alfatrion schreef: ↑11 jan 2022 14:27
JozJan schreef: ↑11 jan 2022 14:14
Dit lijkt toch te zeggen dat je bij A kunt aankloppen in je voorbeeld.
B heeft er recht op om op tijdstip t1 een product te krijgen dat beschikt over de eigenschappen die hij mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B. Zeg je dat C door de verkoop van B naar C ook recht heeft om op tijdstip t1 een product te krijgen dat beschikt over de eigenschappen die B mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B?
Nee, tijdstip T1 is voorbij. Daar kun je niet meer naar terug. Ik wil het voorbeeld anders stellen.
B1 (consument) koopt een laptop van A1 (winkel)
B2 (consument) koopt dezelfde laptop van A2 (winkel)
B1 verkoopt anderhalf jaar later zijn laptop aan C1 (consument)
B2 houdt zijn laptop
Weer een jaar later gaan beide laptops kapot. Zonder aanwijsbare oorzaak en de gebruikers kunnen aantonen dat ze het product normaal gebruikt hebben. Dit is dus 2,5 jaar na aankoop. Laten we aannemen dat het high end laptops betreft. Verwachte levensduur is dan meer dan 2,5 jaar. Er is dus recht op wettelijke garantie (voor de volledigheid: laten we zeggen dat de fabrieksgarantie 2 jaar was).
Wat nu?
B2 kan aankloppen bij A2? Dat lijkt me helder
C1 moet aankloppen bij B1 maar kan niet aankloppen bij A1? Ook niet met het aankoopbewijs?
Dat lijkt me in tegenspraak met wat Consuwijzer zegt. Lijkt me ook niet logisch.