webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
jdevrie
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 jan 2017 14:07

webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door jdevrie »

De webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wet. De wet zegt dat in geval van garantie de retourkosten voor rekening van de leverancier komen. Dit is in 2019 nog verduidelijkt in een uitspraak van het Europese hof met nummer ECLI:EU:C:2019:447 ten aanzien van Prejudiciële verwijzing – Consumentenbescherming – Richtlijn 1999/44/EG.

Echter dit bedrijf stelt dat haar leveringsvoorwaarden boven de Europese wet gaan. Dit laat zien dat dit bedrijf niet zo goed begrijpt hoe de wereld in elkaar zit.
Men schijft dan dat ik geen respect heb als ik ze wijs op mijn rechten en daar bewijs van lever. Dat ik dan maar voortaan ergens anders moet gaan kopen.

Dit bedrijf draait de wereld dus telkens om. Hun leveringsvoorwaarden gaan boven de wet en als ik mijn wettelijke rechten eis heb ik geen respect. Dit bedrijf heeft het duidelijk niet allemaal op een rijtje.
Hier dus vooral niets bestellen want dit bedrijf is onwettig bezig.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door markmark1974 »

jdevrie schreef:
31 okt 2022 18:22
De webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wet. De wet zegt dat in geval van garantie de retourkosten voor rekening van de leverancier komen. Dit is in 2019 nog verduidelijkt in een uitspraak van het Europese hof met nummer ECLI:EU:C:2019:447 ten aanzien van Prejudiciële verwijzing – Consumentenbescherming – Richtlijn 1999/44/EG.

Echter dit bedrijf stelt dat haar leveringsvoorwaarden boven de Europese wet gaan. Dit laat zien dat dit bedrijf niet zo goed begrijpt hoe de wereld in elkaar zit.
Men schijft dan dat ik geen respect heb als ik ze wijs op mijn rechten en daar bewijs van lever. Dat ik dan maar voortaan ergens anders moet gaan kopen.

Dit bedrijf draait de wereld dus telkens om. Hun leveringsvoorwaarden gaan boven de wet en als ik mijn wettelijke rechten eis heb ik geen respect. Dit bedrijf heeft het duidelijk niet allemaal op een rijtje.
Hier dus vooral niets bestellen want dit bedrijf is onwettig bezig.
Ik reageer alleen op je laatste zin. Dit hele bedrijf mag dus kapot, alle personeel op straat en definitief de lichten uit, en dat allemaal en alleen omdat jdevrie een pakketje terug wilt sturen. Pittige uitspraak!

rwolters
Berichten: 1565
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door rwolters »

Tip: ga het in de verdere discussie niet hebben over Europese wetten, want die bestaan niet. De EU stelt richtlijnen op die door de individuele lidstaten in wetten worden omgezet. Die wetten kunnen per land anders zijn, en soms zelfs niet zo ver gaan als de EU richtlijn.

PGros
Berichten: 1142
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door PGros »

@Raadsel68 en @markmark1974
TS heeft het onder garantie terugsturen. Dat is iets anders dan retour zenden omdat het niet is wat je graag hebt.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door rvjapio »

Elke ondernemer is vrij om retourkosten te vragen, garantie of niet.

PGros
Berichten: 1142
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door PGros »

Bij garantie zijn er geen kosten voor de consument. Dus ook geen verzendkosten heen of terug naar ondernemer.

kuklos
Berichten: 9781
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door kuklos »

PGros schreef:
31 okt 2022 22:08
Bij garantie zijn er geen kosten voor de consument. Dus ook geen verzendkosten heen of terug naar ondernemer.
Op grond waarvan zou dit zo zijn?

J. Deltoer
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als ze mij een kapot product toesturen ga ik niet opdraaien voor kosten retour

Methusalah
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door Methusalah »

Leg eerst maar eens uit wat er stuk is, hoe oud dat is en waarom je denkt recht op garantie te hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik bestel er al jaren naar volle tevredenheid al mijn datadragers, en daar ga ik lekker mee verder.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de wettelijke garantie en handelsgarantie. Partijen mogen afspreken dat handelsgarantie op carry-in basis is, maar dat is niet mogelijk bij de wettelijke garantie. Voor een beroep op de wettelijke garantie moet de koper kunnen aantonen dat het product een conformiteitsgebrek had bij aflevering of dat conformiteitsgebrek zich binnen twaalf maanden na aflevering heeft openbaart.

Methusalah
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door Methusalah »

fonsflons schreef:
01 nov 2022 13:22
Methusalah schreef:
01 nov 2022 11:47
Leg eerst maar eens uit wat er stuk is, hoe oud dat is en waarom je denkt recht op garantie te hebben.
Waarom zou TS dat moeten? Het gaat erover dat TS zegt dat retourneren ivm garantie gratis zou moeten zijn.
Het gaat er niet om of TS recht heeft op garantie. Dat is een hele andere discussie die hier los van staat.

Omdat hij letterlijk nergens aantoont dat het niet gratis zou zijn. Dit is alleen hearsay in een compleet onvolledig verhaal. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand meent een recht te hebben maar eigenlijk de hele klok en klepel kwijt is geraakt.

Methusalah
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: webshop dataio.nl houdt zich niet aan de wettelijke regels

Ongelezen bericht door Methusalah »

fonsflons schreef:
01 nov 2022 15:11
Het verschil tussen recht hebben op gratis verzending bij garantie staat los van het recht hebben op garantie.

En op dit moment weet niemand wat er aan de hand is en waar meneer wel of niet recht op heeft. Dus een zinloze exercitie om hier aannames op te doen.

Misschien heeft hij helemaal geen recht op garantie om mee te beginnen maar weet hij het verhaal zijn voordeel te verbuigen. Het is nogal een raar geschreven post namelijk over 'respect' en weet ik veel wat.

Plaats reactie