Indexering Pensioen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Jaap Haveman
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2018 18:00

Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door Jaap Haveman »

Mijn pensioen wordt uitbetaald door ASR voorheen was dat de Eendracht. Per 1 januari j.l zouden de pensioenfondsen weer het pensioen weer mogen indexeren. Echter ASR heeft dat niet gedaan. Ik heb er contact over gehad. Ik kreeg de mededeling, dat zij dat niet zo maar deden. Mijn oude werkgever moest dar akkoord voor geven. Nu wil het geval dat mijn oude werkgever. Buhrmann Ubbens Papier in Zutphen (Concern Paperlinx) in 2013 failliet is verklaard. Wat moet ik doen. Ik vind het stijlloos. Ik hoor graag uw reactie.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens heeft uw voormalige werkgever niets te maken met een eventuele indexatie van uw pensioen.

Of er geïndexeerd wordt beslist het bestuur van het pensioenfonds en indexatie is, onder meer, afhankelijk van de dekkingsgraad.

Als u lid bent van de bond neem daar dan eens contact mee op.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
18 jun 2023 10:09
Mijns inziens heeft uw voormalige werkgever niets te maken met een eventuele indexatie van uw pensioen.

Of er geïndexeerd wordt beslist het bestuur van het pensioenfonds en indexatie is, onder meer, afhankelijk van de dekkingsgraad.

Als u lid bent van de bond neem daar dan eens contact mee op.
Ik lees dat ASR niets te maken heeft met dekkingsgraad omdat het geen pensioenfonds is maar een verzekeraar.

Dekkingsgraden in het nieuws
Wat er over dekkingsgraden in het nieuws wordt gezegd, gaat over pensioenfondsen. Omdat a.s.r. geen pensioenfonds is maar een verzekeraar, heeft dit geen betrekking op je pensioen bij a.s.r.


https://www.asr.nl/zakelijk/inkomen-en- ... oronavirus

Ik zie op Google ook onderstaand stukje staan (kan het betr artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben)

Hoge Raad verwijst indexatiezaak ASR terug naar hof

pensioenpro.nl
https://pensioenpro.nl › pensioenpro › hoge-raad-verwijs...
21 feb 2022 — Het hof in Den Haag heeft onvoldoende duidelijk gemaakt waarom ASR moet meewerken aan indexatie van aanspraken die zijn opgebouwd in een ...

En hier de uitspraak https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... R:2022:162
Ondertussen een jaar verder dus misschien zijn er nieuwere ontwikkelingen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door rwolters »

Bij verzekeraars werkt dat inderdaad anders. Aan de ene kant heb je meer zekerheid omdat verzekeraars verplicht zijn het in de polis opgenomen bedrag uit te betalen. Aan de andere kant moet je (zo is het in ieder geval bij ons pensioen dat bij een verzekeraar is ondergebracht), zelf bepalen hoe je de uitkering wilt hebben. Je kunt kiezen voor een hoog bedrag in de eerste jaren (als je nog veel kunt) en een lager bedrag later (als je wat minder wilt gaan doen), een constant bedrag tot aan het overlijden, of een geindexeerde betaling. Uiteraard heeft de keuze impact op het bedrag dat je dan per maand krijgt, de pot met geld waar men uit gaat betalen blijft hetzelfde (hoogstens kun je ervoor kiezen om een deel van de pensioenpot nog steeds te laten beleggen zodat er mogelijk een groei is gedurende de pensioentijd).

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door Lowieze »

De Eendragt was aanvankelijk een pensioenfonds en is met ingang van 1 januari 2006 omgevormd tot levensverzekeraar.
Verzekeraar ASR heeft dit in 2015 overgenomen. Het zal dus inderdaad een pensioenverzekering zijn.
Ik zou nog eens even goed de voorwaarden doorlezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Jaap Haveman schreef:
18 jun 2023 09:58
Mijn pensioen wordt uitbetaald door ASR voorheen was dat de Eendracht. Per 1 januari j.l zouden de pensioenfondsen weer het pensioen weer mogen indexeren. Echter ASR heeft dat niet gedaan.
Pensioenfondsen mochten altijd al indexeren. Er zijn ook pensioenfondsen die de jaren daarvoor gewoon indexeerden.

Of je pensioen geïndexeerd wordt, hangt vooral af van de soort pensioenregeling. Via een pensioenfonds werkt dat sowieso heel anders dan bij een verzekerde regeling. Ik zou daarom vooral de reglementen bekijken en zien wat daarin is afgesproken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Indexering Pensioen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Pensioenfondsen mogen altijd indexeren, als de dekkingsgraad daarvoor hoog genoeg is. Lange tijd is dat bij de grotere pensioenfondsen niet zo geweest en nu wel weer.
Maar bij sommige kleinere fondsen is er ook afgelopen jaren wel geïndexeerd.

ASR is echter geen pensioenfonds, maar een een pensioen verzekering. En daar werkt alles anders.

Plaats reactie