Prijsverhoging IKEA

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Janges »

Ik heb een keuken bij IKEA gekocht / besteld. Een deel van de keuken staat nu ergens bij hen in het magazijn, die artikelen zijn voor mij gereserveerd. Ik heb dit ook betaald. Een ander deel was nog niet voorradig, deze staan op een "shopping list". Zodra deze artikelen binnenkomen worden ze aan mijn voorraad toegevoegd, ik moet ze dan betalen. Het is de bedoeling dat in februari alles compleet is en geleverd wordt.
Echter: inmiddels heeft IKEA zijn prijzen verhoogd en ik heb begrepen dat ze voor de nog te leveren artikelen de hogere prijs gaan berekenen. Dit ondanks dat we vorig jaar deze bestelling hebben samengesteld op basis van de oude prijzen, deze oude prijzen staan ook vermeld op de "shopping list" (dus de lijst met nog te leveren artikelen).
Mag een winkel dit zomaar doen?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door caruso »

Ja.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat hangt er vanaf. Heeft u echt een overeenkomst voor de hele keuken? Waar blijkt dat uit? Zo ja, dan mag IKEA dat niet doen. Ik vermoed alleen dat u die andere onderdelen nog niet heeft gekocht en dan mag dat wel.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Janges schreef:
08 jan 2022 21:25
Mag een winkel dit zomaar doen?
Sowieso als daar in de Algemene voorwaarden in is voorzien.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Moneyman »

De cruciale vraag is wat de koopovereenkomst exact inhoudt. Dat is wat telt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
08 jan 2022 21:50
Dat hangt er vanaf. Heeft u echt een overeenkomst voor de hele keuken? Waar blijkt dat uit? Zo ja, dan mag IKEA dat niet doen. Ik vermoed alleen dat u die andere onderdelen nog niet heeft gekocht en dan mag dat wel.
Bij Ikea krijg je een overzicht van alle onderdelen die je nodig hebt voor jouw gekozen keuken, de onderdelen die op voorraad zijn betaal je eventuele onderdelen die niet beschikbaar zijn kun je laten markeren zodat je een e-mail krijgt dat ze er zijn, daarna kun je ze bestellen (overeenkomst aangaan).

De artikelen worden niet aan je voorraad toegevoegd en je bent niet verplicht om ze te bestellen, je krijgt enkel een notificatie dat het er is. Er is dus geen sprake van een overeenkomst.

Zelf onlangs nog een keuken gekocht waar bepaalde onderdelen niet op voorraad waren in het filiaal. Ik ben toen naar een andere vestiging gereden.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zo te lezen is er nog geen sprake van een verkoop overeenkomst. Tot de koop definitief is, mag IKEA de prijs veranderen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij Ikea koop je geen complete keuken, net zo goed dat je geen hele woonkamer of slaapkamer koopt. Je koopt losse onderdelen. Je kan een tekening (laten) maken met jouw wensen, en daar komt een lijst met producten uit. Deze moeten allemaal los gekocht worden. Ikea is een cash&carry bedrijf die niets verkoopt dat ze niet hebben. Bestellen kan dus ook niet.
Helaas voor u is het afwachten tot de gewenste artikelen weer op voorraad zijn en dan betaald u ze voor het bedrag dat ze op dat moment kosten.

Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Janges »

Duidelijk, bedankt voor alle (zeer snelle) reacties.

Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Janges »

Nog even een weetje: toen ik in december de keukenplanner draaide, kwam de totaalprijs uit op ca 8.500.
Als ik die nu weer draai, gebruikt deze de nieuwe prijzen: ca 9.400.
Gelukkig voor mij zijn de meeste artikelen al binnen, mijn prijsverhoging blijft beperkt tot ca 100 euro.

Overigens, iets anders: de IKEA-medewerker heeft de definitieve bestellijst opgesteld, als ik daarvan alles optel (oude prijzen) komt dat op krap 7.800 (ipv de 8500 uit de keukenplanner). Neem de keukenplanner dus niet te serieus.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Janges schreef:
10 jan 2022 10:00
Nog even een weetje: toen ik in december de keukenplanner draaide, kwam de totaalprijs uit op ca 8.500.
Als ik die nu weer draai, gebruikt deze de nieuwe prijzen: ca 9.400.
Gelukkig voor mij zijn de meeste artikelen al binnen, mijn prijsverhoging blijft beperkt tot ca 100 euro.

Overigens, iets anders: de IKEA-medewerker heeft de definitieve bestellijst opgesteld, als ik daarvan alles optel (oude prijzen) komt dat op krap 7.800 (ipv de 8500 uit de keukenplanner). Neem de keukenplanner dus niet te serieus.
De keukenplanner maakt een BoQ voor een complete keuken volgens de gebruikte templates. Je kunt de details zelf ook wijzigen (hoeft niet door een IKEA medewerker gedaan te worden). Logischerwijs worden in de voorgestelde keuken de mooiste opties qua apparatuur e.d. gebruikt, maar het is uiteindelijk aan de kopen wat hij/zij wil hebben. Ik zat er vorige week eens mee te spelen en toen werd er meteen zo'n inductieskookplaat met geintegreerde afzuiginstallatie in gezet, terwijl ik een gewone wil met schouw erboven. Scheelt als direct honderden euro's.

De prijzen in de keukenplanner kloppen echt wel (en kan je ook makkelijk checken), maar het is maar net wat je uiteindelijk selecteert.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Aygulf »

Wij maken dit probleem op dit moment ook mee. Grote kast samengesteld en hij bestelling bleek dat paar onderdelen niet voorradig waren. Je betaalt alleen voor de op dat moment op voorraad zijnde items. Voor de onderdelen die nog niet leverbaar zijn krijg je bericht als die weer op voorraad zijn. Deze bestel je dan alsnog (is dus een NIEUWE bestelling) en je betaalt de prijs die ze op dat moment kosten. Je betaalt bij IKEA nooit de hele bestelling als er bepaalde onderdelen nog niet leverbaar zijn.

Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slim concept van Ikea. Alle risico ligt bij de consument: of het nu gaat om prijsverhogingen of het (tijdelijk of definitief) niet meer leverbaar zijn, het is nooit het probleem van Ikea.

Lady1234
Berichten: 27154
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja kunt je spullen wel binnen één jaar terugbrengen.

Dus heb je gele greepjes gekocht, maar kom je er een paar tekort en komen die niet meer in het assortiment? Gele terug, en andere nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is een cash&carry winkel waar je kan meenemen wat er ligt. Bestellen doen ze niet aan, reserveren ook niet, iedereen dezelfde kansen. Daar tegenover staat een lage prijs.
Wil je in 1 keer een complete keuken, dan betaal je meer bij een andere aanbieder.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
10 jan 2022 16:38
Maar ja kunt je spullen wel binnen één jaar terugbrengen.
Zelfs levenslang als je een kaart hebt.

Janges
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2011 18:48

Re: Prijsverhoging IKEA

Ongelezen bericht door Janges »

Prijsverschil planner en bestellijst is mij nu helder: n.a.v. bovenstaande heb ik alles uitgekruist en het blijkt dat men niet alles op de bestellijst heeft overgenomen........
Hopelijk ben ik nu op tijd en kunnen de ontbrekende artikelen (tegen hogere prijs natuurlijk) op tijd geleverd worden.

Gesloten