Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
03 okt 2023 22:15
Lady1234 schreef:
03 okt 2023 22:06
Maar hebt u nu al overgewerkt en verkeerd betaald geworden?

Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen.
Ik zou zeggen: 'kom nu eens uit die slachtofferrol en geef jezelf een schop onder de kont'. Wat we ook zeggen, er wordt gewoon niks mee gedaan. Meneer wil enkel ziek zijn en/of in de WW terecht komen. Genoeg ander werk, wil hij niet. Overwerken wil hij niet. Overwerk weigeren, wil hij niet. Vragen beantwoorden wil hij niet. Die wil gewoon niks.

Niet voor niets zei ik hem al bij het eerste bezoek aan de bedrijfsarts te vragen hoe hij in de WIA kan komen. Hopelijk pakt hij dat wel op, en veegt de bedrijfsarts vervolgens de vloer met hem aan.

Ik ben er intussen wel klaar mee.
Wat voor werk doe jij?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

50-60 uren werken is niet van deze tijd en vaak niet toegestaan.
Er zijn 3 opties;

1, U stuurt sollicitatiebrief naar een andere bedrijf. Nadat u bent aangenomen neemt u ontslag bij uw huidige werkgever.
2, U geeft bij uw huidige werkgever aan dat u niet gaat overwerken (of een maximale aantal uren). Indien uw werkgever u gaat ontslaan (in uw proeftijd) dan weet u dat dit een slechte werkgever is. Eventueel kunt u dit ook aangegeven op de eerste dag na uw proeftijd.
3, U accepteer de situatie.


Op https://techniekwerkt.nl/nl/vacatures/metaalbewerking staat ruim 500 vacatures, op https://nl.indeed.com/m/jobs?q=metaalbe ... rom=serpso meer dan 1500 en ook bij Defensie kan u werken https://werkenbijdefensie.nl/metaalbewerkingstechniek. Werkgevers genoeg die u wilt hebben.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Bezorgdeburger schreef:
03 okt 2023 22:04
Ik zou gewoon me houden aan die 40 uur en die overuren echt weigeren.
Dit zou ik ook niet doen. Doe net zoveel overwerk als de CAO toestaat. Je wil niet het overwerk weigeren dat de CAO wél toestaat en vervolgens werkweigering om je oren krijgen.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Dorfje »

kuklos schreef:
03 okt 2023 22:26
Bezorgdeburger schreef:
03 okt 2023 22:04
Ik zou gewoon me houden aan die 40 uur en die overuren echt weigeren.
Dit zou ik ook niet doen. Doe net zoveel overwerk als de CAO toestaat. Je wil niet het overwerk weigeren dat de CAO wél toestaat en vervolgens werkweigering om je oren krijgen.
Helemaal mee eens. De CAO is een afspraak tussen de werknemers en werkgevers. Deze was toch al bekend toen je daar kwam werken of niet?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
03 okt 2023 22:18
witte angora schreef:
03 okt 2023 22:15
Lady1234 schreef:
03 okt 2023 22:06
Maar hebt u nu al overgewerkt en verkeerd betaald geworden?

Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen.
Ik zou zeggen: 'kom nu eens uit die slachtofferrol en geef jezelf een schop onder de kont'. Wat we ook zeggen, er wordt gewoon niks mee gedaan. Meneer wil enkel ziek zijn en/of in de WW terecht komen. Genoeg ander werk, wil hij niet. Overwerken wil hij niet. Overwerk weigeren, wil hij niet. Vragen beantwoorden wil hij niet. Die wil gewoon niks.

Niet voor niets zei ik hem al bij het eerste bezoek aan de bedrijfsarts te vragen hoe hij in de WIA kan komen. Hopelijk pakt hij dat wel op, en veegt de bedrijfsarts vervolgens de vloer met hem aan.

Ik ben er intussen wel klaar mee.
Wat voor werk doe jij?
Waar werk was, daar was ik. Administratief, hovenier, schoonmaakwerk, midden in de nacht achter de kassa op de Veemarkt, noem maar op. Altijd gedaan, tot het niet meer ging. Tot er gezegd werd: 'de WAO is gemaakt voor mensen zoals jij'. En dat werd gezegd omdat ik dat niet wilde. Heb het moeten accepteren. Onafhankelijkheid is voor mij een groot goed. Ook financiële onafhankelijkheid. En nu nog: ik doe vrijwilligerswerk, en blijf dat nog wel even doen. Omdat ik wil werken. Tevreden?

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

witte angora schreef:
03 okt 2023 22:15
Lady1234 schreef:
03 okt 2023 22:06
Maar hebt u nu al overgewerkt en verkeerd betaald geworden?

Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen.
Ik zou zeggen: 'kom nu eens uit die slachtofferrol en geef jezelf een schop onder de kont'. Wat we ook zeggen, er wordt gewoon niks mee gedaan. Meneer wil enkel ziek zijn en/of in de WW terecht komen. Genoeg ander werk, wil hij niet. Overwerken wil hij niet. Overwerk weigeren, wil hij niet. Vragen beantwoorden wil hij niet. Die wil gewoon niks.

Niet voor niets zei ik hem al bij het eerste bezoek aan de bedrijfsarts te vragen hoe hij in de WIA kan komen. Hopelijk pakt hij dat wel op, en veegt de bedrijfsarts vervolgens de vloer met hem aan.

Ik ben er intussen wel klaar mee.

Ik ben intussen klaar met die reacties.

Mensen wil beweren dat ik inmiddels mij ziek heb gemeld om zo dingen te ontlopen.
En denken dat ik gewoon kan werken.

Jammer dat mensen denken dat ik zo in de WW wil komen.


Van mij mag deze topic gesloten worden. Ik heb advies van de vakbond gekregen en die advies blijf ik volgen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou, dan is het hier toch klaar?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik vind die reactie die je quote ook niet kunnen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb nog even terug gelezen. Vanmiddag was het:
breaker_0 schreef:
03 okt 2023 16:15
Ik heb even de vakbond gebeld waar ik ook lid van bent.

Het is niet toegestaan om zo veel overwerk uren te maken. Hij had wel over om dit niet te weigeren in de proeftijd om zo de baan niet kwijt te raken. Pas na de proeftijd.
Jammer dat een werkgever hiermee zo mee weg komt.

Helaas ben ik nog steeds ziek hun hadden over dat een werkgever vaak de proeftijd beëindigd als iemand ziek is maar niet als reden mag geven.


Lastige situatie allemaal.
En nu is het:
Ik heb advies van de vakbond gekregen en die advies blijf ik volgen.
Het zou toch fijn zijn als de communicatie eens wat duidelijker en meer to-the-point zou zijn.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je moet je er toch op een bepaalde manier uit kunnen wurmen, als er niet met je meegehuild wordt!

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

breaker_0 schreef:
03 okt 2023 23:17
Ik heb advies van de vakbond gekregen en die advies blijf ik volgen.
Dat zou ik sowieso doen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
03 okt 2023 23:45
breaker_0 schreef:
03 okt 2023 23:17
Ik heb advies van de vakbond gekregen en die advies blijf ik volgen.
Dat zou ik sowieso doen.
Dus 20 uur overwerken, daarvoor niet betaald worden volgens de CAO, en ook geen eten. Goed advies van de bond.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
03 okt 2023 23:49

Dus 20 uur overwerken, daarvoor niet betaald worden volgens de CAO, en ook geen eten. Goed advies van de bond.
Goed advies van het werkeloze koffiekransje hier: jezelf een schop onder de kont geven.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

jonis schreef:
03 okt 2023 23:55
Lady1234 schreef:
03 okt 2023 23:49

Dus 20 uur overwerken, daarvoor niet betaald worden volgens de CAO, en ook geen eten. Goed advies van de bond.
Goed advies van het werkeloze koffiekransje hier: jezelf een schop onder de kont geven.
Ben jij het dan eens met het advies van de vakbond? 20 uur per week overwerken, ondanks dat de CAO dit verbiedt.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

kuklos schreef:
04 okt 2023 00:04
jonis schreef:
03 okt 2023 23:55
Lady1234 schreef:
03 okt 2023 23:49

Dus 20 uur overwerken, daarvoor niet betaald worden volgens de CAO, en ook geen eten. Goed advies van de bond.
Goed advies van het werkeloze koffiekransje hier: jezelf een schop onder de kont geven.
Ben jij het dan eens met het advies van de vakbond? 20 uur per week overwerken, ondanks dat de CAO dit verbiedt.
Nee hun kunnen er blijkbaar ook niet veel mee. Wat ik jammer vindt cao is om de werknemer te beschermen.

Maar wel hun advies om te solliciteren wat ik al doe en hun hulp bij te gebruiken.

En te werken aan herstel maar dat komt wel goed. En als de werkgever besluit om de proeftijd te beëindigen dat ik recht heb op WW.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

kuklos schreef:
04 okt 2023 00:04
jonis schreef:
03 okt 2023 23:55
Lady1234 schreef:
03 okt 2023 23:49

Dus 20 uur overwerken, daarvoor niet betaald worden volgens de CAO, en ook geen eten. Goed advies van de bond.
Goed advies van het werkeloze koffiekransje hier: jezelf een schop onder de kont geven.
Ben jij het dan eens met het advies van de vakbond? 20 uur per week overwerken, ondanks dat de CAO dit verbiedt.
Ben je bij het gesprek erbij geweest?
Je hebt alleen wat onduidelijke communicatie van ts. Wat daar precies gezegd, gevraagd en geadviseerd is weten we niet.
Die vertelt geen heel verhaal.
Als lid bedijfstakraad vakbond (andere sektor) zou ik in elk geval nooit advies 20 uur overwerken geven. Mij persoonlijk mag je dat rustig vragen of ik 20 uur wil overwerken; nee is ook een antwoord.
Zoals pag 1 al aangegeven; mijn partner heeft ook al eens ontslag genomen in proeftijd omdat baan niet passend was en daarna werd ww opnieuw voortgezet. Maar zoals gezegd; tijdje terug, ts misschien van baan naar baan en andere situatie en beoordeling.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

@Breaker_0, ik heb twijfels bij het advies van de vakbond om die 20 uur per week overwerken te accepteren, dus je mo0et zelf beslissen of je dit wil volgen. Ik heb onvoldoende kennis van arbeidsrecht en jouw specifieke situatie om te zeggen of het verstandig is dit advies op te volgen of niet.

@jonis, nee, ik ben er niet bij geweest, daarom stel ik vragen. En zoals ik al aangaf in dit topic geeft het UWV aan dat zelf opstappen tijdens de proeftijd over het algemeen je je ww kost. De situatie van jouw partner ken ik niet, maar ik zou TS altijd adviseren om naar de officiële instanties, in dit geval het UWV te luisteren, en dus voorzichtig te zijn met zelf opstappen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

breaker_0 schreef:
03 okt 2023 23:17
Jammer dat mensen denken dat ik zo in de WW wil komen.
Ja gek hé, als je zelf in je allereerste bericht al schrijft dat je daar niet wilt werken, maar niet weg gaat omdat je dan geen WW krijgt... :roll:
jonis schreef:
03 okt 2023 23:55
Goed advies van het werkeloze koffiekransje hier: jezelf een schop onder de kont geven.
Dat kan inderdaad een heel goed advies zijn. Dat 'werkeloze koffiekransje" is een onterechte en onnodige sneer.
kuklos schreef:
04 okt 2023 00:34
@Breaker_0, ik heb twijfels bij het advies van de vakbond om die 20 uur per week overwerken te accepteren, dus je mo0et zelf beslissen of je dit wil volgen. Ik heb onvoldoende kennis van arbeidsrecht en jouw specifieke situatie om te zeggen of het verstandig is dit advies op te volgen of niet.
Dat advies is zo slecht dat ik niet geloof dat de vakbond dat zo geadviseerd heeft.

Zoals ik gisteren om 16.26 uur al schreef: gewoon weigeren om meer dan het aantal toegestane uren overwerk te draaien. Dat lost het probleem zich linksom of rechtsom vanzelf op.

Maar goed, TS komt hier wel advies vragen maar volgt blijkbaar alsnog liever de moeilijke weg die hem niets brengt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
04 okt 2023 07:53
breaker_0 schreef:
03 okt 2023 23:17
Jammer dat mensen denken dat ik zo in de WW wil komen.
Ja gek hé, als je zelf in je allereerste bericht al schrijft dat je daar niet wilt werken, maar niet weg gaat omdat je dan geen WW krijgt... :roll:
Dat is toch niet zo heel gek. Stoppen en geen WW krijgen is soms financieel geen mogelijkheid.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

kuklos schreef:
04 okt 2023 00:34
@Breaker_0, ik heb twijfels bij het advies van de vakbond om die 20 uur per week overwerken te accepteren, dus je mo0et zelf beslissen of je dit wil volgen. Ik heb onvoldoende kennis van arbeidsrecht en jouw specifieke situatie om te zeggen of het verstandig is dit advies op te volgen of niet.
Dat advies is zo slecht dat ik niet geloof dat de vakbond dat zo geadviseerd heeft.

Ben met jullie eens het is geen goede advies.

Maar wat moet de vakbond dan doen? Het bedrijf een waarschuwing geven of boete dat ze niet houden aan de CAO dan ben ik mij baan sowieso kwijt.
En bij weigering waar ik recht op heb gaan ze de proeftijd niet voortzetten.

Ik heb niet veel keus en helaas komt een bedrijf zomaar hiermee weg. Als ik daar wil blijven werken.

Gesloten