Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

PGros schreef:
10 okt 2023 13:37
Je maakt nu een verschil tussen wat men van een geloof vindt en wat men vindt van de mensen die dat geloof aanhangen. Christelijke mensen vinden het geloof misschien niets maar hebben niets tegen die mensen. En zullen ze er ook niet op aanvallen.
De helft van elke oorlog van de afgelopen 100 jaar was en is een strijd tussen religies. Hoe zo niet aanvallen?

Rutte namens Nederlandse regering keurt "zelfverdediging" van Israel goed. Een "zelfverdediging" die eruit bestaat om duizenden onschuldige Palestijnse burgers te bombarderen en af te sluiten van water, stroom, gas en voeding.

Dat is geen zelfverdediging, dat is WRAAK.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cro schreef:
10 okt 2023 09:55
Klopt dit echter wel? Als ik hier wat over nalees zie ik eigenlijk alleen dat dat dit gebied in 1947 toegewezen is door de VN aan de Palestijnse staat. Waarna na het uitroepen van Israel het Israëlische leger de Gaza strook is binnen gevallen in 1948, daarna weer verlaten heeft, het in 1967 opnieuw aangevallen en veroverd heeft en het in 2005 pas weer verlaten heeft.

Waarbij ook wordt aangegeven dat het gebied 'de jure' toebehoord aan Palestina, en dus niet aan Israel. Ik kan eigenlijk niets vinden dat staaft dat de Gaza strook Israëlisch grondgebied is, enkel dat ze het jaren lang bezet hebben gehouden en de bevolking daarbij onderdrukt hebben, net zo als dat ze nu nog steeds doen op de westelijke jordaan oever.
Je vergeet alleen dat de staat Palestina niet erkend wordt, omdat deze door de PLO is gesticht toen dat als terreurorganisatie te boek stond. Later is deze weer van de lijst geschrapt toen men over ging op de dialoog (Arafat was natuurlijk de drijvende factor hierachter) en heeft Hamas die plaats grotendeels ingenomen.

De strijd is natuurlijk wel al langer bezig geweest. Maar Ben Gurion riep de staat Israël in 1948 uit, waarna de Arabische buurlanden hem hielpen om de Palestijnen te ontwapenen. Die grenzen worden nog steeds door het westen geaccepteerd, al zijn steeds meer landen deels achter het recht voor een Palestijnse staat gaan staan.

Daarbij moet je wel weten dat Arafat best dicht bij een vorm van onafhankelijkheid en vrede was, maar zijn dood (en het feit dat ie in het verleden bij aanslagen betrokken was) gooide roet in het eten. De dialoog viel stil en Hamas kwam aan de macht. Daar waar Israël in het verleden miljarden belastinggeld (Israël rekende invoerkosten van producten voor de Palestijnen) aan de Palestijnse Autoriteit gaf, werd dat steeds moeilijker, omdat men geen geld aan Hamas wilde geven.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 13:27
Er zit in de basis heel groot verschil tussen jodendom en christelijk geloof:

https://www.bijbelwoord.nl/wat-is-het-v ... ristendom/
Klopt, al zijn er ook zeer veel overeenkomsten. Maar de discussie is niet of er een verschil is, maar of "christenen een hekel aan joden hebben". En dat is in zijn algemeenheid juist niet het geval.
Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 13:27
Niet iedere christen zal zich openlijk uitspreken tegen een andere gelovige maar vraag het eens aan een SGP-er wat die vindt van het joodse geloof.
Je draait nu weg bij wat je zei. Stel de vraag wat hij vindt van de Joden maar eens aan die SGP-er, het antwoord zal je verrassen. In vrijwel alle christelijke kerken is de afgelopen dagen heel hard voor de Joden (en overigens gelukkig ook voor de Palestijnen!) gebeden.
Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 13:51
PGros schreef:
10 okt 2023 13:37
Je maakt nu een verschil tussen wat men van een geloof vindt en wat men vindt van de mensen die dat geloof aanhangen. Christelijke mensen vinden het geloof misschien niets maar hebben niets tegen die mensen. En zullen ze er ook niet op aanvallen.
De helft van elke oorlog van de afgelopen 100 jaar was en is een strijd tussen religies. Hoe zo niet aanvallen?
Ja, leuk. Maar geef me dan nu eens een lijstje van al die oorlogen van de afgelopen 100 jaar waarin Christenen andere religies hebben aangevallen.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, geloven. Die zijn al eeuwen en eeuwenlang een aanleiding en een rechtvaardiging om elkaar uit te moorden. En dat is nu niet anders.

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
10 okt 2023 13:57
Cro schreef:
10 okt 2023 09:55
Klopt dit echter wel? Als ik hier wat over nalees zie ik eigenlijk alleen dat dat dit gebied in 1947 toegewezen is door de VN aan de Palestijnse staat. Waarna na het uitroepen van Israel het Israëlische leger de Gaza strook is binnen gevallen in 1948, daarna weer verlaten heeft, het in 1967 opnieuw aangevallen en veroverd heeft en het in 2005 pas weer verlaten heeft.

Waarbij ook wordt aangegeven dat het gebied 'de jure' toebehoord aan Palestina, en dus niet aan Israel. Ik kan eigenlijk niets vinden dat staaft dat de Gaza strook Israëlisch grondgebied is, enkel dat ze het jaren lang bezet hebben gehouden en de bevolking daarbij onderdrukt hebben, net zo als dat ze nu nog steeds doen op de westelijke jordaan oever.
Je vergeet alleen dat de staat Palestina niet erkend wordt
Dat vergeet ik niet, volgens mij maakt echter dat een deel van de wereld de Palestina niet (volledig) erkend, een ander deel trouwens wel, het niet zo dat het stuk land dan ineens officieel tot Israel behoord. De Gaza strook maakt immers geen deel uit van het aan Israel toegewezen gebied in resolutie 181 van de VN. En alles meer of minder dan die toewijzing is sindsdien gesteggel over vanuit alle kampen, al ik het even zacht uit mag drukken. Israel zou momenteel bijvoorbeeld zo'n 50% meer 'landje pik' hebben gespeeld dan dat ze toegewezen zou zijn, en wil zelfs niet aan haar eigen grenzen officieel erkennen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
10 okt 2023 14:10
(...)
In vrijwel alle christelijke kerken is de afgelopen dagen heel hard voor de Joden (en overigens gelukkig ook voor de Palestijnen!)
Iedereen zou voor iedereen moeten bidden, allemaal, voor elkaar.
De term onmenselijk komt steeds voorbij vwb deze aanvallen ... nou ....
het is zo menselijk als wat 😱.

ZeerPrivé
Berichten: 5592
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
10 okt 2023 15:59
Moneyman schreef:
10 okt 2023 14:10
(...)
In vrijwel alle christelijke kerken is de afgelopen dagen heel hard voor de Joden (en overigens gelukkig ook voor de Palestijnen!)
Iedereen zou voor iedereen moeten bidden, allemaal, voor elkaar.
De term onmenselijk komt steeds voorbij vwb deze aanvallen ... nou ....
het is zo menselijk als wat 😱.
Met bidden wordt deze ellende echt niet opgelost hoor. Krijgen de mensen niet eens water of voedsel door, laat staan dat het hun angsten wegneemt.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Als Hamas wel rakketten Gaza in kan smokkelen kunnen ze ook voedsel en water daar krijgen. Het is een kwestie van je land willen opbouwen of ruzie maken met Israël en ook met Egypte zodanig dat die je ook niet willen.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bidden? Denken ze dan dat de een of andere godheid de “problemen” kan of moet oplossen?

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 17:17
Met bidden wordt deze ellende echt niet opgelost hoor. Krijgen de mensen niet eens water of voedsel door, laat staan dat het hun angsten wegneemt.
Laat nu net dat laatste vaak wél het geval zijn...

ZeerPrivé
Berichten: 5592
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
10 okt 2023 17:44
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 17:17
Met bidden wordt deze ellende echt niet opgelost hoor. Krijgen de mensen niet eens water of voedsel door, laat staan dat het hun angsten wegneemt.
Laat nu net dat laatste vaak wél het geval zijn...
Dus jij gaat beweren dat de mensen daar geholpen zijn met jullie / de gebeden hier? Kom op zeg, laten we het even in de realiteit houden. En hoe weet jij of het de angsten weg neemt van de mensen die zelf bidden in oorlogsgebied? Dat kun je hooguit denken. Aanname, aanname.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 10 okt 2023 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
10 okt 2023 17:30
Bidden? Denken ze dan dat de een of andere godheid de “problemen” kan of moet oplossen?
Dat geloven ze inderdaad. En als ze doodgaan ontmoeten ze hun eerder overleden dierbaren in het hiernamaals. Dat is de essentie van bijna alle religies toch?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 17:50
Lady1234 schreef:
10 okt 2023 17:30
Bidden? Denken ze dan dat de een of andere godheid de “problemen” kan of moet oplossen?
Dat geloven ze inderdaad. En als ze doodgaan ontmoeten ze hun eerder overleden dierbaren in het hiernamaals. Dat is de essentie van bijna alle religies toch?

En daarom hoeven ze bij leven minder hun best te doen de vrede enzovoort te bewaren.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Het enige wat ik me afvraag wat ze in de hemel denken te gaan doen als ze elkaar hier overhoop schieten.

scharrelschipper
Berichten: 1843
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
10 okt 2023 18:30
Het enige wat ik me afvraag wat ze in de hemel denken te gaan doen als ze elkaar hier overhoop schieten.
Verder schieten?
Wat ik ervan begrijp als niet religieus zijnde, is dat er verschillende versies van het "hiernamaals"zijn,dus komen de vijanden elkaar niet meer tegen na de dood.
Hoe dom kan een mens zijn...

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
10 okt 2023 18:28
Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 17:50
Lady1234 schreef:
10 okt 2023 17:30
Bidden? Denken ze dan dat de een of andere godheid de “problemen” kan of moet oplossen?
Dat geloven ze inderdaad. En als ze doodgaan ontmoeten ze hun eerder overleden dierbaren in het hiernamaals. Dat is de essentie van bijna alle religies toch?

En daarom hoeven ze bij leven minder hun best te doen de vrede enzovoort te bewaren.
Eeuwig leven tegenover zeg 83 jaar leven op aarde is een keuze die ik wel kan begrijpen.

Als ongelovige kies ik voor die 83 jaar als het leven me wel bevalt. En dat doet het wel tot nu toe.

Methusalah
Berichten: 1204
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
10 okt 2023 17:44
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 17:17
Met bidden wordt deze ellende echt niet opgelost hoor. Krijgen de mensen niet eens water of voedsel door, laat staan dat het hun angsten wegneemt.
Laat nu net dat laatste vaak wél het geval zijn...

Ja, als mensen voor zichzelf bidden en er ook in geloven maar het ging hier om dat anderen cq wij, voor hun bidden. Ik kan je vertellen, dat gaat geen ene fluit doen tegen hun angsten.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook niet voor het water of voedsel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wil/ kun je niet bidden , dan zou je elkaar moeten omarmen , fysiek of in gedachten .
Wanneer men dit van jongs af aan ' leert ' kom je niet meer tegenover elkaar te staan, maar naast elkaar en is er hopelijk wat méér en eerder langdurige vrede.

Het is een utopie😮‍💨 ik weet het 🫣

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
10 okt 2023 17:44
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2023 17:17
Met bidden wordt deze ellende echt niet opgelost hoor. Krijgen de mensen niet eens water of voedsel door, laat staan dat het hun angsten wegneemt.
Laat nu net dat laatste vaak wél het geval zijn...
Diep gelovige mensen kennen geen angst voor de dood en ook niet voor wat daarna komt.
Zij hebben die rust en dat vertrouwen nu eenmaal.

Plaats reactie