Frituur olie

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Frituur olie

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Waar moet ik de vieze olie weggooien?
De vieze olie kun je in verschillende dingen opvangen, zoals in een oud melkpak of een fles. Ook kun je een plastic zak pakken en die vullen met kranten. Dit kun je gewoon bij het huisvuil weggooien. Middelburg drukt je op het hart om het vooral niet door de wc te spoelen. 'Je krijgt dan een verstopping van jewelste en het blijft zitten aan de randen'.
Bij het huisvuil van deze frituur olie breng je naar een containerpark, winkel en NIET bij de restafval !!!!!
Shoonmaken van Frietpan kan je de olie leeg gieten in de fles die je voorheen kocht, vet even laten smelten in reyclage doos doen. Wanneer de thermostaat, verwarmer in de pan bevindt afdrogen met oude doek (keukenrol als 2de oplossing) uitkoken op 50° met afwasmiddel !!!! Vaak uitspoelen !!!! Bij de laatste handeling natuurlijk deze thermostaat, verwarmer even ( 1minuut) laten opdrogen door deze 50° ALVORENS OLIE VET ERIN TE DOEN, want anders kookt het vet, olie over wat gevaarlijk is en ook niet de bedoeling kan zijn !!!! :roll: :!: :!: :roll:

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door witte angora »

Blij dat ik geen frituur heb. Wat een gehannes.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hier gaat het gewoon bij de restafval in de container.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

https://www.afvalscheidingswijzer.nl/pr ... ie-en-vet/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
20 jun 2022 16:11
Hier gaat het gewoon bij de restafval in de container.
Hier ook. Heerlijk af en toe snacken😅.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door marnix »

ha! de frituurpannen kosten zo weinig, dat een vriend me me adviseerde het hele ding weg te gooien als het vet oud wordt,
ging bij mij om vet, niet om olie,
trouwens, ben over gegaan op de airfryer, gaat jaren mee met minimaal onderhoud/schoonmaken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

marnix schreef:
20 jun 2022 18:36
ha! de frituurpannen kosten zo weinig, dat een vriend me me adviseerde het hele ding weg te gooien als het vet oud wordt,
Dat is toch wel een voordeel van de huidige crises: dat men misschien eindelijk eens stopt met de wegwerpmaatschappij. Het is eigenlijk helemaal niet erg dat sommige dingen schaarser worden. De tijd van overvloed heeft ons niet heel veel goeds gebracht.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door reggie2 »

marnix schreef:
20 jun 2022 18:36
ha! de frituurpannen kosten zo weinig, dat een vriend me me adviseerde het hele ding weg te gooien als het vet oud wordt,
Is een dure grap hoor, na elke 10 x gebruiken een andere pan kopen.
Zo goedkoop zijn ze niet.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door 16again »

marnix schreef:
20 jun 2022 18:36
ha! de frituurpannen kosten zo weinig, dat een vriend me me adviseerde het hele ding weg te gooien als het vet oud wordt
Prima, zolang je het maar gescheiden aanbiedt op gemeentewerf.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
20 jun 2022 19:26
marnix schreef:
20 jun 2022 18:36
ha! de frituurpannen kosten zo weinig, dat een vriend me me adviseerde het hele ding weg te gooien als het vet oud wordt
Prima, zolang je het maar gescheiden aanbiedt op gemeentewerf.
Daar nemen ze de pan alléén aan als je het vet of de olie er uit hebt gehaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik gebruik nog zo.n ouderwetse zwarte frituurpan met Diamant vet :D .
Heerlijk ding!
En zodra het vet vervangen moet worden gaat het oude vet bij het restafval en heerlijk :
enkel die pan en het draagnetje in heet sop afwassen.
Niks geen ingewikkeld systeem, zoals bij al die elektrische frituurpannen en airfryers met al die onderdelen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ingewikkeld systeem? Mijn airfryer heeft een bak met een mandje, die je met 1 klik uit elkaar kan halen. Die kan lekker iedere keer bij de rest in de vaatwasser en klaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar ik heb ook geen vaatwasser😟😳😥
En hoe haal je het oude vet of de oude olie er uit ? Toch ook een gedoe of niet?
Plus : de buitenkant vh apparaat wordt ook altijd vies en vettig 😛 , kun je ook niet ff in een heet soppie gooien.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
20 jun 2022 22:45
Maar ik heb ook geen vaatwasser😟😳😥
En hoe haal je het oude vet of de oude olie er uit ? Toch ook een gedoe of niet?
Plus : de buitenkant vh apparaat wordt ook altijd vies en vettig 😛 , kun je ook niet ff in een heet soppie gooien.
Bij een airfryer komt er geen vet aan te pas. Dat is nu juist het fijne eraan. Het beetje vet dat eventueel uit vlees, vis, brood, aardappelen, friet, groenten en weet ik wat je er nog meer allemaal in kan klaar maken, druipt, dat valt in het mandje en sijpelt in de uitneembare en afwasbare bak.

De buitenkant is met een doekje af te doen, net zoals ik de kookplaat af doe.

Bij een airfryer gebeurt het frituren puur door warme lucht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik bedoelde hiermee een elektrische frituurpan.
Mijn moeder had zo.n ding, ooit gekregen. Ik heb hem regelmatig moeten schoonmaken.
Ik vond het een drama , al die vettige onderdelen schoonmaken.
En mijn zus heeft een airfryer, ook ooit gekregen. Ze gebruikt hem niet, vindt het een onding.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door grun »

moederslink schreef:
21 jun 2022 00:34
Ik bedoelde hiermee een elektrische frituurpan. Mijn moeder had zo.n ding, ooit gekregen. Ik heb hem regelmatig moeten schoonmaken. Ik vond het een drama , al die vettige onderdelen schoonmaken.
Ik spoel de lege pan 1x om met heet water. en spuit hem daarna goed in met Dasty ontvetter. Een halfuurtje laten intrekken, dan vliegt het vet eraf. De grijze wondersponsjes van de Action of Kruidvat zijn ook goed.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door sjohie »

Waar? In grijze container, want het is restafval, maar idealiter bij een centraal inleverpunt van uw gemeente als die deze dienst bieden, zodat het kan worden gerecycled. Nooit door WC spoelen, want het zorgt verderop, gestold, voor serieuze problemen in het rioolstelsel.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Frituur olie

Ongelezen bericht door Sira »

Oud frituurvet wordt gerecycled en verwerkt in veevoeders, o.a. slobbervoer voor varkens.
In Lijnden (bij Amsterdam) zat zo'n verwerkingsfabriek.

Plaats reactie