Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Cro schreef:
15 jul 2022 18:56
reggie2 schreef:
14 jul 2022 20:23
Er wordt niemand benadeeld bij ruiling. Anders zijn de huizen ook niet vrij.
Dat kan je zo simpel niet stellen, immers TS geeft dit aan:
de andere kandidaat heeft vrienden familie en kennissen in mijn huidige woonplaats, zou daar binnenkort werk krijgen, woont in een flat en wil vanwege haar gezondheid en het bezit van 2 honden graag in een benedenhuis wonen.
De kans is dus aanwezig dat deze persoon vanwege haar gezondheid en honden het huidige huis op termijn zal moeten verlaten.
Dan kruipt ze over een paar jaar met urgentie dus in een andere woning die eerst leeg moet komen. En voor de ruilpartner geldt exact hetzelfde. Misschien kunnen ze dan alsnog in elkaars woning kruipen.

Met ruilen komen er geen woningen bij en gaan er geen woningen af. De enige redenen dat er, sporadisch, netto nog een woning voor de 'gewone huizenzoeker' beschikbaar komt is vanwege overlijden of omdat iemand emigreert. Maar die gaan, althans hier in de provincie Utrecht, doorgaans naar statushouders of anderen die 'directe bemiddeling' nodig hebben - wat dat ook moge wezen.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Er was ooit een tijd waarin het heel normaal was dat je een baan MOEST accepteren als de reistijd 1,5 uur van je woonplaats was (enkele reis!).

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd, die tijd heb ik niet mee gemaakt. Terwijl ik toch al richting mijn pensioen begin te hobbelen.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Ben ik "iets" verder dan jou wellicht (Sinds begin deze maand met pensioen, maar wel gewoon doorwerken. Je kent het wel he, personeelstekort). Dat is eind jaren 80/begin jaren 90 geweest toen er een enorme werkloosheid bestond. Woonde je in Rotterdam dan moest je (van het UWV) een baan accepteren in Nijmegen want dat viel nog binnen die 1,5 uur reistijd.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
15 jul 2022 22:20
Vreemd, die tijd heb ik niet mee gemaakt. Terwijl ik toch al richting mijn pensioen begin te hobbelen.
Dit is nu nog steeds een regel bij het UWV als je al langere tijd in een uitkering zit.
Welke reistijd is passend?
In het eerste halfjaar dat u een WW-uitkering ontvangt, hoeft u alleen op banen te solliciteren met een reistijd van maximaal 2 uur per dag. Heeft u na een halfjaar geen nieuwe baan gevonden? Dan gaat de reistijd omhoog naar maximaal 3 uur per dag. Was u in uw oude baan al gewend om langer dan 2 of 3 uur te reizen? Dan verwachten wij dat u die langere reistijd ook in een nieuwe baan geen bezwaar vindt. Bent u al lange tijd werkloos en kunt u een baan in een andere regio krijgen? Dan moet u die baan meestal accepteren. Zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen.
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... ssend-werk

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad. Dan is het dus maar de vraag of de reistijd bij de kantonrechter als 'zwaarwegend' kan worden benoemd.

Naja, mijn eerste baan had ook een reistijd van ongeveer anderhalf uur. Vanuit de polder reed er nog geen trein, enkel een snelbus naar het Amstelstation in Amsterdam. Van daar uit moest je verder. En dan om 7.00 uur beginnen, zodat je om 16.00 uur weer naar huis kon, om dan nog alleen te moeten eten, want 'we eten om 17.00 uur en niet anders'... Later waren reistijden van een uur ook niet ongewoon. Dat deed je gewoon omdat je wil werken, dus ik heb van die UWV-regel eigenlijk nooit last gehad. Nooit geweten dus ook.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

16again schreef:
14 jul 2022 11:48
Hawk-Eye schreef:
14 jul 2022 11:37
heb zelf het idee van niet, er verandert dus helemaal niets op de woningmarkt....
Normaal als een woning vrij komt, kan deze worden toegewezen, aan een statushouder. Dat kan met ruil niet.
je vergeet ff dat deze woningen helemaal niet vrij komen, als er niet word geruild blijven beidde partijen voorlopig waar ze zitten simpel omdat ze niet anders kunnen!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door 16again »

Hawk-Eye schreef:
16 jul 2022 07:02
16again schreef:
14 jul 2022 11:48
Normaal als een woning vrij komt, kan deze worden toegewezen, aan een statushouder. Dat kan met ruil niet.
je vergeet ff dat deze woningen helemaal niet vrij komen, als er niet word geruild blijven beidde partijen voorlopig waar ze zitten simpel omdat ze niet anders kunnen!
Zonder ruil komen de woningen niet direct vrij. Maar het blijven 2 "ontevreden" huurders, die toch verder aan het kijken zijn.

Overigens, mag de WBV de huur aanpassen na ruil? Komt er een andere huurder in, dan doen ze dat wel maximaal.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

NEE, zeker niet altijd waar, na onderlinge woningruil via de rechterlijke macht krijgt men vrijwel altijd het kontrakt van de zittende huurder waarmee men ruilt, men ruilt namelijk niet alleen de woning maar alles eromheen, daar hoort bij het huurkontrakt maar ook alle andere randzaken zoals de staat van de woning op DAT specifieke moment, ook eventuele huurachterstanden van de te ruilen woning neem je over trouwens!!!!

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... oningruil/

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
16 jul 2022 11:12
NEE, zeker niet altijd waar, na onderlinge woningruil via de rechterlijke macht krijgt men vrijwel altijd het kontrakt van de zittende huurder waarmee men ruilt, men ruilt namelijk niet alleen de woning maar alles eromheen, daar hoort bij het huurkontrakt maar ook alle andere randzaken zoals de staat van de woning op DAT specifieke moment, ook eventuele huurachterstanden van de te ruilen woning neem je over trouwens!!!!

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... oningruil/
Nee hoor, je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je huurachterstand, zoals in uw link te lezen is.
“U blijft zelf verantwoordelijk voor een huurachterstand.”

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lowieze schreef:
16 jul 2022 11:21
Hawk-Eye schreef:
16 jul 2022 11:12
NEE, zeker niet altijd waar, na onderlinge woningruil via de rechterlijke macht krijgt men vrijwel altijd het kontrakt van de zittende huurder waarmee men ruilt, men ruilt namelijk niet alleen de woning maar alles eromheen, daar hoort bij het huurkontrakt maar ook alle andere randzaken zoals de staat van de woning op DAT specifieke moment, ook eventuele huurachterstanden van de te ruilen woning neem je over trouwens!!!!

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... oningruil/
Nee hoor, je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor je huurachterstand, zoals in uw link te lezen is.
“U blijft zelf verantwoordelijk voor een huurachterstand.”
uit de link:

Geeft de rechter toestemming voor de indeplaatsstelling? Dan neemt u elkaars huurcontract over. U neemt dan ook alle rechten en plichten over van de oude huurder. Dit heeft een aantal gevolgen:

Er komen geen nieuwe huurcontracten.
De huurprijs blijft meestal hetzelfde.
Bij verhuizing in de toekomst laat u de woning achter zoals de vorige huurder de woning kreeg.
U neemt misschien een huurachterstand over van de andere huurder.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“U neemt misschien een huurachterstand over van de andere huurder.”

Dit klinkt een beetje kort door de bocht.
In de praktijk zal een rechter, die moet beslissen over het al dan niet toestaan van de indeplaatsstelling, o.a. kijken of beide huurders de nieuwe huur wel kunnen betalen (voldoende financiële waarborg). De rechter zal ook zeker kijken of er huurachterstand is.
Mocht er huurachterstand zijn, dan kan men er vanuit gaan dat de woningruil afgewezen wordt of de rechter stelt als extra voorwaarde dat de achterstallige huur eerst voldaan moet zijn.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

en wie heeft er al uitgevraagd of je in je nieuwe woonplaats wel woningruil mag doen? Die zullen ws ook hun eigen lijsten laten prevaleren

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

Morganlefay schreef:
15 jul 2022 09:38
De verhuurder verwijst vrolijk naar de regeltjes. Om mij heen zijn er diverse huishoudens die te klein wonen maar ook tegen regels aanlopen.
Ja dit is zeker vervelend en het lijkt soms alsof ze totaal niet willen meewerken aan een betere situatie voor deze personen. Los van het feit dat ik ook vind dat mensen die zeer lang op de wachtlijst staan in een nog vervelender situatie zitten, kan het woningruil tussen 2 partijen mooi zijn wanneer beide partijen echt baat hebben bij elkaars woning. Er is al ergens eerder genoemd, dat een woningstichting dan niets meer kan dan wanneer de woning vrij zou komen als jij weggaat, alleen het punt is juist, wanneer een dergelijke ruil niet doorgaat, ik juist niet weg kan en zij alsnog net zo lang moeten wachten met eventuele plannen voor de woning :) jij ook succes in jouw situatie!

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

snuffel1 schreef:
15 jul 2022 15:03
Ik lees in een reactie van u dat u zich niet meer in uw huidige betrekking kon vinden en met wederzijds goedvinden ontslag heeft aanvaard dat maakt dat u en uw werkgever met wederzijds goedvinden afscheid van elkaar genomen hebben. Ik zie er niets van gedwongenheid in maar wel dat u zonder verdere verplichtingen een andere werkgever mag gaan zoeken die wel van uw kwaliteiten gebruik wenst te maken (...) dus dacht u een woningruil wel zo handig zou zijn, u helpt een een huurder die in een appartement woont aan een benedenwoning en gaat zelf in dat appartement wonen want zij blij en u blij maar helaas zo werkt het bij woningruil niet omdat zij niet in de gemeente/dorp woonachtig is en zij geen redenen kan aantonen dat verhuizen naar uw dorp noodzakelijk is.
Daar heeft u zeker een punt, wat betreft het geluk dat ik deze baan heb kunnen bemachtigen, ik had natuurlijk ook kunnen gaan werken in de supermarkt (die zonder auto niet te bereiken zou zijn) en in de huidige provincie kunnen blijven zitten, ware het niet dat je dat dorp dan echt niet meer uitkomt, in dat opzicht is het natuurlijk een eigen keuze geweest om te vechten voor een gelijksoortige baan in dezelfde branche met hetzelfde financiële niveau.

Dat zij niet woonachtig is het dezelfde gemeente/dorp en geen redenen van belang zou kunnen aantonen, daar is wat voor te zeggen. Zij heeft voordat zij in haar huidige provincie woonde, 16 jaar in "mijn" huidige provincie gewoond en heeft daar juist weer familie en vrienden, en zij kan daar werk krijgen in haar branche. Ook dat is weer een eigen keuze voor haar natuurlijk.

Ik begrijp ook zeker dat wat voor ons mensen, persoonlijk belangrijk is, voor buitenstaanders en zeker door de ogen van een rechter, niet zo hoeft te zijn

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »


Welke reistijd is passend?

(...) kunt u een baan in een andere regio krijgen? Dan moet u die baan meestal accepteren. Zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen.
Goed, in mijn geval was (nog) geen sprake van "de baan MOETEN accepteren" want dit is een zelfgekozen baan in een voor mij logische en aansluitende richting, maar het feit dat er staat "zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen", ik vraag mij dan af, hoe kunnen zij eisen dat je verhuist voor je baan als dit zo vreselijk lastig blijkt te kunnen? :P

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

witte angora schreef:
16 jul 2022 06:14
Inderdaad. Dan is het dus maar de vraag of de reistijd bij de kantonrechter als 'zwaarwegend' kan worden benoemd.

Naja, mijn eerste baan had ook een reistijd van ongeveer anderhalf uur. Vanuit de polder reed er nog geen trein, enkel een snelbus naar het Amstelstation in Amsterdam. Van daar uit moest je verder. En dan om 7.00 uur beginnen, zodat je om 16.00 uur weer naar huis kon, om dan nog alleen te moeten eten, want 'we eten om 17.00 uur en niet anders'... Later waren reistijden van een uur ook niet ongewoon. Dat deed je gewoon omdat je wil werken, dus ik heb van die UWV-regel eigenlijk nooit last gehad. Nooit geweten dus ook.
Gelukkig reed er dan nog wél een snelbus! :lol:

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

16again schreef:
16 jul 2022 07:14
Hawk-Eye schreef:
16 jul 2022 07:02
16again schreef:
14 jul 2022 11:48
Normaal als een woning vrij komt, kan deze worden toegewezen, aan een statushouder. Dat kan met ruil niet.
je vergeet ff dat deze woningen helemaal niet vrij komen, als er niet word geruild blijven beidde partijen voorlopig waar ze zitten simpel omdat ze niet anders kunnen!
Zonder ruil komen de woningen niet direct vrij. Maar het blijven 2 "ontevreden" huurders, die toch verder aan het kijken zijn.

Overigens, mag de WBV de huur aanpassen na ruil? Komt er een andere huurder in, dan doen ze dat wel maximaal.
Klopt, wij blijven dan 2 huurders die graag zouden verhuizen, maar wel vast blijven zitten toch wel de komende vele jaren. In wat centralere provincies en plaatsen zie ik vaak wel boven de 1000 reacties op woningen.

Nogmaals het is niet mijn bedoeling om eens even lekker voor te dringen op één of andere illegale manier. Ik kan zelfs bijna geen enkele woningstichting vinden die niet aan woningruil op zichzelf doet, elke bekende woningstichting beveelt het zelfs aan op hun site. De mijne lijkt vooralsnog de enige die niet met deze trend meedoet.

Aanpassen van de huurprijs zou geen enkel probleem zijn, ook dan zou dit passend zijn bij onze inkomens. Tenzij de van sociale huur vrije sector willen maken natuurlijk....

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

Frantic2 schreef:
17 jul 2022 09:55
en wie heeft er al uitgevraagd of je in je nieuwe woonplaats wel woningruil mag doen? Die zullen ws ook hun eigen lijsten laten prevaleren
Dit zou inderdaad in de nieuwe woonplaats wel kunnen. Behalve mijn eigen woningstichting, doen verder praktisch alle woningcorporaties wél aan woningruil op zich (en hangt het er bij hen enkel vanaf of je wel of niet aan de eisen voldoet)...

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Cro »

Vatorlover schreef:
18 jul 2022 14:44

Welke reistijd is passend?

(...) kunt u een baan in een andere regio krijgen? Dan moet u die baan meestal accepteren. Zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen.
Goed, in mijn geval was (nog) geen sprake van "de baan MOETEN accepteren" want dit is een zelfgekozen baan in een voor mij logische en aansluitende richting, maar het feit dat er staat "zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen", ik vraag mij dan af, hoe kunnen zij eisen dat je verhuist voor je baan als dit zo vreselijk lastig blijkt te kunnen? :P
Zij zullen niet eisen dat jij gaat verhuizen, het UWV zal echter wel de uitkering verlagen of stopzetten wanneer je de baan met veel reistijd niet accepteert. Als het een gevolg is van het accepteren van die baan, dat je bijvoorbeeld eigenlijk wel moet verhuizen omdat je anders bijvoorbeeld niet op tijd op het werk kan komen, denk misschien aan iemand die geen auto heeft en dus afhankelijk van het OV is.

Plaats reactie