BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

Goedemiddag,

Ik ben client bij de Diemer Apotheek/BENU in Diemen. Zij hebben een contract met mijn zorgverzekeraar.

Ik bestel mijn medicijnen, maar bij een bepaald medicijn moet ik dit eerst voorschieten. Ik dien de nota in bij de verzekeraar en nadat mijn eigen risico van 385 en eigen bijdrage medicijnen van 250 volledig is opgebruikt, krijg ik een bedrag terug. Ik heb er nooit zo naar gekeken, maar laatst viel mij op dat ik niet het volledige bedrag terug had gekregen.

Ik belde vgz met deze vraag. Mw van VGZ gaf aan dat deze apotheek (enige apotheek in Diemen, met locaties in Betondorp en Duivendrecht) dit trucje wel vaker uithaalden: zij declareren meer dan het afgesproken tarief en dit verschil moet de cliënt dan betalen.

Ik heb geprobeerd met de apotheker te bellen, maar die reageerde vrij arrogant en niet open voor een gesprek. Hierna heb ik een klacht bij vgz ingediend, waarin zij mij gelijk gaven maar er eigenlijk niet veel mee doen:

"Beste mevrouw xxxx,

Bedankt voor uw e-mail van 10 november 2021. Graag reageer ik schriftelijk op uw klacht. Excuses dat deze e-mail u later bereikt dan u van mij mocht verwachten.

Uw klacht
Hoewel uw eigen risico en eigen bijdrage GVS volledig verbruikt is, wordt een deel van uw ingediende nota niet door ons vergoed. Uit contact met onze klantenservice is gebleken dat uw apotheker een hoger bedrag declareert dan het maximumtarief dat wij vergoeden. Vervolgens werd er aangegeven dat dit bekend is van uw apotheker en dat er een melding is gemaakt bij de afdeling Zorginkoop. U maakt hieruit op dat zij stelselmatig te veel declareren, wat vervolgens voor uw rekening komt. U bent het hier niet mee eens en vraagt ons of dit mag. Ook heeft u een klacht over het feit dat u een tweetal keer een verkeerd aantal pillen heeft meegekregen en dat de privacy van andere bezoekers van de apotheek te wensen over laat. Als laatste bent u niet tevreden over de kennis en kunde van de werknemers van uw apotheek.

Verschillende tarieven apotheek
Er zijn 3 redenen waardoor het door de apotheek gedeclareerde tarief af kan wijken van het te vergoeden bedrag:

Apotheek zonder contract
Wettelijke eigen bijdrage
Gecontracteerde apotheek declareert een ander tarief
Zoals wij op de zorgkostenfactuur vermelden vergoeden wij een maximumtarief. Het gedeclareerde bedrag is hoger dan dit maximumtarief. Deze kosten komen om die reden niet (volledig) voor vergoeding in aanmerking. Het gedeelte dat volgens de verzekeringsvoorwaarden niet vergoed wordt, mag door uw apotheker niet bij u in rekening worden gebracht. Ik adviseer u dan ook om een klacht in te dienen over uw apotheek via de volgende link: https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apo ... w-apotheek.

Signaal doorgezet
Uw signaal met betrekking tot de medewerkers van de apotheek is doorgezet naar de juiste afdeling. Ik wil u dan ook bedanken voor uw signaal.

Mevrouw xxx, ik ga er vanuit u hiermee volledig te hebben geïnformeerd."


Klachtenbemiddeling openbare apotheken is ook niet zo happig en helaas niks gehoord van de redacties van kassa en radar.

Ik hoop dat dit iets uithaalt want ik geloof dat dit een hele hoop mensen treft..

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar overstappen naar een andere apotheek.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Lady1234 schreef:
28 dec 2021 18:33
Dan maar overstappen naar een andere apotheek.
Lastig als dit de enige apotheek in Diemen is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar via internet bestellen.

Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

Bedankt voor je goede advies @Lady1234. Onder het mom van "als je niks nuttigs te zeggen, zeg dan maar helemaal niks" , hoop ik dat je niet meer reageert.

Anyway - het gaat mij erom dat zij zo'n 30.000 potentiële klanten hebben, en het al bekend was bij VGZ dat zij zulke dingen doen, dus ik ben niet de enige geweest.

Ik hoop hiermee mensen te waarschuwen en hopelijk iets te triggeren zodat er wat aan gedaan wordt.

Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

breien schreef:
28 dec 2021 19:17
Cornelis7 schreef:
28 dec 2021 18:47
Lady1234 schreef:
28 dec 2021 18:33
Dan maar overstappen naar een andere apotheek.
Lastig als dit de enige apotheek in Diemen is.
Volgens de zorgkaart heeft Diemen vijf apotheken
https://www.zorgkaartnederland.nl/apotheker/diemen
Dank voor je reactie. Het gaat om 5 apothekers die allemaal werkzaam zijn binnen het concern BENU / Diemer Apotheek.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Hommer »

Indien een apotheker meer declareert dan wat de zorgverzekering vergoed dan betekent dit geenszins dat er sprake is van diefstal. De kinderopvang van mijn dochters heeft ook een hoger uurtarief dan het maximale uurtarief tbv de kinderopvangtoeslag. Dat betekent alleen dat ik als klant zelf moet betalen, niet dat de kinderopvang of apotheker steelt.

Heeft u de apotheker al gevraagd waarom zijn kosten hoger zijn dan de maximale vergoeding en wat was daarop het antwoord?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onder het mom van "als je niks nuttigs te zeggen, zeg dan maar helemaal niks" , hoop ik dat je niet meer reageert.
Wat mij betreft mag er nu al een slotje op. De onterechte beschuldiging van diefstal en bovenstaande quote verraden een weinig constructieve houding.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dionne020 schreef:
28 dec 2021 19:18
Bedankt voor je goede advies @Lady1234. Onder het mom van "als je niks nuttigs te zeggen, zeg dan maar helemaal niks" , hoop ik dat je niet meer reageert.

Anyway - het gaat mij erom dat zij zo'n 30.000 potentiële klanten hebben, en het al bekend was bij VGZ dat zij zulke dingen doen, dus ik ben niet de enige geweest.

Ik hoop hiermee mensen te waarschuwen en hopelijk iets te triggeren zodat er wat aan gedaan wordt.

Graag gedaan, ik hoop dat het helpt. 😀

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door kuklos »

Dionne020 schreef:
28 dec 2021 19:18
Bedankt voor je goede advies @Lady1234. Onder het mom van "als je niks nuttigs te zeggen, zeg dan maar helemaal niks" , hoop ik dat je niet meer reageert.
Als je op iedereen zo reageert, dan snap ik heel goed dat er niet zo hard meer wordt gelopen voor je.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien aangesloten, kan je terecht bij www.skge.nl voor het indienen van een klacht. Natuurlijk is het de bedoeling dat je eerst bij de apotheek zelf de klacht ingediend. Misschien dat www.juridischloket.nl je advies kan geven.
Al heb ik te weinig informatie om te kunnen weten hoe het juridisch zit.

Zorgkosten dat niet vergoed wordt kan je opgeven bij de inkomsten belasting.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door 16again »

Hommer schreef:
28 dec 2021 19:24
Indien een apotheker meer declareert dan wat de zorgverzekering vergoed dan betekent dit geenszins dat er sprake is van diefstal. De kinderopvang van mijn dochters heeft ook een hoger uurtarief dan het maximale uurtarief tbv de kinderopvangtoeslag. Dat betekent alleen dat ik als klant zelf moet betalen, niet dat de kinderopvang of apotheker steelt.
Kun je dat rijmen met de quote van der verzekeraar?
Dionne020 schreef:
28 dec 2021 17:27
"Apotheek zonder contract
Wettelijke eigen bijdrage
Gecontracteerde apotheek declareert een ander tarief
Zoals wij op de zorgkostenfactuur vermelden vergoeden wij een maximumtarief. Het gedeclareerde bedrag is hoger dan dit maximumtarief. Deze kosten komen om die reden niet (volledig) voor vergoeding in aanmerking. Het gedeelte dat volgens de verzekeringsvoorwaarden niet vergoed wordt, mag door uw apotheker niet bij u in rekening worden gebracht."[/i]

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Hommer »

16again schreef:
28 dec 2021 20:45
Hommer schreef:
28 dec 2021 19:24
Indien een apotheker meer declareert dan wat de zorgverzekering vergoed dan betekent dit geenszins dat er sprake is van diefstal. De kinderopvang van mijn dochters heeft ook een hoger uurtarief dan het maximale uurtarief tbv de kinderopvangtoeslag. Dat betekent alleen dat ik als klant zelf moet betalen, niet dat de kinderopvang of apotheker steelt.
Kun je dat rijmen met de quote van der verzekeraar?
Dionne020 schreef:
28 dec 2021 17:27
"Apotheek zonder contract
Wettelijke eigen bijdrage
Gecontracteerde apotheek declareert een ander tarief
Zoals wij op de zorgkostenfactuur vermelden vergoeden wij een maximumtarief. Het gedeclareerde bedrag is hoger dan dit maximumtarief. Deze kosten komen om die reden niet (volledig) voor vergoeding in aanmerking. Het gedeelte dat volgens de verzekeringsvoorwaarden niet vergoed wordt, mag door uw apotheker niet bij u in rekening worden gebracht."[/i]
Dat kan ik niet volledig rijmen, daar heeft u een punt. Op https://www.medicijnkosten.nl/ lees ik echter dat het zo kan zijn dat een verzekerde bij moet betalen indien de kosten boven de vergoeding vanuit de verzekeraar vallen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dionne020 schreef:
28 dec 2021 19:21
breien schreef:
28 dec 2021 19:17
Cornelis7 schreef:
28 dec 2021 18:47

Lastig als dit de enige apotheek in Diemen is.
Volgens de zorgkaart heeft Diemen vijf apotheken
https://www.zorgkaartnederland.nl/apotheker/diemen
Dank voor je reactie. Het gaat om 5 apothekers die allemaal werkzaam zijn binnen het concern BENU / Diemer Apotheek.
Diemen ligt zo'n beetje midden in Amsterdam. In Amsterdam zullen toch wel andere apotheken zijn?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vgz geeft overigens geen enkele onderbouwing waarom dit niet zou mogen.

Het meest logisch zou zijn om je vraag met de nu verkregen informatie gewoon bij de apotheek te stellen. Lijkt me een constructievere start dan klagen bij consumentenfora.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

2 jaar geleden is er een apotheker in Limburg veroordeeld wegens fraude.
Wellicht is het daarom zinvol om deze kwestie aan te kaarten bij KNMP.
Ik zou eerst de klacht voorleggen aan de apotheek middels een aangetekend schrijven voordat u naar de KNMP gaat.
Tegen VGZ zou u een klacht kunnen indienen bij de SKGZ.
Tenslotte kunt u enkele politieke partijen benaderen met dit probleem. Zij kunnen daar de minister of staatssecretaris op aanspreken.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij VGZ klagen is de verkeerde plek. Gewoon een andere apotheek nemen, die hooguit de maximumprijs rekent. Of een verzekeraar die meer vergoedt.

ellobo64
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2010 21:16

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door ellobo64 »

Nu blijkt weer eens heel duidelijk dat de agressieve aankoop van Apotheken in heel Nederland door Benu onderdeel van Brocacef hun geen windeieren legt maar absurde winsten door ook maar steeds te veranderen van medicijnmerken zonder dat je daar iets aan kan doen het stereotiepe antwoord op vragen aan de apotheek is dit wordt voorgeschreven door de Zorgverzekeraars.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
28 dec 2021 23:06
Tegen VGZ zou u een klacht kunnen indienen bij de SKGZ.
Waarom zou TS dat doen?

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij klopt het niet wat VGZ schrijft, dat het verboden zou zijn om hogere prijzen te rekenen; een niet-gecontracteerde apotheek kan zelf de prijs vaststellen en als een klant die apotheek kiest dan moet-ie zelf het restant betalen (dat deel dat VGZ niet vergoedt).
De marktwerking in de zorg veroorzaakt deze taferelen, met medicatie valt het nog wel mee maar als je een deel van een operatie moet betalen omdat je nietsvermoedend een niet-gecontracteerd ziekenhuis kiest (of een verzekering hebt afgesloten waarbij je zonder bijbetaling maar naar een paar ziekenhuizen kan) dan lopen de kosten sterk op.
Dus denk nog een keer goed na, de komende 2 dagen kan je je zorgverzekeraar nog opzeggen en in januari een andere kiezen (hopelijk zijn de voorwaarden al gepubliceerd, ik heb het dit jaar niet gelezen).

Gesloten