Brand en zonnepanelen?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Iedereen heeft op het nieuws kunnen lezen wat dat er in Arnhem maar liefst 8 huizen zijn vernield door een brand,
Er werd ook verteld op het nieuws dat het blussen erg lastig was omdat het dak vol lag met zonnepanelen. Wat ik
hieruit dus opmaak dat zonder die panelen de schade waarschijnlijk veel minder groot was geweest en dat er veel
minder mensen als nu alles kwijt zijn. En nee in heb op mijn huurwoning geen panelen liggen. maar als ik voor de
zoveelste keer op het nieuws hoor dat een brand lastig te blussen is door die panelen, of dat die panelen of die bij-
behorende omvormer juist de oorzaak van die brand is. Dan zit ik me toch af te vragen of het nog wel veilig is om
te wonen in een rijtjeshuis waarvan meer dan de helft van de daken vol liggen met die panelen? Anders vrees ik
dat dit niet de laatste keer is geweest dat een heel huizenblok uitbrand omdat er niet geblust kan worden.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het hangt heel erg van de situatie af. Panelen die los op (boven) het dak liggen, zijn een stuk minder brandgevaarlijk dan de panelen die in het dak zijn verwerkt (zoals je bij nieuwbouwhuizen vaak ziet). Een paar panelen met voldoende vrije ruimte ertussen zijn eveneens een stuk minder brandgevaarlijk, omdat de hitte eronder beter weg kan.

Mede daarom heb ik mijn panelen alleen op mijn dakkapel en op mijn vrijstaande garage gelegd, en niet op mijn schuine dak.

Deze rij huizen in Arnhem was echter volledig volgelegd, het hele dak was benut en er zat nul ruimte tussen de panelen. Dan krijg je feitelijk gewoon een paraplu over je huis, waardoor er niet geblust kan worden. Het water bereikt immers de brandhaard niet.

In dit geval zijn de panelen niet de oorzaak van de brand (die begon immers binnen), maar hebben ze door de constructie het blussen enorm bemoeilijkt.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door witte angora »

peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
als ik voor de zoveelste keer op het nieuws hoor dat een brand lastig te blussen is door die panelen, of dat die panelen of die bij-
behorende omvormer juist de oorzaak van die brand is.
Eerlijk gezegd hoor ik nu voor het eerst dat een hele rij woningen hierdoor door brand onbewoonbaar is geworden. Dat er al een tijd zorgen waren wist ik wel. Wat is wijsheid? Dat weet ik niet. In de Middeleeuwen konden halve steden door brand verwoest worden omdat huizen van hout waren. Dus die moesten op een gegeven moment van steen worden gebouwd. De laatste jaren zie je echter toch wel een trend ontstaan dat huizen van hout worden gebouwd, maar op zo'n manier dat het met de brandveiligheid blijkbaar wel goed zit.

Oftewel: ik denk dat 'we' zonnepanelen niet direct moeten afschrijven, maar dat 'we' ons wél even moeten bezinnen hoe nu verder te gaan.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
19 jun 2023 08:05
In de Middeleeuwen konden halve steden door brand verwoest worden omdat huizen van hout waren. Dus die moesten op een gegeven moment van steen worden gebouwd. De laatste jaren zie je echter toch wel een trend ontstaan dat huizen van hout worden gebouwd, maar op zo'n manier dat het met de brandveiligheid blijkbaar wel goed zit.
Nou... als ik deze huizen (en vele anderen) bekijk, dan zit er nog heel veel hout in.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Lang niet ieder bedrijf wat panelen plaatst die weet hoe dat wel of niet moet. Zie hieronder deze echte foto's

https://twitter.com/actualiteitjunk/sta ... 7324494848

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat wil je nu met die foto's zeggen?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor de liefhebbers: een uitgebreide studie van TNO over het brandgevaar bij zonnepanelen kan je hier lezen. En dit artikel geeft ook een aardig inkijkje.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door xflorisx »

In dit geval zijn niet de panelen de schuld. De brand is binnen ontstaan. In dit geval een huis met aan beide kanten het dak vol met panelen. Het probleem is het moeizaam blussen. Dit blussen duurt te lang, zodat de woningscheidende brandwering niet voldoende was. Dan moet je gaan denken aan brandende isolatie. Bij brand kunnen er dan zeer giftige dampen ontstaan. (blauwzuurgas)
Ga er maar van uit dat dit geval uitgebreid bestudeerd wordt en dat er qua brandwering tussen de woningen aanvullende bouweisen zullen komen. Voor de brandweer zal dit ook een onderzoeksproject zijn. Hoe kun je zoiets sneller en veiliger blussen

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Als er geen dak op had gezeten was het voor de brandweer veel makkelijker geweest om bij de binnenbrand te komen. Conclusie: door daken ontstaan meer branden.

Oftewel: zullen we de root cause analysis maar aan experts overlaten?

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Har45 »

https://www.telegraaf.nl/financieel/160 ... nnepanelen

AMSTERDAM - Daken van woningen moeten niet meer vol worden gelegd met zonnepanelen. Een verplichte meter ruimte op daken kan het overslaan van een brand naar andere woningen voorkomen, stelt Willemjan Muysson van Brandweer Nederland. Volgens hem maakt dat ook het blussen gemakkelijker.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
Iedereen heeft op het nieuws kunnen lezen wat dat er in Arnhem maar liefst 8 huizen zijn vernield door een brand,
Er werd ook verteld op het nieuws dat het blussen erg lastig was omdat het dak vol lag met zonnepanelen.
Er werd in het nieuws gezegd dat de zonnepanalen mogelijk het blussen hebben bemoeilijkt. Er werd niet gezegd dat het blussen hierdoor lastiger was.
peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
Wat ik hieruit dus opmaak dat zonder die panelen de schade waarschijnlijk veel minder groot was geweest en dat er veel
minder mensen als nu alles kwijt zijn.
Dit is gewoon een aanname die je dit op basis van de verkeerde gegevens. Misschien eerst eens de brandweer onderzoek laten doen.
peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
En nee in heb op mijn huurwoning geen panelen liggen. maar als ik voor de
zoveelste keer op het nieuws hoor dat een brand lastig te blussen is door die panelen, of dat die panelen of die bij-
behorende omvormer juist de oorzaak van die brand is.
Maar je hebt geen problemen met accu's van een elektrische fiets? Of opladers van een telefoon bijvoorbeeld, want deze nieuwe innovaties zorgen ook voor genoeg branden, waarbij z'n accu ook nog eens lastig te blussen is.
peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
Dan zit ik me toch af te vragen of het nog wel veilig is om
te wonen in een rijtjeshuis waarvan meer dan de helft van de daken vol liggen met die panelen? Anders vrees ik
dat dit niet de laatste keer is geweest dat een heel huizenblok uitbrand omdat er niet geblust kan worden.
Ook met blussen branden er wel eens complete blokken met woningen af.

https://www.google.com/search?q=huizenb ... F2010&tbm=

Dit gebeurd een keer in de zoveel tijd. Je zit nu allemaal conclusies te trekken, laat dit aan de brandweer over. Zo bleek in Hoofddorp (5 woningen uitgebrand) dat een renovatie uit 1990 de oorzaak was.

In Arnhem is nu enkel bekend dat de brand niet is begonnen in de zonnepalen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
19 jun 2023 21:09
peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
Wat ik hieruit dus opmaak dat zonder die panelen de schade waarschijnlijk veel minder groot was geweest en dat er veel
minder mensen als nu alles kwijt zijn.
Dit is gewoon een aanname die je dit op basis van de verkeerde gegevens. Misschien eerst eens de brandweer onderzoek laten doen.
Je bent nogal stellig over verkeerde gegevens. Wat is er verkeerd?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
19 jun 2023 21:09
peter17111962 schreef:
19 jun 2023 07:56
Iedereen heeft op het nieuws kunnen lezen wat dat er in Arnhem maar liefst 8 huizen zijn vernield door een brand,
Er werd ook verteld op het nieuws dat het blussen erg lastig was omdat het dak vol lag met zonnepanelen.
Er werd in het nieuws gezegd dat de zonnepanalen mogelijk het blussen hebben bemoeilijkt. Er werd niet gezegd dat het blussen hierdoor lastiger was.
Laat dat "mogelijk" gerust weg hoor, dat de zonnepanelen de blussing enorm bemoeilijkt hebben komt in vrijwel alle nieuwsberichten terug. Daar hoef je echt niet aan te twijfelen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die brand is volgens de brandweer begonnen in een keuken, was in het nieuws.

Die aaneengesloten laag zonnepanelen werkten als een paraplu. Het bluswater kon er niet bij.

Er waren geen dakpannen, de panelen lagen direct op de isolatie van het dak.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: Zonnepanelen hebben vrijwel zeker de blussing bemoeilijkt. Glasplaten laten niet zo makkelijk water door. Dakpannen doen dat ook niet natuurlijk, maar die zijn vanuit een hoogwerker (of door met ladders op het dak te klimmen) vrij makkelijk te verwijderen. Vaak is het zelfs mogelijk om ze met een hoge-druk straal aan de kant te spuiten.

2: Deze brand is niet in de zonnepanelen ontstaan. In principe zijn zonnepanelen zelf ook bijna geheel onbrandbaar. Alleen ter plaatse van de aansluiting op de kabel zijn wat brandbare materialen te vinden.

3: Als de (zolder van een) rijtjeshuis volledig in brand staat, probeert de brandweer het dak open te breken ter plaatse van de woningscheidende muur. De muur is meestal voldoende brandwerend. Het gevaar in overslag zit hem op het punt waar die stenen muur stopt. Als er "goed" gebouwd is, loopt die muur door tot vlak onder de dakpannen (die ook onbrandbaar zijn). En tot net boven het houten dakbeschot.
De huizen uit dit huizenblok zijn enkele jaren geleden volledig na-geïsoleerd. Met onder andere PIR of EPS dakplaten die bovenop het bestaande dakbeschot zijn gelegd. En waarbij vermoedelijk géén brandwerende onderbreking is aangebracht ter plaatse van de woningscheidende muren. De platen liggen er (waarschijnlijk) gewoon aan één stuk overheen. Daar bovenop ligt dan weer de nieuwe dakbedekking.
Die isolatie is een aardolie product en heeft als gevolg van een brand die beneden is begonnen vlam gevat. Daardoor was er dus brand tussen het oorspronkelijke dakbeschot en die nieuwe dakbedekking met zonnepanelen. Door de zonnepanelen was het vrijwel onmogelijk om van bovenaf water op de brandende isolatie te krijgen.

Van onderaf zat er dakbeschot in de weg. Dat kan met hak en breekwerk wel open getrokken worden, maar kost héél veel tijd. Los daarvan betekent een gat maken in het dakbeschot, dat er brandende 'olie' de zolder van het betreffende huis in stroomt. En daarmee dus meteen de zolder van het huis waar men probeert te blussen juist in de fik komt te staan. Los daarvan is die brandende olie natuurlijk gevaarlijk voor de brandweermannen en vrouwen. Dus het is maar de vraag of ze gekozen hebben voor pogingen om van onderaf te slopen en blussen.

Hoe dan ook: deze brand is geen reden om "bang" te zijn voor een gewone set van 6 of 8 zonnepanelen. Ook is het geen reden om bang te zijn voor isolatie van de woning van binnenuit.

Wel is deze brand reden om kritisch te kijken naar grootschalige isolatieprojecten en het daarbij in stand houden van brandcompartimenten (elke woning dient een brandcompartiment te zijn met 30 minuten brandwering naar de naastgelegen woningen).

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De brandweermeneer (de officier van dienst, meen ik) die ik begin van de avond op NPO Radio 1 hoorde noemde deze specifieke constructie "alsof er een paraplu overheen ligt". Het bluswater stroomt direct af en komt niet bij de brandende isolatie onder de panelen. Dat de panelen spanning blijven opwekken noemde hij nog als extra risico. Er moet nog heel veel "uitgeleerd" worden, zoals hij het noemde, maar voor bijscholing en training is volgens hem vrijwel geen geld beschikbaar.

Wat mij daarnaast zorgen baart is dat er na een grote brand onder/bij zonnepanelen vrijwel altijd gesproken wordt over glasdeeltjes overal in de omgeving. Door de grote hitte springt het glas kapot en worden de stukjes glas door de hete rook meegenomen en over de omgeving verspreid.

Volgens mij is er wel ruimte voor verbetering van veiligheidseisen en -voorschriften.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar als je zo'n renovatie uitvoert, een dak vol zonnepanelen direct op het isolatiemateriaal, hoort een dergelijke constructie dan niet te worden voorgelegd aan de brandweer?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt gerenoveerd en dan zijn de oude normen van toepassing. Bijvoorbeeld de brandscheiding met het buurhuis.

Ze hebben ook, een eind van de brandhaard, het zonnepanelendak opengebroken.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
19 jun 2023 22:32
Er wordt gerenoveerd en dan zijn de oude normen van toepassing. Bijvoorbeeld de brandscheiding met het buurhuis.

Ze hebben ook, een eind van de brandhaard, het zonnepanelendak opengebroken.
Ok, duidelijk. Maar rekening houdend met de veiligheid van de huurders, lijkt het mij ook als is het op vrijwillige basis, zinvol toch advies aan de brandweer te vragen. Ik zag nog meer rijen woningen daar die dezelfde constructie hebben. Kan me voorstellen dat de huurders zich niet meer veilig voelen. De verhuurder kan het m.i. niet maken om de situatie niet te wijzigen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brand en zonnepanelen?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
19 jun 2023 22:32
Er wordt gerenoveerd en dan zijn de oude normen van toepassing. Bijvoorbeeld de brandscheiding met het buurhuis.
Was dit volgens oude normen dan wel toegestaan?

Plaats reactie