Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Berteman »

Mij is al eerder opgevallen dat internet in Nederland duur is.

Mijn nichtje studeert en woont in Londen. Londen is alles behalve goedkoop maar voor haar internet abonnement (glasvezel 500/500) betaalt ze maandelijks £ 16,95 (+/- € 19.75). Niet duur dus.

Mijn broer geniet in Frankrijk van zijn pensioen. Zijn (VDSL-100) abonnement met televisie (55 zenders - app only) kost € 22,50 per maand, maar omdat hij per jaar betaald krijgt hij korting en betaald per jaar maar € 245.

In Nederland is internet dus best duur. Iemand enig idee waarom dat is?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Omdat we het betalen. Bepaal het maximum en vraag zoveel mogelijk totdat je geen klanten meer trekt en bestaande klanten weglopen. Tenzij de concurrentie hetzelfde doet, dan blijven ze toch zitten....


Arienoldus
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2022 14:14

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Arienoldus »

Omdat onze fijne regering (VVD) gelooft in "Marktwerking " , zo is alles in NL vele malen duurder dan in het buitenland en het is dezelfde reden waarom energie in NL zo duur is ( en de zorg, openbaar vervoer, etc etc )

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toch raar dat maar weinig mensen gaan emigreren en dat zo veel mensen juist graag hier naar toekomen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door scontra »

Arienoldus schreef:
11 dec 2022 13:32
Omdat onze fijne regering (VVD) gelooft in "Marktwerking " , zo is alles in NL vele malen duurder dan in het buitenland en het is dezelfde reden waarom energie in NL zo duur is ( en de zorg, openbaar vervoer, etc etc )
U heeft blijkbaar geen idee hoeveel belastinggeld er moet worden bijgelegd om de zorg en het OV sowieso in bedrijf te houden, of bent u misschien in de veronderstelling dat die paar centen die u (mogelijk) bijdraagt voor een ritje in het OV voldoende is om de boel gaande te houden.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

scontra schreef:
11 dec 2022 14:15
Arienoldus schreef:
11 dec 2022 13:32
Omdat onze fijne regering (VVD) gelooft in "Marktwerking " , zo is alles in NL vele malen duurder dan in het buitenland en het is dezelfde reden waarom energie in NL zo duur is ( en de zorg, openbaar vervoer, etc etc )
U heeft blijkbaar geen idee hoeveel belastinggeld er moet worden bijgelegd om de zorg en het OV sowieso in bedrijf te houden, of bent u misschien in de veronderstelling dat die paar centen die u (mogelijk) bijdraagt voor een ritje in het OV voldoende is om de boel gaande te houden.
Als ze wat meer geld bij hadden gelegd, en bv openbaar vervoer goedkoper gemaakt, zodat meer mensen met het OV gingen, had dat dan niet op de lange termijn goedkoper geweest? Dan hadden we minder uitstoot gehad. Persoonlijk mist vind ik dat onze regering en beetje lange termijn visie mist.
Dit zagen we ook al jaren aankomen dat internet steeds duurder ging worden.
De marktwerking bij gebrek aan concurrentie heeft zoiets altijd als gevolg.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door rwolters »

Arienoldus schreef:
11 dec 2022 13:32
Omdat onze fijne regering (VVD) gelooft in "Marktwerking " , zo is alles in NL vele malen duurder dan in het buitenland en het is dezelfde reden waarom energie in NL zo duur is ( en de zorg, openbaar vervoer, etc etc )
Vele malen duurder nog wel..... En ib welk land krijg je Internet van de overheid?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
11 dec 2022 14:01
Toch raar dat maar weinig mensen gaan emigreren en dat zo veel mensen juist graag hier naar toekomen.
Allemaal masochisten. Als je fora zoals deze moet geloven wonen wij in het allerslechtste land ter wereld. Leuk detail is dat je op sites in andere landen mensen hetzelfde hoor zeggen over hun land.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
11 dec 2022 14:01
Toch raar dat maar weinig mensen gaan emigreren en dat zo veel mensen juist graag hier naar toekomen.
Maar als ze naar betere oorden emigreren hebben ze niks meer te klagen. Waar moeten ze dan hun vrije tijd, al dan niet in bed, mee vullen?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is voor velen in Nederland klagen de favoriete sport.😁

De overheid mag zich nergens mee bemoeien, maar moet wel overal voor opdraaien.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
11 dec 2022 15:48
Volgens mij is voor velen in Nederland klagen de favoriete sport.😁

De overheid mag zich nergens mee bemoeien, maar moet wel overal voor opdraaien.
Toch even een kleine aanvulling: maar als het de mensen goed uitkomt, dan wordt weer gegild dat de overheid moet ingrijpen, er een wet moet komen enz. enz.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 dec 2022 15:48
Volgens mij is voor velen in Nederland klagen de favoriete sport.😁
Met op stip op nummer 2 , anderen afzeuren

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Onkruid71 schreef:
11 dec 2022 14:22
Als ze wat meer geld bij hadden gelegd, en bv openbaar vervoer goedkoper gemaakt, zodat meer mensen met het OV gingen, had dat dan niet op de lange termijn goedkoper geweest? Dan hadden we minder uitstoot gehad. Persoonlijk mist vind ik dat onze regering en beetje lange termijn visie mist.
Dit zagen we ook al jaren aankomen dat internet steeds duurder ging worden.
De marktwerking bij gebrek aan concurrentie heeft zoiets altijd als gevolg.
"Waarom is het openbaar vervoer zo duur?

Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. “De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt. Als je naar de totale kosten kijkt dan betaalt de reiziger ongeveer een kwart en driekwart door de overheid.”
"
Bron: https://alle-info.nl/wat-kost-openbaar-vervoer-per-km/

Het OV-kaartje moet nu al eigenlijk 4x zo duur worden om kostendekkend te zijn.
Of er moeten 4x zo veel OV-reizigers komen, maar dan moet je ook meer treinen, bussen, machinsisten, etcetera hebben.
Als je nou eens alle prijzen tot de helft verlaagt... dan moet de overheid gewoon 8x de ritprijs bijleggen.

En over die CO2-uitstoot: er rijden massa's OV-bussen rond zonder passagiers.
Reizen is enorm energieverspillend, maakt niet uit of je het per trein, bus, auto of vliegtuig doet.
Als je het klimaat wilt redden: begin met honkvast worden. Ga lekker thuis je werk doen, zoals in alle voorgaande eeuwen. Zoals we nu leven is abnormaal. En verbied vervoermiddelen die niet door mens of dier worden aangedreven, dan kan je heel wat verkwistende industrie opruimen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Berteman schreef:
11 dec 2022 12:02
Mij is al eerder opgevallen dat internet in Nederland duur is.

Mijn nichtje studeert en woont in Londen. Londen is alles behalve goedkoop maar voor haar internet abonnement (glasvezel 500/500) betaalt ze maandelijks £ 16,95 (+/- € 19.75). Niet duur dus.

Mijn broer geniet in Frankrijk van zijn pensioen. Zijn (VDSL-100) abonnement met televisie (55 zenders - app only) kost € 22,50 per maand, maar omdat hij per jaar betaald krijgt hij korting en betaald per jaar maar € 245.

In Nederland is internet dus best duur. Iemand enig idee waarom dat is?


Misschien moet je dat nichtje ook even vragen wat ze gaat betalen als die actieperiode over is waar ze ongetwijfeld van gebruik maakt. Want de prijzen zijn echt wel een stuk hoger dan dat. Als in 4 to 5 maal hoger. Voor 20 euro heb je max 100 mb als reguliere gebruiker.

https://i.redd.it/1vjt0xypizv71.jpg

Schema is van vorig jaar maar hier zie je ook dat wij gemiddeld gewoon veel betere snelheden hebben. Dus jouw beeld van de werkelijkheid klopt niet.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door rwolters »

In de tussentijd even wat feiten er bij gehaald (wel zo handig om meningen op feiten te baseren):

Telekom.de: 250Mbps 54,95/maand
Proximus (Be): 100Mbps 51,99/maand
BT (UK): 16Mbps 27,99GBP/maand
Orange (FR): 500Mbps 49,99/maand

Ter vergelijking:
KPN: 1Gbps 57,50/maand
T-Mobile: 1Gbps 45,00/maand
Ziggo: 1Gbps 62,00/maand

Wij kunnen om te beginnen veel hogere snelheden krijgen dan wat in omliggende landen mogelijk is, wij hebben geen downloadlimieten zoals in Belgie gebruikelijk is en toch is het niet duurder.

Ik ben dan toch wel benieuwd in welk land het zoveel goedkoper is.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vast bij de Duitsers. 😁 Dort ist alles billiger.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik vul je voorbeelden aan met Hrvatski Telekom, Kroatië. Blik op de aanbiedingen maakt het al duidelijk: alle aangeboden telefoons zitten in een lager segment dan een vergelijkbaar abonnement in Nederland. Dat zegt al iets over de koopkracht daar.

Internet over een vaste lijn (adsl) heeft al jaren stabiele prijzen. Max heet dit aanbod, vergelijkbaar met de combipakketten van KPN en Ziggo, prijzen tussen 25 en 44 euro per maand met onbeperkte data.

Glasvezel/4G/5G-internet begint bij 6 euro per maand. Lijkt goedkoop, maar is alleen verkrijgbaar in combinatie met een ander abonnement.

De concurrent heet A1, is in meer landen actief, zit met de prijzen iets onder HT en biedt hetzelfde.

Meer smaken zijn er niet (meer). Inderdaad, een duopolie.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik ben klaar met dit forum en de domme off-topic reacties van de vaste reaguurders die met hun gebral over immigratie, emigratie en asielzoekers elk topic proberen te kapen.

Gebral en gezwets dat meer thuishoort op het forum en in de verkiezingscampagnes van kansloze partijen als de PVV, FVD, JA21 of bij het Bier en Bitterballen congres van de VVD. Wél profiteren zij van de aanwezigheid van hordes arbeidsmigranten die ongehinderd binnen worden gehaald en uitgebuit maar daar oogkleppen voor opzetten..

Jammer dat de forummoderatoren het gebral van de off-topic reacties niet verwijderen. Voor mij kan dit topic op slot.

Adieu allen.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Waarom is Internet (en Televisie) in Nederland zo duur?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Ik kan de geergerde reactie van TS wel begrijpen. Hij stelt een simpele vraag en er komen allerlei betogen over de regering, het OV, asielzoekers, emigreren, zeuren enz. Beetje flauw.

Plaats reactie