Hotel annuleert last minute boeking

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Jannss
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2023 21:41

Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Jannss »

Goedenavond mede Topicers,

Vraagje; ik heb gisteren rond 20:30 een boeking gemaakt voor een B&B (hotelketens Frankrijk) via Booking.com voor die avond. Echter kreeg ik om 22:00 de mede-deling dat er een overboeking was plaatsgevonden (technische fout of dergelijke). Via berichten, ik was letterlijk 5 minuten verwijderd van het hotel. Het hotel was zelf niet meer te bereiken (wat toevallig! het hotel is elke dag tot 22:00 uur te bereiken). Maar je kan wel gewoon inchecken, met een apparaat zonder personeel.

Hierdoor heb ik een duurder hotel moeten zoeken. Ik heb via berichten aangedrongen dat zei dit moesten zoeken echter kreeg ik hier geen reactie op. Booking.com 30 minuten in de wacht gehad die avond, waarna ik ophing omdat dit te lang duurde.

Verhaal kort; ik heb omdat het zo last minute was een hotel moeten boeken van €220 i.p.v. €140,-. (2 kamers, 4 volwassen). Heb ik recht op enige compensatie hiervoor?

Hoor het graag even van jullie!

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik zie geen reden voor enige compensatie, zo iets kan gebeuren door een technische fout, of door op de seconden gelijktijdig boeken.
Euro 55,- pp is nou ook weer niet zo heel duur, maar dat is persoonlijk.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Maar waarom boekt u op het allerlaatste moment?
Als ik op vakantie ga, dan boek ik echt veel eerder

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Nevyn »

taxikemperman schreef:
14 aug 2023 07:37
Maar waarom boekt u op het allerlaatste moment?
Als ik op vakantie ga, dan boek ik echt veel eerder
Alles is niet altijd vooruit te boeken, op de terug weg van Italië, boeken wij ook altijd een uur voor dat we de reis willen stoppen.
Je weet dan ongeveer waar je rijdt en wat de verkeersomstandigheden zijn.
Ik rij en mijn vrouw boekt dan vanuit de auto een overnachting hotel

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Jablan »

Jannss schreef:
12 aug 2023 21:46
Verhaal kort; ik heb omdat het zo last minute was een hotel moeten boeken van €220 i.p.v. €140,-. (2 kamers, 4 volwassen). Heb ik recht op enige compensatie hiervoor?
Nee. Er is vanuit de accommodatie geannuleerd (strikt genomen: je reservering is afgewezen) en daarna ben je zelf op zoek gegaan naar een alternatief.

Hoe zit het met de betaling? Als je niet via Booking hebt betaald, kan er nog van alles worden opgelost. Als de betaling via Booking is gegaan, dan kan het lang, heel erg lang duren, voordat je het geld terug krijgt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een overeenkomst bind beiden partij. Wanneer een aanbod vrijblijvend is, dan mag de aanbieder het aanbod nog gedurende een zeer korte termijn na aanvaarding intrekken. Daarnaast kan er ook sprake zijn van ontbindende voorwaarden. Als hier geen sprake is dan is er een recht op een schadevergoeding van € 80,-.

De vraag is wel welk recht er van toepassing is en wat dat recht er over zegt. Het bovenstaande is op basis van Nederlands recht.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb mijn huidige hotel ook geboekt via booking en toen werd duidelijk dat de boeking pas definitief werd na bevestiging vanuit het hotel.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het hotel op meerdere sites kamers heeft staan, als er dan via Booking en Hotels.com vrijwel tegelijk geboekt wordt, dan kan het weleens gebeuren dat de kamer er niet meer is voor 1 van de 2.

Overigens is TS ook niet ineens meer geld kwijt. Als alles precies goed was gegaan, was deze kamer ook niet beschikbaar en had dan alsnog de duurdere moeten boeken.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De vraag in deze casus is of er sprake is van een overeenkomst.
De kans is groot dat in de algemene voorwaarden iets te vinden is dat het hotel binnen 24 uur na boeken de overeenkomst kan annuleren of dat de overeenkomst ingaat na bevestiging van het hotel (of iets dergelijks).

Ik denk dat dit het risico is van op het laatste moment boeken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Boekingen via een externe boekingspartner zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en zijn pas definitief als het hotel de beschikbaarheid van het aanbod bevestigd heeft.
Kamers worden nu eenmaal vaak op verschillende platforms aangeboden en dan kan een dubbele boeking ontstaan wanneer via twee verschillende platforms tegelijkertijd dezelfde (laatste beschikbare) kamer in een bepaalde categorie geboekt worden.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door rwolters »

taxikemperman schreef:
14 aug 2023 07:37
Maar waarom boekt u op het allerlaatste moment?
Als ik op vakantie ga, dan boek ik echt veel eerder
Totaal niet relevant om te weten.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Tja dat is wel een beetje het risico wat je neemt als je zo kort voor aankomst boekt, je noemt de afwijzing van het hotel last minute, maar dat was je booking uiteindelijk ook. Ik doe het zelf ook wel eens als ik ergens een rondrit aan het maken ben, bij mij is het tot nu toe nog goed gegaan.
Iedereen roept tegenwoordig altijd meteen om compensatie.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Booking.com - algemene voorwaarden - B2. Contractuele relatie

1. Wanneer u een Boeking maakt, is dit rechtstreeks met de Dienstverlener. We zijn geen 'contractuele partij' van uw Boeking.

Booking.com verwijst dus naar het betreffende hotel voor uw klacht. Gezien die partij in Frankrijk zit, lijkt me dat verder uitzoeken of uw recht heeft op een vergoeding vergeefse moeite zal zijn. Ik raad het aan om het voorval te vergeten en verder te gaan met het genieten van uw vakantie,.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kokka1 schreef:
14 aug 2023 12:47
Tja dat is wel een beetje het risico wat je neemt als je zo kort voor aankomst boekt, j
Maakt het iets uit gezien de aangehaalde voorwaarden van booking of je dit wel ruime tijd van tevoren boekt en het wordt dan ook kort tevoren geannuleerd?

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ja denk ik wel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
14 aug 2023 13:19
Maakt het iets uit gezien de aangehaalde voorwaarden van booking of je dit wel ruime tijd van tevoren boekt en het wordt dan ook kort tevoren geannuleerd?
In mijn ervaring niet echt. Booking, liever de software van Booking, is redelijk opdringerig om nieuwe reserveringen/boekingen zo snel mogelijk goed te keuren. Let op hierbij: het gaat om het tijdstip van de boeking, niet om de dag of tijd van aankomst in het verblijf.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
14 aug 2023 12:14
De vraag in deze casus is of er sprake is van een overeenkomst.
TS heeft het over een boeking en dat er later een mail is verstuurd met de melding dat er een overboeking heeft plaatsgevonden. Als er geen sprake zou zijn van een overeenkomst, dan ligt het in de rede dat er een mail wordt dat er geen kamer beschikbaar is. Hieruit volgt dat er naar alle waarscheinlijkhed sprake is van een overeenkomst.
Seinhuis schreef:
14 aug 2023 12:14
De kans is groot dat in de algemene voorwaarden iets te vinden is dat het hotel binnen 24 uur na boeken de overeenkomst kan annuleren of dat de overeenkomst ingaat na bevestiging van het hotel (of iets dergelijks).
Er is geen aanleiding om te denken. Daarbij naar Nederlands recht moet dit in het aanbod staan en een termijn en moet de herroeping onverwijld plaatsvinden (artikel 6:219 BW).
Speedy123 schreef:
14 aug 2023 12:51
Booking.com verwijst dus naar het betreffende hotel voor uw klacht. Gezien die partij in Frankrijk zit, lijkt me dat verder uitzoeken of uw recht heeft op een vergoeding vergeefse moeite zal zijn. Ik raad het aan om het voorval te vergeten en verder te gaan met het genieten van uw vakantie,.
Booking.com is een tussenpersoon. Gezien de partij in Frankrijk zit, kan er bij de rechtbank in de woonplaats van TS een formulier worden ingevuld.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

J. Deltoer schreef:
14 aug 2023 13:19
Kokka1 schreef:
14 aug 2023 12:47
Tja dat is wel een beetje het risico wat je neemt als je zo kort voor aankomst boekt, j
Maakt het iets uit gezien de aangehaalde voorwaarden van booking of je dit wel ruime tijd van tevoren boekt en het wordt dan ook kort tevoren geannuleerd?
Als je maar kort tevoren boekt kan booking ook kort van tevoren annuleren.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hotel annuleert last minute boeking

Ongelezen bericht door alfatrion »

Booking is een tussenpersoon. Dat wil zeggen dat ze er voor zorgt dat er een overeenkomst tussen de gast en het hotel tot stand komt. Als die overeenkomst eenmaal tot stand is gekomen, dan heeft Booking geen belang bij het annuleren van die overeenkomst bij een overboeking en dus kan zij dat niet doen.

Plaats reactie