Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is dat nodig? Er schijnen collega's te zijn die dagelijks testen en eentje zelfs 3x per dag. Ook dat kan als een verslaving worden gezien als het dwangmatig wordt.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
23 feb 2022 08:25
Is dat nodig? Er schijnen collega's te zijn die dagelijks testen en eentje zelfs 3x per dag. Ook dat kan als een verslaving worden gezien als het dwangmatig wordt.
Apart, ik ken het niet. Zijn het mensen die last hebben van hypochondrie?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lowieze schreef:
23 feb 2022 08:21
“Verschillende collega's geprikt en geboosterd, iedere dag en zelfs 1, 3 x per dag.” ??

Kunt u dat toelichten?
Tekst aangepast en erbij vertellen dat wij niet thuis kunnen werken en veel persoonlijk contact hebben.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar, serieus... 3 x per dag testen? Dure hobby...

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik ken het vele testen in een omgeving met veel persoonlijk contact. Op het moment van veel besmettingen op het werk, zoals 3 weken geleden kwam dat wel voor. Ga mij vandaag of morgen ook weer testen. Ik ben gisteren in contact geweest met iemand die positief getest is. Nu zijn voor mij de testen gratis, maar ondanks dat, ga ik mij echt niet iedere dag testen.
Dat testen is nu nog even, maar de hausse is zo voorbij. Als bijna iedereen positief is geweest is het snel gebeurd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
23 feb 2022 08:29
Nijogeth schreef:
23 feb 2022 08:25
Is dat nodig? Er schijnen collega's te zijn die dagelijks testen en eentje zelfs 3x per dag. Ook dat kan als een verslaving worden gezien als het dwangmatig wordt.
Apart, ik ken het niet. Zijn het mensen die last hebben van hypochondrie?
Nee, wij doen het op het werk ook. Voor iedere dag een zelftest. We zijn niet met veel en willen het risico niet lopen dat het hele bedrijf stil komt te liggen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

Alleen maar testen bij klachten lijkt mij voldoende.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door riddert »

Dan ben je te laat. Dan hebben de collega's het ook. Niets mis met daags of een paar keer per week te testen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Pak ik het van mijn werk erbij en dan niet de klanten, maar de collega's. Sinds begin december is dit het patroon: eerst klagen over zware hoofdpijn, de week erop komt er vermoeidheid bij inclusief een wat glazige blik in de ogen en pas twee dagen later slaat de zelftest positief uit. In alle gevallen collega's met kleine kinderen (kinderopvbang / basisschool). Onze directeur (en mijn persoontje) hadden het iedere keer goed herkend, gelukkig geen verdere besmettingen via het werk. Afstand houden en vooral mond-neus-maskers blijven voorlopig verplicht bij ons; afspraken met 'vreemden' zijn buiten de deur.

Onze conclusies:
Bij Omikron is een vervelende hoofdpijn het eerste symptoom.
Je kunt zo vaak testen als je wilt, maar vergeet niet om op andere symptomen te letten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
23 feb 2022 20:49
Alleen maar testen bij klachten lijkt mij voldoende.
We krijgen het toch allemaal wel. Dus dat vele testen lijkt mij ook niet nodig.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik test sinds 8 februari iedere dag bij Testen voor Toegang. Helaas is dit nodig omdat ze het herstelbewijs weer hebben verkort van 12 naar 6 maanden.

Ik heb twee weken vooruit gepland voor dagelijks 17:00, want je weet immers nooit wat de planning is. Ik sport daarbij ook 3-4 keer per week en daar is het helaas nodig om een QR te laten zien. Vandaag de laatste keer! Immers, morgen geen QR meer nodig!

Gaat wat worden, lekker met 500 man hutje mutje op elkaar in de kroeg (net als afgelopen zaterdag trouwens). Onze vaste stek is gelukkig bereidt het maximaal tot 500 bezoekers te laten zodat er geen vaste zitplek nodig is en geen 1G.

Ik heb de afgelopen 2,5 week meerdere malen gedacht, na wat ''lichte verkoudheidsklachten'', dat ik wel positief zou zijn; uiteindelijk altijd negatief. Dus testen doe ik vanaf nu helemaal niet meer (tenzij QR weer verplicht wordt). Het is mooi geweest na 2 jaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

En dit weekend Carnaval ! Daar waar het ooit begon.
Ben benieuwd.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Op zich wel een goed stuk over hoe het voorlopig eruit ziet voor long COVID patiënten qua onderzoeken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/26/me ... n-a4094752

En dan ook nog deze tweet, was ook wel interessant met wat we al weten over long covid.
https://threadreaderapp.com/thread/1496 ... 79142.html

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je. Het klopt wel: het is zelluf doen en de arts laten toekijken of hooguit laten adviseren. En niet iedereen durft dit, dat is dan weer jammer.

Beperkingen zijn er grotendeels af sinds vrijdag (Duitsland vanaf 20 maart), maar Omikron gaat nog rond. Komt op hetzelfde neer als hierboven: zelluf doen, ervoor zorgen dat je niet (tweede keer) ziek wordt hiermee.

Als ik de mensen spreek, die de afgelopen 2-3 maanden ziek waren, valt mij op dat de hersteltijd wat langer is geworden. Niet medisch gemeten, gewoon vragen of je je weer fit voelt. Antwoord is meestal twijfelend, aarzelend en na wat nadenken een 'wel beter, maar nog niet helemaal'.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Corona Update, aflevering 111

Variant Omikron-BA.2
Verenigd Koninkrijk bij nieuwe besmettingen nu ca. 50%
Veel of weinig zorgen over naar de verspreiding onder de bevolking. Hoeveel mensen raken besmet komende lente en zomer? Dat heeft invloed op de verspreiding van het virus en bepaalt mede hoe groot de piek in de winter 2022-2023 wordt.
Beste bescherming blijft een FFP2-masker.
Vanuit Zuid-Afrika: bij de ziekenhuisopnames geen significant verschil tussen de Omikronvarianten. Bron
Herinfecties blijven mogelijk. Uit Qatar: wie Omikron-BA.1 heeft gehad, zal met 96% zekerheid geen BA.2 krijgen. (Waarmee je gelijk de conclusie mag trekken, dat herinfecties met dezelfde variant überhaupt zelden voorkomen.)

In het algemeen - hier ging viroloog Christian Drosten redelijk de diepte in - is een herinfectie wel mogelijk als het virus voldoende is gemuteerd ten opzichte van het origineel. In zijn ogen is Omikron zo'n mutatie.
De dipete-uitleg ging over de basisimmuniteit tegen virussen. In principe is de eerste keer besmet raken met een origineel virus de beste bescherming tegen alle volgende varianten en zelfs wanneer een virus erg evolueert, is de bescherming nog goed. Wie met een later (zwakkere) variant besmet raakt of besmet raakt na vaccinatie, bouwt een iets minder goede immuniteit op.

Amerikaans experimenteel onderzoek met Moderna en Makaken, die als derde doses het nieuwe, aangepaste vaccin hebben gekregen. Qua bescherming is het verschil niet heel groot, het booster-effect is ongeveer hetzelfde (controlegroep). Met een kanttekening: de apen zijn twee weken na doses drie besmet en dat is eigenlijk te snel, omdat de immuniteit zich over een langere periode opbouwt of versterkt. Daarom voor mensen nog geen conclusies trekken.

Berste immuniteit is bereikt, wanneer in het slijmvlies van neus en keel voldoende T-cellen actief zijn. Daarom hoopt Drosten op een vaccin, dat als hoestsiroop of neusspray kan worden toegediend. Direct op de goede plek.

*

Privé/Werk. Deze week voor het eerst een geval van positieve zelftest en negatieve pcr-test. Dat is de eerste keer in hele lange tijd, tot nu toe was een positieve zelftest ook een positieve pcr-test. Beide jongens (tweeling) gezien en echt gezond zien ze er niet uit, echt ziek voelen ze zich niet. We houden het op de combi van een complete vaccinatie (drie doses) en de huidige variant.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

Toch weer zo.n 60.000 positief getesten, na Carnaval en na de wintersport. :(

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Who cares, met die ellende in Oekraïne?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

Natuurlijk ! Dat is allesomvattende diepe ellende! Dat is momenteel de allergrootste zorg en angst.
Ik wilde alleen maar aangeven dat ook Omicron nog steeds onder ons is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
03 mar 2022 23:05
Natuurlijk ! Dat is allesomvattende diepe ellende! Dat is momenteel de allergrootste zorg en angst.
Ik wilde alleen maar aangeven dat ook Omicron nog steeds onder ons is.
Dat begrijp ik, maar men gaat evengoed op wintersport of carnaval vieren. Paar dagen quarantaine op kosten van de baas en dan weer verder.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Gelukkig is het griepseizoen uitgevallen en Omikron is een werkgever-vriendelijke variant. Mensen zijn er korter ziek mee dan met vorige varianten.

Gesloten