'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Ferme taal:
https://nos.nl/artikel/2409280-duitslan ... e-oekraine
Het enige voordeel van dit dreigement is, dat zodra het Westen de gaskraan dicht draait, de Russen dat niet meer hoeven doen.
Voor de Westerse huishoudens maakt het geen verschil. Energie-armoede wordt alleen maar erger.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

Brrr, toch maar een electriek kacheltje scoren?
sowieso handig misschien, of gaat de stroomprijs ook vreeslijk omhoog?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Sinds 6 december zijn wij overgestapt van Eneco naar Vattenfall (na faillissement WelkomEnergie). Onze maandtermijn was bij Eneco verhoogd van €104,00 per maand naar €195,00 per maand. We moeten nu nog €254 bijbetalen voor de termijn van 1 november tot en met 5 december. Grofweg een rekening van €450 euro voor iets meer dan één maand. Wij kunnen dit gelukkig opvangen. Echter, ben ik benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de minima. Leuk dat de regering iedereen met een laag inkomen tegemoet komt met een extra €200, maar als één maand verbruik al rond de €450 euro komt... (in deze periode dan).

Het blijft mij echter verbazen dat Eneco ons heeft ''gekocht'' van WelkomEnergie en dat zij vervolgens alsnog van de ACM de contracten mochten aanpassen. Ik las later pas dat Eneco niets deed tegen mensen die direct alsnog overstapten naar een andere maatschappij. Want het klopt inderdaad dat Eneco 20-25% duurder is dan concurrenten, waarschijnlijk om hun ''aankoop'' van ons als klanten terug te verdienen ofzo.

Eén ding geleerd: ik ga nóóit meer naar een ''kleine'' energieaanbieder. Maar ook nóóit meer naar die uitbuiters van Eneco.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:
10 dec 2021 21:07
Maar hoeveel elektra kun je dan opwekken als je 1 kilo af wil vallen? :?
1 kg lichaamsvet bevat ca 7700 kcal https://happyhealthy.nl/hoeveel-calorieen-is-een-kilo/

Dat staat gelijk aan 9 kWh.
En dat is ongeveer het dagelijkse stroomverbruik van een gemiddeld huishouden.
En het is ook ongeveer de warmte die je uit 1 m3 gas kan halen.

(Dat naar de sportschool brengen is dus pure verkwisting. Helemaal als je er ook nog eens lidmaatschapsgeld voor betaalt.)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Mark1992 schreef:
13 dec 2021 13:25
Sinds 6 december zijn wij overgestapt van Eneco naar Vattenfall (na faillissement WelkomEnergie). Onze maandtermijn was bij Eneco verhoogd van €104,00 per maand naar €195,00 per maand. We moeten nu nog €254 bijbetalen voor de termijn van 1 november tot en met 5 december. Grofweg een rekening van €450 euro voor iets meer dan één maand.
WOW, dit kan niet kloppen!
Hier ook : expres de CV niet/amper aan gehad. Termijnbedrag van €125 >>> € 306.
Per 15 december overstappen naar Vattenfall , meterstanden zijn doorgegeven.
Een heel mager verbruik geweest.
Ben zeer benieuwd naar de eindafrekening!
Verwacht een substantieel bedrag terug 🤔 , anders zijn het ' laaienlichters ' 😡.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
13 dec 2021 13:47
Mark1992 schreef:
13 dec 2021 13:25
Sinds 6 december zijn wij overgestapt van Eneco naar Vattenfall (na faillissement WelkomEnergie). Onze maandtermijn was bij Eneco verhoogd van €104,00 per maand naar €195,00 per maand. We moeten nu nog €254 bijbetalen voor de termijn van 1 november tot en met 5 december. Grofweg een rekening van €450 euro voor iets meer dan één maand.
WOW, dit kan niet kloppen!
Waarom kan dat niet kloppen? Ik lees nergens wat het verbruik in die maand geweest is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Hij heeft betaald € 195 aan voorschot en moet evengoed nog € 254 bijbetalen.
Dat betekent maar liefst het termijnbedrag € 449 voor 5 weken.
Afgezien vd vaste netwerkkosten lijkt mij dit een bedrag dat niet kan kloppen.
Wanneer je doorrekent zou hij per jaar zo.n €4500 kwijt zijn.
Uiteraard minder wanneer je de zomermaanden mee rekent.
Maar je hebt gelijk vwb het precieze verbruik , dat weten we niet.
Misschien kan hij het nog melden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kijkt naar november, een duurdere maand. Het is een hoog verbruik, maar niet dusdanig dat het niet kan kloppen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

November was niet echt koud :D
Bij mij zijn de echte wintermaanden december, januari en februari.
Maar goed, misschien heeft hij in november alle radiatoren wel vol aan gehad :D .

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het kan zo maar kloppen. Eneco heeft het gas voor een 3 x zo hoge prijs moeten inkopen. Er rekening houden met het hoge verbruik in november kan het zo maar kloppen. Normaal betaal je iedere maand 1/12 van de totale jaarkosten. Dus ook in de zomermaanden als je minder dan 20 kuub gas verbruikt. Dit had je van te voren kunnen aan zien komen.
Gelukkig kan Mark het opvangen en is het duur leergeld. Er zijn ook mensen die de verwarming uit hebben gelaten. Of op 15 graden.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Meh. We zijn opzich wel verbruikers gezien de oppervlakte van de woning. Ons huis heeft een A+ label. Echter is de oppervlakte van de woning > 150m2 wat dus wel qua verwarming wat kost. Kanttekening is dat wij alleen beneden de verwarming aanzetten. Boven staan alle radiatoren dicht. Daarnaast heb ik nog wat hobby's (server etc.) wat dus qua energie wel wat verbruikt:

Verbruik van 1 november -> tot en met 5 december:
409 kWh (tegen 0,49 cent per kWh);
144 m3 gas (tegen 1,81 per kuub).

Daarnaast dan nog de vaste tarieven voor netbeheer en levering.

Edit: nieuwe tarieven bij Vattenfall (variabel):
0,318 ~ 0,32 per kWh;
1,55 per kuub gas.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mark1992 schreef:
13 dec 2021 15:03
Meh.
Oftewel: de afrekening klopt (helaas) wel.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door xflorisx »

Mark:
Voor een label A woning van die maat is dat wel een hoog verbruik. Zeker het gasverbruik. Ik heb zeker geen Label A woning maar doe het met 80 m3 voor een tussenwoning. Label B of C (niet vastgesteld, want officieel nog D) Gezien de prijzen voor november die ongeveer het dubbele zijn dan wat dit jaar normaal was. Gelukkig zijn de toekomstige tarieven al wat lager.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Moneyman schreef:
13 dec 2021 15:21
Mark1992 schreef:
13 dec 2021 15:03
Meh.
Oftewel: de afrekening klopt (helaas) wel.
Afrekening klopt ook zeker wel. We zullen het dus ook gewoon moeten accepteren. Ik verwacht alleen dat dit voor de minima een probleem gaat worden, tenzij zij het gehele jaar bij dezelfde leverancier blijven zodat de warme maanden worden meegenomen. Nadeel is, dan zitten zij weer in de herfst met overstappen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Mark1992 »

xflorisx schreef:
13 dec 2021 15:31
Mark:
Voor een label A woning van die maat is dat wel een hoog verbruik. Zeker het gasverbruik. Ik heb zeker geen Label A woning maar doe het met 80 m3 voor een tussenwoning. Label B of C (niet vastgesteld, want officieel nog D) Gezien de prijzen voor november die ongeveer het dubbele zijn dan wat dit jaar normaal was. Gelukkig zijn de toekomstige tarieven al wat lager.
We hebben alleen de radiatoren beneden aan. Echter hebben wij geen deur tussen de verdieping naar boven. ik verwacht dat hier veel warmte verloren gaat. We zijn op dit moment offertes aan het aanvragen om er een deur tussen te laten zetten, zodat de boven en benedenverdieping daarin gescheiden zijn. 80m3 vind ik sowieso vrij laag. Voor welke oppervlakte is dat? Ik zie dat een huis tot 50m2 gemiddeld 870m3 per jaar verbruikt. En een woning van 200m2, gemiddeld 2020m3. Wij zitten ongeveer op 165-170m2. Dus ik verwacht dat die 144 m3 nog ''vrij'' laag is voor 5 weken. Mochten wij de deur hebben, dan wordt het misschien alsnog wat gereduceerd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hoog u de thermostaat hebt staan en hoe vaak er gedoucht wordt. Plus verwarming in de badkamer? Deuren open?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

marnix schreef:
13 dec 2021 10:15
Brrr, toch maar een electriek kacheltje scoren?
sowieso handig misschien, of gaat de stroomprijs ook vreeslijk omhoog?
Dat is dus het probleem als ineens iedereen elektrisch gaat verwarmen - op een gegeven moment is de prik op. Zitten we nog met zijn allen in de brrrrr....

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er is nu al op veel plekken te veel stroom.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 dec 2021 16:44
Maar er is nu al op veel plekken te veel stroom.
Overdags, zomers.
En die piek valt niet samen met de stroomvraag voor electrische verwarming. Integendeel.

Als iedereen vandaag van het gas af is, zitten vele wijken in het donker.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mark1992 schreef:
13 dec 2021 15:03
Edit: nieuwe tarieven bij Vattenfall (variabel):
0,318 ~ 0,32 per kWh;
1,55 per kuub gas.
Vergeet niet dat die prijzen per 1 januari omhoog gaan (bij mij in elk geval) en die van Eneco niet.

Is er overigens iemand die me kan vertellen hoe het zit met de tegemoetkoming energiekosten van 500+ euro? Is die helemaal meegegaan in de afrekening van Welkom Energie? Of is dat er bij Eneco gewoon afgehaald? Dat scheelt natuurlijk ook wat.

Plaats reactie