Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Dit soort organisaties reageren alleen, als er een dagvaarding tegenover staat. Dus, met die politieagent een aanklacht opstellen wegens intimidatie.
Zoiets eens meegemaakt met mijn toenmalige zorgverzekering VGZ. Gelukkig is mijn zoon advocaat. In twee gevallen heeft hij een concept dagvaarding naar VGZ opgestuurd, met de opmerking: "in 72 uur opgelost, of ik zet er een datum op en naar de rechtbank". In beide gevallen binnen enkele uren een telefonische overmaking.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
19 jun 2022 10:56
Mijn moeder kreeg op een gegeven moment ook officiële post voor een haar onbekende persoon. Terugsturen met onbekend, had geen effect, het bleef komen.

Ik ben uiteindelijk met die post voor haar naar de gemeente gegaan. Zij zouden het uitzoeken, en toen stopte het pas.
Hier idem dito : jaaaren geleden kreeg ik allerlei post , oa ook vd belastingdienst, toeslagen ed , voor Oost Europees uitziende namen/ geadresseerden.
Hadden zich kennelijk op mijn adres ingeschreven.
Heb alles in een grote verzamelenvelop gedaan en bij de Gemeente afgegeven.
Kort daarna was het over.

studentje1951
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2016 00:16

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door studentje1951 »

U kunt naar de gemeente gaan Vragen of ze een onderzoek willen doen. Soms zeggen ze het gelijk maar vrasg dit zwart op wit. En probeer rustig te blijven soms kunnen ze erg itimideren. Sterkte ermee

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jochemd schreef:
19 jun 2022 10:59
Je kan inloggen op https://mijn.overheid.nl/ en dan kijken bij Identiteit -> Gedeelde gegevens. Daar zie je precies wie er inzage heeft gekregen in de BRP. Je zou eens kunnen kijken of daar inmiddels een incassobureau en de politie tussen staan. (Bij mij verscheen de politie daar toen ik aangifte had gedaan, maar ik neem aan dat het niet zichtbaar is als je verdachte bent.) Helaas kan je niet zien wie er nog meer ingeschreven staan op je adres.
Een incassobureau kan geen inzage krijgen in die gegevens.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door jochemd »

Lady1234 schreef:
19 jun 2022 12:44
Een incassobureau kan geen inzage krijgen in die gegevens.
Je hebt gelijk, foutje. Incassobureau's kunnen dat niet, gerechtsdeurwaarders kunnen dat.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Raadsel68 schreef:
19 jun 2022 00:29
Ik begrijp niet waarom ze na een telefoontje niet direct in het BRP kijken maar na een teruggestuurde brief met mijn mededeling erop wel. Tenminse, dat beloofden ze mij toen.
Een gerechtsdeurwaarder heeft toegang tot de BRP, maar mag die toegang alleen onder strikte voorwaarden gebruiken. De belangrijkste eis is dat het alleen mag als de deurwaarder een ambtshandeling gaat verrichten. Oftewel: ik mag niet zomaar kijken of iemand verhuisd is, ik mag dat alleen als ik daar een exploot moet betekenen of beslag ga leggen. Alleen als de deurwaarder daadwerkelijk beslag komt leggen, ,mag de BRP dus geraadpleegd worden.
kuklos schreef:
19 jun 2022 02:21
Ik ben zo'n 20 jaar geleden tijdelijk bij familie gaan inwonen vanwege een nieuwe baan aan de andere kant van het land. Mijn familie werd toen gevraagd door de gemeente of het klopte dat ik daar ging wonen. Tenzij het veranderd is kan je je niet zomaar op een adres inschrijven als er al iemand woont.
Nee, dit is nog steeds hoe het werkt. Zonder toestemming van de hoofdbewoner kan er geen nieuwe bewoner ingeschreven worden.
NeoDutchio schreef:
19 jun 2022 08:21
Moneyman schreef:
19 jun 2022 00:08
Met de gemeente contact opnemen of hen een onderzoek in laten stellen, zoals andere suggereren, heeft totaal geen nut: persoon X staan immers niet op jouw adres ingeschreven, dus een onderzoek op jouw adres heeft geen enkel effect.
Bij mij bleek dat wel zo te zijn. Tijdens de scheiding en verhuizing van de vorige bewoners is iets mis gegaan waardoor de man in kwestie op ons adres ingeschreven bleef staan. De kans is klein dat dit hier ook aan de hand is, maar 100% uitsluiten zou ik niet doen.
De betrokken persoon X staat niet ingeschreven op het adres. Een onderzoek is dus nutteloos. Jouw ervaring gaat over een totaal andere casus.
Rotterdamse schreef:
19 jun 2022 10:55
Feitelijk zou je als bewoner een dwangsom moeten kunnen opleggen voor de geleden 'schade' ivm de enorme stress die de onachtzaamheid van de deurwaarder jou oplevert. Ik meen namelijk dat dit hele gedoe gewoon te maken heeft met een deurwaarder die niet wil nazoeken of de persoon waar ze een vordering op hebben wel woont op het adres. en dat zijn ze wel verplicht om te doen. Gewoon lui, ongeïnteresseerd, onmenselijk.
Grote woorden, gebaseerd op een gebrek aan kennis. Je veronderstelt dat de deurwaarder kan checken wanneer hij wil - en dat is niet het geval.
Harry Breda schreef:
19 jun 2022 11:15
Dit soort organisaties reageren alleen, als er een dagvaarding tegenover staat. Dus, met die politieagent een aanklacht opstellen wegens intimidatie.
Juist. Bijzonder advies. Allereerst is een dagvarading een civiele kwestie, waar de politie niets mee te maken heeft. Daarnaast is er geen sprake van intimidatie. En tot slot is "een dagvaarding" (onbekend met welke inhoud/ vordering) niet de meeste logische en zinvolle stap.
studentje1951 schreef:
19 jun 2022 12:43
U kunt naar de gemeente gaan Vragen of ze een onderzoek willen doen. Soms zeggen ze het gelijk maar vrasg dit zwart op wit. En probeer rustig te blijven soms kunnen ze erg itimideren. Sterkte ermee
Dat een onderzoek geen nut heeft, blijkt al uit eerdere posts.
Raadsel68 schreef:
19 jun 2022 13:17
Ik ben eerste bewoner van dit huis dus er is geen sprake van eerdere bewoners die “vergeten zijn” zich op dit adres uit te schrijven. Maar morgen ga ik met deze brief naar de gemeente, hopelijk wordt ik wat wijzer.
Wat verwacht je van de gemeente?
Raadsel68 schreef:
19 jun 2022 13:17
Heb overigens wel kunnen slapen gelukkig😏
Gelukkig :wink:

Arie49
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2022 20:11

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Arie49 »

Ja deurwaarders kunnen vervelend zijn zelf een nare ervaring met een deurwaarders kantoor de dreigt liegt en buiten de ambts voorwaarden treed zijn er meer mensen met slechte ervaring deurwaarders, ze claimen steeds meer macht

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Dorfje »

Moneyman schreef:
19 jun 2022 15:13
[]
Een gerechtsdeurwaarder heeft toegang tot de BRP, maar mag die toegang alleen onder strikte voorwaarden gebruiken. De belangrijkste eis is dat het alleen mag als de deurwaarder een ambtshandeling gaat verrichten. Oftewel: ik mag niet zomaar kijken of iemand verhuisd is, ik mag dat alleen als ik daar een exploot moet betekenen of beslag ga leggen. Alleen als de deurwaarder daadwerkelijk beslag komt leggen, ,mag de BRP dus geraadpleegd worden.
Kijk, dit verklaart een hoop!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag mij af of een deurwaarder, voor de zekerheid, eerst het BRP - moet - raadplegen voordat hij beslag wil gaan leggen?

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door 150747 »

Raadsel68 schreef:
20 jun 2022 08:28
Ik heb zonet nog telefonisch contact gehad met deze gerechtsdeurwaarderskantoor. Ik moet weer de brief dichtgeplakt retour sturen. Ze gaan bij de gemeente opnieuw een check doen en ze heeft er melding van gemaakt.

Omdat dit geen dossier voor mij is gaan ze ook geen bevestiging sturen of deze persoon hier inderdaad niet woont. Dat is wel weer jammer want dan heb ik geen bewijs mocht het weer gebeuren. Maar ik ga er maar vanuit dat het dan afgehandeld is.

Ze beweerde dat er voor een brief als dit altijd wel een adrescheck gedaan wordt.
Kopietje maken

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou zelf nog maar enkel een brief toesturen met de inhoud zoals Moneyman die aangaf. Ik zou dus ook zorgen voor een papertrail. Als het er straks op aankomt dan gaat de deurwaarder misschien wel ontkennen dat er telefonisch wat er telefonisch besproken is.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Raadsel68 schreef:
19 jun 2022 00:29
Bedankt Moneyman, ik probeer het.😏
Moneyman is deurwaarder. Hij weet precies hoe het zit.

Ik zou de brief NIET retourneren. Neem deze mee naar de gemeente. Bewaar voor als bewijsmateriaal.

Rialtho58
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2021 15:41

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Rialtho58 »

staan er in die brieven geen BSN nummers of iets anders dat mogelijk een aanwijzing kan zijn om wie het gaat. Bovendien, DUO weet wie ze zoeken. Ook neem ik aan dat de bewuste persoon wel op uw adres heeft gewoond, maar is verhuisd. Dan moet je toch een nieuw adres in het GBA hebben. Wie en of dat is op te zoeken (als je het BSN nummer hebt) in het GBA weet ik niet, maar lijkt mij niet onmogelijk. Je moet ergens wonen, tenzij je nu dakloos/thuisloos bent en op straat rondzwerft.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
20 jun 2022 10:40
Ik zou de brief NIET retourneren. Neem deze mee naar de gemeente. Bewaar voor als bewijsmateriaal.
Dat heeft geen nut, De gemeente kan er niets mee en het bewijst evenmin iets nuttigs.
Raadsel68 schreef:
20 jun 2022 08:28
Omdat dit geen dossier voor mij is gaan ze ook geen bevestiging sturen of deze persoon hier inderdaad niet woont. Dat is wel weer jammer want dan heb ik geen bewijs mocht het weer gebeuren.
Daar kan ze ook geen bewijs van sturen, want een medewerkster op een kantoor weet niet wie er bij jou woont.Hooguit wie er ingeschreven staat - maar dat weet je zelf ook al en kan je zelf ook al bewijzen met een uittreksel uit het BRP.
Raadsel68 schreef:
20 jun 2022 08:28
Ze beweerde dat er voor een brief als dit altijd wel een adrescheck gedaan wordt.
Haha... kan ze dan ook verklaren waarom er op jouw adres beslag aangekondigd werd, terwijl betrokkene er nooit ingeschreven heeft gestaan?
Lady1234 schreef:
19 jun 2022 23:00
Ik vraag mij af of een deurwaarder, voor de zekerheid, eerst het BRP - moet - raadplegen voordat hij beslag wil gaan leggen?
Kort en krachtig: ja.
Rialtho58 schreef:
20 jun 2022 16:49
Ook neem ik aan dat de bewuste persoon wel op uw adres heeft gewoond, maar is verhuisd.
Uit het topic blijkt al duidelijk dat deze aanname onjuist is.

Len123
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Len123 »

Als er een brief is er ook een naam, adres en woonplaats bekend.
Ik zou er persoonlijk langs gaan, met legitimatie en een brief waarin u hen aansprakelijk stelt voor alle geleden schades, de huidige en nog te verwachten!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
20 jun 2022 16:55
Rialtho58 schreef:
20 jun 2022 16:49
Ook neem ik aan dat de bewuste persoon wel op uw adres heeft gewoond, maar is verhuisd.
Uit het topic blijkt al duidelijk dat deze aanname onjuist is.
Het kan natuurlijk ook dat de nieuwbouw op de plek van voormalige bouw is gekomen. Of is het niet mogelijk dat postcode en straatnaam hetzelfde blijven?

In dat geval is er natuurlijk een nog grotere fout gemaakt, door die adressen niet te verwijderen tot de nieuwbouw compleet is.

Dan zou de persoon die de deurwaarder moet hebben misschien wel eens in het voormalige pand gewoond kunnen hebben en daarna nergens meer te vinden zijn en dit als laatste adres in het systeem hebben staan.

Maar misschien weet TS wel te vertellen of er voorheen al iets heeft gestaan.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Raadsel68 schreef:
18 jun 2022 18:36
reggie2 schreef:
18 jun 2022 18:33
Raadsel68 schreef:
18 jun 2022 18:20
Bedankt, ik zit behoorlijk in de stress en voel nu echt hyperventilatie op komen. Van boosheid maar ook wanhoop. Nu moet ik misschien mijn werkgever inlichten om thuis te blijven, kost me een vrije dag ( of meer want ze kondigen vast niet aan wanneer ze komen).
Als zij jouw deur kapot breken als je er niet bent, hebben zij een probleem , niet jij.

Probeer het een beetje van je af te zetten. Jij bent niet de persoon die ze moeten hebben.
Dat wel inderdaad maar ik heb ook een hond thuis waar ik veel om geef. Die zich een rolberoerte schrikt en uit schrik de deur uit vlucht die ze natuurlijk dan open laten staan. Ik wil hem absoluut niet kwijt.
Voor zover ik weet, en in mijn omgeving heb gezien, wordt de deur echt niet direct opengebroken. Wordt niet gewoon de deur verzegeld en een overzicht gemaakt van goederen die je van buitenaf kunt zien? En ongetwijfeld een briefje in de bus met een telefoonnummer.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door kuklos »

Len123 schreef:
20 jun 2022 18:16
Als er een brief is er ook een naam, adres en woonplaats bekend.
Ik zou er persoonlijk langs gaan, met legitimatie en een brief waarin u hen aansprakelijk stelt voor alle geleden schades, de huidige en nog te verwachten!
Waar persoonlijk langsgaan? De deurwaarder? En als die nu toevallig een behoorlijk end verder weg zit? Waarom niet gewoon de route van Moneyman, die deurwaarder is, volgen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Len123 schreef:
20 jun 2022 18:16
Als er een brief is er ook een naam, adres en woonplaats bekend.
Ik zou er persoonlijk langs gaan, met legitimatie en een brief waarin u hen aansprakelijk stelt voor alle geleden schades, de huidige en nog te verwachten!
Zinloos en op niets gebaseerd advies.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incassobrieven en dreigbrief met deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

PeterPeters1966 schreef:
20 jun 2022 18:45
Voor zover ik weet, en in mijn omgeving heb gezien, wordt de deur echt niet direct opengebroken. Wordt niet gewoon de deur verzegeld en een overzicht gemaakt van goederen die je van buitenaf kunt zien? En ongetwijfeld een briefje in de bus met een telefoonnummer.
Als ik beslag leg op een inboedel, en er is niemand thuis, breek ik daadwerkelijk gewoon de deur open. De sleutels van het nieuwe slot mag je bij mij op kantoor komen ophalen.

Plaats reactie