Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
PatriciavdW
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2022 12:04

Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door PatriciavdW »

Hoi!

Maart 2021 hebben wij ons huis gekocht, een tussenwoning uit 1970. In eerste instantie een top huis, we gingen de lente in dus weinig gemerkt aan lekkages ed.

Oktober 2021 begon de ellende dat we schimmel plekken zagen op de plinten, condens op de ramen en een vloer die bol begon te staan. Meerdere vakmannen over de vloer gehad, conclusie meer ventileren en de gevel laten renoveren. De gevel is vorige maand helemaal gerenoveerd; schoongemaakt, voegen uitgehakt, opnieuw gevoegd en geïmpregneerd. Ook qua ventileren letten we meer op wat tot nu toe goed helpt qua vocht in huis.

Echter kwam ik gisteren in onze slaapkamer (voorzijde woning) en lag er een enorme plas water onder het raam op de vloer. Het liep onder de plint vandaan. Vanmorgen was er op de grond nauwelijks sprake van water maar liep het onder het kozijn naar beneden. Zie foto…
Het regende en waaide gisteren onwijs hard. Dit merk je aan de voorzijde van ons huis het meest. Ik denk dan ook niet dat het een leiding is maar echt regenwater.

We hebben kunststof kozijnen.

Iemand enig idee hoe het water naar binnen kan komen?

Inmiddels al een hoop centjes uitgegeven aan vakmannen over de vloer voor het eerdere vocht probleem…

Gr
Bijlagen
1771B431-C816-4B59-8B62-CCD4415CF0A8.jpeg
(101.43 KiB) 5725 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Mij lijkt het ook regenwater en dat komt door je kozijnen binnen omdat de afdichting niet meer goed is - uitgedroogd of korrelig geworden.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ja ben het met Jablan eens, kozijnen opnieuw kitten.
Waarschijnlijk zijn deze door het hakken en voegen verwijderd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

We hebben dit in één van onze huizen gehad bij zware regen en sterke wind. De oplossing was het afkitten van de vensterbanken aan de buitenkant en daarna heeft het nog twee jaar geduurd voordat het water uit de muren was verdwenen.

PatriciavdW
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2022 12:04

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door PatriciavdW »

Bedankt voor jullie reactie! Dan gaan we als eerste stap het opnieuw even kitten. Hopelijk is dat genoeg 🤞

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Sira »

Als kunststof kozijnen volgens de normen en richtlijnen geplaatst zijn (met aanslag/lip en stelkozijnen) moet er helemaal niet gekit worden aan de buitenzijde. Alleen onjuist geplaatste kozijnen die stomp (zonder aanslag) worden gemonteerd, worden aan de buitenzijde gekit, omdat je anders tussen bouwmuur en kozijn "naar binnen" kijkt.

Ik denk eerder aan de loodslab boven het kozijn, die zit waarschijnlijk niet goed.

Hier een link naar met en zonder aanslag:
Afbeelding

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vermoedelijk is de bij de kunststof kozijnen gebruikte compriband/rubber flap versleten. Beste oplossing zou het verwijderen van de kozijnen zijn en de vergane materialen verwijderen, vernieuwen en tezamen met de kozijnen opnieuw monteren.
Alternatief is af te kitten met een goede uv bestendige kit (geen oplossing voor de eeuwigheid maar je huidige problemen zijn wel opgelost). Mocht de holte tussen kozijn en muur te groot zijn dan kun je deze ook eerst vullen met pur en na uitharding de buitenrand afkitten.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Sira »

Veldt01 schreef:
16 feb 2022 19:44
Vermoedelijk is de bij de kunststof kozijnen gebruikte compriband/rubber flap versleten.
Ja, als de kozijnen zonder aanslag gemonteerd zijn, want compriband is niet uv-bestendig.
Nee, als er kozijnen met aanslag + stelkozijn geplaatst zijn, dan heeft compriband niets te lijden.
I.p.v. compriband wordt er tegenwoordig ook veel gewerkt met rubbers (bijv. Stelflex).

Voordat de vraagstelster iemand laat komen om de kozijnen eruit laat halen, zal ze eerst zeker moeten weten of de kozijnen met of zonder aanslag zijn.

Ik verwacht nog steeds dat de loodslab niet goed zit. Muur raakt verzadigd en het water loopt via de spouw en het kozijn naar het laagste punt. Er kan lange tijd overheen gaan, maar er komt een moment dat het water er gutsend uit loopt.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Eens maar als de ingehuurd "vakmannen" deze inschatting al niet konden maken hoe gaat de eigenaar dit dan voor elkaar kunnen krijgen. Ontbrekende informatie is van wanneer deze kozijnen zijn en wie ze gemonteerd heeft.
Persoonlijk zou ik proberen of het VKG (de branchevereniging voor kunststofkozijnen) een adviseur kan adviseren (of de vraag aan een aangesloten leverancier stellen, een aantal doen ook onderhoud/probleemoplossing).

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Sira »

Veldt01 schreef:
16 feb 2022 21:43
Eens maar als de ingehuurd "vakmannen" deze inschatting al niet konden maken hoe gaat de eigenaar dit dan voor elkaar kunnen krijgen. Ontbrekende informatie is van wanneer deze kozijnen zijn en wie ze gemonteerd heeft.
Persoonlijk zou ik proberen of het VKG (de branchevereniging voor kunststofkozijnen) een adviseur kan adviseren (of de vraag aan een aangesloten leverancier stellen, een aantal doen ook onderhoud/probleemoplossing).
De VKG heeft bij mij nooit zo hoog gezeten. Ik weet niet hoe het nu is, maar In het bestuur van de VKG zaten o.a. de directie van Keurkozijn + Exacta, twee failliete bedrijven die veel consumenten in de ellende hebben laten zitten. Ga beide bedrijven maar eens googelen.
Iedere plaatselijke aannemer (die meestal ook kozijnen plaatsen) kan dit beoordelen.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Ook bij mij kwam water naar binnen. Houten kozijnen! De kit waarmee het glas tegen het kozijn was afgedicht bleek "versleten". De naad opnieuw gekit (buiten) loste het probleem op.

theakemna
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2005 16:06

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door theakemna »

Goedenavond,

Wij hebben een huis gehad wat gebouwd was in 1974 en hebben ook lekkage gehad via de ramen, vooral bij harde wind en regen.
Wij hadden geen kunststof ramen maar hout. Na veel zoeken en afvragen hoe dit kwam, zagen we op een gegeven moment in de wijk waar allemaal dezelfde huizen stonden dat een aannemer bezig was boven zelfde raam de stenen weg te halen. Wij hebben toen gevraagd waarom hij dat deed en wat bleek: vroeger gebruikte ze loodlappen boven de ramen op een latei) en in onze huizen hadden ze gekozen voor dik plastic en dit was door de invloed van het weer verhard en gaan scheuren en deed niet meer waar het voor diende, nl. het tegenhouden van water van buitenaf. Dus hebben wij gevraagd of deze aannemer bij ons dit ook kon komen doen .
Hij heeft dit bij ons dus ook verholpen door weer een lodenlap te gebruiken inplaats van plastic en het probleem was verholpen .
T.Kemna-van den Bos

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Haal uw mailadres weg. U zit toch niet op een berg spam te wachten?

theakemna
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2005 16:06

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door theakemna »

Sorry maar ik kan het niet zelf weghalen

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

theakemna schreef:
20 feb 2022 22:46
Sorry maar ik kan het niet zelf weghalen

Ik heb uw bericht gemeld. De moderatie zal het dan wel verwijderen. Dit is internet, voor iedereen toegankelijk.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Kijk eerst waar het water vandaan komt. Zijn er geen mieren die binnenkomen!!!!!
De rubbers die rond het kozijn zijn is er misschien zand tussen en maak deze eerst grondig schoon met eventueel een zachte tandenborstel erover met afwasmiddel, afspoelen. Gebruik dan wat olie om deze terug soepel te maken en goed aansluiten tegen het kozijn. Herhaal dit 1-2 keer. Steeds het raam dicht laten voor enkele uren. Afdichten van de buiten en binnenkant aan de muurkant met BUITENKIT een kwalitatief merk Soudal (mondstuk niet te groot afsnijden) met een vriestemperatuur van minus .... en overschilderbaar. Een oneffenheid( gelijkmatig) kan je bekomen door je vinger met enkele druppels op jou vinger te doen alvorens het gladstrijken. Succes

theakemna
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2005 16:06

Re: Lekkage door buitenmuur. Wat moeten we doen?

Ongelezen bericht door theakemna »

Lady1234 schreef:
20 feb 2022 23:35
theakemna schreef:
20 feb 2022 22:46
Sorry maar ik kan het niet zelf weghalen

Ik heb uw bericht gemeld. De moderatie zal het dan wel verwijderen. Dit is internet, voor iedereen toegankelijk.
Bedankt!!!

Gesloten