Erfgenaam

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Ik zit met een probleem en hoop dat iemand mij een duidelijke uitleg kan geven.

Mijn moeder is 2 dagen geleden overleden. Ik zit nog compleet in alle emoties van haar overlijden en overzie alles nu al niet meer.

Het volgende is er aan de hand: mijn moeder heeft nog een zoon (mijn half broer) hier heb ik zelf wegens omstandigheden nauwelijks tot geen contact mee. Mijn moeder is samen met hem nooit slim met financiën omgegaan en mijn moeder had gewoon een kleine AOW uitkering.

Ik weet al een tijd dat je na overlijden meerdere keuzes hebt qua erfenis. Ik heb altijd gezegd dat ik wil weigeren mocht mijn moeder komen te overlijden. Simpelweg vanwege de reden dat mijn halfbroer waarschijnlijk Keuzes maakt waar ik geen grip of betrokkenheid in heb. En dit blijkt 2 dagen na haar overlijden al. Hij verricht meteen handelingen van zuivere aanvaarding. Zo heeft hij de huur al opgezegd en is hij al begonnen met spullen weg doen etc. Ook pint hij gewoon nog geld van haar rekening. Nu wil ik helemaal niets en ik heb er ook voor gekozen om de woning hoe triest ook niet meer te betreden en ik wil de erfenis gaan weigeren. Vermogen is er verder niet en of er schulden zijn zal er om hangen denk ik.

Daar zit nu het volgende probleem: ik heb minderjarige kinderen. Nu kan ik toestemming vragen aan de rechtbank om te weigeren, maar het zal er dus om hangen of er schulden zijn. Het beetje geld want op de rekening staat zal dan hoogstwaarschijnlijk sowieso op zijn. Mochten er wel schulden zijn kan ik dat tegen die tijd wel aantonen. Maar wat als ik dit nou tegen die tijd niet kan aantonen en mijn kinderen benificair aanvaarden? Ik kan nooit meer op de juiste manier vereffenen aangezien tegen die tijd natuurlijk alles al weg zal zijn zoals de huurwoning etc. Komen ze alsnog bij mijn kinderen als mijn broer dus nu zelf handelingen verricht van zuivere aanvaarding of niet? Nu zelf benifiair aanvaarden kan ook niet aangezien ik nu zelf ook al niet op de juiste manier kan vereffenen. Mijn broer heeft vooral de instelling zoals ik begreep ik zie wel waar het schip strand volgens mij. Ik wil echter mijn gezin beschermen en kan hier allemaal niets aan doen. De relatie met mijn moeder was ook altijd complex en haar instelling was altijd; als ik er niet meer ben, dan zoekt iedereen het maar uit.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u beneficiair aanvaardt, is er verder niets aan de hand. U hoeft niets te vereffenen. Beneficiair aanvaarden kan bij een/de notaris of bij de rechtbank.

Een en ander heeft geen invloed op uw kinderen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gecondoleerd!

Allereerst: wat Lady schrijft, klopt.

Zoek als je het niet vertrouwt snel advies bij een advocaat, notaris, rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket. Ga niet zelf rommelen, daar is het vaak te complex voor. En jij hebt je aandacht nodig voor jezelf.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door mahadma »

Gecondoleerd met uw verlies.

Als er geen testament is erven de beide kinderen in gelijke delen.
Halfbroer heeft zijn besluit genomen als zuivere aanvaarding en jantje de afhandelaar van alles.
U heeft dus recht op de helft van alles tenzij u voor benefiticiar gaat, dus wachten op de plussen en de minnen.
U wilt weigeren, dat betekend dus dat u als ouder van de kids uw kids moet beschermen, er zouden schulden kunnen bovendrijven.
Uw kids worden dus plaatsvervangend erven.

Ik zou in uw geval op korte termijn, maandag al een notaris benaderen die u kan adviseren in deze wirwar.

Veel sterkte in deze situatie.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor minderjarige kinderen kun je niet zuiver aanvaarden. Dan is de aanvaarding altijd benificiar.

Overigens heeft het opzeggen van een huurwoning weinig tot niets te maken met zuiver aanvaarden. Bij het zuiver aanvaarden gaat het om het onttrekken van goederen uit de nalatenschap die gebruikt hadden kunnen worden om de schulden te voldoen.

Je zou gerust een duur item mee kunnen nemen, zolang je het maar niet verkoopt of wat dan ook; als het nodig is om een schuld te voldoen lever je hem weer in, zogezegd. Ook foto's kun je gerust meenemen; daar kun je geen schulden mee betalen.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Zover ik overal lees hoort de verplichting van vereffenen bij benificaire aanvaarding en als dit niet juist gebeurd heb je alsnog een probleem. Daar zit dus puur de knoop aangezien ik dat niet kan door de handelingen van mijn broer.

Ik weet dat ik recht heb op de helft. Maar er is nagenoeg niets en dat hoef ik ook niet. Ik wil alleen niet in de schulden komen door de handelingen van mijn broer.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan kun je ervoor kiezen te verwerpen, de kinderen aanvaarden automatisch benificiar. Hoe er vereffend moet worden, of dat jij bij volmacht of wat dan ook voor hen de erfenis kan verwerpen, dat weet ik niet. Maar dat hoeft niet morgenochtend al geregeld te zijn. :wink:

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Ja, dat was dus ook mijn gedachte aangezien dus de kinderen nooit zuiver kunnen aanvaarden. Alleen ik denk altijd nogal voorruit en bedacht mij dan ben ik een paar maanden verder en kan ik sowieso niets meer vereffenen. De kinderen zijn wel goed beschermd hoe dan ook, maar zit ik dan weer daardoor niet met die zelfde kink in de kabel?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan verwerp je de hele erfenis , inclusief voor je kinderen.
Dat ken ik van vrienden: pa en moe verwierpen de erfenis en ze wilden niet dat het dan automatisch bij hun kinderen zou komen, dus ook namens hun kinderen werd de erfenis verworpen.
Dat kost geld , dát wel , en pp !
Je hebt daar , dacht ik , 3 maanden , na het overlijden , de tijd voor.
Maar dan hebben jij noch je kinderen niets meer te doen met wat voor erfenis dan ook.
Dat is voor zover ik het weet. Veel méér weet ik ook niet.

Sterkte en gecondoleerd!!

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Ja maar verwerpen voor de kinderen heb je toestemming nodig van de rechtbank en deze geeft eigenlijk alleen maar toestemming als je kunt aantonen dat er schulden zijn aangezien ik anders bijv de kinderen vermogen zou kunnen ontnemen. Al die stomme bureacratie ook😢

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Erthanax »

Beneficiair aanvaarden is vermoedelijk de verstandigste keuze. De notaris kan u ongetwijfeld goed adviseren. Veel sterkte bij deze vervelende situatie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lika75 schreef:
07 jan 2023 21:28
Daar zit nu het volgende probleem: ik heb minderjarige kinderen. Nu kan ik toestemming vragen aan de rechtbank om te weigeren, maar het zal er dus om hangen of er schulden zijn. Het beetje geld want op de rekening staat zal dan hoogstwaarschijnlijk sowieso op zijn. Mochten er wel schulden zijn kan ik dat tegen die tijd wel aantonen. Maar wat als ik dit nou tegen die tijd niet kan aantonen en mijn kinderen benificair aanvaarden?
Als eerste gecondoleerd. Mijn moeder had schulden na haar overlijden, dit wisten we vooraf. We hebben al kinderen de erfenis in eerste instantie beneficiair aanvaart en daarna geweigerd.

Je kunt de erfenis beneficiair aanvaarden zodat je rustig kan uitzoeken wat de situatie is, stel er zijn geen schulden maar ook geen geld dan kun je overwegen om het te aanvaarden omdat jij als ouder niet zonder toestemming van de kantonrechter kan weigeren.

Een dergelijke aanvraag kost je tussen de 100-150 euro. Wel kun je een akte in 1 keer opstellen voor meerdere personen en dan betaal je maar 1 keer. Dit hoef je voor je kind(eren) niet te doen, deze aanvaarden automatische na jouw afwijzing beneficiair wel moet je dan aantonen dat de erfenis negatief is (gewoon alle schulden, facturen verzamelen en indien bij de kantonrechter).

Je kunt uiteraard advies vragen aan de notaris maar het is mij zonder dit prima gelukt. Heb wel advies gevraagd maar dit was kosteloos. Sterkte de komende tijd en maak je niet te druk om de erfenis je hebt alle tijd (geloof 3 maanden) om een keus te maken.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Ja maar als mijn broer dus al allemaal goederen ontrekt dan? Welke overigens niet echt van waarde zijn buiten misschien bijv de televisie. Maar hij pint dus ook wat ik heb vernomen gewoon van haar rekening. Dan kom je dus bij benificaire aanvaarding lijkt mij in de problemen omdat je dan de verplichting aan gaat om te vereffenen en ik wil absoluut niets met zijn handelingen van doen hebben

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Aan het einde van de streep omdat hij zo handeld moet er dan ook een tekort gaan ontstaan aangezien mijn moeder helemaal niet zo veel geld had en er ook nog aanslagen van bijv terugbetaling toeslagen zullen komen aangezien die ook voorruit betaald worden. Alleen als dat tekort ontstaat door zijn handelen?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door witte angora »

Lika75 schreef:
07 jan 2023 22:42
Ja maar als mijn broer dus al allemaal goederen ontrekt dan? Welke overigens niet echt van waarde zijn buiten misschien bijv de televisie. Maar hij pint dus ook wat ik heb vernomen gewoon van haar rekening. Dan kom je dus bij benificaire aanvaarding lijkt mij in de problemen omdat je dan de verplichting aan gaat om te vereffenen en ik wil absoluut niets met zijn handelingen van doen hebben
Er zal op een gegeven moment een boedelbeschrijving gemaakt moeten worden. Die boedelbeschrijving gaat uit van de situatie op de dag van overlijden. Het saldo op de rekening op die dag is leidend. Heeft je broer het er nadien af gehaald ten eigen bate? Dan heeft hij de erfenis zuiver aanvaard, en is daarmee aansprakelijk voor alle schulden. Jij hoeft enkel de erfenis te verwerpen of beneficiair te aanvaarden. De **** is voor hem.

Overigens: ook de eventuele (mits onvoldoende verzekerd) kosten van een begrafenis mag hij als executeur gewoon voldoen, zonder dat het om zuivere aanvaarding gaat. Zuivere aanvaarding gaat enkel om het onttrekken van goederen uit de nalatenschap waarmee eventuele schulden voldaan kunnen worden.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Nee hij haalt echt voor zijn eigen zaken geld van de rekening. Denk hierbij los geld pinnen en de supermarkt. Ik weet dit van een familielid. Voor mij moet hij dat lekker zelf weten en daarom wil ik gewoon weigeren. Hij regelt verder wel alles. Denk hierbij aan het opzeggen van de huur, geeft dus spullen weg, zegt andere zaken op. Maar hij doet dus maar wat. Het gaat mij vooral om de kinderen dat als ik weiger of ze alsnog bij ons komen ivm benificaire aanvaarding van de kinderen aangezien hij al van alles qua zuivere aanvaarding doet.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door witte angora »

Beneficiar aanvaarden betekent dat je aanvaard zonder dat je verantwoordelijk bent voor de schulden. 'Ze' kunnen dus nooit bij jouw kinderen terecht komen voor de schulden.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Mijn moeder gaf mijn broer vaak haar pinpas om bijv boodschappen te doen. Die heeft hij nog steeds. Ik heb hier vaak discussies met mijn moeder over gehad

@ witte angora dat is inderdaad als ík benificair aanvaard ja, maar dat wil ik niet omdat ik dus niet op de juiste manier kan vereffenen. Dit omdat mijn broer dus van alles doet en ik geen spullen of geld opzij kan zetten mochten er schuldeisers komen en die verplichting is er wel met benificaire aanvaarding

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt een verkeerd idee van vereffenen. Dat hoeft u helemaal niet te doen.

Aanvaard beneficiair, dan zijn uw kinderen “veilig” en u ook.

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Erfgenaam

Ongelezen bericht door Lika75 »

Lady ik wil absoluut niet koppig zijn en misschien zijn het de emoties maar onderstaande staat op de site van de rechtbank:

Bij beneficiaire aanvaarding van een erfenis wordt u wel erfgenaam, maar kunt u in principe geen negatieve nalatenschap erven. Als u beneficiair aanvaardt, betekent dit dat u verplicht bent om de nalatenschap volgens bepaalde wettelijke regels af te wikkelen. Dit heet in juridische termen het 'vereffenen van de nalatenschap'. Kort samengevat worden de vorderingen van schuldeisers eerst voldaan en wat er overblijft (áls er iets overblijft) wordt verdeeld onder de erfgenamen.

Als de rechtbank een vereffenaar heeft benoemd, is deze persoon verantwoordelijk voor de vereffening. Is er geen vereffenaar benoemd, dan zijn de erfgenamen gezamenlijk verantwoordelijk voor de vereffening.

Kiest u ervoor om de erfenis beneficiair te aanvaarden, dan bent u verplicht om een verklaring af te leggen bij (de griffie van) de rechtbank van de laatste woonplaats van de overledene. Dit kan schriftelijk of in persoon bij de centrale balie van de rechtbank. Bij sommige rechtbanken wordt de akte daarna direct aan de balie opgemaakt. Bij andere rechtbanken krijgt u de akte nalatenschap later toegezonden. Lees meer hierover in de procedurebeschrijving.

Plaats reactie