Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Kwani »

Ik heb een vraagje, een oma wil geld schenken aan haar kleinkind en aan het kind daarvan, haar achterkleinkind dus.

Het kleinkind wil ze 2274 geven, het vrijgestelde jaarbedrag, en het achterkleinkind 500 Euro. Kan dat zonder dat het kleinkind schenkingbelasting moet betalen over de schenking aan zijn kind?

Het achterkleinkind is (uiteraard) nog minderjarig en de oma wil het op het spaarbankboekje storten van het achterkleinkind.

Wordt de schenking van 500 Euro beschouwd als een schenking aan het kleinkind of wordt dat apart gezien?

Ik zie dat je maximaal ook 2274 aan anderen mag schenken, maar mag dat ook aan een minderjarig achterkleinkind?

Ik hoop dat iemand dit weet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bel anders even met de Belastingdienst Schenken: 0800 - 235 83 54 (gratis)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... r-schenken

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Schenken aan een minderjarige mag maar dan moet de wettelijke vertegenwoordiger van de minderjarige de schenking aanvaarden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 jan 2022 07:44
Schenken aan een minderjarige mag maar dan moet de wettelijke vertegenwoordiger van de minderjarige de schenking aanvaarden.
Maar dat is natuurlijk geen antwoord op de gestelde vraag. De vraag is niet of er geschonken mag worden, maar wat de fiscale consequenties zijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Vermoedelijk moet er schenkbelasting over betaald worden als het kleinkind zeggenschap heeft over het geld (dus van de bankrekening kan halen). Een geblokkeerde bankrekening tot het kind 18 jaar is zou kunnen helpen. Daar is vast informatie over te vinden. Ik ben niet zo enthousiast over de telefonische hulp van de belastingdienst, ze googlen op dezelfde manier als wijzelf op de website, weten net zo veel als jij en ik (is mijn ervaring).

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
04 jan 2022 10:37
Ik ben niet zo enthousiast over de telefonische hulp van de belastingdienst, ze googlen op dezelfde manier als wijzelf op de website, weten net zo veel als jij en ik (is mijn ervaring).
OK, dat kan. Ik heb zelf andere, betere ervaringen. De vraag aan een fiscalist stellen kan natuurlijk ook ;)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet of een schenking aan kleinkind en achterkleinkind bij elkaar opgeteld worden, dus of dat achterkleinkind wat dat betreft gelijkgesteld wordt met een partner. Maar zoals Moneyman al schreef, één telefoontje naar de belastingdienst, en u weet het. Daar wordt u prima geinformeerd.

Persoonlijk zou ik me over die schenking van € 500 niet druk maken. Geef dat aan achterkleinkind voor zijn verjaardag,

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom zouden schenkingen aan kleinkind en achterkleinkind bij elkaar opgeteld worden? Schenkingen aan kind en kleinkind worden dat ook niet.

Relatief kleine schenkingen onder de vrijstelling zijn voor mij nooit een probleem geweest, noch als ontvanger (dat is inmiddels lang geleden), noch als schenker. Elk jaar schenk ik alle kinderen en kleinkinderen een bedrag tot de desbetreffende vrijstelling. Altijd rechtstreeks op de rekening, met een duidelijke omschrijving (belastingvrije schenking). Nog nooit heeft de Belastingdienst daar een opmerking over gemaakt, niet bij mij en niet bij mijn kinderen. Van een schenking onder de vrijstelling hoeft overigens geen aangifte te worden gedaan.

Als de ontvanger minderjarig is, moeten de ouders de desbetreffende spaarrekening wel opgeven in box 3 bij de aangifte inkomstenbelasting.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Erthanax schreef:
04 jan 2022 19:00
Waarom zouden schenkingen aan kleinkind en achterkleinkind bij elkaar opgeteld worden? Schenkingen aan kind en kleinkind worden dat ook niet.

Relatief kleine schenkingen onder de vrijstelling zijn voor mij nooit een probleem geweest, noch als ontvanger (dat is inmiddels lang geleden), noch als schenker. Elk jaar schenk ik alle kinderen en kleinkinderen een bedrag tot de desbetreffende vrijstelling. Altijd rechtstreeks op de rekening, met een duidelijke omschrijving (belastingvrije schenking). Nog nooit heeft de Belastingdienst daar een opmerking over gemaakt, niet bij mij en niet bij mijn kinderen. Van een schenking onder de vrijstelling hoeft overigens geen aangifte te worden gedaan.

Als de ontvanger minderjarig is, moeten de ouders de desbetreffende spaarrekening wel opgeven in box 3 bij de aangifte inkomstenbelasting.
De belastingdienst heeft er dus geen zicht op dat er geschonken is aan kind + kleinkind. Maar aan de opmerking over box3 is al te zien dat de ouders kunnen beschikken over het geschonken bedrag, dus heb ik mijn vraagtekens hierbij. Geblokkeerde bankrekening tot 18 jaar lijkt mij de oplossing (is zinvol als er meerdere jaren een schenking wordt gedaan).

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Die schenkingen worden niet bij elkaar opgeteld. Wel is het zo dat die €500 met aangifte inkomstenbelasting bij het vermogen van het kleinkind komt.
Maar die oma hoeft die belastingvrije schenkingen toch niet op te geven bij de belastingdienst dus wat is het probleem?

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Erthanax »

HandigeHarrie schreef:
05 jan 2022 17:35
De belastingdienst heeft er dus geen zicht op dat er geschonken is aan kind + kleinkind. Maar aan de opmerking over box3 is al te zien dat de ouders kunnen beschikken over het geschonken bedrag, dus heb ik mijn vraagtekens hierbij. Geblokkeerde bankrekening tot 18 jaar lijkt mij de oplossing (is zinvol als er meerdere jaren een schenking wordt gedaan).
Dat is echt tekort door de bocht. Bij de belastingaangifte moeten spaarrekeningen die op naam staan van de kinderen gewoon worden opgegeven. Daarbij is het niet van belang of die rekening "geblokkeerd" is.

Of een geblokkeerde rekening (dmv een zg BEM-clausule) verstandig is, moet TS zelf maar bepalen. Noodzakelijk is het in ieder geval niet. Het is in ieder geval meer gedoe.
Als een minderjarige begunstigde (een deel van) het geld met instemming van de ouders/schenker wil gebruiken voor iets leuks of nuttigs, moet hij/zij naar de kantonrechter.

Voor de relatief kleine bedragen waar het hier om gaat lijkt het mij een beetje overdreven.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door PGros »

Schenkingen worden alleen bij partners bij elkaar opgeteld. En kleinkind en achterkleinkind zijn geen partners.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door PGros »

Lady1234 schreef:
04 jan 2022 10:44
Persoonlijk zou ik me over die schenking van € 500 niet druk maken. Geef dat aan achterkleinkind voor zijn verjaardag,
Dat maakt natuurlijk niets uit. Als je iets voor een verjaardag geeft is het ook een schenking.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook een geblokkeerde bankrekening van achterkleinkind moet bij kleinkind in box 3 worden opgegeven.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
05 jan 2022 19:10
Ook een geblokkeerde bankrekening van achterkleinkind moet bij kleinkind in box 3 worden opgegeven.
Dat verandert niets aan de vraag, of schenkbelasting zou moeten worden betaald.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
06 jan 2022 12:17
Lady1234 schreef:
05 jan 2022 19:10
Ook een geblokkeerde bankrekening van achterkleinkind moet bij kleinkind in box 3 worden opgegeven.
Dat verandert niets aan de vraag, of schenkbelasting zou moeten worden betaald.
Maar u schrijft dat volgens u een geblokkeerde bankrekening de “oplossing” is. Oplossing waarvoor?

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij schenkingen onder de vrijstelling, wat hier het geval is, hoeft er dus geen schenkbelasting te worden betaald. Zo simpel is het.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
06 jan 2022 12:40
HandigeHarrie schreef:
06 jan 2022 12:17
Lady1234 schreef:
05 jan 2022 19:10
Ook een geblokkeerde bankrekening van achterkleinkind moet bij kleinkind in box 3 worden opgegeven.
Dat verandert niets aan de vraag, of schenkbelasting zou moeten worden betaald.
Maar u schrijft dat volgens u een geblokkeerde bankrekening de “oplossing” is. Oplossing waarvoor?
Dat is de oplossing voor het geval dat schenkbelasting moet worden betaald, als de ouders van het minderjarige kind over het geld kunnen beschikken. Maar voor de vermogensbelasting maakt dat blijkbaar geen verschil, dat wist ik niet.
Ik weet het antwoord niet over de schenkbelasting, maar het zou makkelijk zijn om een kind extra schenkingen te kunnen doen via de bankrekening van hun minderjarige kinderen als de ouders het er gewoon af kunnen halen. Mijn inschatting is dat de belastingdienst dit wil verhinderen.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door Erthanax »

HandigeHarrie schreef:
06 jan 2022 15:03
Dat is de oplossing voor het geval dat schenkbelasting moet worden betaald, als de ouders van het minderjarige kind over het geld kunnen beschikken. Maar voor de vermogensbelasting maakt dat blijkbaar geen verschil, dat wist ik niet.
Of de ouders wel of niet over de schenking aan het kind kunnen beschikken maakt niets uit voor de schenkbelasting en ook niet voor de inkomstenbelasting in box 3 ("vermogensbelasting") van de ouders.
Ik weet het antwoord niet over de schenkbelasting, maar het zou makkelijk zijn om een kind extra schenkingen te kunnen doen via de bankrekening van hun minderjarige kinderen als de ouders het er gewoon af kunnen halen. Mijn inschatting is dat de belastingdienst dit wil verhinderen.
Dat is inderdaad heel gemakkelijk en als de ouders toegang hebben tot de spaarrekening, wat het geval is als er geen BEM-clausule is. Ouders kunnen immers gewoon beschikken over de tegoeden van hun minderjarige kinderen. De Belastingdienst verhindert dat niet. De ouders moeten het spaartegoed van hun minderjarige kinderen natuurlijk wel opgeven bij de belastingaangifte. Op die manier wordt dus gewoon eventueel verschuldigde belasting betaald.

Bedenk hierbij dat het uitsluitend gaat om schenkingen onder de vrijstellingsgrens (€ 2274); het gaat dus om relatief geringe bedragen.
Bedenk hierbij ook dat de schenker/grootouders vermoedelijk een doel voor ogen hebben als zij iets schenken aan een kleinkind, bv. rijlessen, een studiebijdrage. De grootouders zullen het vermoedelijk niet zo waarderen als hun kleinkind door diens ouders wordt "beroofd" van de schenking, tenzij just dat het doel was van de schenking. Maar dan pak je het als schenker wel erg knullig aan, en ook nog eens met kruimelbedragen. Dan zijn er immers veel betere mogelijkheden.

Immers, voor schenkingen van ouders naar kinderen bestaan er, binnen voorwaarden, ook nog verschillende eenmalige vrijstellingen, niet alleen de "jubelton" voor een woning, maar ook € 27.231 vrij besteedbaar of € 56.724 voor een dure studie. Met een klein beetje financiële planning is het dus helemaal niet nodig om je toevlucht te zoeken bij malle U-bochtconstructies via een kleinkind.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Schenking aan kleinkind en achterkleinkind

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het zou mooi zijn als iemand een link heeft naar een tekst van de belastingdienst, waar het te vinden is.
(voor alle duidelijkheid: ik bedoelde niet dat de belastingdienst zou willen verhinderen dat ouders het geld van de bankrekening van hun minderjarige kinderen halen, maar dat ze willen verhinderen dat die ontvangers geen schenkbelasting betalen als ze door deze route uiteindelijk meer krijgen dan het wettelijk vrijgestelde bedrag).

Gesloten