Webdesign-bedrijf geeft eigendom website niet af

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
BrahmB
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2023 12:15

Webdesign-bedrijf geeft eigendom website niet af

Ongelezen bericht door BrahmB »

Ik heb bij een website gekocht en ben totaal niet tevreden. Ik zou graag willen overstappen maar zij zeggen dat dit niet kan? Elke keer ben ik super veel geld kwijt aan onderhoud wat alleen zij kunnen doen. Inmiddels valt mijn website uit elkaar en bij elke kleine fix moet ik betalen.

Het is toch zo dat zij een deugdelijk product moeten leveren?


Ze hebben mij een betrouwbare website beloofd. In plaats daarvan zeggen ze altijd dat de problemen ingewikkeld zijn "En veel uren kosten". Ik heb een andere webdesigner erna laten kijken en die geeft aan dat een bepaalde aanpassing hooguit 4 uur kost en het bedrijf rekent mij 20 uur......

Nu zit ik voor de keuze om het hele project in elkaar te laten storten, ben ik meer dan €12.000 kwijt of gigantische bedragen blijven betalen om überhaupt de website online te kunnen houden. Ik heb zoveel spijt dat ik deze gasten een site heb laten bouwen

Zij zeggen je kan de website niet over verhuizen want het is ons eigen systeem....ik geloof dat niet.

Wat kan ik doen in deze situatie, kan ik het bedrijf (geanonimiseerd door moderatie) dwingen om de website goed te krijgen? Zij geven namelijk aan dat de updates in de cloud verwerkt worden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Webdesign-bedrijf geeft eigendom website niet af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BrahmB schreef:
21 jun 2023 12:26
Zij zeggen je kan de website niet over verhuizen want het is ons eigen systeem....ik geloof dat niet.
Dat klopt wel ze hebben hun eigen content systeem en jouw site draait daarop. Die kunnen ze inderdaad niet verhuizen en jij bent er geen eigenaar van.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Webdesign-bedrijf geeft eigendom website niet af

Ongelezen bericht door Methusalah »

sylvesterb schreef:
22 jun 2023 07:55
BrahmB schreef:
21 jun 2023 12:26
Zij zeggen je kan de website niet over verhuizen want het is ons eigen systeem....ik geloof dat niet.
Dat klopt wel ze hebben hun eigen content systeem en jouw site draait daarop. Die kunnen ze inderdaad niet verhuizen en jij bent er geen eigenaar van.

Natuurlijk kan je dat wel verhuizen. Een contentsysteem doet niets anders dan content aanbieden. Verplaats content naar ander systeem, nieuwe API , verhuis website en klaar. Ik heb bij een website/appbouwer gewerkt. Het is niet ongebruikelijk dat een backend zoals CMS verandert, soms omdat de klant het wil, soms omdat de aanbieder overstapt naar iets nieuws.

Of ze het willen is een tweede.

JeffreyNl
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2023 19:41

Re: Webdesign-bedrijf geeft eigendom website niet af

Ongelezen bericht door JeffreyNl »

Bedankt voor je bericht. Het spijt me dat je onze dienstverlening zo ervaart. We streven ernaar om dit anders te zien en ik geloof dat we hierover in gesprek zijn. Het is echter niet gepast om onder verschillende namen je ongenoegen te uiten op verschillende forums.

Op een forum heb je een deel van de offerte gedeeld, waardoor we weten wie je bent, aangezien onze offertes altijd iets afwijken.

Voordat ik reageer, wil ik graag verduidelijken om wat voor soort website het gaat, zodat anderen begrijpen dat dit niet zomaar een bedrijfswebsite is. We maken namelijk ook bedrijfswebsites voor 699 euro.

In 2018 heb je een website bij ons laten maken. Het is een website met een ledensysteem waarbij leden aan elkaar worden gekoppeld via een matchmaker. Leden kunnen elkaar ook zoeken met filters en 1-op-1 chatten. Ze kunnen abonnementen afsluiten en de betalingen worden volledig automatisch verwerkt via jouw website. Jij kunt de zoekfilters, de matchmaker en de inhoud van de website zelf beheren via het beheersysteem.

Het hosten van dergelijke websites is complex omdat ze gebruikmaken van technieken die niet door elke hoster worden ondersteund, zoals Websockets, Elastic en het Phalcon framework.

De ontwikkeling van deze website-software is erg kostbaar en ons team heeft daar jarenlang in geïnvesteerd. We kunnen het betaalde bedrag daarom niet gebruiken om het auteursrecht over te dragen, omdat dat ons voortbestaan in gevaar zou brengen en de software kwetsbaar zou maken voor hackers. Bovendien zouden er dan overal kopieën van de software kunnen verschijnen. Niet elke externe ontwikkelaar zou begrijpen hoe de software functioneert, terwijl we hier wel werken met de verwerking van persoonsgegevens.

Doorontwikkelingen aan dit soort software kunnen helaas kostbaar zijn, omdat er rekening moet worden gehouden met verschillende situaties. Ik begrijp dat je soms denkt dat iets in 5 minuten gedaan moet kunnen worden, maar dat komt doordat jij of het IT-bedrijf waarmee je samenwerkt de technische kant van dit soort software niet begrijpt. Achter de schermen zijn er meer processen nodig om iets te bereiken.

Ik zou niet zeggen dat je nu met een waardeloze website zit. Er is slechts een kleine update nodig om de website weer goed te laten functioneren. We moeten echter wel betaald worden voor die update. We kunnen geen gratis updates uitvoeren aan jouw website, omdat we dan niet kunnen blijven bestaan. Zoals je weet, hebben we je in het verleden financieel geholpen, we zijn daarin de moeilijkste niet.

De standaard componenten van het beheersysteem van jouw website worden kosteloos up-to-date gehouden. De componenten die we op maat hebben gemaakt of die niet langer AVG-technisch verantwoord zijn, worden niet meer onderhouden en zijn daarom uitgeschakeld.

Je schrijft dat we jou 100 euro per uur in rekening brengen. Ik heb onze administratie gecontroleerd en op je laatste supportfactuur is nog steeds een tarief van 60 euro berekend. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit een uitzonderlijk laag tarief is.

Ons verdienmodel draait niet alleen om het verkopen van uren. We vinden het ook niet prettig om je lastig te vallen met facturen, maar soms is onderhoud gewoon noodzakelijk en moeten we daarvoor betaald worden. Volgens mij heb je al jarenlang geen kosten voor onderhoud meer betaald en ben je alleen verantwoordelijk geweest voor de hostingkosten. Zo komt jouw laatst betaalde factuur met support werkzaamheden volgens mij uit 2019.

Neem alsjeblieft contact met ons op. We willen je graag helpen en met je meedenken. We waarderen het alleen niet dat je onder verschillende namen dit soort berichten op meerdere forums plaatst.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Webdesign-bedrijf geeft eigendom website niet af

Ongelezen bericht door rwolters »

BrahmB schreef:
21 jun 2023 12:26
Ik heb bij een website gekocht en ben totaal niet tevreden. Ik zou graag willen overstappen maar zij zeggen dat dit niet kan? Elke keer ben ik super veel geld kwijt aan onderhoud wat alleen zij kunnen doen. Inmiddels valt mijn website uit elkaar en bij elke kleine fix moet ik betalen.

Het is toch zo dat zij een deugdelijk product moeten leveren?


Ze hebben mij een betrouwbare website beloofd. In plaats daarvan zeggen ze altijd dat de problemen ingewikkeld zijn "En veel uren kosten". Ik heb een andere webdesigner erna laten kijken en die geeft aan dat een bepaalde aanpassing hooguit 4 uur kost en het bedrijf rekent mij 20 uur......

Nu zit ik voor de keuze om het hele project in elkaar te laten storten, ben ik meer dan €12.000 kwijt of gigantische bedragen blijven betalen om überhaupt de website online te kunnen houden. Ik heb zoveel spijt dat ik deze gasten een site heb laten bouwen

Zij zeggen je kan de website niet over verhuizen want het is ons eigen systeem....ik geloof dat niet.

Wat kan ik doen in deze situatie, kan ik het bedrijf (geanonimiseerd door moderatie) dwingen om de website goed te krijgen? Zij geven namelijk aan dat de updates in de cloud verwerkt worden.
Waarom geloof je dat niet, dat het hun eigen systeem is? Gebruiken ze een standaard CMS? Zo ja, welke?

Maar als je wilt migreren is het niet aan de huidige leverancier om dat voor je te regelen. Het is gebruikelijk dat de nieuwe leverancier (of jijzelf) het migratieproject doet.

Plaats reactie