Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u zou toch eens moeten kijken naar een advocaat, legitieme portie kun je in dit geval wel opeisen volgens mij maar een advocaat kan je dit nog veel beter uitleggen....

https://www.judex.nl/rechtsgebied/overl ... me-portie/

Ikke9876
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2021 21:57

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Ikke9876 »

Er staat in het testament dat als ik aanspraak maak op mijn legitieme portie, de legaten vervallen. Ook is de legitieme portie pas opeisbaar na overlijden langstlevende. En eigenlijk is alles onderverdeeld in legaten.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Ikke9876, het lijkt me verstandig het advies op te volgen om het testament voor te leggen aan een onafhankelijk notaris en/of advocaat.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Ikke9876 schreef:
12 nov 2021 19:29
Er staat in het testament dat als ik aanspraak maak op mijn legitieme portie, de legaten vervallen. Ook is de legitieme portie pas opeisbaar na overlijden langstlevende. En eigenlijk is alles onderverdeeld in legaten.
Dat is goed geregeld dan door de langstlevende, tegelijk krijg ik het donkerbruine vermoeden als ik alles zo lees dat als je deze niet opeist jullie helemaal NIETS krijgen dit gezien ook dat er al geld weggesluisd is.

persoonlijk liet ik dit er niet bij zitten, niet eens om de centen maar om de manier waarop de andere partij hiermee omgaat!!!!

Uiteraard is de keus aan jullie maar zoek een hele goede advocaat, laat je voorlichten over de stappen die je kunt nemen en vraag welke mogelijkheden er zijn om dit aan te vechten, daarna kun je dan een gefundeerde beslissing nemen over wat te doen....

Doe dit alles het liefst gezamenlijk!!!!

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Dat is goed geregeld dan door de langstlevende, tegelijk krijg ik het donkerbruine vermoeden als ik alles zo lees dat als je deze niet opeist jullie helemaal NIETS krijgen dit gezien ook dat er al geld weggesluisd is.”

Dat is dus zo geregeld door de overledene en niet door de langstlevende.

Gee kwestie van “wegsluizen”. De langstlevende kan er volgens het testament vrij over beschikken.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
13 nov 2021 09:50
persoonlijk liet ik dit er niet bij zitten, niet eens om de centen maar om de manier waarop de andere partij hiermee omgaat!!!!
Wat wil je doen dan? Dit loopt gewoon keurig conform de wet. Een advocaat kost je slechts nog meer geld.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Hawk-Eye schreef:
13 nov 2021 09:50
persoonlijk liet ik dit er niet bij zitten,...
Zou zelf eerst eens de betreffende wet BW Boek 4 doorlezen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Of dit keurig volgens de wet loopt kan hier vandaan niet zien, knap dat jij dat wel kunt!

En zelfs als dit keurig allemaal geregeld zou zijn op papier dan, er lunnen altijd omstandigheden zijn die er toe kunnen lijden dat niet alles netjes is gegaan, de notaris kan bijv. de omstandigheden verkeerd ingeschat hebben, er kunnen geen getuigen bij het onder tekenen zijn geweest bijv. of de opsteller kan al zover heen geweest zijn dat deze mentaal niet alles meer goed wist, er kan onder dwang veranderd zijn enz enz....

een goede advocaat haalt dit soort dingen veelal naar boven, gaat nu eenmaal om de precieze tekst!!!!

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts heeft de precieze tekst en de notaris heeft uitgelegd wat dat betekent. Daar houdt het echt mee op.

Ikke9876
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2021 21:57

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Ikke9876 »

Jullie advies opgevolgd en naar een jurist gegaan. Het blijkt gelukkig toch niet helemaal te zijn zoals de notaris heeft aangegeven. Er zijn meerdere legaten maar niet alle legaten zijn voor de langstlevende. Het is eigenlijk vrij simpel maar je moet maar net weten hoe je het moet lezen. We moeten nog bekijken hoe we het verder gaan doen. Maar ben al wel meer gerustgesteld.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door lievemarie »

En nou maar hopen dat het geld niet inmiddels allemaal al is weggesluisd of opgemaakt.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

lievemarie schreef:
14 nov 2021 11:10
En nou maar hopen dat het geld niet inmiddels allemaal al is weggesluisd of opgemaakt.
Blijkens deze post zou de executeur met zijn eigen vermogen garant zijn voor uitbetaling van legaten.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door lievemarie »

De executeur is tevens de begunstigde. Geen goede combinatie.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

lievemarie schreef:
14 nov 2021 11:27
De executeur is tevens de begunstigde. Geen goede combinatie.
Wel de meest gebruikelijke.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben vaker executeur en begunstigde geweest dan mij lief is. Als je de overige begunstigden altijd tijdig, correct en volledig informeert, is dat geen enkel probleem.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ikke9876 schreef:
14 nov 2021 11:03
Het blijkt gelukkig toch niet helemaal te zijn zoals de notaris heeft aangegeven.
Kijk, dat kan de zaak veranderen. Als de geschetste uitgangspunten onjuist zijn, verandert ook de uitkomst mogelijk.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Moneyman schreef:
14 nov 2021 14:22
Ikke9876 schreef:
14 nov 2021 11:03
Het blijkt gelukkig toch niet helemaal te zijn zoals de notaris heeft aangegeven.
Kijk, dat kan de zaak veranderen. Als de geschetste uitgangspunten onjuist zijn, verandert ook de uitkomst mogelijk.
Vandaar ook steeds mijn advies, zoek een goede advocaat!!!!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Ikke9876 schreef:
14 nov 2021 11:03
Jullie advies opgevolgd en naar een jurist gegaan. Het blijkt gelukkig toch niet helemaal te zijn zoals de notaris heeft aangegeven. Er zijn meerdere legaten maar niet alle legaten zijn voor de langstlevende. Het is eigenlijk vrij simpel maar je moet maar net weten hoe je het moet lezen. We moeten nog bekijken hoe we het verder gaan doen. Maar ben al wel meer gerustgesteld.
Jullie gaan nu wel aktie ondernemen voor echt alles weg is neem ik aan?

Ikke9876
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2021 21:57

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Ikke9876 »

Kan ik in dit geval beter naar een notaris gaan of naar een erfrecht advocaat? Weet ook niet wat de kosten ongeveer zijn?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wat voor soort testament is het testament van mijn moeder?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien je geen rechtsbijstandverzekering hebt is een bezoek aan een (erfrecht)advocaat de enige optie. Bij een advocaat is meestal de eerste bezoek of telefonisch gesprek gratis (maar niet altijd), waarbij die gene desgevraagd een inschatting gaat maken wat de kosten zullen zijn.
Uiteraard kan je vragen wat de tarieven zijn

Elk advocaat bepaald zelf welke tarief hij berekend. Daarom kunnen wij niet zeggen hoeveel je kwijt bent.


Indien je een lage inkomen en weinig vermogen hebt, kan je aanvraag doen voor 'gesubsidieerde rechtsbijstand' of 'een toevoeging'. Doordat de overheid een gedeelte van de tekening betaald, betaal jij minder.

https://www.juridischloket.nl/hoe-we-we ... aat-nodig/ (onderdeel van de overheid) kan je meer informatie geven over de subsidie. Ook kunnen hun jou helpen om een advocaat te zoeken. Telefoonnummer staat onderaan de website.

Gesloten