Probleem met retour

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je kan bij een pakket alleen bij Albert Heijn ophalen als Budgee de vervoerder is
Dat klopt niet. Je kunt Bol.com pakketten ook ophalen en retourneren als het door Postnl geleverd is.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door PGros »

alfatrion schreef:
17 sep 2022 15:15
PGros schreef:
17 sep 2022 13:30
jij bent toch van de juridische regels toepassen? Dan moet je na aanmelden binnen 14 dagen terugsturen. Dat een vervoerder het wel doet na drie weken heeft er niets mee te maken. Je bent gewoon te laat.
Jij neemt het standpunt in dat het de koper niet zal lukken om een product terug te sturen, wanneer de koper dat drie weken na de herroeping doet. Je erkent nu dat dit wel lukt. En geeft aan dat de koper het product binnen twee weken moet terugsturen en daarna te laat is. Wat je niet aangeeft is wat de gevolgtrekking he verbindt aan het te laat zijn met terugsturen en waar je deze gevolgtrekking op baseert.
Goed, dan hou ik me aan jouw mening en heeft het geen gevolgtrekking als je later terugstuurt.
Ik koop een tv, zet hem neer en kijk een paar avonden. Dan denk ik dat het toch niet zo veel is en doe een beroep op het herroepingsrecht. Netjes binnen de 14 dagen.
Maar dan laat ik hem toch maar hangen want heb nog niets anders en stuur hem voorlopig (half jaartje?) maar niet terug want volgens Alfatrion heeft het geen gevolgen. ;-)

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je legt mij woorden in de mond. Ik heb niet geschreven dat er nooit een gevolg zit aan het te laat terugsturen. We zijn het er over eens dat terugsturen na drie weken te laat is en dat terugsturen na drie weken kan. Dus het gevolg is dat de verkoper het product te laat terug heeft.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
17 sep 2022 12:54
PGros schreef:
17 sep 2022 11:19
alfatrion schreef:
17 sep 2022 10:27
Theoretisch gezien had TS dat allemaal moeten doen, maar praktisch gezien kan volstaan worden met het uitbrengen van de herroepingsverklaring. Het terugsturen kan na de vakantie ook nog.
Dat had niet gelukt want als ze zaterdag de verklaring had uitgebracht had ze nog 14 dagen om te versturen en ze ging 3 weken op vakantie.
Het terugsturen na de vakantie lukt, omdat TS dan terug is. De vervoeder weigert echt geen klanditie.
Denkt u nu echt met vaagheden TS en haar zus te helpen? Natuurlijk KAN het terug gestuurd worden, maar te laat is te laat. Hiermee geeft u valse hoop door niet te vermelden dat 3 weken na herroeping terugsturen te laat is. Dat staat los van het wel of niet kunnen versturen. Misschien iets minder letterlijk praten, maar gewoon snappen wat er bedoeld word.
Het had niet gelukt om het na de vakantie terug te sturen omdat dat te laat is. Dat is het doel van de tekst van PGros, niet of het wel of niet mogelijk is om naar een verzendpunt te gaan en het te verzenden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 16:58
Denkt u nu echt met vaagheden TS en haar zus te helpen?
Ik denk dat TS niet geholpen is met het hypotetische casus waar wij (inclusief NeoDutchio) nu over aan het discussiëren zijn. De zus van TS heeft immer de goederen niet vlak voor de vakantie ontvangen, maar vlak er na. Mijn advies is helder en concreet: herroepen en niet betalen :!:
NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 08:33
zwaluw29 schreef:
17 sep 2022 08:05
Maar als het pakje wel op zaterdag bezorgd werd, kon zij dan wel gebruik maken van het herroepingsrecht?
Theoretisch of praktisch? Als het pakje op maandagmiddag bezorgd is, dan was het dus ook op zaterdagmiddag bezorgd. Dan was het rennen en vliegen geweest om uit te pakken, te passen, in te pakken, retourbon invullen en naar een PostNL punt brengen om dit voor sluitingstijd nog weg te krijgen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 sep 2022 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Zusje zal moeten aantonen dat zij niet eerder in staat was om het pakje bij de buren op te halen en zij een beroep kan doen op het herroepingsrecht.

Alfatrion: Dat is onjuist. Wat aangetoond moet worden is wanneer het pakket is opgehaald. De bewijslast rust op de webshop.

De webshop kan niet aantonen wanneer zusje het pakje bij de buren op heeft gehaald. Zusje moet wel aantonen dat zij op tijd gebruik heeft gemaakt van haar herroepingsrecht. Dat kan ze alleen aantonen door de vakantietijd door te geven.. Of denk je dat ze zonder enige reden 3 weken later het pakje kan ophalen,. Wat moet ze dan met de rekening? Zeggen dat ze niet betaalt omdat ze het pakje nog niet heeft opgehaald? En van plan is daar nog een aantal weken mee te wachten en dat ze dan nog steeds een beroep kan doen op haar herroepingsrecht? En de betaling van de rekening op kan schorten totdat ze eindelijk van plan is het pakje op te halen?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me nog steeds af hoe iemand gaat bewijzen dat die een pakket pas 3 weken later heeft ontvangen dan de geregistreerde afleverdatum.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

zwaluw29 schreef:
17 sep 2022 18:02
De webshop kan niet aantonen wanneer zusje het pakje bij de buren op heeft gehaald. Zusje moet wel aantonen dat zij op tijd gebruik heeft gemaakt van haar herroepingsrecht. Dat kan ze alleen aantonen door de vakantietijd door te geven.. Of denk je dat ze zonder enige reden 3 weken later het pakje kan ophalen,. Wat moet ze dan met de rekening? Zeggen dat ze niet betaalt omdat ze het pakje nog niet heeft opgehaald? En van plan is daar nog een aantal weken mee te wachten en dat ze dan nog steeds een beroep kan doen op haar herroepingsrecht? En de betaling van de rekening op kan schorten totdat ze eindelijk van plan is het pakje op te halen?
De winkel moet aantonen dat zusje het pakket heeft ontvangen. Zusje kan inderdaad aangegeven dat ze de goederen (nog) niet heeft ontvangen. Als bewezen is dat dat zusje het pakket heeft ontvangen, dan is het vervolgens aan zusje om aan te tonen dat zij tijdig heeft herroepen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een onmogelijk opgave voor de webshop. En dankzij die onmogelijke opgave schiet het zijn doel voorbij. Theorie is 1, praktijk is 2. Een rechter is de enige die kan beoordelen of het standaard afleveren bij de buren indien je zelf niet thuis ben niet gezien zal worden als niet ontvangen. En mocht het standaard bij de buren afleveren niet als ontvangen beschouwd zijn, wat zou dan een normaal tijdsbestek zijn waarin het opgehaald zal gaan worden. Immers, om regels te kunnen volgen zou dit helder moeten zijn. En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken.
En gelukkig blijkt zo vaak dat de koude wettelijke regels soepel worden behandeld mocht er menselijk naar gekeken worden. Het gaat niet om de exacte letter van de wet, maar wat er mee bedoeld word. Dus niet koud opdreunen van wat er staat, maar kijken naar hoe er mee omgegaan moet worden.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 19:11
(...) En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken . (...)
Ik vind het heel erg jammer dat u een karikatuur maakt van een, wat mij betreft, nuttige en interessante discussie.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
17 sep 2022 18:25
Ik vraag me nog steeds af hoe iemand gaat bewijzen dat die een pakket pas 3 weken later heeft ontvangen dan de geregistreerde afleverdatum.
Ik denk niet dat dit op de weg ligt van het zusje om dat te bewijzen, de winkel zal primair moeten bewijzen dat geleverd is bij het zusje, wat ze waarschijnlijk niet kunnen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat een rechter het aflevermoment van PostNL zal hanteren als moment, ook al is dat bij de buren. Dat is namelijk het enige zekere moment.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

alfatrion schreef:
17 sep 2022 18:41
zwaluw29 schreef:
17 sep 2022 18:02
De webshop kan niet aantonen wanneer zusje het pakje bij de buren op heeft gehaald. Zusje moet wel aantonen dat zij op tijd gebruik heeft gemaakt van haar herroepingsrecht. Dat kan ze alleen aantonen door de vakantietijd door te geven.. Of denk je dat ze zonder enige reden 3 weken later het pakje kan ophalen,. Wat moet ze dan met de rekening? Zeggen dat ze niet betaalt omdat ze het pakje nog niet heeft opgehaald? En van plan is daar nog een aantal weken mee te wachten en dat ze dan nog steeds een beroep kan doen op haar herroepingsrecht? En de betaling van de rekening op kan schorten totdat ze eindelijk van plan is het pakje op te halen?
De winkel moet aantonen dat zusje het pakket heeft ontvangen. Zusje kan inderdaad aangegeven dat ze de goederen (nog) niet heeft ontvangen. Als bewezen is dat dat zusje het pakket heeft ontvangen, dan is het vervolgens aan zusje om aan te tonen dat zij tijdig heeft herroepen.
Zusje wil gebruik maken van het herroepingsrecht en wil de spullen terugsturen. Dan heeft ze het pakje toch ontvangen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Cro »

NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 19:11
Een onmogelijk opgave voor de webshop. En dankzij die onmogelijke opgave schiet het zijn doel voorbij. Theorie is 1, praktijk is 2. Een rechter is de enige die kan beoordelen of het standaard afleveren bij de buren indien je zelf niet thuis ben niet gezien zal worden als niet ontvangen. En mocht het standaard bij de buren afleveren niet als ontvangen beschouwd zijn, wat zou dan een normaal tijdsbestek zijn waarin het opgehaald zal gaan worden. Immers, om regels te kunnen volgen zou dit helder moeten zijn. En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken.
En gelukkig blijkt zo vaak dat de koude wettelijke regels soepel worden behandeld mocht er menselijk naar gekeken worden. Het gaat niet om de exacte letter van de wet, maar wat er mee bedoeld word. Dus niet koud opdreunen van wat er staat, maar kijken naar hoe er mee omgegaan moet worden.
Ik denk dat je er niet zo'n karikatuur van moet maken, natuurlijk zal het niet redelijk en billijk zijn wanneer een consument een pakket maanden of jaren bij de buren laat liggen en dan ineens aangeeft dat er nooit geleverd is, want het ligt bij de buren.

Die situatie gaat hier echter niet op, de situatie hier, gefingeerd door ts of niet.

Is dat de winkel heeft verzuimd om te doen wat ze geadverteerd hebben, namelijk leveren op de volgende dag als je besteld op een werkdag.

Dit kan gebeuren, immers pakketbezorging is niet feilloos, echter zal de winkel wel met 1-0 achter staan, want het blijft een gemiste belofte, die er primair voor verantwoordelijk is dat deze situatie is ontstaan.

Zusje is op vakantie vanaf zondag en haalt 3 weken later het pakketje op bij de buren. Logisch gevolg van de misstap bij de bezorgdatum. Zusje heeft nu 2 weken om te annuleren. Dit doet ze schijnbaar netjes, winkel gaat toch moeilijk doen.

Al met al, zou dit voor de rechter zie ik weinig redelijks en billijks in het gedrag van de winkel in deze situatie. Ze leveren op een niet afgesproken datum, op een voor zover te achterhalen niet afgesproken adres. Ik verwacht dat een rechter hier niet mee zal gaan in een eventuele claim van de winkel dat zusje binnen 14 dagen na afleveren bij de buren had moeten annuleren en terugsturen.
Nijogeth schreef:
17 sep 2022 19:42
Ik denk dat een rechter het aflevermoment van PostNL zal hanteren als moment, ook al is dat bij de buren. Dat is namelijk het enige zekere moment.
Dat verwacht ik niet, want dat is niet in lijn met de in Nederland geldende wetgeving. Daarnaast is er genoeg jurisprudentie te vinden dat "track and trace" in onze rechtspraak niet direct als bewijs gezien mag worden, en een winkel dus ook op andere wijze moet kunnen aantonen dat er correct geleverd is.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door pedro714 »

Vreemd, je schrijft "de kleding voldeed niet". M.a.w. je zusje was nog wel thuis toen het geleverd werd. Had ze niet de moeite kunnen nemen iemand ( jij bijv.) te vragen de kleding retour te zenden. Jammer maar helaas. De webshop heeft gelijk. 14 dagen = 14 dagen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ontvangst aantonen kun je nooit. Dan moet je als bedrijf filmen dat het pakketje overhandigd wordt en ook nog eens dat het uitgepakt wordt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

zwaluw29 schreef:
17 sep 2022 19:48
Zusje wil gebruik maken van het herroepingsrecht en wil de spullen terugsturen. Dan heeft ze het pakje toch ontvangen.
Klopt
Nijogeth schreef:
17 sep 2022 19:42
Ik denk dat een rechter het aflevermoment van PostNL zal hanteren als moment, ook al is dat bij de buren. Dat is namelijk het enige zekere moment.
De verkoper was er niet bij en kan daarom niets aangeven over wanneer de zus van TS het product heeft opgehaald. De zus van TS was er wel bij en kan daarom wel aangegeven wanneer zij het product heeft opgehaald. Als de zus van TS aangeeft dat zij het product op 11 september 2022 heeft opgehaald bij de buren dan gaat de rechter er dus vanuit dat de zus van TS het product op 11 september 2022 heeft ontvangen. De zus moet dan aantonen dat zij de koop heeft herroepen voor 25 september 2022.
Artikel 149 lid 1 tweede volzin BW
Feiten of rechten die door de ene partij zijn gesteld en door de wederpartij niet of niet voldoende zijn betwist, moet de rechter als vaststaand beschouwen, behoudens zijn bevoegdheid bewijs te verlangen, zo vaak aanvaarding van de stellingen zou leiden tot een rechtsgevolg dat niet ter vrije bepaling van partijen staat.
alfatrion schreef:
17 sep 2022 12:54
Erthanax schreef:
17 sep 2022 12:03
Maar hoe zit het dan met een afhaalpunt bij bv Albert Heijn of Gamma?
Dat hangt af van of en wat voor overeenkomst zij hebben met de vervoerder. In het algemeen treden deze partijen op als vertegenwoordigd van de vervoerder en dan vallen ze onder dezelfde regel. Je kan bij een pakket alleen bij Albert Heijn ophalen als Budgee de vervoerder is.
De geschillencommissie is het met mij eens.
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... sprake-is/
pedro714 schreef:
17 sep 2022 20:05
Vreemd, je schrijft "de kleding voldeed niet". M.a.w. je zusje was nog wel thuis toen het geleverd werd. Had ze niet de moeite kunnen nemen iemand ( jij bijv.) te vragen de kleding retour te zenden. Jammer maar helaas. De webshop heeft gelijk. 14 dagen = 14 dagen.
Het verhaal is dat de zus de kleding na haar vakantie heeft opgehaald en beoordeeld.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
17 sep 2022 19:32
NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 19:11
(...) En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken . (...)
Ik vind het heel erg jammer dat u een karikatuur maakt van een, wat mij betreft, nuttige en interessante discussie.
Het is geen karikatuur. Je zal een referentie moeten hebben wat wel of niet zou kunnen. Per situatie laten afhangen zal niet gaan lukken, dan zal iedere consument naar de rechter moeten. Dus ergens zal een grens getrokken moeten worden. Wat is redelijk en billijk?
En ja, deze discussie is nuttig en interessant, echter zullen wij hier op het forum geen eindconclusie kunnen maken. Je hebt de wet en je hebt het doel van de wet. Wij kunnen hier niet bepalen hoe een rechter zal reageren als je na 3 weken nog wilt herroepen. Of wat een rechter gaat zeggen als een pakket bij de buren is afgeleverd. Ja, je kan zeggen het is geen aangewezen derde, maar aan de andere kant is het een normale gang van zaken. Daarnaast doe je een bestelling omdat je iets wilt hebben en niet om ergens weken te laten liggen. Logisch is het dus ook niet dat je pas weken later gaat ophalen.

Toen wij in onze vakantie bericht kregen dat er studieboeken onderweg waren konden wij gewoon het aflevermoment en afleverpunt aanpassen. Om de 3 dagen met 3 dagen verlengt tot 6 dagen van de terugreis. Dan laten afleveren op een afleverpunt waar we het konden ophalen. Op dat moment krijg je ook de datum in de track en trace te zien wanneer het daadwerkelijk ontvangen is. Waarom zou die datum wel als referentie gebruikt worden als start van de herroepingstijd en niet als het bij de buren is afgeleverd en het normaal is dat je dat binnen 1 a 2 dagen ophaalt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
17 sep 2022 19:42
Ik denk dat een rechter het aflevermoment van PostNL zal hanteren als moment, ook al is dat bij de buren. Dat is namelijk het enige zekere moment.
Als voorbeeld van wat een rechter van het aflever moment van een bezorger vindt op een track and trace pagina, zie bijvoorbeeld deze uitspraak over een niet aangekomen pakket. En dan vooral 2.2 en 2.3 maakt zeer duidelijk wat onder de Nederlandse wetgeving gezien moet worden als ontvangen.

https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2019:4491

Quote uit het vonnis:
2.2.
Omdat [gedaagde] zegt dat hij de drone niet heeft ontvangen en dat hij daarom niet hoeft te betalen, zou hij op grond van de hoofdregel van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering hier de bewijslast van dragen. Maar in dit geval geldt daar een uitzondering op. Op grond van artikel 7:11 van het Burgerlijk Wetboek gaat bij bezorging van zaken het risico op de consument over op het moment dat de consument de zaak heeft ontvangen. Met ‘ontvangen’ wordt bedoeld dat de consument daadwerkelijk de zaak in handen heeft gekregen. De verkoper is dus verantwoordelijk voor het pakket tot de feitelijke aflevering aan de consument. Op [eiseres] rust daarom de bewijslast dat [gedaagde] de selfie drone heeft ontvangen. [eiseres] heeft een print van een track en trace pagina overgelegd waarop staat dat op vrijdag 23 maart 2018 om 14:57 uur een bestelling is afgeleverd op [adres] te [woonplaats] . Dit is het adres van [gedaagde] . Op deze pagina staat rechtsboven de naam van [bedrijfsnaam] B.V. vermeld.

2.3.
Uit deze print volgt niet dat [gedaagde] de drone heeft ontvangen. Allereerst blijkt hieruit niet dat in het pakket de drone zat. Maar zelfs als daarvan uitgegaan wordt, dan kan uit de print niet worden afgeleid dat het pakket is afgeleverd aan [gedaagde] , want het is bekend dat er weleens wat misgaat bij het leveren van pakketten. [bedrijfsnaam] B.V. heeft gekozen voor deze manier van verzenden en dit komt daarom voor haar risico. Omdat [eiseres] ook geen andere feiten heeft aangevoerd waaruit volgt dat [gedaagde] de drone heeft ontvangen, wordt de vordering afgewezen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 20:29
Erthanax schreef:
17 sep 2022 19:32
NeoDutchio schreef:
17 sep 2022 19:11
(...) En aangezien hier nogal wat haken en ogen aanzitten durf ik niet 100% winst te zetten op de consument die weken, maanden, jaren mag wachten tot ophalen en daardoor de herroepingstijd oneindig kan rekken . (...)
Ik vind het heel erg jammer dat u een karikatuur maakt van een, wat mij betreft, nuttige en interessante discussie.
Het is geen karikatuur. Je zal een referentie moeten hebben wat wel of niet zou kunnen. Per situatie laten afhangen zal niet gaan lukken, dan zal iedere consument naar de rechter moeten. Dus ergens zal een grens getrokken moeten worden. Wat is redelijk en billijk? (...)
Maanden, jaren, oneindig geen karikatuur? Kom nou toch, u weet wel beter.
De referentie is helder, BW 6:230o: herroepen binnen 14 dagen na ontvangst door de consument of een door hem aangewezen derde (die niet de vervoerder is).

Consumenten hoeven helemaal niet naar de rechter als leveranciers zich gewoon aan de wet houden.

Plaats reactie