energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is het probleem met Ferraris ? Als je al jaarlijks zelf je meterstanden doorgeeft, kun je dat ook bij elke tariefswijziging doen.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
17 aug 2023 07:08
Precies vanwege die ferraris meters zal een zaak bij de rechtbank kansrijk zijn. Want die ferraris meters zijn ook de reden dat het afbouwen van de salderingsregeling nog niet is begonnen.
Ik zou mijn geld niet op die stelling zetten. Dat de afbouw salderingsregeling niet is begonnen is een politiek besluit. De tijdlijn is overigens wel steeds hetzelfde gebleven. Als dat politieke besluit wel is genomen dan zie ik dat een rechter niet snel terugdraaien. Voor mensen met een ferraris meter maar met zonnepanelen komt er in de plannen een boete.
16again schreef:
17 aug 2023 09:55
Wat is het probleem met Ferraris ? Als je al jaarlijks zelf je meterstanden doorgeeft, kun je dat ook bij elke tariefswijziging doen.
En de meterstanden voor zowel de afname als teruglevering kan ook geschat worden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat uitstel is inderdaad een politiek besluit. Gebaseerd op de adviezen van juridisch deskundigen omdat afschaffing van de salderingsregeling leidt tot belasting-ongelijkheid.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daarin zou ik eerder lezen dat een zaak bij de rechtbank niet kansrijk is, wanneer de politiek hierover wel tot uitvoering komt. Kennelijk handelt de politiek zorgvuldig.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:
17 aug 2023 09:55
Wat is het probleem met Ferraris ? Als je al jaarlijks zelf je meterstanden doorgeeft, kun je dat ook bij elke tariefswijziging doen.
Dat is het punt niet. Een ferrarismeter heeft één telwerk die terugtelt op het moment dat er veel zon is en weinig verbruik in huis.
Er is geen apart telwerk voor teruglevering.

Voorbeeld: er is tussen begin en eind van de jaarafrekening een verschil van 1000 kwh op de meter.

Nu kunnen er 2 scenario's voordoen:
je kan een klant hebben die geen panelen heeft en zuinig aan gedaan heeft en slechts 1000 kwh verbruikt heeft.
Of
Er is een klant met zonnepanelen die 4000 kwh afgenomen heeft en 3000 kwh heeft teruggeleverd.

Nu zou de 2e klant een heffing moeten betalen aan vdb. Echter omdat het maar één telwerk is, is dit niet te meten en betaald de klant gewoon voor zijn 1000 kwh.
Terwijl diezelfde klant met een digitale meter die heffing wel moet betalen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

xflorisx schreef:
17 aug 2023 09:50
Dat met de Ferraris meter is simpel op te lossen. Die kun je gewoon aanslaan op de gemiddelde kosten die mensen met slimme meter ook hebben. Of gewoon die klanten weigeren.
Hoe wil je dat gaan doen? Zie mijn voorbeeld hierboven. Je kan uit de tellerstand niets afleiden. Of het verschil moet dichtbij 0 of zelfs negatief zijn.
Maar dan nog weet je niet wat er verbruik en de teruglevering.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat er zonnepanelen liggen is geregisteerd en hoeveel capaciteit die hebben is ook bekend. Er kan dus altijd geschat worden hoeveel de zonnepanelen hebben opgeleverd.

Kees_078
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2023 21:42

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Kees_078 »

Oplossing: Een analoge Ferraris meter (met draaischijf) NOOIT laten vervangen door een nieuwerwetse digitale. Je zonnepanelen niet laten registreren. Airco en eventueel hybride warmtepomp naast je bestaande CV installeren. De meter draait automatisch terug bij terugleveren van stroom. Zorg alleen dat je niet onder de eind tellerstand van vorig jaar komt. VandeBron ziet niets, weet niets en zal geen terugleververgoeding kunnen berekenen. Leugentje om bestwil zullen we maar zeggen.
Nu even serieus, de terugleververgoeding die VandeBron wil berekenen is totaal ondoorzichtig en niet te controleren. Ik kan via een Homewizard dongel en app op mijn digitale P1 meter een excel overzicht van mijn stroom tellerstanden (hoog-laag, levering, teruglevering) opvragen per dag en zelfs per kwartier. Dat kan VdB ook en vervolgens kunnen ze aangepaste tarieven rekenen voor terugleveren als de zon volop schijnt en mijn stroom geen drol waard is. Dat lijkt mij een betere of eerlijke oplossing. VdB moet ook met de billen bloot of mijn teruglevering inderdaad meer kost dan oplevert. Verder moeten ze de salderingsregeling naleven en niet allerlei trucs verzinnen om hun omzet op te krikken. Ik heb Stedin als netbeheerder (daar gaat een flink bedrag per jaar naartoe) en vraag mij af wat hun taak is met leveren en terugleveren van stroom. Zij zitten in een landelijk netwerk van beheerders en weten beter dan VdB wat de problemen zijn met veel terugleveren en doorverkopen. Zij zijn onafhankelijk en lijkt mij beter dat zij dit regelen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Dan moeten ze wel aangemeld zijn.

Mensen met een ferrarismeter hebben ze vaak niet aangemeld, omdat dan de netbeheerder gaat stalken dat je zogenaamd een nieuwe meter moet hebben.
Toen ik mijn set kreeg 6 jaar geleden deed ik dat ook niet, had toen ook een ferrarismeter. Helaas is die vervangen ivm capaciteitsuitbreiding.

Kiespootje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2023 13:43

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Kiespootje »

Kijk op https://youtu.be/xPV-xaQNl8o voor de uitleg.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Cro »

Maar dat met die Ferraris meters moet toch makkelijk op te lossen zijn, gewoon alle series van die meters nog in gebruik afkeuren en verplicht laten vervangen voor moment ingang wetgeving zodat je niet die ongelijkheid krijgt. Werk je daar als consument niet aan mee, gewoon torenhoge boetes opzetten met dwangsom en als daar geen gehoor aan wordt gegeven simpelweg afsluiten.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Cro schreef:
18 aug 2023 13:56
Maar dat met die Ferraris meters moet toch makkelijk op te lossen zijn, gewoon alle series van die meters nog in gebruik afkeuren en verplicht laten vervangen voor moment ingang wetgeving zodat je niet die ongelijkheid krijgt. Werk je daar als consument niet aan mee, gewoon torenhoge boetes opzetten met dwangsom en als daar geen gehoor aan wordt gegeven simpelweg afsluiten.
Dat is nu inderdaad het idee.
Alleen toen kwam ome Corona ook nog even om de hoek kijken waardoor die geplande vervangingen om meerdere redenen vertraging opliepen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vind de hele argumentatie om consumenten extra kosten te rekenen voor terug leveren behoorlijk rammelen. In de eerste plaats is maar een 6% (van horen zeggen van iemand die wel weet waar hij het over heeft) van alles wat zonnepanelen opleveren in dit land (buiten eigen gebruik, wat dus ervoor zorgt dat er minder opgewekt hoeft te worden) terug levering vanuit particulieren . De rest komt af (dus ook de basis voor overbelasting van de netwerken eigenlijk) door de eigen productie van energiemaatschappijen vanuit al die mega zonneparken die je steeds meer langs de snelwegen ziet verschijnen.

Bij ons komt er zsm een (of meer..) thuisbatterij.
tzt van het gas af, alles elektrisch. Net overgegaan op een dynamisch energiecontract voor de elektra, beeld wat ik nu na 2 weken heb is dat het via al veel transparanter en voor mijn idee daarmee eerlijker oogt

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

pierredutch schreef:
15 aug 2023 09:32
beste radar vrienden.

Vanmorgen hoorde ik het vreemde nieuws dat energie maatschappij 'van de Bron' klanten met zonnepanelen extra gaat belasten. Dit zou op kunnen lopen tot EUR 20 per maand.

Het argument zou zijn dat het oneerlijk is t.o.v. klanten die niet geinvesteerd hebben in zonnepanelen.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Ik denk het volgende:

1. de klanten zonder zonnepanelen profiteren hier niet van
2. het is een verkapte manier om de winst te verhogen ten gunste van de aandeelhouders

Waar ik bang voor ben is dat van de Bron een precendent schept en andere energie maatschappijen zullen volgen.

Op een bepaalde manier is het positief omdat we nu een additionale prikkel krijgen om op zoek te gaan naar het opslaan van energie voor eigen gebruik.

Maar ik weet niet hoe het met jullie zit, maar op het ogenblik heb ik, na de investering in de zonnepanelen, geen fianciele ruimte meer om een thuisbatterij te kopen :( .

wat is jullie mening?
Wat Vandebron stelt is helemaal terecht. elektriciteit is dynamische geprijsd. Op momenten dat er veel stroom aangeboden wordt maar de vraag lager is dan het aanbod, is de prijs laag of zelfs negatief. Op momenten dat er weinig stroom aangeboden wordt terwijl er wel veel vraag is, is de prijs hoog.

Het probleem is de saldering. Mensen met zonnepanelen leveren stroom wanneer de zon lekker schijnt. Op dat moment is het aanbod regelmatig groter dan de vraag, er wordt dus goedkope stroom geleverd. "s avonds hangen ze de auto in de lader, de zon gaat onder en de auto laad lekker op. Op dat moment is de stroom vaak duur. Er wordt teveel betaald voor de goedkope stroom omdat die verrekent wordt met het gebruik van dure stroom.

Vandebron verliest dus geld aan mensen met zonnepanelen, dat verlies slaan ze om over alle klanten. Klanten zonder zonnepanelen sponseren dus klanten met zonnepanelen.

Dit model is onhoudbaar. Vroeg of laat krijg je leveranciers die bezitters van zonnepanelen niet als klant willen en daardoor goedkoper kunnen zijn dan andere leveranciers die wel klanten met zonnepanelen hebben.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
19 aug 2023 13:22
Wat Vandebron stelt is helemaal terecht. elektriciteit is dynamische geprijsd.
Ook Van de Bron kan vaste-prijs afspraken maken, en doet dat ook.
Speedy123 schreef:
19 aug 2023 13:22
Er wordt teveel betaald voor de goedkope stroom omdat die verrekent wordt met het gebruik van dure stroom.
Onzin. Er wordt betaald conform de overeenkomst.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
19 aug 2023 14:23
Speedy123 schreef:
19 aug 2023 13:22
Wat Vandebron stelt is helemaal terecht. elektriciteit is dynamische geprijsd.
Ook Van de Bron kan vaste-prijs afspraken maken, en doet dat ook.
Dan nog betalen de niet zonnepaneelhouders mee aan de voordelen van de zonnepaneelhouders.
alfatrion schreef:
19 aug 2023 14:23
Speedy123 schreef:
19 aug 2023 13:22
Er wordt teveel betaald voor de goedkope stroom omdat die verrekent wordt met het gebruik van dure stroom.
Onzin. Er wordt betaald conform de overeenkomst.
Gelukkig maar dan anderen wel snappen wat er mee bedoeld word.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Interessant artikel: Huiseigenaren overvallen door extra kosten zonnepanelen.

https://www.eigenhuis.nl/nieuws/huiseig ... nnepanelen

Tja, daar gaat de klimaatdoelstelling van ons vorige en wellicht het toekomstige kabinet. Zowel in het groot maar ook in het klein moet er draagvlak voor zijn. Op deze manier worden particuliere huiseigenaren gestraft door bedrijven als zij klimaatvriendelijke maatregelen nemen. Denk hieraan als je in november op partijen stemt die grote bedrijven altijd het voordeel van de twijfel geven.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zal van de Bron de nodige klanten gaan schelen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BreejKC schreef:
19 aug 2023 19:44
Interessant artikel: Huiseigenaren overvallen door extra kosten zonnepanelen.

https://www.eigenhuis.nl/nieuws/huiseig ... nnepanelen

Tja, daar gaat de klimaatdoelstelling van ons vorige en wellicht het toekomstige kabinet. Zowel in het groot maar ook in het klein moet er draagvlak voor zijn. Op deze manier worden particuliere huiseigenaren gestraft door bedrijven als zij klimaatvriendelijke maatregelen nemen. Denk hieraan als je in november op partijen stemt die grote bedrijven altijd het voordeel van de twijfel geven.
Dat artikel is vlg mij al eerder voorbij gekomen. Ik zie het probleem niet. Als iedereen gewoon het aantal panelen laat leggen die ze ongeveer nodig hebben voor eigen gebruik, kost het nauwelijks wat. Maar wat nu vaak gebeurd, is dat mensen zoveel mogelijk panelen nemen als maar even mogelijk is om er aan te verdienen.
Dat laatste heeft niets met klimaatvriendelijke maatregel te maken, maar met inhaligheid.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

NeoDutchio schreef: Dan nog betalen de niet zonnepaneelhouders mee aan de voordelen van de zonnepaneelhouders.

Ja en? Ik lees dit argument zo vaak, en wordt er doodmoe van.
Ik betaal ook mee aan toeslagen die ik niet krijg.

Ik ga bijna nooit naar de dokter, maar betaal elke maand zorgpremie

Mensen zonder kinderen betalen ook mee aan kinderbijslag, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Soms profiteer je van de ene regeling, en dan weer van de andere. Zo werkt onze economie nou eenmaal.

Plaats reactie