Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Persoonlijk zou ik altijd voor goede middenmotor gaan (veel gelijkmatiger/natuurlijker deels door de aandrijving op het achterwiel). Deze setup zie je in landen met meer heuvels met reden ook veel vaker.
Heb zelf een exemplaar met Shimano Steps maar Bosch is minimaal even goed probleem is dat je in combinatie met een goede fiets in een veel hoger prijssegment uitkomt (en dat is volgens mij meteen de reden waarom er nog steeds fietsen met voorwielaandrijving verkocht worden).

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
14 jun 2022 15:22
Persoonlijk zou ik altijd voor goede middenmotor gaan (veel gelijkmatiger/natuurlijker deels door de aandrijving op het achterwiel). Deze setup zie je in landen met meer heuvels met reden ook veel vaker.
Ongetwijfeld allemaal waar, maar dat is hier niet het probleem.

Probleem is dat door de alles of niks ondersteuning maar met 4 discrete snelheden gereden kan worden.
Waarbij ik me afvraag of een auto die alleen maar 20 50 80 of 100 kan, toegelaten zou worden of het wegennet

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
Sommige auto's hebben dit overigens ook (stoppen met versnellen als een bepaalde snelheid is bereikt, soms zelfs gps gerelateerd aangevuld met een begrenzer voor de max snelheid) maar ook dat voelt kunstmatig.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veldt01 schreef:
14 jun 2022 15:57
Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
Dat is niet wat TS schrijft.
GvWPtn schreef:
09 jun 2022 22:33
Als de fiets de maximumsnelheid van het gekozen ondersteuningsniveau / de gekozen versnelling heeft bereikt stopt de ondersteuning volledig; ja de fiets gaat tegenwerken en zorgen dat er niet harder gefietst kan worden. Een snelheid ónder de maximumsnelheid is niet mogelijk; zodra de trappers rondgaan zal de fiets naar de maximumsnelheid gaan. Zet ik de fiets in stand 4 en beweeg ik de trappers dan gaat de fiets naar 21 km per uur. Het is niet mogelijk om 19 of 20 km per uur te fietsen.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Klopt maar als je voor het bereiken van de snelheid stopt met trappen houdt de motor ook op (zou dat niet het geval zijn dan is de fiets illegaal want ondersteuning zonder te trappen is niet toegestaan, zou wel interessant zijn want met een druk op een knop zonder te trappen naar snelheid x = elektrische scooter. Overigens is dat wel mogelijk echter dat gaat dan via een illegale ingreep.
TS zat ook al mis met de tegenwerken wat eigenlijk het stoppen van de ondersteuning bleek te zijn.

GvWPtn
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jun 2022 18:57

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door GvWPtn »

Het klopt dat als je stopt met trappen de motor stopt. Maar wel eens in een auto gestapt met iemand die nog nooit heeft gereden? Die rijdt dan wat wij noemen 'met horten en stoten'. Zo wil je op een fiets niet fietsen. Als je stopt met trappen, stopt de motor. De snelheid zakt dat terug, uiteindelijk naar stilstand. Maar dat is niet de bedoeling, dus op zeker moment ga je weer trappen. Het is dus hollen of stilstaan. Trappen of niet trappen. Ondersteuning tot de maximumsnelheid of geen ondersteuning.

En wat betreft tegenwerken. Nogmaals, zo noemde de monteur namens Amslod het. En die zou het toch moeten weten? Dat dit boven de 25km per uur zo is, dat snap ik. Maar niet daaronder.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door Dirkie »

Veldt01 schreef:
14 jun 2022 15:57
Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
Sommige auto's hebben dit overigens ook (stoppen met versnellen als een bepaalde snelheid is bereikt, soms zelfs gps gerelateerd aangevuld met een begrenzer voor de max snelheid) maar ook dat voelt kunstmatig.
Deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. Als je op een ebike stopt met trappen valt de ondersteuning weg en zakt de snelheid totdat je weer gaat trappen. Dat is heel onprettig fietsen. Daar kun je aan wennen maar lekker fietsen is anders.
Bij een auto werkt het anders. Daar heet het cruise control en die houdt gewoon de ingestelde snelheid aan. Nog beter is adaptive cruise control. Dan rijdt je de de ingestelde snelheid. Mocht je voorganger langzamer rijden of afremmen dan remt mijn auto ook. Gaat de voorgang weer sneller dan gaat mijn auto ook sneller tot de ingestelde snelheid.
Dit kan op een ebike vanwege wettelijk eisen (de aandrijving mag alleen werken als je zelf trapt) nooit werken.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Om die reden kopen man en vrouw vaak dezelfde E Bike om deze problemen te voorkomen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
14 jun 2022 15:57
Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
Het is en blijft een bang-bang-regeling, met als een van de kenmerken hysterese:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bang%E2%80%93bang_control

lucdun
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2012 14:28

Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor

Ongelezen bericht door lucdun »

Hetzelfde hebben wij gehad met onze Stella fietsen met voorwielmotor.
Ook wij waren gewend aan een Gazelle en een Union fiets met gewoon 3 ondesteuningsniveaus.
Maar wij hadden gehoord dat ze er bij Stella ook andere, de zgn Béta software op konden installeren en dan werkt het hoegenaamd hetzelfde als bij de Gazelle etc.
Dit was geen enkel probleem en werd kosteloos gedaan binnen de garantie periode, super geregeld door Stella.
Het verschil is dan dat ondersteunings niveau 1,2+3 staan voor eco, 4,5,+6 voor normaal en 7,8+9 voor boost.

Misschien dat zoiets ook mogelijk is bij Amslod?

Plaats reactie