Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door k2p »

Ik ben het duidelijk niet eens met de meerderheid hier. Als de staat een boycott oplegt en de banken deze opvolgen, zou ik gaan zoeken of de staat aansprakelijk/schadevergoedingplichtig/compensatieplichtig gehouden kan worden. Als de bank het op eigen houtje doet, zonder waarschuwing vooraf, zou ik de bank aanspreken.
Laatst gewijzigd door k2p op 13 apr 2023 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
13 apr 2023 22:05
U houdt er wel een heel enge economische blik op na. Maar goed, dat mag.
Bedoelt u dat u mijn blik eng vindt omdat deze heel economisch is, of vind u mijn kijk op economieën eng?

Want voor mij persoonlijk is economie puur een middel om welvaart (in mijn ogen het hoogste goed en doel in een samenleving) te creëren. En als economische sancties tegen een land ervoor zorgen dat de welvaart hier omlaag gaat, dan moeten we in mijn ogen achter de oren krabben. Dan zetten we het middel namelijk op de verkeerde manier in.

Net zoals ik van mening ben dat wanneer de oplossingen van klimaatproblemen ervoor zorgen dat de welvaart minder wordt (en ik hoor vaak genoeg zeggen dat we misschien genoegen moeten nemen met een stukje minder welvaart), dan moeten we misschien niet die oplossingen gebruiken, maar andere oplossingen zoeken, die de welvaart wel op peil houden. Of onze klimaatdoelstellingen zo aanpassen dat dit wel hand in hand gaat met het behouden van de welvaart.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door k2p »

https://www.rvo.nl/onderwerpen/sanctiel ... -bedrijven
Als de sancties u als Nederlandse ondernemer treffen, kunt u bestaande regelingen en diensten van RVO gebruiken om bijvoorbeeld alternatieve afzetmarkten te vinden. Neem contact op met ons ondernemersloket sancties Rusland voor gratis advies.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

k2p schreef:
13 apr 2023 22:18
Ik ben het duidelijk niet eens met de meerderheid hier. Als de staat een boycott oplegt en de banken deze opvolgen, zou ik gaan zoeken of de staat aansprakelijk/schadevergoedingplichtig/compensatieplichtig gehouden kan worden. Als de bank het op eigen houtje doet, zonder waarschuwing vooraf, zou ik de bank aanspreken.
Dus als iemand bewust een risicovolle investering doet (en dat is investeren in Rusland altijd geweest) dan moet de overheid en dus uiteindelijk de burger hiervoor opdraaien als het toch misgaat. Onze overheid wordt misschien geleid door een stel mafkezen maar zo bond maken ze het gelukkig ook niet.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door k2p »

juliomariner schreef:
13 apr 2023 22:43
Dus als iemand bewust een risicovolle investering doet (en dat is investeren in Rusland altijd geweest) dan moet de overheid en dus uiteindelijk de burger hiervoor opdraaien als het toch misgaat. Onze overheid wordt misschien geleid door een stel mafkezen maar zo bond maken ze het gelukkig ook niet.
Dit gaat niet zomaar mis, maar mis juist door het ingrijpen van de overheid. En ja, dan moet de overheid inspringen. Het zou wat zijn, als je bijvoorbeeld een stuk land koopt, en daarna de overheid je daarna onteigent wanneer zij de bestemmingsplannen veranderen. Nee, dan word je uitgekocht natuurlijk. Zelfs als je aan het speculeren was.

Wij als land willen die sancties, dus wij als land dragen die lasten. Blijkbaar heeft de RVO (zie de link die ik hiervoor deelde) ook regelingen hiervoor. In ieder geval voor bedrijven.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
13 apr 2023 22:33
Lady1234 schreef:
13 apr 2023 22:05
U houdt er wel een heel enge economische blik op na. Maar goed, dat mag.
Bedoelt u dat u mijn blik eng vindt omdat deze heel economisch is, of vind u mijn kijk op economieën eng?

Want voor mij persoonlijk is economie puur een middel om welvaart (in mijn ogen het hoogste goed en doel in een samenleving) te creëren. En als economische sancties tegen een land ervoor zorgen dat de welvaart hier omlaag gaat, dan moeten we in mijn ogen achter de oren krabben. Dan zetten we het middel namelijk op de verkeerde manier in.

Net zoals ik van mening ben dat wanneer de oplossingen van klimaatproblemen ervoor zorgen dat de welvaart minder wordt (en ik hoor vaak genoeg zeggen dat we misschien genoegen moeten nemen met een stukje minder welvaart), dan moeten we misschien niet die oplossingen gebruiken, maar andere oplossingen zoeken, die de welvaart wel op peil houden. Of onze klimaatdoelstellingen zo aanpassen dat dit wel hand in hand gaat met het behouden van de welvaart.
Ik bedoel met eng, heel smal, beperkt, op het eigen ik gericht.

Zo’n ramp is het niet om hier met wat minder welvaart genoegen te moeten nemen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
13 apr 2023 23:26
Zo’n ramp is het niet om hier met wat minder welvaart genoegen te moeten nemen.
Toch heeft Nijogeth wel degelijk een punt. Middels sancties proberen we Rusland pijn te doen, maar die blijken Rusland nauwelijks pijn te doen en onszelf doen die sancties wel degelijk pijn. Wat is dan precies het doel van die sancties?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Gelukkig heeft ts naar eigen zeggen zijn risico gespreid dus dit is slechts een kleine tegenvaller. Als het Russische aandeel was geklapt was u ook uw inleg kwijt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
13 apr 2023 23:26
Nijogeth schreef:
13 apr 2023 22:33
Lady1234 schreef:
13 apr 2023 22:05
U houdt er wel een heel enge economische blik op na. Maar goed, dat mag.
Bedoelt u dat u mijn blik eng vindt omdat deze heel economisch is, of vind u mijn kijk op economieën eng?

Want voor mij persoonlijk is economie puur een middel om welvaart (in mijn ogen het hoogste goed en doel in een samenleving) te creëren. En als economische sancties tegen een land ervoor zorgen dat de welvaart hier omlaag gaat, dan moeten we in mijn ogen achter de oren krabben. Dan zetten we het middel namelijk op de verkeerde manier in.

Net zoals ik van mening ben dat wanneer de oplossingen van klimaatproblemen ervoor zorgen dat de welvaart minder wordt (en ik hoor vaak genoeg zeggen dat we misschien genoegen moeten nemen met een stukje minder welvaart), dan moeten we misschien niet die oplossingen gebruiken, maar andere oplossingen zoeken, die de welvaart wel op peil houden. Of onze klimaatdoelstellingen zo aanpassen dat dit wel hand in hand gaat met het behouden van de welvaart.
Ik bedoel met eng, heel smal, beperkt, op het eigen ik gericht.

Zo’n ramp is het niet om hier met wat minder welvaart genoegen te moeten nemen.
Op die manier dus. Mijn economische blik is juist op heel Nederland gericht, ik merk zelf direct niet heel veel van de sancties. Maar ik zie ook dat de overheid maatregelen moet nemen omdat energieprijzen stegen en mensen ze niet kunnen betalen als gevolg van maatregelen genomen tegen Rusland, die geen effect hebben. Dan moet je je volgens mij toch wel afvragen wat nu het nut van die economische sancties is. Maar ik heb nog niemand het horen uitleggen. Het doel is me wel duidelijk, maar schijnbaar schieten we met die sancties de bal eerder het stadion uit dan ook maar in de buurt van het doel.

En wat betreft welvaart. Jij vindt misschien dat dat wel wat minder mag, maar ik vind dat je altijd moet streven naar meer welvaart. Als dat streven wegvalt en iedereen denkt 'het is prima zo', dan gaan we alleen maar achteruit. Daarom is het ook niet erg dat mensen over zaken klagen. Als er niet geklaagd wordt dan zien mensen geen ruimte voor verbetering meer (en dus gaan we achteruit) of mensen denken dat het toch geen nut heeft.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door jonis »

Vind het korte termijn visie nijogeth.
In problemen komen mensen ( of landen) die niets doen. Strakjes een hoop mensen die prima zonder russisch gas en olie kunnen en daarnaast ook genoeg te besteden hebben dankzij de gestegen inkomens.
Dan wordt jouw economie tenminste ook weer aangezwengeld ipv dat eenvoudige doemdenken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
13 apr 2023 21:54
En om mijn mening kracht bij te zetten wil ik even inbrengen dat de economische krimp in Rusland het afgelopen jaar relatief klein was en de inkomsten uit export hoger was dan in 2022. Het eerste komt waarschijnlijk door de daling van de roebel, de tweede komt door de stijging van de energieprijzen. En nu Rusland in overleg met de OPEC de olieprijzen hoog blijft houden, gaan ze er ook dit jaar waarschijnlijk weinig van merken.
De export volumes van Rusland zijn flink gekrompen. Vorig jaar werd door de paniek en het hoge prijspeil als gevolg daarvan desondanks door de Russen nog aardig wat geld binnen gehaald.
Vooral ook omdat de prijzen al uitzonderlijk hoog lagen ruim voordat er sancties waren ingesteld en er in die periode nog 'normale' volumes tegen hoge prijzen verkocht zijn.

De prijzen voor fossiele energie zijn vanaf september echter heel fors gedaald, maar de Russische export volumes komen voorlopig niet meer op het oude niveau. En dat is dan ook goed terug te zien in de cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar. De deuk in de Russische economie komt echt nog wel.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat je door de propaganda aan beide zijden bijna niet weet wie je moet geloven mag duideliijk zijn. Toch geloof ik echt wel dat de sancties negatief invloed hebben op Rusland en de Russische samenleving.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
14 apr 2023 08:45
Dat je door de propaganda aan beide zijden bijna niet weet wie je moet geloven mag duideliijk zijn.
Het is wel duidelijk welke partij belachelijke onzin uitkraamt:
https://www.parool.nl/wereld/oud-minist ... ~b11a7ff1/

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Beide partijen liegen, dat is gewoon een feit.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Zelfde verhaal met het Emerging Europe fonds van Nationale Nederlanden. Die belegde in opkomende landen in oost europa waaronder voor 50% in Rusland. Door de sancties werd dus 50% (of wellicht meer) waardeloos en werd het fonds opgeheven. Alleen het deel dat in Turkije en Roemenië en zo werd belegd kwam beschikbaar. Dat had ook niemand verwacht van een oerdegelijke nederlandse fondsbeheerder.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nijogeth schreef:
13 apr 2023 18:03
Methusalah schreef:
13 apr 2023 17:22
Nijogeth schreef:
13 apr 2023 16:26
Mijn mening is dat maatregelen die we tegen Rusland nemen, nooit gevolgen mogen hebben voor onszelf.

En dat vind ik een hele egoïstische manier van leven. Zolang het jou maar niets kost. Ugh...
Dat kun je egoïstisch noemen. Ik noem dat realistisch. Er is nog nooit een land overstag gegaan door economische maatregelen, waarom denkt iedereen dat dat nu wel gebeurd? En waarom geen maatregelen verzinnen die ons niet raken, maar hun wel. In plaats van maatregelen die de Russen minder hard raken dan het Westen.

Als het doel van de maatregelen is om de eigen economie een crisis in te helpen, dan is het westen met vlag en wimpel geslaagd, want we gaan sneller dan ooit die kant op.

Mijn hemel man, toen ik nog een jong jongetje was had ik al door dat alleen naar je eigen land kijken een zeer beperkte visie was. We zijn een globale speler, wat er gebeurt in de wereld heeft invloed op ons. Als we niet durven te investeren (op wat voor manier dan ook) in de rest van de wereld gaat ons dat voor ons negatieve consequenties hebben. Je kan je daar niet aan onttrekken, dat is zeer naïef. Niets doen is geen optie.

Ik wordt echt onpasselijk van zo'n houding.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
13 apr 2023 18:03
En waarom geen maatregelen verzinnen die ons niet raken, maar hun wel.
Ik ben benieuwd welke maatregelen u dan wel voor ogen hebt, want deze opmerking is hopelijk geen losse flodder.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
14 apr 2023 13:51
Nijogeth schreef:
13 apr 2023 18:03
En waarom geen maatregelen verzinnen die ons niet raken, maar hun wel.
Ik ben benieuwd welke maatregelen u dan wel voor ogen hebt, want deze opmerking is hopelijk geen losse flodder.
Ik had hier al antwoord op gegeven. Zo direct kan ik er geen bedenken, dus de maatregelen die ik voor ogen heb is geen maatregelen. Beter dan wat we nu hebben gedaan, in mijn ogen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Methusalah schreef:
14 apr 2023 13:30
Nijogeth schreef:
13 apr 2023 18:03
Methusalah schreef:
13 apr 2023 17:22



En dat vind ik een hele egoïstische manier van leven. Zolang het jou maar niets kost. Ugh...
Dat kun je egoïstisch noemen. Ik noem dat realistisch. Er is nog nooit een land overstag gegaan door economische maatregelen, waarom denkt iedereen dat dat nu wel gebeurd? En waarom geen maatregelen verzinnen die ons niet raken, maar hun wel. In plaats van maatregelen die de Russen minder hard raken dan het Westen.

Als het doel van de maatregelen is om de eigen economie een crisis in te helpen, dan is het westen met vlag en wimpel geslaagd, want we gaan sneller dan ooit die kant op.

Mijn hemel man, toen ik nog een jong jongetje was had ik al door dat alleen naar je eigen land kijken een zeer beperkte visie was. We zijn een globale speler, wat er gebeurt in de wereld heeft invloed op ons. Als we niet durven te investeren (op wat voor manier dan ook) in de rest van de wereld gaat ons dat voor ons negatieve consequenties hebben. Je kan je daar niet aan onttrekken, dat is zeer naïef. Niets doen is geen optie.

Ik wordt echt onpasselijk van zo'n houding.
Jij denkt dat ik met het westen alleen het Westland bedoel? Nee, ik bedoel daarmee de landen die aan onze kant staan in de koude oorlog.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Belegging in Rusland, pensioen kwijt?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nijogeth schreef:
14 apr 2023 18:00
Methusalah schreef:
14 apr 2023 13:30
Nijogeth schreef:
13 apr 2023 18:03

Dat kun je egoïstisch noemen. Ik noem dat realistisch. Er is nog nooit een land overstag gegaan door economische maatregelen, waarom denkt iedereen dat dat nu wel gebeurd? En waarom geen maatregelen verzinnen die ons niet raken, maar hun wel. In plaats van maatregelen die de Russen minder hard raken dan het Westen.

Als het doel van de maatregelen is om de eigen economie een crisis in te helpen, dan is het westen met vlag en wimpel geslaagd, want we gaan sneller dan ooit die kant op.

Mijn hemel man, toen ik nog een jong jongetje was had ik al door dat alleen naar je eigen land kijken een zeer beperkte visie was. We zijn een globale speler, wat er gebeurt in de wereld heeft invloed op ons. Als we niet durven te investeren (op wat voor manier dan ook) in de rest van de wereld gaat ons dat voor ons negatieve consequenties hebben. Je kan je daar niet aan onttrekken, dat is zeer naïef. Niets doen is geen optie.

Ik wordt echt onpasselijk van zo'n houding.
Jij denkt dat ik met het westen alleen het Westland bedoel? Nee, ik bedoel daarmee de landen die aan onze kant staan in de koude oorlog.

Ik heb het over de hele wereld. En ik heb al begrepen dat jij zelf een enkele maatregel kan bedenken. Jij gaat lekker aan de zijlijn staan en kijken hoe de boel naar de kl*te gaat zolang het jou maar niet raakt. Aan jou hebben we dus helemaal niets. Ik ga het heel hard zeggen: Door het egoïsme en onverschilligheid van mensen zoals jij hebben we heel veel ellende te danken en 0 oplossingen.

Plaats reactie