeld.
Tja,dit soort reactie was te verwachten.
Slaat echt nergens op.
Probeer het nog eens, en nu met argumenten.
MM,wat voor argumenten wil je waarvoor hebben?
Als je goed om je heen kijkt,kun je dan nog ontkennen dat er een tweedeling is?
En ja,de rechter heeft geoordeeld zoals ik verwachtte,en niet zoals ik (een klein beetje) hoopte.
Maar dat veranderd toch niets aan de feitelijke situatie?
Wij verschillen over een aantal zaken duidelijk van mening,het zij zo,ik heb daar geen moeite mee.
En ook onze verschillende meningen veranderen niets aan de situatie.

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

lievemarie schreef:
08 okt 2021 10:55
Op veel punten ben ik het vaak met Nijogeth eens, maar iedere vergelijking met de 2e wereldoorlog vind ik zeer kwalijk en verwerpelijk.
Ik vind het ook nogal ver gaan,maar ik begrijp de uitleg wel.
Verder zou ik het toch maar niet meer gebruiken als vergelijking.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik denk dat menig Jood in de oorlog liever een QR code had gehad. Daarom vind ik de vergelijking mank gaan. Het beetje bewegingsvrijheid wat ongevaccineerden eventueel moeten inleveren weegt daar niet tegenop.
Wat ik wel hypocriet vind, is dat 2 weken geleden alles mocht, en nu moet je QR codes laten zien. Die niet eens goed gecheckt worden, da's dan wel weer fijn voor de niet-gevaccineerden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
08 okt 2021 12:51
Moneyman schreef:
07 okt 2021 22:35
scharrelschipper schreef:
07 okt 2021 22:15
Tja,dit soort reactie was te verwachten.
Slaat echt nergens op.
Probeer het nog eens, en nu met argumenten.
MM,wat voor argumenten wil je waarvoor hebben?
Korte recap: jij schreef dit.
Het weigeren van gevaccineerden en ongevaccineerden is allebei onzin,en draagt niets bij aan de "volksgezondheid" dat moge duidelijk zijn.
Ik geef aan dat de rechter op dit punten anders heeft geoordeeld. Jij dat dat af met "dat verwachte ik al" en concludeert "dat slaat nergens op". Je doet stevige uitspraken zonder ook maar een begin van onderbouwing.

En dan vraag je mij welke argumenten ik wil hebben...?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
08 okt 2021 07:48
Bob Schurkjens schreef:
07 okt 2021 23:03
Ik vraag me af wat Nijogeth van WO II heeft meegekregen. Hebben je ouders WO II meegemaakt? Of je grootouders?

Heb je voortgezet onderwijs genoten? Havo o.i.d? Iets op kunnen steken tijdens geschiedenisles over bijvoorbeeld de https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wannseeconferentie ?
Om je vragen te beantwoorden. Mijn beide, helaas overleden, opa's hebben voor de bezetters moeten werken in de tweede wereldoorlog.

Verder heb ik het gymnasium gedaan, waar de tweede wereldoorlog heel erg ruim werd behandeld, waaronder een les waarbij 4 veteranen ons kwamen vertellen over de oorlog.

Wat mijn vergelijking echter met de wannseeconferentie van doen heeft, dat snap ik niet. Ik heb het duidelijk over het begin van de bezetting en het feit dat die eerste alinea op die site toch wel heel erg veel overeenkomsten vertoont met de maatregelen zoals nu genomen.

Daarbij toon ik mijn afkeer daarvoor aan en geef ik aan dat ik het eng vind dat zulke ontwikkelingen zo wijd gedragen worden. Maar ik zal het stukje gewoon quoten waar het over gaat, dan kan iedereen voor zichzelf bepalen of ik nu gek ben dat ik de vergelijking zie.

"Tijdens de bezettingsjaren worden Joden stapsgewijs uit het openbare leven geweerd. Vanaf 1940 brengt de bezetter een administratieve scheiding aan tussen Joden en niet-Joden. Joden krijgen een J in hun persoonsbewijs en een eigen bestuur: de ‘Joodse Raad’. Ook worden Joden maatschappelijk uitgesloten. Ze mogen alleen nog naar ‘Joodse theaters’ en ‘Joodse winkels’ en ze mogen geen handel drijven of omgaan met niet-Joden. "
Vorm en toon zijn belangrijk als het gaat om het aandragen van valide argumenten, en als men een galg mee sleept tijdens een demonstratie, in een luier en jodenster over straat sjokt, of de holocaust er aan de haren bij sleept, dan is duidelijk dat er nog enkel de wens is om te provoceren. Het lelijke eindpunt van de glijdende schaal die sealioning uiteindelijk is.

Geen enkele persoon in Nederland wordt op basis van ras, geloof, sexe of geaardheid uitgezonderd door die vaccinaties, dus het valt niet onder de algemeen geaccepteerde definitie van racisme. Ook gelden deze regels voor álle bedrijven die onder een bepaalde SBI code vallen, aan die kant is het dus ook geen racisme. Dat zou het wel zijn als zeg Griekse restaurants er niet om hoefde te vragen, maar pannekoeken restaurants wel.

Het staat elke (jong)volwassene vrij om een vaccinatie te nemen of niet, volledig naar eigen goeddunken, en voor toegang tot evenementen en de horeca, zijn er nog 2 routes die daartoe toegang verschaffen, en dan precies dezelfde vrijheden geven. Men kan immers maar één soort groen vinkje hebben. Drie opties, betekent dat die app geen apartheid kán zijn.

De maatregelen tegen de joden werden genomen tijdens een dictatoriaal regime, waren gefocust op één specifieke bevolkingsgroep, die daar niks aan konden doen. Ook al was je geen actief belijdende jood, als je beide ouders joods waren, ging je alsnog de gaskamer in. Als jij als kind van wappie ouders je wilt laten vaccineren of testen dan mag dat, en geniet je pats-boem dezelfde rechten als alle anderen met dat groene vinkje in de app.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

lievemarie schreef:
08 okt 2021 13:17
Wat ik wel hypocriet vind, is dat 2 weken geleden alles mocht, en nu moet je QR codes laten zien.
Raar statement: twee weken geleden "mocht niet alles". Twee weken geleden golden er andere maatregelen. We zijn nu een stap verder. Waar zit de hypocrisie?

scharrelschipper
Berichten: 1831
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
08 okt 2021 13:49
scharrelschipper schreef:
08 okt 2021 12:51
Moneyman schreef:
07 okt 2021 22:35
Probeer het nog eens, en nu met argumenten.
MM,wat voor argumenten wil je waarvoor hebben?
Korte recap: jij schreef dit.
Het weigeren van gevaccineerden en ongevaccineerden is allebei onzin,en draagt niets bij aan de "volksgezondheid" dat moge duidelijk zijn.
Ik geef aan dat de rechter op dit punten anders heeft geoordeeld. Jij dat dat af met "dat verwachte ik al" en concludeert "dat slaat nergens op". Je doet stevige uitspraken zonder ook maar een begin van onderbouwing.

En dan vraag je mij welke argumenten ik wil hebben...?
Geen dingen met elkaar verwarren;mijn opmerking "slaat nergens op"was aan jou gericht en ging uiteraard niet over het oordeel van de rechter.
En argumenten? feiten behoeven geen argumenten.
Had je een ander oordeel verwacht van de rechter?
Laten we wel wezen,dat kon natuurlijk niet want dan komt de hele zaak op losse schroeven te staan en zijn er niet genoeg rechters om alle volgende zaken te behandelen.
Zoals ik al schreef,we verschillen van mening en dat is goed,anders viel er hier niets meer te "kleppen" :wink:
Verder laat ik het hier weer even bij.

Gesloten