Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
HarmvanOsten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022 00:11

Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door HarmvanOsten »

Dag allemaal,

Graag advies over een ietwat vreemde zaak. Een tijd geleden heb ik een busje gehuurd bij een bouwmarkt om wat spullen te vervoeren. Dat ging voor mijn gevoel voorspoedig. Enkele dagen later krijg ik een e-mail van een onbekend persoon, of ik contact zou willen opnemen om schade-formulier in te vullen. Volgens deze persoon had ik bij het uitstappen met mijn deur zijn auto geraakt. Niet veel later krijg ik bericht van de verhuurmaatschappij met het schadeformulier met de vraag of ik deze zou willen invullen. Ik vind de gang van zaken erg vreemd. Mag een autoverhuurbedrijf zomaar mijn email en gegevens verstrekken aan partij die beweert dat ik schade heb veroorzaakt? De parkeerplaats was op die dag erg vol, dus ik weet zeker dat ik extra heb opgelet dat ik niet tegen een andere auto aan zou komen. Ik ben niet aangesproken op de parkeerplaats door de eigenaar van de andere auto ondanks dat ik nog 10 minuten bij de auto stond te bellen. Kan iemand mij beschuldigen van het beschadigen van zijn auto zonder dat er getuigen van zijn? Tenslotte vind ik tijdsindicatie erg raar op het schadeformulier. Het is namelijk exact het moment dat ik de auto heb afgemeld bij het vervoer bedrijf. Bij het afmelden was ik al enige tijd uitgestapt en alleen nog bezig met de achterklep.

Ik maak me enige zorgen omdat de andere partij dus nu mijn persoonlijke gegevens heeft en ik geen gedoe wil. Anderzijds weet ik zeker dat ik geen schade heb veroorzaakt, juist omdat het op die dat zo druk was. Ik ben blij met ieder advies. Morgen bel ik de verhuurmaatschappij met de vraag hoe de andere partij aan al mijn gegevens is gekomen. Ik neem aan dat dat in strijd is met privacywetgeving.

Dank voor jullie input.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso vreemd dat je persoonsgegevens verstrekt zijn aan een derde. Rij je met je eigen bus, dan ziet de tegenpartij ook niet meer dan een kenteken.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Nevyn »

Schade formulier invullen en laat de verzekering het uitvechten

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als het tijdstip niet klopt is er al helemaal niets aan de hand. Voor het zelfde geld had die andere auto al schade en kreeg die
bestuurder een leuk idee om de oorzaak daarvan op iemand af te schuiven. Laat die tegenpartij maar met bewijzen komen.
Vul geen schade formulier in als U overtuigd bent van uw onschuld, hiermee bewijst U alleen maar uw schuld.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door witte angora »

HarmvanOsten schreef:
10 jul 2022 23:10
De parkeerplaats was op die dag erg vol, dus ik weet zeker dat ik extra heb opgelet dat ik niet tegen een andere auto aan zou komen.
De vermoorde onschuld spelen gaat je niet helpen. Vul dat formulier in, en klaar. Neem gewoon je verantwoordelijkheid in plaats van te doen of je het slachtoffer bent. Of je mailadres doorgegeven had mogen worden weet ik niet. Ik denk het wel, aangezien het belang van de tegenpartij groter is dan jouw belang in dit geval.
HarmvanOsten schreef:
10 jul 2022 23:10
Dag allemaal,
Tenslotte vind ik tijdsindicatie erg raar op het schadeformulier. Het is namelijk exact het moment dat ik de auto heb afgemeld bij het vervoer bedrijf. Bij het afmelden was ik al enige tijd uitgestapt en alleen nog bezig met de achterklep.
De schade is kennelijk veroorzaakt op de parkeerplaats van de bouwmarkt, vlak voordat je de bus weer inleverde? Dan denk ik toch wel dat er camera's hangen, nietwaar? Dan heb je geen getuigen nodig.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Heeft het gehuurde busje ook schade? Als u schade zou hebben veroorzaakt, dan zou u dat ook moeten kunnen zien aan uw huurauto.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
11 jul 2022 08:37
HarmvanOsten schreef:
10 jul 2022 23:10
De parkeerplaats was op die dag erg vol, dus ik weet zeker dat ik extra heb opgelet dat ik niet tegen een andere auto aan zou komen.
De vermoorde onschuld spelen gaat je niet helpen. Vul dat formulier in, en klaar. Neem gewoon je verantwoordelijkheid in plaats van te doen of je het slachtoffer bent.
TS is al schuldig bevonden in jouw ogen, als ik dit zo lees. Het is de tegenpartij die iets claimt, die mag het dus ook bewijzen. Als TS zeker weet dat hij geen schade heeft veroorzaakt, is het simpel: gewoon bij dat standpunt blijven.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jul 2022 09:13

TS is al schuldig bevonden in jouw ogen, als ik dit zo lees. Het is de tegenpartij die iets claimt, die mag het dus ook bewijzen. Als TS zeker weet dat hij geen schade heeft veroorzaakt, is het simpel: gewoon bij dat standpunt blijven.
Er zit ook een verhuurder tussen.
Als die makkelijk toe geeft, dan wordt eigen risico verhaald op TS. En dat is voor verhuurder misschien de weg van de minste weerstand.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jul 2022 09:38
Moneyman schreef:
11 jul 2022 09:13
TS is al schuldig bevonden in jouw ogen, als ik dit zo lees. Het is de tegenpartij die iets claimt, die mag het dus ook bewijzen. Als TS zeker weet dat hij geen schade heeft veroorzaakt, is het simpel: gewoon bij dat standpunt blijven.
Er zit ook een verhuurder tussen.
Als die makkelijk toe geeft, dan wordt eigen risico verhaald op TS. En dat is voor verhuurder misschien de weg van de minste weerstand.
Ja, dat snap ik. Maar wat moet TS dan doen: gewoon maar toegeven dat hij schuldig is? Natuurlijk niet.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
11 jul 2022 09:13
witte angora schreef:
11 jul 2022 08:37
HarmvanOsten schreef:
10 jul 2022 23:10
De parkeerplaats was op die dag erg vol, dus ik weet zeker dat ik extra heb opgelet dat ik niet tegen een andere auto aan zou komen.
De vermoorde onschuld spelen gaat je niet helpen. Vul dat formulier in, en klaar. Neem gewoon je verantwoordelijkheid in plaats van te doen of je het slachtoffer bent.
TS is al schuldig bevonden in jouw ogen, als ik dit zo lees. Het is de tegenpartij die iets claimt, die mag het dus ook bewijzen.
Ik denk dat het bewijs er al is: via de camera van de verhuurder/bouwbedrijf.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als u ervan overtuigd bent geen schade te hebben veroorzaakt dan zou ik zeker niet tekenen. Bovendien is er dan niks in te vullen voor u, omdat u niet weet wat er is gebeurd. Vraag het uw verhuurmaatschappij en misschien weet u dan meer. De bewijslast ligt niet bij u.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
11 jul 2022 09:59
Moneyman schreef:
11 jul 2022 09:13
witte angora schreef:
11 jul 2022 08:37
De vermoorde onschuld spelen gaat je niet helpen. Vul dat formulier in, en klaar. Neem gewoon je verantwoordelijkheid in plaats van te doen of je het slachtoffer bent.
TS is al schuldig bevonden in jouw ogen, als ik dit zo lees. Het is de tegenpartij die iets claimt, die mag het dus ook bewijzen.
Ik denk dat het bewijs er al is: via de camera van de verhuurder/bouwbedrijf.
Daarin zitten meerdere aannames:
1) dat er überhaupt een camera hangt;
2) dat die beelden beschikbaar en bruikbaar zijn;
3) dat uit die belden zo blijken dat TS fout zit.

Volgens mij loop je veel te hard.

HarmvanOsten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022 00:11

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door HarmvanOsten »

witte angora schreef:
11 jul 2022 08:37
HarmvanOsten schreef:
10 jul 2022 23:10
De parkeerplaats was op die dag erg vol, dus ik weet zeker dat ik extra heb opgelet dat ik niet tegen een andere auto aan zou komen.
De vermoorde onschuld spelen gaat je niet helpen. Vul dat formulier in, en klaar. Neem gewoon je verantwoordelijkheid in plaats van te doen of je het slachtoffer bent. Of je mailadres doorgegeven had mogen worden weet ik niet. Ik denk het wel, aangezien het belang van de tegenpartij groter is dan jouw belang in dit geval.

Het is niet zozeer dat ik verantwoordelijkheid wil ontlopen. Ik ben goed verzekerd. Als ik schade had veroorzaakt, had ik waarschijnlijk ook een briefje achtergelaten met mijn contactgegevens. De financiele kant is voor mij dus ook niet zo belangrijk omdat het uiteindelijk een taak wordt van verzekeringen. Het gaat er meer om dat ik achteraf van iets beschuldigd wordt waarvan ik me niet kan voorstellen dat het gebeurt is.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het is niet logisch dat een eigenaar gezien zou hebben dat u (bij het uitstappen?) schade heeft veroorzaakt maar u daarover niet ter plekke aanspreekt, u stond daar nog een tijdje bij de achterklep, moest de sleutel nog inleveren etc.
Het kan zijn dat die eigenaar de schade zag toen u al weg was, en de auto ernaast was het busje dat u gehuurd had en samen met de verhuurder de conclusie heeft getrokken dat u deze veroorzaakt heeft (er zat bijvoorbeeld verf van de beschadigde auto op het portier).
Of mss was het later op die veronderstelde camera van het verhuurbedrijf gezien.
Volgens mij mag dat bedrijf niet de persoonsgegevens aan derden geven; de eigenaar moet de schade bij de verhuurder verhalen, en die stelt vervolgens u hiervoor aansprakelijk (en u betaalt dan aan de verhuurder, niet aan de eigenaar van de beschadigde auto).
Kortom: diverse scenario's. U kunt wel vragen om onderbouwing van de aanname dat u die schade heeft veroorzaakt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
11 jul 2022 12:12
Volgens mij mag dat bedrijf niet de persoonsgegevens aan derden geven; de eigenaar moet de schade bij de verhuurder verhalen, en die stelt vervolgens u hiervoor aansprakelijk (en u betaalt dan aan de verhuurder, niet aan de eigenaar van de beschadigde auto).
Zo werkt het niet. In dergelijke gevallen mogen persoonsgegevens verwerkt en verstrekt worden. De AVG biedt hier de grondslagen voor.

Ongetwijfeld staat dit overigens ook gewoon in de overeenkomst. Als ik bij bijvoorbeeld AVIS kijk, zie je het expliciet in de privacyverklaring staan:
Schade
Indien er schade is ontstaan aan het door u gehuurde voertuig of u heeft met uw huurauto schade berokkend aan derden, dan zullen uw gegevens doorgegeven worden aan onze verzekeringsmaatschappij en evt. aan de verzekeringsmaatschappij van de andere partij.

Kunt u niet meer verder rijden met de huurauto, dan zullen uw gegevens doorgegeven (naam, locatie en telefoonnummer) worden aan een berger, zodat de huurauto veiliggesteld / afgesleept kan worden.
En ook in de BOVAG-algemene voorwaarden voor particulieren is een uitgebreide poassage opgenomen:
Artikel 20 - Verwerking van persoonsgegevens van de huurder en van de bestuurder
1. De persoonsgegevens die worden vermeld op het contract worden door verhuurder als
verantwoordelijke in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
verwerkt in een persoonsregistratie. Aan de hand van deze verwerking kan verhuurder
uitvoering geven aan artikel 14 van deze voorwaarden, de overeenkomst uitvoeren, huurder
of bestuurder optimale service en actuele productinformatie geven en huurder of
bestuurder gepersonaliseerde aanbiedingen doen.
De persoonsgegevens kunnen tevens worden doorgegeven aan gerechtsdeurwaarders
indien sprake is van tanken zonder betaling. De huurauto kan zijn voorzien van een autotracking & tracing systeem, waarmee de verhuurder het voertuig op afstand kan volgen en
relevante data van haar voertuig (waaronder hoe het voertuig is gebruikt en bereden)
verzamelt en opslaat. De verhuurder zou kopieën van identiteitsdocumenten kunnen
maken. Bij BOVAG kunnen huurder, bestuurder terecht voor de rechten wegens de AVG.
2. De in het eerste lid genoemde gegevens kunnen tevens worden opgenomen in het Elena
waarschuwingssysteem. BOVAG, postbus 1100, 3980 DC Bunnik, is naast de verhuurder
verantwoordelijk voor verwerking van deze gegevens in het Elena waarschuwingssysteem.
Zie voor een volledige opsomming van relevante gedragingen www.bovag.nl/elena. Bij
BOVAG kunnen genoemde personen terecht voor de rechten wegens de AVG.
Los hiervan: het is toch ook gewoon heel logisch dat in geval van schade de NAW- en contactgegevens worden doorgegeven?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jul 2022 12:36
HandigeHarrie schreef:
11 jul 2022 12:12
Volgens mij mag dat bedrijf niet de persoonsgegevens aan derden geven; de eigenaar moet de schade bij de verhuurder verhalen, en die stelt vervolgens u hiervoor aansprakelijk (en u betaalt dan aan de verhuurder, niet aan de eigenaar van de beschadigde auto).
Zo werkt het niet. In dergelijke gevallen mogen persoonsgegevens verwerkt en verstrekt worden. De AVG biedt hier de grondslagen voor.

Ongetwijfeld staat dit overigens ook gewoon in de overeenkomst. Als ik bij bijvoorbeeld AVIS kijk, zie je het expliciet in de privacyverklaring staan:
Schade
Indien er schade is ontstaan aan het door u gehuurde voertuig of u heeft met uw huurauto schade berokkend aan derden, dan zullen uw gegevens doorgegeven worden aan onze verzekeringsmaatschappij en evt. aan de verzekeringsmaatschappij van de andere partij..
Los hiervan: het is toch ook gewoon heel logisch dat in geval van schade de NAW- en contactgegevens worden doorgegeven?
Je quote gaat over verstrekken van NAW gegevens aan verzekering van tegenpartij, dat is iets anders dan de bestuurder van het voertuig van de tegenpartij !
Tref je de verkeerde, dan "komen ze je thuis opzoeken."

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hm, fair point. Tegelijk: als ter plekke een schadeformulier wordt ingevuld is dat ook het geval.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nevyn schreef:
11 jul 2022 08:21
Schade formulier invullen en laat de verzekering het uitvechten
Zou ik niet doen. Toch deels een erkenning dat er schade is en de auto erbij betrokken is.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door marnix »

Nijogeth schreef:
11 jul 2022 18:52
Nevyn schreef:
11 jul 2022 08:21
Schade formulier invullen en laat de verzekering het uitvechten
Zou ik niet doen. Toch deels een erkenning dat er schade is en de auto erbij betrokken is.
Geeft dat formulier eigenlijk de optie dat je alles ontkent?
afgezien dan van je aanwezigheid.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mijn huurauto heeft volgens een andere partij krassen veroorzaakt...

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zover ik weet niet.

Plaats reactie