Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
vegtklas
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2022 15:20

Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door vegtklas »

Mag een energie bedrijf dit zomaar doen? Ik bedoel ik huur, lease, of leen niks en betaal altijd vooraf. Op mijn kredietwaardigheid is niks aan te merken maar ik vind dit wel heel erg ver gaan of zie ik dit verkeerd want waar blijft je privacy. Lees hier onder.


Energiemaatschappij Wijzigingen leveringsvoorwaarden

Periodieke kredietwaardigheidstoets: we behouden ons het recht voor om periodiek een kredietwaardigheidstoets te doen op onze klanten, via de bedrijven genoemd in ons Privacy Statement. Indien deze negatief uitvalt kunnen we extra zekerheden vragen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door Jablan »

Welke energieleverancier is dit?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u een zakelijke klant?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ja dat mag .

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Ja het mag maar ze kunnen het (nog) niet via bijv. BKR. Zelfde geldt voor woningbouwverenigingen. Ook zij zouden graag zien dat ze problemen eerder kunnen signaleren maar energie- en huurachterstanden worden (nog) niet geregistreerd. Voor hypotheken ligt dat iets anders. Die worden pas geregistreerd bij 120 dagen betalingsachterstand. Maar daar is het onderpand dan ook de zekerheid voor de geldverstrekker.
Dat de energiemaatschappij(en, want het geldt voor allemaal) (nog) niet via BKR kan/mag checken blijkt uit dit aangehaalde tekstdeel:
.....via de bedrijven genoemd in ons Privacy Statement. Indien deze negatief uitvalt kunnen we extra zekerheden vragen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het BKR registreert, maar doet helemaal geen onderzoek.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ze zeggen niet dat ze het standaard doen maar dat ze het als ze denken dat het noodzakelijk is ze het mogen doen.
Zo'n rapport kost ook geld dus zullen ze het waarschijnlijk alleen bij een achterstand doen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

juliomariner schreef:
02 sep 2022 20:54
Ze zeggen niet dat ze het standaard doen maar dat ze het als ze denken dat het noodzakelijk is ze het mogen doen.
Zo'n rapport kost ook geld dus zullen ze het waarschijnlijk alleen bij een achterstand doen.
Of wanneer iemand zijn voorschot bedrag extreem verlaagd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door mahadma »

Lijkt mij wel dat MET DE HUIDIGE PRIJZEN een controle gepast kan zijn om problemen aan 2 kanten te voorkomen.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door witte angora »

vegtklas schreef:
01 sep 2022 15:39

Periodieke kredietwaardigheidstoets: we behouden ons het recht voor om
Dat het bedrijf zich een recht toe-eigent betekent natuurlijk niet dat iedere klant ermee te maken heeft. Dat recht wordt alleen uitgeoefend als er aanleiding toe is. Inderdaad: als meerdere termijnen te laat betaald worden, dan ga je je in de huidige omstandigheden afvragen wat de reden is. Zijn er schulden? Dan komt dat naar voren uit de BKR, en in dat geval kan er een extra zekerheid worden verlangd. Niemand zit op klanten te wachten die niet betalen, maar een energiebedrijf mag ze ook niet zomaar wegsturen.

Maar als je al die tijd netjes betaalt en geen probleem maakt van een hoger voorschot, en zeker als je het zelf verhoogt omdat je de bui al ziet hangen is er in principe geen probleem.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Wijzigingen leveringsvoorwaarden energiemaatschappij: kredietwaardigheid checken?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wel vreemd dat ze het niet zelf mogen doen, maar wel via bedrijven die het wel mogen; dwz dat die bedrijven van de AVG prive-gegevens mogen doorgevan aan de energiebedrijven.

Ik vind het niet zo gek als mensen hun maandbedrag omlaag zetten, aangezien in 2023 meer zorgtoeslag, huursubsidie komt; inkomstenbelasting wordt verlaagd en het minimumloon wordt verhoogd. Dan kunnen mensen vanaf januari sparen voor het moment dat de jaarafrekening in de brievenbus valt.
Ik verwacht dat de overheid vraagt aan de energiebedrijven om een betalingsregeling aan te bieden voor de komende maanden (ipv klanten eruit knikkeren omdat hun kredietwaardigheid laag is).

Plaats reactie