Alapure cleaning tablets voor koffiemachine

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Eburd
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2023 21:35

Alapure cleaning tablets voor koffiemachine

Ongelezen bericht door Eburd »

Hallo allen,

Vorige week schoonmaaktabletten aangeschaft bij Waterfilterexpert van het merk Alapure. Deze tabletten dienen de broeikop en filterhouder van mijn piston-koffiemachine schoon te maken. Tabletten van dit merk zijn aanzienlijk goedkoper dan tabletten van het "eigen" merk van de koffiemachine vandaar dat ik het wel eens wilde proberen.

Zodra de tabletten binnen waren direct 1 geplaatst in de piston met filterhouder en de machine aangezet en kort laten spoelen (zoals ik gewend ben met andere merken tabletten) Toch maar even de gebruiksaanwijzing van de tabletten gelezen en daarin staat een compleet andere handeling beschreven dan waar ik bekend mee ben. Zo'tablet dient in een kom worden geplaatst met de schoon te maken onderdelen en worden overgoten door warm water en laten weken voor 30 minuten. Toch maar de gebruiksaanwijzing van de tabletten gevolgd.......

:o
Grote schrik om na 20 minuten te zien dat het chroom compleet is verdwenen van de piston. Dit zijn wel heel erg agressieve middeltjes!

Natuurlijk contact gezocht met de leverancier (Waterfilterexpert) en die kwam wel met een heel bijzonder verhaal terug:
Op de verpakking staat duidelijk dat het middel bijtend is waar men voorzichtig mee moet zijn. Producten in een bak met water en een tablet is dus niet de juiste gebruiksaanwijzing. Dit is dan ook een gebruikersfout en daar kunnen wij niets aan doen.
:evil:

Nu vind ik het zeer opmerkelijk dat een leverancier mij verteld (achteraf) dat een product wat zij leveren anders gebruikt dient te worden dan wat er in de gebruiksaanwijzing staat beschreven. En daarbovenop stelt Waterfilterexpert dat ik had kunnen weten dat het middel bijtend is want dat staat meerdere malen op de verpakking.
:shock:

Op de verpakking staat inderdaad dat het middel irritatie kan opleveren op huid en ogen. Dat snapt iedereen wel. Maar dat het product geschikt is voor het ONTCHROMEN van metaal lijkt mij iets te veel van het goede en de doelstelling van het verwijderen van koffie-aanslag compleet voorbij te schieten.
:roll:

Kortom, ik raad iedereen aan de Alapure tabletten te gebruiken voor het ontchromen van metaal! Maar gebruik ze NIET voor het onderhoud van je koffiemachine, daar zijn deze tabletten veel te heftig voor.

Oh ja, kijk uit want zoals op de verpakking staat, het middel is bijtend........ :x

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Alapure cleaning tablets voor koffiemachine

Ongelezen bericht door rvjapio »

Vervelend om te lezen, z'n ervaring. Mijn Delonghi koffie zet apparaat werkt nu twee jaar prima. En zoals ik gebruikelijk doe tegen alle voorschriften en gebruiksaanwijzingen in is: Ik gooi er een keer per half jaar een halve fles natuurazijn van 80 cent de liter doorheen als hij wat water gaat lekken. Aanzetten, even doorspoelen, 20 minuten laten staan, nog even de oplossing er doorheen spoelen, drie of vier keer de waterinhoud er doorheen et voilá. Pico bello in orde.

Eburd
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2023 21:35

Re: Alapure cleaning tablets voor koffiemachine

Ongelezen bericht door Eburd »

Hallo Miepje,
Zodra de Solis uit de fabrieksgarantie is zal ik ook zeker de handelingen en middelen aanpassen, voorlopig hou ik mij aan de voorschriften van de fabrikant.

Vriendelijke groet!

Plaats reactie