Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mark114
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2023 14:39

Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door mark114 »

Ik maak op dit moment gebruik van een tijdelijk huurcontract van één jaar dat over enkele maanden afloopt.

Het huurcontract specificeert;
-indien de huurovereenkomst na afloop van de bepaalde tijd wordt voortgezet, komt huurder
huurbescherming toe;

De verhuurder verhuist naar het buitenland, en wil het contract omzetten naar een contract met de diplomatenclausule.
Hij wil zelf de optie aanhouden om zelf weer in de woning te gaan wonen, als hij terugkeert uit het buitenland.

Nu is mijn vraag of de verhuurder met deze constructie op een zeker moment gebruik kan gaan maken van de diplomatenclausule.
Of is het zo dat vanwege het feit dat wij in ons huidige contract hebben afgesproken dat een verleningen permanent wordt, en er in een opvolgend contract geen geldige diplomatenclausule geplaatst kan worden?

En zou ik dan, juridisch gezien, de mogelijkheid hebben om de verhuurder dit verzoek te weigeren, indien we gebruik maken van deze constructie?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mark114 schreef:
22 apr 2023 14:49
Ik maak op dit moment gebruik van een tijdelijk huurcontract van één jaar dat over enkele maanden afloopt.

Het huurcontract specificeert;
-indien de huurovereenkomst na afloop van de bepaalde tijd wordt voortgezet, komt huurder
huurbescherming toe;

De verhuurder verhuist naar het buitenland, en wil het contract omzetten naar een contract met de diplomatenclausule.
Hij wil zelf de optie aanhouden om zelf weer in de woning te gaan wonen, als hij terugkeert uit het buitenland.

Nu is mijn vraag of de verhuurder met deze constructie op een zeker moment gebruik kan gaan maken van de diplomatenclausule.
Of is het zo dat vanwege het feit dat wij in ons huidige contract hebben afgesproken dat een verleningen permanent wordt, en er in een opvolgend contract geen geldige diplomatenclausule geplaatst kan worden?

En zou ik dan, juridisch gezien, de mogelijkheid hebben om de verhuurder dit verzoek te weigeren, indien we gebruik maken van deze constructie?
Een diplomatenclausule geld enkel wanneer je een diplomaat bent en jezelf een huurovereenkomst afsluit, mocht je dan overgeplaats worden naar een ander land dan kun je de overeenkomst beeindigen.

Als de diplomaat de verhuurder is en de huurder is geen diplomatieke functionaris of medewerker van een internationale organisatie, dan kan de diplomatenclausule in het huurcontract niet worden gebruikt om de huurovereenkomst te beëindigen zodra de diplomaat terugkeert naar zijn land van herkomst.

Lastige is echter als je niet akkoord gaat dat hij dan per einde contract de huur kan beeindigen en een nieuwe huurder kan vinden. Ik zou navraag doen bij het jurdische loket wat de gevolgen zijn als je toch tekend. Mocht het dan zo ver komen dan kun je altijd gaan procederen omdat er de wetgeving geen regeling heeft voor een dergelijke clausule.

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die diplomatenclausule geldt natuurlijk niet alleen als je een diplomaat bent, het wordt alleen zo genoemd.

Maar die clausule moet wel bij voorbaat in het contract staan.

U kunt natuurlijk weigeren om tzt een nieuw contract met een diplomatenclausule af te sluiten, maar dan wordt de tijdelijke huurovereenkomst beëindigd.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Redfloor »

Ha! Volgens mij vraagt de huurder zich hetzelfde af op een andere site...
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2185016

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door PGros »

TS hier en daar heten beide Mark en de tijd van plaatsing scheelt 15 minuten.....??

ZeerPrivé
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Redfloor schreef:
24 apr 2023 09:35
Ha! Volgens mij vraagt de huurder zich hetzelfde af op een andere site...
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2185016
Het is gewoon de verhuurder, zowel hier als op Tweakers.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Redfloor »


Het is gewoon de verhuurder, zowel hier als op Tweakers.
Ik zie het nu. Maar op dit forum doet hij zich voor als de huurder...

Morgan le Fay
Berichten: 517
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Tja heb al meer geschreven, iemand wil graag antwoord zonder zichzelf teveel in de kijker te zetten.

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien denkt hij wel dat hij verschillende antwoorden krijgt, bekeken vanuit de verhuurder/ de huurder.

16again
Berichten: 16112
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
24 apr 2023 10:41
Het is gewoon de verhuurder, zowel hier als op Tweakers.
Deze regel suggereert het tegendeel.
mark114 schreef:
22 apr 2023 14:49
En zou ik dan, juridisch gezien, de mogelijkheid hebben om de verhuurder dit verzoek te weigeren, indien we gebruik maken van deze constructie?

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Redfloor »

16again schreef:
24 apr 2023 13:59
ZeerPrivé schreef:
24 apr 2023 10:41
Het is gewoon de verhuurder, zowel hier als op Tweakers.
Deze regel suggereert het tegendeel.
mark114 schreef:
22 apr 2023 14:49
En zou ik dan, juridisch gezien, de mogelijkheid hebben om de verhuurder dit verzoek te weigeren, indien we gebruik maken van deze constructie?
Klopt, maar de naam doet anders vermoeden...

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nieuw kontrakt is verlenging huidige kontrakt en dat betekend onbepaalde tijd, wat je er ook inzet!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tijdelijk huurcontract naar Diplomatenclausule

Ongelezen bericht door Nijogeth »

We kunnen waarschijnlijk wel concluderen dat de verhuurder niet verder gaat met de huurder.

Plaats reactie