Vloerverwarming warmt niet op: help?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
marweecos88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 22:33

Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door marweecos88 »

Hallo,

Sinds een paar dagen probeer ik mijn vloerverwarming aan te doen maar gebeurd er weinig. Een tijdje geleden +/- 1 maand) probeerde ik hem aan te zetten via thermostaat maar kreeg ik een error op de thermostaat. Bleek dat het de batterijen waren. Ik had het gevoel dat het daarna opgelost was. Maar nu het deze week weer wat kouder is geworden blijkt dat er helemaal niks gebeurt. Ik ben een echte leek wat betreft verwarmingsinstallatie, maar met wat gezond verstand snap ik wel wat dingen. Zie de foto..

De warmte toevoer leiding die de pomp ingaat is koud. Het lampje van de pomp is groen. Dat betekent dat de pomp werkt. De waterkranen staan open. Ik heb deze zelfs maar op vol open gezet, maar geen verandering.

Zowel de invoer als uitvoer buis die op de slangen aangesloten zijn blijven koud. Waar zou het aan kunnen liggen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34
Beste antwoord
Gekozen door marweecos88

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

door crazyme » 06 nov 2021 12:31

marweecos88 schreef:
06 nov 2021 10:33
@crazyme hoe kan ik de ventielen open krijgen?
Ik zie dat de flowmeters op 3 liter per minuut staan, er is dus circulatie.

Probleem is dan dat er geen warm water wordt bijgemengd, dus toch maar eens kijken naar de maximaalthermostaat.
Deze zorgt er voor dat de temperatuur niet boven de 40 graden komt.
Hij staat ingesteld op de hoogste stand, dus dan zou hij open moeten staan zodat er warm water toegevoegd wordt.

Probeer deze eens gangbaar te maken ? Knop heen en weer draaien, tik op het metalen deel van de thermostaat
Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staat de cv ketel wel aan?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
05 nov 2021 09:58
Staat de cv ketel wel aan?
Na dit te hebben gecontroleerd, wat zegt de installateur?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Stel uw vraag eens op het forum van klusidee waar ook cv monteurs vragen beantwoorden.
Of kijk bij de gestelde vragen over vloerverwarming.
https://www.klusidee.nl/Forum/

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Welke temperatuur geeft je ketel aan? Als hij wel warm is maar de leidingen blijven koud, dan is er geen circulatie.Als recentelijk je cv systeem afgetapt is geweest, of in elk geval voor dat je je verwarming voor het eerst weer aan hebt gezet, zou het kunnen dat de pomp in je cv-ketel in lucht staat te draaien, boven op je cv ketel zit een ontluchtingskraantje.
Vaak hoor je een vreemde brom uit je ketel komen als hij niet goed ontlucht is.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door de auditu »

Draait de pomp wel?

marweecos88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 22:33

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door marweecos88 »

Lady1234 schreef:
05 nov 2021 09:58
Staat de cv ketel wel aan?
We hebben stadsverwarming

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een groen lampje op de pomp betekent niet dat deze werkt. Het betekent slechts dat het groene lampje voorzien wordt van elektriciteit. Het kan best zijn dat de pomp vast zit. Ik zie dat u de pomp op maximaal heeft gezet. U moet in deze stand kunnen horen dat de pomp draait. Is er niets hoorbaar, dan draait de pomp niet.

Voorts is het van belang om te weten wat de cv-ketel doet. Is deze aan het stoken? Wat is hier de actuele aanvoertemperatuur? Worden de uitgaande leidingen van de cv-ketel wel warm? Ook in de cv-ketel zit een circulatie pomp

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Wat ook een helpt om de oorzaak te achterhalen, thermostaat omhoog en bij een ander warmtepunt kijken of het hier wel warm wordt, zo ja dan heb je in elk geval circulatie en zit het probleem waarschijnlijk niet in de ketel

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ben leek op het gebied van vloerverwarming, maar u heeft batterijen verwisseld, zitten deze er wel goed in (+/-)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door crazyme »

Mijn eerste gedachte is zoals al aangegeven de pomp.

Met een hamer of tang op de plek tikken waar de as zit.

Wanneer de toevoer niet warm wordt en andere radiatoren in huis wel is er geen circulatie bij de verdeler.

Dus pomp of alle ventielen dicht.

Maximaal thermostaat zou ook kunnen, maar onwaarschijnlijk.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Sira »

crazyme schreef:
05 nov 2021 18:56
Met een hamer of tang op de plek tikken waar de as zit.
Dat doen wij vrouwen ook altijd. Wij slaan er op en vaak werkt het weer :lol:

marweecos88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 22:33

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door marweecos88 »

@kokka1 we hebben stadsverwarming. Dus warm wat er is er. Alleen die leiding die uit de stadsverwarming installatie naar beneden loopt naar de pomp is koud.
Ontluchtingskraantje had ik ook al open gezet voor korte duur, en er liep goed water uit.

@ivow ik vind het heel moeilijk om te zeggen of deze dan draait of niet. Kan ik naast het horen iets anders controleren?

@kokka1 wat bedoel je met op een andere warmtepunt checken of het daar warmer wordt? Ik heb 3 thermostaten in het appartement, daarom zie je ook drie kleuren. Alle drie gezamelijk en 1 voor 1 hoog gezet zodat die gaat opwarmen en mengkraan en slangen blijven allemaal koud.

@sira ja batterijen zitten er goed in

@crazyme hoe kan ik de ventielen open krijgen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door riddert »

Belt u alstublieft uw installateur, u gaat het zelf niet oplossen. Voordat u grotere problemen veroorzaakt....

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vaak heb je garantie of een onderhoudscontract. Neem met dat bedrijf contact op.

Zoek anders naar een betrouwbare bedrijf.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Oh stadsverwarming, daar heb ik helaas totaal geen ervaring mee, ik zou zoals voorgesteld een monteur laten komen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door crazyme »

marweecos88 schreef:
06 nov 2021 10:33
@crazyme hoe kan ik de ventielen open krijgen?
Ik zie dat de flowmeters op 3 liter per minuut staan, er is dus circulatie.

Probleem is dan dat er geen warm water wordt bijgemengd, dus toch maar eens kijken naar de maximaalthermostaat.
Deze zorgt er voor dat de temperatuur niet boven de 40 graden komt.
Hij staat ingesteld op de hoogste stand, dus dan zou hij open moeten staan zodat er warm water toegevoegd wordt.

Probeer deze eens gangbaar te maken ? Knop heen en weer draaien, tik op het metalen deel van de thermostaat

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

crazyme schreef:
06 nov 2021 12:31
Ik zie dat de flowmeters op 3 liter per minuut staan, er is dus circulatie.

Probleem is dan dat er geen warm water wordt bijgemengd, dus toch maar eens kijken naar de maximaalthermostaat.
Deze zorgt er voor dat de temperatuur niet boven de 40 graden komt.
Hij staat ingesteld op de hoogste stand, dus dan zou hij open moeten staan zodat er warm water toegevoegd wordt.

Probeer deze eens gangbaar te maken ? Knop heen en weer draaien, tik op het metalen deel van de thermostaat
Goed opgemerkt dat de flowmeters een flinke doorstroom laten zien. De pomp doet het dus uitstekend.

Dan is de vraag: zijn er op andere plekken in huis radiatoren aanwezig? Zo ja: worden die wél warm wanneer je daar de kraan van open draait? ?
Wederom Ja: dan levert de stadsverwarming wel warmte af.
In dat geval is inderdaad de thermostaatknop op de verdeler nu de hoofdverdachte.

Worden radiatoren elders in huis ook niet warm? Dan is er iets mis met de afleverset van de stadsverwarming en moet je de energieleverancier bellen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

De buren hebben vast ook stadsverwarming. Vraag de buurman even om raad....

marweecos88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2021 22:33

Re: Vloerverwarming warmt niet op: help?

Ongelezen bericht door marweecos88 »

Afbeelding
Afbeelding

Fijn om te horen dat er dus circulatie is. Bij de ene foto stond the thermostaat uit en bij de andere aan om te stoken. Je ziet dat de flowmeters veranderen en dus water stroomt.

Ik heb geen radiatoren. Heb een 3 kamer appartement en alles is met vloerverwarming verwarmd.

Ik denk dus dat de maximaalthermostaat stuk is. Heb deze losgeschroeft en de pin krijg ik niet met m'n hand in beweging. Is dit normaal of zou ik die met m'n vinger in en uit kunnen drukken?
Heb ook met een schroevendraaier proberen te tikken ( niet heel hard om eerlijk te zijn) maar er gebeurde weinig. Nog steeds geen warmte.

Zou de reset van batterijen van thermostaat programmering nog kunnen hebben aangetast dat ik iets in de instellingen moet aanpassen?

Gesloten