Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Goedemiddag,

Ik lees regelmatig dat er problemen zijn bij het aansluiten/leggen van diverse kabels voor internet/tv en andere zaken bij nieuwbouw projecten.
Vanwege personeelsgebrek en dergelijke lopen aansluitprojecten uit, en dat is te begrijpen.

Op 16 maart 2023 wordt het (huur) apartement opgeleverd, maar er is geen enkele aansluiting voor internet/tv aanwezig. De planning van Ziggo is momenteel 6 juli as en die van KPN ergens in mei/juni. Er zijn dan alleen mogelijkheden voor het gebruik van glasvezel. Verder is en wordt er niets aangelegd. Volgens KPN ook geen koperdraad (voor ADSL oid).

Het betreft in totaal 60 apartementen waarvan dus niemand een alternatief heeft voor iets anders dan het gebruik van een hotspot (behalve Digitenne voor de TV).

De verhuurder zegt niets te kunnen doen en gaan huur innen vanaf 16 maart (en de huur is zeker niet gering te noemen/liberale private huursector).

Het is vreemd te noemen dat men dit pas na het ondertekenen van het huurcontract laat weten. Helaas pindakaas, zeker in mijn geval omdat ik voor werk gebruik moet maken van bekabelde internet (dus geen WIFI).

Voelt erg zuur in ieder geval.
Vraag is nu: wie is er verantwoordelijk voor zulke aansluitingen tot aan de voordeur en is een oplevering van de woning niet te vroeg?

Groet,
Liz

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door scontra »

Lizette60 schreef:
11 feb 2023 14:35
Goedemiddag,

Ik lees regelmatig dat er problemen zijn bij het aansluiten/leggen van diverse kabels voor internet/tv en andere zaken bij nieuwbouw projecten.
Vanwege personeelsgebrek en dergelijke lopen aansluitprojecten uit, en dat is te begrijpen.

Op 16 maart 2023 wordt het (huur) apartement opgeleverd, maar er is geen enkele aansluiting voor internet/tv aanwezig. De planning van Ziggo is momenteel 6 juli as en die van KPN ergens in mei/juni. Er zijn dan alleen mogelijkheden voor het gebruik van glasvezel. Verder is en wordt er niets aangelegd. Volgens KPN ook geen koperdraad (voor ADSL oid).

[/qoute]

In uw tweede zin geeft u zelf al het antwoord op uw vraag en toont u begrip voor de vertraging van de glasvezel aanleg.
U kunt niets anders doen dan een creatieve oplossing zoeken om deze glasvezel loze periode te overbruggen.
Uiteraard wordt er geen koperdraad meer getrokken, dat is immers achterhaalde techniek.
Hopelijk voor u en uw toekomstige buren houden de twee bedrijven zich aan de planning, al zouden de huidige aansluit data zomaar verder kunnen opschuiven vanwege onvoorziene omstandigheden.

Veel woongenot in uw nieuwe optrekje en met enig geduld en begrip zal alles t.z.t. 'rechkom' . ;-)

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@lisette60 begrijp ik het goed dat er alleen nog glasvezel beschikbaar komt in jullie nieuwe woning? Maar om wat voor reden dan ook deze niet aangelegd kan worden voor de zomermaanden?

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Bezorgdeburger schreef:
11 feb 2023 15:17
@lisette60 begrijp ik het goed dat er alleen nog glasvezel beschikbaar komt in jullie nieuwe woning? Maar om wat voor reden dan ook deze niet aangelegd kan worden voor de zomermaanden?
Klopt, en Ziggo

rwolters
Berichten: 1546
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door rwolters »

Lizette60 schreef:
11 feb 2023 15:28
Bezorgdeburger schreef:
11 feb 2023 15:17
@lisette60 begrijp ik het goed dat er alleen nog glasvezel beschikbaar komt in jullie nieuwe woning? Maar om wat voor reden dan ook deze niet aangelegd kan worden voor de zomermaanden?
Klopt, en Ziggo
Dus ook koper?

rwolters
Berichten: 1546
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door rwolters »

Waarom moet je gebruik maken van een bekabelde internetverbinding? Je kunt je telefoon als WiFi hotspot instellen en omdat die verbinding via LTE of 5G gaat is het ook nog eens veiliger dan bekabeld.

Maar los daarvan: je huurt geen bedrijfsruimte maar een woning. Dus dat jij tijdelijk mogelijk niet kunt werken vanuit huis is niet iets wat je de verhuurder of ISP kunt aanrekenen.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Lizette60 »

rwolters schreef:
11 feb 2023 16:09
Waarom moet je gebruik maken van een bekabelde internetverbinding? Je kunt je telefoon als WiFi hotspot instellen en omdat die verbinding via LTE of 5G gaat is het ook nog eens veiliger dan bekabeld.

Maar los daarvan: je huurt geen bedrijfsruimte maar een woning. Dus dat jij tijdelijk mogelijk niet kunt werken vanuit huis is niet iets wat je de verhuurder of ISP kunt aanrekenen.
Dat is een goede tip. Ik zal dat eens bespreken met het HK in Japan. Zal dan waarschijnlijk wel een aparte dongel oid moeten aanschaffen, de pc heeft de WIFI niet. En natuurlijk de tel.internet bundel aanpassen. De 60 huurders moeten het ermee doen.
Liz

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dit is mijn zoon 2 jaar geleden ook overkomen, heeft een half jaar geduurd , toen was er Glasvezel van KPN en Ziggo.
Hij zit bij T mobile via de glasvezel van KPN.
In overleg met T mobile heeft hij het een half jaar via zijn mobiele telefoon gedaan, wel met onbeperkte data abonnement voor dat half jaar

Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Ciska80 »

De meest werkbare oplossing voor zoiets is een nieuw (unlimited) data abonnement, in combinatie met een mifi router (dat is een router voor simkaart, zonder netwerk poorten, dus werkt als 'hotspot') of een 4G Router (een router voor simkaart MET netwerk poorten).

Ik heb zelf bij bol een TP Link Archer 4G router gekocht (ik heb de MR600, maar een goedkoper model voldoet hier waarschijnlijk ook). En daarin dan een simkaartje met unlimited internet. Zo'n router werkt dan als gewone router met wifi, heel handig om in huis te hebben vooral ook bij internet storingen.

Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Ciska80 »

De meest werkbare oplossing voor zoiets is een nieuw (unlimited) data abonnement, in combinatie met een mifi router (dat is een router voor simkaart, zonder netwerk poorten, dus werkt als 'hotspot') of een 4G Router (een router voor simkaart MET netwerk poorten).

Ik heb zelf een TP Link Archer 4G router gekocht (ik heb de MR600, maar een goedkoper model voldoet hier waarschijnlijk ook). En daarin dan een simkaartje met unlimited internet. Zo'n router werkt dan als gewone router met wifi, heel handig om in huis te hebben vooral ook bij internet storingen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als u voor werk internet nodig heeft, dan moet u daarvoor bij de werkgever aankloppen. De werkgever is verplicht om aan u de middelen ter beschikking te stellen die u nodig heeft voor uitvoering van uw gebruikelijke werkzaamheden. Als daar een computer met internet bij hoort, dan hoort daar een computer met internet bij.
En als op uw woonlocatie dat niet te realiseren is, dan moet de werkgever voor u een werkplek elders regelen.

Blijft over het privé gebruik van internet en TV. De meeste providers hebben voor panden zonder bekabelde aansluiting wel de mogelijkheid om tijdelijk internetten + tv kijken via een mobiele hotspot aan te bieden, net zo lang tot de bekabelde aansluiting is gerealiseerd.
Omdat deze optie specifiek is voor situaties als waar het hier om gaat, is dit niet altijd even makkelijk via de website te vinden. Contact opnemen met de klantenservice en daar het verhaal uitleggen kan héél verhelderend zijn.
Indien er een goede dekking van het 5G netwerk is, is de snelheid van zo'n mobiele verbinding meer dan voldoende voor een doorsnee huishouden.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

KPN Netwerk staat geheel los van de providers; aanleg glasvezel duurde bij ons nieuwbouwcomplex ook bijna een jaar. Maar de gebruikers van Ziggo konden meteen een tijdelijke voorziening krijgen (in het complex zijn voor beide systemen de bedrading aangelegd, maar KPN-provider bood die tussenoplossing niet).
Vraag dus bij Ziggo om een dongel of vergoeding van hotspotkosten, of hoe het ook werkbaar kan worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 12 feb 2023 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan moet je daarna wel door willen met Ziggo.

Overigens snap ik het probleem niet voor de werkgever over een bekabelde of WiFi verbinding. Er zijn zelfs kastjes die de wifi ontvangen en via de internetpoort op de pc op laptop binnengooien. Dan ontvang je dus wifi en denkt de pc dat het bekabeld is.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Lizette60 »

De IT ondersteuning zit in Brussel en is onderdeel van een groot internationaal bedrijf. HK en servers in Japan en dus in Brussel. Ik wil graag bij Ziggo blijven trouwens. Er komt wel een oplissing, met de tips welke gegeven zijn. Komt goed
Liz

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Prive gedeelte
Overleg met je huidige of toekomstige provider of er een oplossing mogelijk is. Bij veel providers is het mogelijk om tijdelijk een 4/5G kastje te krijgen welke de signaal omzet naar wifi.

Een andere aansluiting dan glasvezel wordt bij KPN (en alle providers die gebruik maken bij het KPN netwerk) niet meer aangeboden. De andere netwerken worden binnen enkele jaren uitgeschakeld en daarom wordt alleen glasvezel aangeboden.
Dit geldt ook voor uw TV. Het glasvezelnetwerk wordt viw de internet moden aan uw TV aangesloten.

Werk gedeelte,
Overleg met uw werkgever naar een oplossing.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door sjohie »

Ciska80 schreef:
11 feb 2023 19:19
De meest werkbare oplossing voor zoiets is een nieuw (unlimited) data abonnement, in combinatie met een mifi router (dat is een router voor simkaart, zonder netwerk poorten, dus werkt als 'hotspot') of een 4G Router (een router voor simkaart MET netwerk poorten).

Ik heb zelf bij bol een TP Link Archer 4G router gekocht (ik heb de MR600, maar een goedkoper model voldoet hier waarschijnlijk ook). En daarin dan een simkaartje met unlimited internet. Zo'n router werkt dan als gewone router met wifi, heel handig om in huis te hebben vooral ook bij internet storingen.
Telefoon simkaarten mag je niet gebruiken voor dat soort oplossingen, staat in de voorwaarden die je hebt geaccepteerd bij aangaan van het mobiele contract... :wink:

Steiner
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2005 01:04

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Steiner »

Je kan ook een Starlink abbo afsluiten , kost iets meer maar ben je wel compleet onafhankelijk

. € 85/mnd met eenmalige kosten voor hardware van € 450.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

snuffel1 schreef:
13 feb 2023 15:32
Wel wat vreemd want in een nieuw opgeleverd appartementencomplex mag men toch verwachten dat er tenminste één voorziening voor internet en televisie aanwezig is en tijdens de bouw al in de planning meegenomen wordt. Hoe bent u er achter gekomen dat er tijdens en na de oplevering geen internet en tv voorzieningen zijn want u als huurder zijnde bent geen partij in deze en kunt de status van de voortgang ook niet opvragen.
In het appt complex zijn alle draden tijdens de bouw kant-en-klaar beschikbaar gemaakt. KPN-Netwerk heeft geen relatie met de bouw, ze rollen glasvezel uit en de volgorde wordt bepaald door hun eigen planning; nieuwbouwwijken krijgen geen voorrang is mijn indruk.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
13 feb 2023 17:21
KPN-Netwerk heeft geen relatie met de bouw, ze rollen glasvezel uit en de volgorde wordt bepaald door hun eigen planning; nieuwbouwwijken krijgen geen voorrang is mijn indruk.
Dat laatste lijkt me niet handig.
De eerste aanbieder in het appartement verkoopt de abonnementen als zoete broodjes

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Geen enkele aansluiting aanwezig in nieuwbouw apartement

Ongelezen bericht door Hommer »

Ik had een vergelijkbare situatie in mijn nieuwbouwwoning. Heb contact opgenomen met KPN netwerk en van hen heb ik een gratis 5g/WiFi modem gekregen met 5gb per dag net zolang als nodig was om de verbinding te realiseren. Enige voorwaarde was dat ik een glasvezel abonnement had.

Plaats reactie