Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Cat2101
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2023 23:31

Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Cat2101 »

Eind november '22 kreeg ik een mailtje van de Hema, afdeling verzekeringen. "Door de aanhoudende stijging van de prijzen moeten wij helaas je premie verhogen. Het herstellen van schade wordt steeds duurder door onder andere de veel hogere materiaal- en energiekosten. Ook het aantal schades neemt toe. Daarom hebben we per verzekering bepaald wat nodig is om iedereen met schade ook volgend jaar goed te kunnen helpen."

Nougoed, met alle prijsstijgingen, vond ik dat, ondanks de opbouw van wéér 'n schadevrij jaar, in eerste instantie niet zo gek.
Tegelijkertijd kreeg mijn compagnon ook een mailtje. Zijn premie ging juist omlaag.
We hebben onze scooters beiden in januari 2018 gekocht en gelijk bij de Hema verzekerd. Hij 'n Piaggio, ik 'n Sym Fiddle II. Bij hém was de aanschafprijs iets hoger dús lag zijn premie ook iets hoger. In die jaren hebben we geen van beiden ooit schade geclaimd.

Ook mijn vriend, waar ik al 18 jaar mee samenwoon, had 'n mailtje gekregen dat zijn premie was verlaagd. Hij heeft zijn scooter ruim 2 jaar later gekocht en had ook nog geen schadevrije jaren opgebouwd dus uiteraard is zijn premie hoger. Toch ging ook zijn premie omlaag.

Mijn premie ging 11,13% omhoog
premie van mijn compagnon ging 21,05% omlaag
premie van mijn vriend ging 13,11% omlaag

Navraag bij de klantenservice van Hema verzekeringen leverde het volgende antwoord op: "Wij passen onze premies voor nieuwe klanten regelmatig aan op basis van nieuwe inzichten. Voor bestaande klanten willen we de premies zo stabiel mogelijk houden, en passen we deze niet elke keer aan wanneer we dit voor nieuwe klanten doen. Eén keer per jaar vergelijken we de premies van bestaande klanten met het tarief dat we aan nieuwe klanten vragen. Dit doen we tegelijk met onze inschatting voor de benodigde premiestijging voor het nieuwe jaar. Vanwege de verschillende kenmerken van de brommer(s) is het mogelijk dat de ene verzekering om hoog gaat en de andere omlaag. We snappen dat dit er in sommige gevallen vreemd uit kan zien en toch vinden wij dit de meest eerlijke verdeling voor al onze klanten."

Dit klonk als volledige willekeur wánt:
• Ik ben geen nieuwe klant, ik ben een bestaande klant met 8 schadevrije jaren en een bm trede van 12! Bovendien heb ik er weer een schadevrij jaar bij, waarna normaliter de premie omlaag gaat en niet omhoog! Dus óf de premie gaat omlaag of blijft ivm inflatie desnoods gelijk! Er is absoluut geen énkele logische reden om mijn premie te moeten verhogen!

• Ik had zojuist op mijn polis mijn adreswijziging doorgegeven. Dit had eigenlijk al een jaar geleden gemoeten maar dat had ik blijkbaar nog niet gedaan. Bij het opslaan van de wijziging werd de premie per direct aangepast van € 17,25 naar € 16,85 Dat houdt dus in dat mijn premie nu zelfs met ruim 13% omhoog gaat want de nieuwe premie van dit jaar blijft hetzelfde!

• Voor mensen die op hetzelfde adres wonen, is er totáál geen logica als de premie bij de één met ruim 13% stijgt en bij de ánder met ruim 13% daalt, wanneer zij beiden geen schade hebben geclaimd! Bovendien heb ik meer schadevrije jaren en een hogere bm trede. Dat heeft dan werkelijk NIETS MAAR DAN OOK NIETS met de stijging van de huidige prijzen te maken maar met absolute willekeur! Aangezien ik (al ruim 18 jaar) op hetzelfde adres woon als mijn partner en hij een premieverlaging heeft van ruim 13% (waarschijnlijk nu nog meer, aangezien zijn premie ook werd aangepast, na de adreswijziging).

• Net zo min klopt de premiedaling van ruim 21% voor een scooter van mijn compagnon, met een duurdere aanschafwaarde, die op dezelfde datum voor de verzekering is aangemeld! Ja, zijn schadevrije jaren en bm trede liggen iets hoger maar dan nog is het verschil onevenredig hoog.

Het antwoord van de Hema: joh, als je 't ergens anders beter kunt krijgen, ga je toch lekker weg? (in 'n iets nettere bewoording maar daar kwam 't wel op neer)

ff serieus.... kan dit zo maar?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cat2101 schreef:
03 jan 2023 00:16
Het antwoord van de Hema: joh, als je 't ergens anders beter kunt krijgen, ga je toch lekker weg? (in 'n iets nettere bewoording maar daar kwam 't wel op neer)

ff serieus.... kan dit zo maar?
Natuurlijk kan dat. De premie wordt bepaald door een heleboel factoren. Leeftijd, geslacht, adres, schadeverleden, type en leeftijd van het verzekerde object: het is allemaal relevant. Jij focust je nu enorm op de factoren die je conclusie ondersteunen, en negeert de factoren die dat niet doen. Je zou slechts een punt hebben als alle factoren gelijk zijn - maar dat is niet zo.

HEMA bepaalt of ze een verzekering aanbieden, en zo ja, onder welke voorwaarden. Jij bepaalt of je met dat aanbod akkoord gaat of niet. Meer is het niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Verschil kan in zoveel dingen zitten. Dagwaarde die meer gedaald is doordat de ene een nieuwere scooter heeft dan de andere. Een scooter die een gewild object is bij criminele activiteiten zal ook duurder zijn.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Merk en type speelt een grote rol bij de verzekeringspremie van een motorvoertuig. En dan vooral hoevaak en hoeveel schade geclaimd wordt door (andere) eigenaren van een bepaald merk en type. Bij een merk/type waarmee bovengemiddeld vaak schades worden veroorzaakt, zal de premie stijgen. Van merken/types waarmee weinig schade veroorzaakt wordt, zal de premie laag zijn.

Als er in de loop der tijd veranderingen ontstaan in het 'schadepatroon' van bepaalde merken/types, dan kan het zijn dat een model wat eerst duur was om te verzekeren ineens een stuk goedkoper wordt. Of omgekeerd: dat een model wat goedkoper was om te verzekeren ineens duurder wordt.

Ook de postcode van de eigenaar kan een grote rol spelen. In drukke steden ontstaan vaker schades dan in landelijk gebied. En per wijk zijn er grote verschillen in het aantal diefstallen van voertuigen, wat veel verschil kan maken voor de (beperkt) casco premie.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door rwolters »

Premies zijn het resultaat van uitgebreide risicoanalyses waarin alle mogelijke factoren in worden meegenomen. Het is een vak op zich (actuaris). Ik lees in jouw verhaal best wel heel factoren die niet hetzelfde zijn, en die hebben allemaal invloed op het risico en dus de premie. En het zou zo maar kunnen dat een andere verzekeraar andere uitkomsten heeft met vergelijkbare input, doordat zij bepaalde risico's acceptabel vinden (of dat kunnen compenseren met andere verzekeringen). Dus: als je het niet eens bent met de premie ga vooral rondkijken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door mahadma »

U vergeet ook de leeftijden te noemen van de berijders, en dàt kan zeker verschillen opleveren.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door xflorisx »

Er staat wel een adreswijziging in het OP. Dat kan heel veel verklaren.

Paulyn
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2022 01:40

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Paulyn »

Na dit alles te hebben gelezen kan ik maar een conclusie trekken en ik zal het even letterlijk doen.
Blijkbaar wordt er weinig geclaimd op Piaggio's maar veel op de Sym Fiddle II's.

En ook nog antwoord op uw vraag "ff serieus.... kan dit zo maar?"
Ja, dit kan zo maar en u heeft inderdaad de mogelijkheid te kiezen voor een andere verzekeraar.
U krijgt hier sowieso 30 dagen voor nadat u het nieuwe voorstel heeft ontvangen en per polis verjaardag jaarlijks meestal zonder poliskosten.
Kijk maar eens even enkele van de vergelijkingssites voor verzekeringen. Dat doe ik na iedere polis die ik ontvang.
Eerlijk gezegd heb ik ook net twee polissen omgezet!

Maar ik heb 15 jaar verzekeringen verkocht en ben hierin dus opgeleid.
Misschien is het voor u beter zich te wenden tot een assurantietussenpersoon.

Edgaroke
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2016 15:29

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Edgaroke »

Premie ligt ook aan de leeftijd
Oudere betalen minder dan jonger

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hema bepaalt willekeurig bij wie de scooterverzekeringspremie omhoog of omlaag gaat.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

xflorisx schreef:
04 jan 2023 08:56
Er staat wel een adreswijziging in het OP. Dat kan heel veel verklaren.
De Ts woont al 18 jaar op hetzelfde adres wordt ook geschreven.

Plaats reactie