ASN gaat fors kosten berekenen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door KR1275 »

De ASN Bank is onderdeel van de Volksbank en die bank is in handen van de staat. De staat wil de bank op eigen benen zien te krijgen, maar dat kan niet omdat de inkomsten niet voldoende zijn om op lange termijn te overleven. Om die reden betaalt iedereen nu kosten bij een bank binnen dit concern. En gelijk hebben ze. Ze bewaren jouw geld, bieden garanties, houden systemen in stand. Dat kan niet allemaal gratis. Overigens betaal je voor een pakket. Dus als je een betaalrekening hebt, betaal je niet extra voor je spaarrekening.

Ik betaal bij een andere bank veel meer aan kosten! Dus ik vind het wel meevallen. Misschien biedt uw huisbank ook een spaarrekening aan?

cckuijpers
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:58

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door cckuijpers »

Ik heb er ook een beleggingsrekening, privé bankier ik bij ING, vroeger de Postbank, nog eerder de Rotterdamse spaarbank, ik spaarde voor het collegegeld van mijn kleinkinderen, als ze de hersens hebben, is mijn ervaring, moet geld geen belemmering zijn.
Vroeger kon ik niet verder leren omdat er geen geld was, heb ik opgelost door te stapelen.
De beleggingsrek. is voor mijn pensioen en de nodige kosten die ik tegenwoordig tegenkom, veel zullen dit niet met me eens zijn.
Ook had ik een spaarrekening voor de kleinkinderen, die hebben ze vast gebruikt om zich in de maatschappij te handhaven, daar was die rek. ook voor.
Eigenlijk kan niemand mij wijsmaken dat de bank arm wordt van een spaarrekening die al meer dan 20 jaar bestaat.
Terwijl er op de bel.rek. gewoon veel geld wordt verdiend.
Deze rekening ga ik dus opzeggen en daarbij ben ik erg teleurgesteld in de ASN bank. Sorry,

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Jablan schreef:
20 aug 2022 20:49
ASN moet ook de mensen, die alleen een spaarrekening hebben, controleren volgens de wwft.
Hoe moet je witwassen als je geld overmaakt van je ene rekening naar je andere rekening?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Nog even los van dat een transactie naar een eigen spaarrekening zeker onderdeel kan zijn van een witwasconstructie, zijn er natuurlijk ook tal van andere verplichtingen die voortvloeien uit de Wwft. Alle klanten moet geïdentificeerd worden, en die identiteit moet ook worden geverifieerd bijvoorbeeld. Daarnaast heeft de bank ook de plicht om onderzoek te doen naar het vermogen van zijn klanten. Jablan heeft dus gelijk.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lapsang »

En dat moet dan €26,40 per spaarder per jaar kosten?

Mijn identiteit en de omvang van mijn spaartegoed zijn trouwens al bekend sinds 1975.

Toen werd ik klant van de voorloper van de ASN Bank.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 18:41
En dat moet dan €26,40 per spaarder per jaar kosten?
Geen idee. Vraag de ASN waar dit bedrag uit is opgebouwd. Ik verwacht zelf dat het meer te maken heeft met het feit dat ze op het moment gewoon niks met je spaargeld kunnen, overigens, maar dat zullen ze niet zo snel toegeven.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Kijk, ik betaal zelf €2,20 per maand voor mijn Betaalrekening plus Spaarrekening. Daar kan ik nog mee leven.

Maar waarom niet een (aanzienlijk) lager tarief voor mensen die alleen een Spaarrekening hebben?

Op deze manier dwingen zij iedereen in hetzelfde keurslijf en dat ergert mij.

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niemand wordt toch in een keurslijf gedwongen? Er zijn nog voldoende instellingen die kosteloze spaarrekeningen aanbieden.

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Cro »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 19:31
Kijk, ik betaal zelf €2,20 per maand voor mijn Betaalrekening plus Spaarrekening. Daar kan ik nog mee leven.

Maar waarom niet een (aanzienlijk) lager tarief voor mensen die alleen een Spaarrekening hebben?

Op deze manier dwingen zij iedereen in hetzelfde keurslijf en dat ergert mij.
Omdat ze er voor kiezen om voor een rekening, spaar of betaal €2,20 te rekenen.
Neem je beide af krijg je €2,20 korting en betaal je alsnog €2.20

Daarnaast verwacht ik eigenlijk dat juist een spaarrekening minder marge geeft voor de bank, en dus eigenlijk het duurdere van de 2 producten zou moeten zijn.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Als je graag wil (blijven) sparen bij de ASN Bank word je in een keurslijf gedwongen.

Je wordt opeens behandeld alsof je er ook een Betaalrekening hebt.

Ook al is dit niet het geval.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 19:59
Als je graag wil (blijven) sparen bij de ASN Bank word je in een keurslijf gedwongen.

Je wordt opeens behandeld alsof je er ook een Betaalrekening hebt.

Ook al is dit niet het geval.
Het is me niet echt duidelijk wat je bedoelt. Klinkt vooral als emotie. Maar als het je niet bevalt kan je weg bij de ASN, als je wel wil blijven zal je moeten betalen.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Wat heeft dit nu met emotie te maken?

Zoals gezegd treft het mijzelf niet.

Het gaat mij om het gedrag (het beleid) van de ASN Bank.

Valt mij gewoon tegen van deze verder sympathieke bank.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 20:25
Wat heeft dit nu met emotie te maken?

Zoals gezegd treft het mijzelf niet.

Het gaat mij om het gedrag (het beleid) van de ASN Bank.

Valt mij gewoon tegen van deze verder sympathieke bank.
Erg rationeel klinkt het niet wat je hierboven zegt, dus dan kom je al snel uit bij emotie. Maar goed, maakt verder ook niet uit.

Ook bij een sympathieke bank moet de schoorsteen roken.

Nijogeth
Berichten: 10084
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 19:59
Als je graag wil (blijven) sparen bij de ASN Bank word je in een keurslijf gedwongen.

Je wordt opeens behandeld alsof je er ook een Betaalrekening hebt.

Ook al is dit niet het geval.
Je wordt behandeld alsof je er een rekening hebt. Men behandelt iedereen met een rekening nu hetzelfde.

Heb je een spaarrekening, betaal je 2,20 en kun je er als je wil een gratis betaalrekening bij krijgen.

Heb je betaalrekening, betaal je 2,20 en kun je er als je wil een gratis spaarrekening bij krijgen.

Heb je beide, betaal je 2,20 voor het geheel.

Eigenlijk heeft men gewoon nog 1 pakket en dat is een betaal- en/of spaarrekening voor 2,20.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Lapsang »

Aan begrip voor de houding van de ASN Bank ontbreekt het hier niet: wordt allen klant, zodat hun schoorsteen nog harder kan roken.

Want dat moet blijkbaar.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 22:11
Aan begrip voor de houding van de ASN Bank ontbreekt het hier niet: wordt allen klant, zodat hun schoorsteen nog harder kan roken.

Want dat moet blijkbaar.
Hoe haal je dat in vredesnaam uit wat men/ik hierboven schrijf?

BL2
Berichten: 4869
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door BL2 »

De ASN / SNS maken zo'n 162 miljoen euro winst. Vraag me eigenlijk wel af wat nou het verdienmodel is als betaal- en spaarrekeningen niets opbrengen, nog erger, geld blijken te kosten, welke nu doorberekend gaan worden.
Dus hoe verdient een bank dan wel haar geld ?

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lapsang schreef:
22 aug 2022 22:11
Aan begrip voor de houding van de ASN Bank ontbreekt het hier niet: wordt allen klant, zodat hun schoorsteen nog harder kan roken.

Want dat moet blijkbaar.
Welnee. Breng uw spaargeld elders onder, bv biJ NN, NIBC, CB Bank of Leaseplan Bank. Geen kosten en een klein beetje rente. Waarom iemand een spaarrekening bij ASN zou willen aanhouden is mij een raadsel.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Hophophop »

BL2 schreef:
22 aug 2022 22:33
De ASN / SNS maken zo'n 162 miljoen euro winst. Vraag me eigenlijk wel af wat nou het verdienmodel is als betaal- en spaarrekeningen niets opbrengen, nog erger, geld blijken te kosten, welke nu doorberekend gaan worden.
Dus hoe verdient een bank dan wel haar geld ?
Doe eens een gok.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ASN gaat fors kosten berekenen

Ongelezen bericht door Jablan »

We doen een gok :)

Aan het verschil tussen ontvangen en betaalde rente plus de vergoedingen voor alle overige diensten.

Betaalde rente: de rente over het tegoed, dat een bank verplicht moet stallen bij de centrale bank (ECB) plus de betaalde rente over de tegoeden op spaarrekeningen en deposito's.

Ontvangen rente: de rente op leningen, bijvoorbeeld hypotheken.

Overige diensten: transactiekosten, handel in financiële producten (aandelen / obligaties / opties / enz), het aanhouden van een rekening.

Probleem in Nederland zijn de kosten om de wwft uit te voeren. Pas nu er uitspraken zijn gedaan, dat deze kosten mogen worden doorbelast, zie je alle banken bewegen op dit punt en het klantenbestand 'opschonen'. Direct door sommige klanten te weigeren, indirect door tarieven in te voeren, zodat alleen actieve klanten overblijven en slapende klanten ineens wakker worden en vertrekken.
Met de wwft heeft de bank er belang bij om een kleine groep actieve klanten te hebben. Deze groep is makkelijker, goedkoper te volgen dan de groep slapende klanten, die 1x per jaar een transactie doet en voor de rest buiten beeld blijft.

Qua kosten valt het in Nederland nog mee. Wij betalen voor een Nederlands betaalpakket (betaal, spaar, effecten rekening) rond de tachtig euro per jaar. Bij onze niet-Nederlandse banken is het de laatste jaren net zo hard omhoog gegaan en zitten we nu rond de honderdvijftig euro per jaar. Dit zijn de particuliere rekeningen, zakelijke rekeningen zijn duurder.

Plaats reactie