Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
ozcel600
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2022 11:22

Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door ozcel600 »

Beste experts,

afgelopen week heeft een installateur (ik wil nog geen naam noemen) een perilex aansluiting met tyraps vastgemaakt aan de afvoer van de vaatwasser. Ik vroeg of hij de Perilex aansluiting aan de muur wou vastmaken, maar ik kreeg te horen dat dit wel officieel mag en ook veilig is. Ik vertrouw het niet helemaal en dacht: laat ik eens advies van experts vragen. Dit is hoe het er nu uitziet:
perilex.jpg
(43.04 KiB) 695 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Daarnaast nog een dingetje: Hij heeft een stopcontact aan de muur geplaatst, recht onder de kraan voor de vaatwasser. Aan die kraan zit een ontluchter en gisteren zagen we dit al. Wat kan ik het beste doen?
stopcontact.jpg
(61.86 KiB) 695 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een knoeiwerk. Hij had zeker geen zin om te boren.

En die kraan met beluchter is ook niet in orde dat die lekt, zou ik ook maar (laten) verhelpen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door crazyme »

Die perilex op deze manier gemonteerd kan niet heel veel kwaad. Zon stekker haal je er eigenlijk nooit uit en de tegels houd je zo heel. Persoonlijk zo ik het vast geboord hebben, maar wellicht was er een goed argument om dat niet te doen.

Een wcd monteren onder een kraan is problemen zoeken. Dan is er echt geen andere plek voorhanden en dan zou ik in elk geval spatwaterdicht materiaal gebruiken.

Ik zou al het werk van deze monteur goed controleren.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door thecure »

crazyme schreef:
27 feb 2022 20:40
Die perilex op deze manier gemonteerd kan niet heel veel kwaad. Zon stekker haal je er eigenlijk nooit uit en de tegels houd je zo heel
Volgens nen1010 mag het gewoon niet. Buis met kabels hoor je te beugelen. Om de 50cm verticaal en om de 40 cm niet-verticaal.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Die Perilex zie ik niet als een probleem, dat andere stopcontact wel, water en stroom gaat niet samen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:
27 feb 2022 20:43
crazyme schreef:
27 feb 2022 20:40
Die perilex op deze manier gemonteerd kan niet heel veel kwaad. Zon stekker haal je er eigenlijk nooit uit en de tegels houd je zo heel
Volgens nen1010 mag het gewoon niet. ...
Maar NEN1010 is een norm , geen wet.
Die TyWraps is vooral quick 'n dirty, maar niet direct gevaarlijk.
Terwijl ik gruwel van het natte stopcontact, het is wachten tot de aardlek zijn werk doet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit is geen installateur, maar gewoon een knoeier.

coprateing
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2022 05:37

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door coprateing »

Het is mogelijk om een perilex te laten bevestigen aan een waterafvoer. Een perilex is een connector waarmee twee apparaten op elkaar kunnen worden aangesloten, in dit geval de waterafvoer en het apparaat. Het wordt meestal gebruikt voor kleine apparaten, zoals een koffiezetapparaat of een broodrooster.

Als u op zoek bent naar een perilex-connector, kunt u deze vinden bij de meeste bouwmarkten of online. Zorg ervoor dat u de afmetingen van uw connector dubbel controleert aan de hand van de afmetingen van uw waterafvoer voordat u deze aanschaft!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door de auditu »

Wat een prutser! Ik zou er meteen een vakman bijhalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Advies van experts ga je niet er vee; vinden op een consumentenforum schat ik zo in. Alle experts die ik ken, werken zich een slag in de rondte, best leuk betaald ook op het moment, die zetten hun schaarse vrije tijd niet al te veel in voor gratis adviezen op consumentenfora. Maar goed, zoals je al merkt, die tiewraps zouden nog kunnen, maar is een matig professionele oplossing, maar een stopcontact ónder een kraan, is gewoon een no-go. Kortom, niet accepteren.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
27 feb 2022 23:19
Maar NEN1010 is een norm , geen wet.
Die TyWraps is vooral quick 'n dirty, maar niet direct gevaarlijk.
Terwijl ik gruwel van het natte stopcontact, het is wachten tot de aardlek zijn werk doet.
NEN1010 is weliswaar geen wet, maar wordt wel wettelijk voorgeschreven. Volgens dit infoblad (pdf) van de rijksoverheid moeten volgens het Bouwbesluit 2012 laagspanningsinstallaties voldoen aan NEN1010. Paragraaf 2.1 begint met
Rijksoverheid schreef:De eisen aan installaties staan in hoofdstuk 6 van het
Bouwbesluit 2012. In artikel 6.8 staat dat een elektriciteits-
voorziening voor laagspanning moet voldoen aan NEN
1010

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat u het beste kunt doen is die lekkende kraan vervangen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit is de eerste keer, dat ik een horizontaal gemonteerde perilexaansluiting zie. 🤔
Lijkt erop, dat hij niet weet hoe je een gat in tegels boort en daarom voor deze oplossing heeft gekozen.

Neem de kosten nu als leergeld en laat een ander bedrijf dit opnieuw en goed aanleggen. Spatwaterdicht stopcontact is het minste.

Op zich valt dit nog mee. Elders hebben we erger gezien. Wandcontactdoos in een badkamer direct onder een spiegel - het condenswater liep er zo in. Contactdozen direct boven een kookplaat en dan zo, dat het snoer van het koffieapparaat zou smelten en bij waterkoken natuurlijk de stoom langs of in de contactdoos.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
28 feb 2022 09:34
16again schreef:
27 feb 2022 23:19
Maar NEN1010 is een norm , geen wet.
Die TyWraps is vooral quick 'n dirty, maar niet direct gevaarlijk.
Terwijl ik gruwel van het natte stopcontact, het is wachten tot de aardlek zijn werk doet.
NEN1010 is weliswaar geen wet, maar wordt wel wettelijk voorgeschreven. Volgens dit infoblad (pdf) van de rijksoverheid moeten volgens het Bouwbesluit 2012 laagspanningsinstallaties voldoen aan NEN1010. Paragraaf 2.1 begint met
Rijksoverheid schreef:De eisen aan installaties staan in hoofdstuk 6 van het
Bouwbesluit 2012. In artikel 6.8 staat dat een elektriciteits-
voorziening voor laagspanning moet voldoen aan NEN
1010
Dan lees ik dit hier toch anders:
https://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_1010
Weliswaar "maar" een wiki pagina, maar er wordt verwezen naar een uitspraak gerechtshof

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door 150747 »

Alles achter de meter!!!


Het is niet verboden om zelf elektra aan te leggen, en met ervaring plus je goed informeren bij deskundigen is dit ook nog eens veilig te doen als je je laat controleren. Hieronder zie je een een aantal richtlijnen om thuis een veilige elektrische installatie te maken.

Zorg voor voldoende kennis van voorschriften en juiste uitvoering en ervaring.
Een extra stopcontact/ wandcontactdoos of nieuwe lampaansluiting maken doen best veel mensen zelf. Test altijd of de spanning er werkelijk af is. Gebruik hiervoor niet de schroevendraaier met lampje maar een 2-polige spanningstester.
Werk niet in de beste groepenkast (meterkast). Wel kun je uiteraard in overleg met de installateur zelf best wat voorbereidingen doen voor het plaatsen of wijzigen van een groepenkast bij het aansluiten, zoals aanleggen van de benodigde buizen en het trekken van bedrading
Zorg voor betrouwbare verbindingen en lassen. De toch wel veel voorkomende slechte verbindingen zijn een belangrijke oorzaak voor brand en die zijn hierdoor al deels te voorkomen. Gebruik dus géén kroonsteentjes in lasdozen, maar officiële lasdoppen of-klemmen.
Houd je aan de voorgeschreven kleuren.
Zelf de aardlekschakelaar aansluiten is niet iets wat veel mensen zelf doen en dit zouden we ook niet adviseren.
Bedrading van twee (of meer) verschillende groepen mag nooit door één buis gaan, en nooit in één inbouw- of lasdoos zitten.
Huishoudelijke apparaten zoals grote dingen in de garage, wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, ovens moeten vrijwel altijd op een eigen groep, met een eigen kabel/bedrading van zekering naar wandcontactdoos
De elektra in de badkamer heeft bijzondere eisen vanwege het mogelijke contact met water. Zowel voor wat betreft plaats contactdozen/schakelaars, als het aardingssysteem. In elk geval moet (in het algemeen gesproken) elk metalen deel in een badkamer verbonden zijn met een centraal aardpunt, dat op zijn beurt verbonden moet zijn met aarding in de centrale doos.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
28 feb 2022 10:57
Dan lees ik dit hier toch anders:
https://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_1010
Weliswaar "maar" een wiki pagina, maar er wordt verwezen naar een uitspraak gerechtshof
Voetnoot 3 bij dat Wikipedia-artikel verwijst niet rechtstreeks naar de uitspraak, helaas. Het is mij dan ook niet helemaal duidelijk wat precies de casus is. In het Wikipedia-artikel staat verder dat NEN1010 vaak betrekking heeft op rekenmethodes en niet alleen op veiligheid, en dat ook op andere wijze dan volgens NEN1010 kan worden voldaan. Ik geloof het graag. Maar of de getoonde aansluitingen deugdelijk en veilig zijn op een andere manier dan voorgeschreven in NEN1010 betwijfel ik.

Een wcd met tiewraps vastmaken aan een pvc-buis vind ik erg knullig; als je de stekker eruit trekt moet je de wcd vadthouden omdat je anders de boel lostrekt. Ik kan me niet voorstellen dat een elektriciën dat veilig noemt. "Ach, als je een beetje voorzichtig bent en weet wat je doet, kan het zo wel" is iets anders dan veilig.

Een wcd recht onder een vaatwasserkraan met ontluchter, waardoor er mogelijk (veel) water op lekt is volgens mij gewoon onveilig, anders dan in een andere reactie wordt gesteld.

Ik zou dit soort broddelwerk niet accepteren.

wvenend
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2022 11:36
Locatie: Emmeloord

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door wvenend »

Dat geaarde stopcontact zou ik daar weg laten halen voordat u in het donker zit ,vanwege de aardlekschakelaar. dat komt altijd ongelegen, dan sta je in het donker! Wat een knoeier, is dat de baas zelf die dat aangelegd heeft ,anders zou ik eerst hem maar eens
vragen of die weet wat voor een personeel hij in dienst heeft, anders moet die nog maar wat technische lessen gaan nemen!
Heeft die ook nog arbeidsloon gerekend?

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zou ook even een WCD is de douchecel laten aanleggen. Altijd makkelijk met scheren. [sarcasme uit]

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Geen inhoudelijke opmerking maar, alsjeblieft, tyraps?

Tie wraps :roll:

cornel33
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jan 2021 16:19

Re: Perilex vastgemaakt aan waterafvoer, kan dit?

Ongelezen bericht door cornel33 »

Kan geen kwaad. Stekker gaat er nooit uit. Idd wel zorgen om wcd bij waterkraan

Gesloten