Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
SHerre
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2022 12:20

Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door SHerre »

Een tijd geleden kreeg mijn schoonmoeder een pakketje van Zalando binnen, op mijn naam. Iets wat we beiden niet hadden besteld, al helemaal niet in combinatie met mijn naam en haar adres. Mijn schoonmoeder heeft toen het pakketje teruggestuurd, we dachten dat het wellicht een fout was door de drukte van de lockdown en de feestdagen toendertijd.

Nu kreeg mijn schoonmoeder echter weer iets in de bus wat geadresseerd was aan mij, op haar adres. Dit keer een derde aanmaning van een kledingwebshop waar we, wederom, allebei niets hebben besteld.



Het lijkt dus alsof iemand de combinatie van onze gegevens gebruikt om zelf niet te hoeven betalen, maar wat moeten we hier nu mee? Ik kan de webshop mailen met dit verhaal, maar is er iets wat we kunnen doen om dit te stoppen? Het is ook zo'n ongebruikelijke situatie, aangezien gegevens van ons beide worden gebruikt en het nu voor de tweede keer gebeurt.

Alvast bedankt voor de hulp!

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door kuklos »

SHerre schreef:
09 apr 2022 13:02
Ik kan de webshop mailen met dit verhaal,
Begin hier eens mee.
SHerre schreef:
09 apr 2022 13:02
maar is er iets wat we kunnen doen om dit te stoppen?
Of dit juridisch aan te pakken valt weet ik niet, maar zoals gezegd begin eens met de schuldeisers te mailen dat ze worden belazerd.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Xannemien »

Aangifte doen bij de politie.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Beide. Eerst instantie de webshop mailen en aangifte doen bij politie.

Indien de webshop van mening is dat 1 van jullie moet betalen (neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl/ of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor hulp of advies) dan zal deze de rekening doorsturen naar een incassobureau en deze daarna naar de deurwaarder. Stuur naar beide een mail dat je niks besteld hebt en dat de rekening onterecht is

Uiteindelijk ontvang je een dagvaarding van de rechtbank. Ga hier naartoe en ga je voor de rechter verdedigen.

Op www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/ ... ezendingen staan tips.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Sira »

Misschien heeft u iets aan deze antwoorden https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... -mijn-naam

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sira schreef:
10 apr 2022 19:00
Misschien heeft u iets aan deze antwoorden https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... -mijn-naam
Wat is het nut van dit soort posts?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Sira »

Heel logisch toch, want als hij die antwoorden en reacties niet heeft gelezen, weet hij nog niets

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alsof TS daar z'n eigen topic zou vergeten...

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Sira »

Jazeker wel, men vergeet daar veelvuldig email-notificaties aan te vinken. Daardoor worden vragen ook vaak dubbel gesteld, omdat men zogenaamd geen reactie krijgt

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Aangezien TS één dag geleden tegelijkertijd (letterlijk binnen één minuut!) op beide fora zijn verhaal post, lijkt me dat weinig voor de hand liggend.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door rienenik »

ik zou niet reageren

vloerenboer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2021 19:32

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door vloerenboer »

Ik zou de leverancier wel op de hoogte stellen, maar de kleding mag je houden omdat die ongevraagd gestuurd is. Betaling is alleen nodig wanneer de leverancier zou kunnen bewijzen dat e.e.a. door jullie besteld is.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Heeft u weleens een product toegestuurd gekregen waar u niet om heeft gevraagd? Dit wordt een ongevraagde toezending genoemd. Dat is niet toegestaan. De ondernemer kan u niet verplichten om voor de ongevraagde toezending te betalen als u geen bestelling heeft geplaatst. Is de ondernemer van mening dat u een overeenkomst met u heeft en dat u toestemming heeft gegeven voor de zending? Dan is het aan de verkoper om dit te bewijzen.

Dit is strikt hoe het werkt, maar even contact opnemen zou ik wel doen.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door PGros »

Maar als iemand een bestelling plaatst met jouw naam en adres dan heeft de verkoper bewijs dat het besteld is. Dat jij dan zegt ik ben het niet is natuurlijk door jou ook moeilijk te bewijzen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door Moneyman »

vloerenboer schreef:
11 apr 2022 20:00
Ik zou de leverancier wel op de hoogte stellen, maar de kleding mag je houden omdat die ongevraagd gestuurd is. Betaling is alleen nodig wanneer de leverancier zou kunnen bewijzen dat e.e.a. door jullie besteld is.
Dat is niet waar. De kleding moet gewoon terug. Er is geen sprake van “ongevraagde toezending om tot koop te bewegen”.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

PGros schreef:
12 apr 2022 08:33
Maar als iemand een bestelling plaatst met jouw naam en adres dan heeft de verkoper bewijs dat het besteld is. Dat jij dan zegt ik ben het niet is natuurlijk door jou ook moeilijk te bewijzen.
Als de verkoper van TS een bedrag wenst te ontvangen, dan zal de verkoper moeten stellen -en bij betwisting bewijzen- dat TS het aanbod van de verkoper heeft aanvaard. Dat iemand een bestelling heeft geplaatst en daarbij de NAW gegevens van TS heeft gebruikt is geen bewijs dat TS het aanbod van de verkoper heeft aanvaard.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door alfatrion »

De enige omstandigheid waarin de geadresseerde een zaak om niet mag behouden is wanneer hij redelijkerwijs mag aannemen dat de zaak hem is toegezonden met het doel om hem tot een koop te bewegen. Ten onrechte wordt dat op dit forum verbasterd tot "ongevraagd toegezonden". Eveneens is niet vereist dat de afzender daadwerkelijk de geadresseerde tot een koop wilde bewegen.

Overigens kan er volstaan worden met de mededeling dat de afzender het product kan komen afhalen en -indien redelijkerwijs mogelijk- alleen op risico van de afzender zal worden verstuurd zal worden na vooruitbetaling van de kosten.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Onterechte aanmaningen op schoonouders adres met mijn naam

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

PGros schreef:
12 apr 2022 08:33
Maar als iemand een bestelling plaatst met jouw naam en adres dan heeft de verkoper bewijs dat het besteld is. Dat jij dan zegt ik ben het niet is natuurlijk door jou ook moeilijk te bewijzen.
ja ik snap je punt maar iedereen kan op jouw naam bestellen he, dat is mijn inziens niet genoeg om dan maar aan te nemen dat ht dan klaar is. Ik kan de hele straat zo aan tien wasmachines helpen die ze zelf niet hebben besteld. Het zegt namelijk niet dat jij het ook echt was. Ze moeten met meer komen.

Gesloten