Geen kroketje meer voor kinderen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
19 apr 2022 17:45
Ben ik niet met jou eens..... andere mensen dan ouders hebben niks over je kids te zeggen. Ook niet tijdens onderwijspauze.
Dan mis je mijn punt. Kinderen beslissen zelf wat ze eten zodra ze weg van huis zijn. Je kan ze brood meegeven, maar als ze dat weggooien en fastfood halen of snoep in de supermarkt, dan merk je dat als ouder niet en bepaal je dat als ouder niet meer. Je bent er als ouder niet 24 uur per dag bij.
En dat is nog afgezien van de ouders die onvoldoende goed voor hun kinderen zorgen of onvoldoende naar hun kinderen omkijken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Gedeeltelijk met jou eens.

Tja of ouders wel of niet goed voor hun kinderen zorgen kan je toch niet neerleggen bij geen fasfood eten meer kopen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zal stil gaan worden bij de gele M...

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
19 apr 2022 14:24
Ze kunnen beter meer gym geven op school.
Daar ben ik het helemaal mee eens. En als je dan focust op dingen die kinderen leuk vinden, dan kom je ook vrij ver. Laat ze maar een potje voetballen, basketballen, volleyballen, weet ik het wat nog meer.

Overigens zou het toch krom zijn als je met de ouders niet eens even naar de McDonalds kan eens in de zoveel tijd. Is toch schitterend als kind, daar wilde je altijd heen en als je dan eens in de paar maanden meegenomen werd naar de Mac, dan was het feest.

Ik ben er nog ooit met een kinderfeestje geweest, mocht iedereen zelf het ijsje tappen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
19 apr 2022 18:19
Overigens zou het toch krom zijn als je met de ouders niet eens even naar de McDonalds kan eens in de zoveel tijd. Is toch schitterend als kind, daar wilde je altijd heen en als je dan eens in de paar maanden meegenomen werd naar de Mac, dan was het feest.

Ik ben er nog ooit met een kinderfeestje geweest, mocht iedereen zelf het ijsje tappen.
Bingo. Dat is wat vergeten wordt door het CDA met dit voorstel.
Het probleem is niet uitje dat hiermee ook verboden wordt, maar de overdaad. Die wellicht nog meer wordt veroorzaakt door hetgeen te koop is in de supermarkt en bij de pompstations.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
19 apr 2022 17:56
Dan mis je mijn punt. Kinderen beslissen zelf wat ze eten zodra ze weg van huis zijn. Je kan ze brood meegeven, maar als ze dat weggooien en fastfood halen of snoep in de supermarkt, dan merk je dat als ouder niet en bepaal je dat als ouder niet meer.
Maar, hoe komen al die kinderen aan dat geld? Misschien dat ouders daar eens op moeten letten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
19 apr 2022 14:28
Volgens mij is friet altijd fastfood geweest:
Wat houdt fastfood in?
goedkoop voedsel dat snel bereid wordt. voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt of te serveren is en relatief goedkoop is, meestal snacks, bijvoorbeeld friet, frikadellen of hamburgers.
wikipedia
Tja, volgens die theorie is vrijwel alles fastfood. Zoals een salade. Relatief goedkoop, snel te bereiden en te serveren.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 apr 2022 18:30
angel1978 schreef:
19 apr 2022 14:28
Volgens mij is friet altijd fastfood geweest:
Wat houdt fastfood in?
goedkoop voedsel dat snel bereid wordt. voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt of te serveren is en relatief goedkoop is, meestal snacks, bijvoorbeeld friet, frikadellen of hamburgers.
wikipedia
Tja, volgens die theorie is vrijwel alles fastfood. Zoals een salade. Relatief goedkoop, snel te bereiden en te serveren.
Volgens lady is deze allerminst goedkoop... Veel duurder dan een frietje

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Zolang lachgas nog niet verboden is, is het verbieden van fastfood voor kinderen ongeloofwaardig.
En let wel, lachgas is niet alleen gevaarlijk voor de gebruiker (veel gevaarlijker dan fastfood).
Maar het is ook gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers als automobilisten lachgas gebruiken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
19 apr 2022 18:32
Volgens lady is deze allerminst goedkoop... Veel duurder dan een frietje
Even snel gecheckt. Bij de Mac is het goedkoopste voordeelmenu 6,25 en een grilled chicken salad menu is 5,95. Dus salade is goedkoper dan een menu met een burger.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 apr 2022 18:38
angel1978 schreef:
19 apr 2022 18:32
Volgens lady is deze allerminst goedkoop... Veel duurder dan een frietje
Even snel gecheckt. Bij de Mac is het goedkoopste voordeelmenu 6,25 en een grilled chicken salad menu is 5,95. Dus salade is goedkoper dan een menu met een burger.

eeuhmmm.. een menu met een burger is een frietje?
En de mac is de enige plaats waar je een frietje kan krijgen?

Een grilled chicken salad mag wat mij betreft overigens gewoon onder de fastfood vallen, dat heeft niets met een salade te maken

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cornelis7 schreef:
19 apr 2022 18:36
Zolang lachgas nog niet verboden is, is het verbieden van fastfood voor kinderen ongeloofwaardig.
En let wel, lachgas is niet alleen gevaarlijk voor de gebruiker (veel gevaarlijker dan fastfood).
Maar het is ook gevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers als automobilisten lachgas gebruiken.
Lachgas verbieden in de auto, daar ben ik het mee eens. Het helemaal uitbannen, daar ben ik niet voor. Dan krijg je dezelfde problemen als met de drugswereld, waar veel te veel zware criminaliteit in voor komt.

Ik ben voor veel meer voorlichting van de ouders. Toen ik 12 was wist ik al lang dat een biertje plezier kon verschaffen, maar ook dat je er flink zat van kon worden, een kater van kon hebben en het helemaal niet goed voor je is. Maar, zolang je het met mate gebruikt, dan is er niet zoveel aan de hand. Dat kreeg ik netjes mee van mijn ouders.

De eerste paar keer dat ik iets dronk, was dat met mijn ouders. Toen ik de eerste keer wiet had gebruikt, kon ik dat thuis vertellen. Want hoewel mijn ouders het nooit gebruikt hadden konden ze me er wel over vertellen. Ze vroegen me hoe het was (ik vond er weinig aan, al maakte het me wel enigszins rustig) en wat de effecten konden zijn. De positieve en negatieve kanten. Zo deden ze dat met eigenlijk alles.

In mijn ogen ligt het probleem veelal bij de ouders. Als ouders is het belangrijker te weten wat jouw kinderen doen en hoe je ze daarin kunt voorlichten en helpen. Alles maar verbieden werkt ook niet, dan gaan kinderen helemaal los op het moment dat ze even vrij zijn.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
19 apr 2022 18:40
eeuhmmm.. een menu met een burger is een frietje?
En de mac is de enige plaats waar je een frietje kan krijgen?

Een grilled chicken salad mag wat mij betreft overigens gewoon onder de fastfood vallen, dat heeft niets met een salade te maken
Tja, het is maar een voorbeeld. Ik kan wel even de prijzen van de frietzaak hier zoeken. Die hebben overigens wel degelijk gezonde salades (welk volgens Wikipedia ook onder fastfood vallen).

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even vergeleken, de frietzaak met de pokebowlzaak. Een hamburger menu kost vrijwel hetzelfde als de pokebowls, namelijk zo tussen de 8 en 10 euro. Afhankelijk van de burger.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 apr 2022 18:58
Even vergeleken, de frietzaak met de pokebowlzaak. Een hamburger menu kost vrijwel hetzelfde als de pokebowls, namelijk zo tussen de 8 en 10 euro. Afhankelijk van de burger.
Waarmee je wederom hetzelfde doet.. er werd gesproken over een frietje.. maar blijkbaar lukt het je niet dat gewoon te lezen zoals het er staat..

En een pokebowlzaak? Serieus?
Generatiekloof blijkbaar als er bij een salade aan de Mac ( crispy chicken salad) of een pokebowlzaak wordt gedacht :roll: :D

Maar ik zal zelf wel even het antwoord geven op wat een frietje kost: ongeveer €2
En het kost je ongeveer 7 minuten om te maken.

Een salade kost je en veel meer tijd om te maken, je houdt meer ( zooi ) over en met echt gezonde ingrediënten ( vers en kwaliteit ) ben je een stuk meer kwijt dan 2 euro.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 19 apr 2022 19:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, ik ken weinig zaken die draaien puur op salades.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

angel1978 schreef:
19 apr 2022 19:02
Waarmee je wederom hetzelfde doet.. er werd gesproken over een frietje.. maar blijkbaar lukt het je niet dat gewoon te lezen zoals het er staat..


In letterlijke zin staat er in de topictitel misschien "frietje", maar de hele context en het voorstel waar het om gaat draait om "fastfood". Dat het fastfood in feite ook allerlei gezonde dingen omvat, wordt alleen even vergeten.

Een salade kost je en veel meer tijd om te maken, je houdt meer ( zooi ) over en met echt gezonde ingrediënten ( vers en kwaliteit ) ben je een stuk meer kwijt dan 2 euro.
Je gaat een volledig verse salade nu echt vergelijken met kant en klare voorgebakken friet?

Als je echt friet gaat maken, dan ben je daar vele malen meer tijd aan kwijt dan aan het maken van een verse salade. Sterker nog: alleen al in de tijd die je de frietjes moet laten rusten tussen het voorbakken en afbakken, kun je genoeg salades maken om iedereen in een gemiddeld restaurant van een bijgerecht vol vitaminen te voorzien.

Tja... Wat is nu fast food. Een volkorenboterham met een plakje magere kipfilet en plakjes komkommer of tomaat heb ik sneller klaar dan wanneer ik thuis een portie diepvries friet ga afbakken in de frituurpan.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ivo.w schreef:
19 apr 2022 20:00
angel1978 schreef:
19 apr 2022 19:02
Waarmee je wederom hetzelfde doet.. er werd gesproken over een frietje.. maar blijkbaar lukt het je niet dat gewoon te lezen zoals het er staat..


In letterlijke zin staat er in de topictitel misschien "frietje", maar de hele context en het voorstel waar het om gaat draait om "fastfood". Dat het fastfood in feite ook allerlei gezonde dingen omvat, wordt alleen even vergeten.

Een salade kost je en veel meer tijd om te maken, je houdt meer ( zooi ) over en met echt gezonde ingrediënten ( vers en kwaliteit ) ben je een stuk meer kwijt dan 2 euro.
Je gaat een volledig verse salade nu echt vergelijken met kant en klare voorgebakken friet?

Als je echt friet gaat maken, dan ben je daar vele malen meer tijd aan kwijt dan aan het maken van een verse salade. Sterker nog: alleen al in de tijd die je de frietjes moet laten rusten tussen het voorbakken en afbakken, kun je genoeg salades maken om iedereen in een gemiddeld restaurant van een bijgerecht vol vitaminen te voorzien.

Tja... Wat is nu fast food. Een volkorenboterham met een plakje magere kipfilet en plakjes komkommer of tomaat heb ik sneller klaar dan wanneer ik thuis een portie diepvries friet ga afbakken in de frituurpan.
Ik vergelijk een verse salade idd met een frietje omdat dat de vergelijking is tussen gezond voedsel en fastfood. De ‘salades’ bij de mac hebben niets met een salade te maken en zijn net zoveel fastfood als de friet of een menu.. fastfood heet zo omdat het snel, makkelijk en relatief goedkoop is en dat is precies de aantrekkingskracht waar menig jongere voor valt.
Een zelf gemaakt frietje van zelfgesneden aardappelen en in goede olie gebakken is allesbehalve snel, allesbehalve goedkoop en valt in die zin dus ook niet onder fastfood. Zo ongezond is dat frietje ook helemaal niet. Zo gek is die vergelijking dus helemaal niet.

Het voorstel gaat idd om fastfood en behelst dus in principe ook de ‘salades’ bij de fastfoodketen en zo gek is dat ook helemaal niet aangezien die weinig met gezonde salades meer te maken hebben.. dat verse boterhammetje met magere kipfilet, tomaat en komkommer ga je daar echt niet vinden hoor.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

fonsflons schreef:
19 apr 2022 19:42
Onzin, zorg eerst maar eens dat de ranja en andere drank zonder toegevoegde suikers goedkoper wordt dan die met toegevoegde suikers. Van de zotte om gezond voedsel duurder te maken dan ongezond en dan opeens kinderen verbieden een kroketje te laten kopen.
Waarbij dat kroketje bovendien helemaal niet zo dikmakend is. Een doorsnee broodje kaas bevat meer calorieën dan een broodje kroket. Het broodje kaas biedt natuurlijk wel het voordeel van de aanwezige melkeiwitten.

Probleem rond overgewicht is vaak niet zozeer het "fast food" zelf, maar het aantal calorie-rijke tussendoortjes wat iemand eet. Eén of zelfs twee keer per week een menu van de Gele M, een pizza of een variatie van de plaatselijke cafetaria als avondmaaltijd leidt bij een levensstijl met voldoende beweging niet zomaar tot overgewicht. Wel bevatten zulke maaltijden doorgaans weinig vitaminen en vezels, maar dat kan met regelmatig fruit eten en wanneer de overige maaltijden redelijk gezond en vezelrijk zijn ook wel aardig recht gezet worden.

Maar wanneer je dergelijk voedsel met een hoeveelheid calorieën voor een hele maaltijd gaat nuttigen als tussendoortje, dan is er natuurlijk wel een behoorlijke kans dat het lichaam het overschot aan binnengekregen calorieën gaat opslaan. Met een gewichtstoename als gevolg. En dat bezoekje aan de Gele M of andere fast-food toko, danwel het in de supermarkt kopen van frikandelbroodjes, gevulde koeken, blikjes fris/energiedrank etc, dat doen middelbare scholieren veelal samen met hun vrienden in een tussenuur of direct na schooltijd op momenten dat het tijd is voor een tussendoortje. Daarmee is het "tussendoortje" ineens een vierde maaltijd met ruime hoeveelheid calorieën. En als dat vaak gebeurt, gaat het mis.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar ziedaar: er is nu een injectie voor obesitas personen, mits je BMI hoger is dan 35-40 , krijg je het zelfs vergoed door de zorgverzekeraar.
Dagelijks injecteren met dit middel Saxenda.
Zo zie je , voor alles is een oplossing 😉.

Maar zonder gekheid: het gezonde voedsel en fruit moet écht goedkoper worden .

Gesloten