Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Radar »

Het wordt weer kouder in Nederland, hét moment om je energiecontract eens te herzien. Er is veel vraag naar informatie en advies over energiecontracten. Wat wil jij weten over jouw energiecontract?

Kies je bijvoorbeeld voor je huidige energieleverancier of stap je over? En kies je voor een vast of variabel contract? De redactie van Radar Online is benieuwd naar jouw vragen en/of ervaringen. Deel ze daarom hier!

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb in augustus al gekozen voor een 3-jarig contract bij Eneco. Geeft toch even wat meer rust en zekerheid. Ik verwacht voorlopig geen daling van de energieprijzen, overheidsheffingen/subsidies/toeslagen daargelaten. Eerder nog een stijging. Er is m.i. teveel onzekerheid op het wereldtoneel.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door jonis »

Dit was het gegoochel met cijfers afgelopen jaarnota juli/juli
-162×0,19062= - 30,88
546x0,39663= 216,56
655x0,58130= 380,75
-660×0,31448= -207,56
-178x0,24079= -42,86
10% korting 31,60
Dus m.a.w 201kwh= 284,41 variabele leveringskosten.
Dat is nu dus 1 jaar vast tarief geworden en dan wordt nota zo'n 200,- variabele leveringskosten lager met een tarief van 39,XXX ct en bij gelijk verbruik.
Met zonnepanelen en verbruik rondom 0 beter geen gegoochel met cijfers en verschillende tarieven.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zoveel mensen, zoveel wensen. Een ieder heeft eigen dingen die ze bij een energieleverancier het meest belangrijk vinden. De een uitsluitend de prijs, de ander valt voor het mooie cadeau, anderen weer de betrouwbaarheid, weer anderen de grootte van de onderneming, ga zo maar door.

Ik koos ooit voor Greenchoice. Omdat ze geen cadeau's gaven bij aanvang contract, maar de netto prijzen van energie het laagst waren. Dat is nu niet meer zo, maar bleef er later toch. Omdat via de collectieve inkoop energie van de Vereniging Eigen Huis ik daar een leuk aanbod kreeg, maar Greenchoice dit verbeterde toen ik daar direct te informeerde en ze mij een vijf jaar vast contract aanboden t.o.v. een drie jaar contract. Daarnaast ervaar ik de klantenservice van Greenchoice als uitstekend, dat mag je uiteindelijk ook wat waard zijn.

sajelaelse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2011 15:15

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door sajelaelse »

Bij wie kun je nog een fatsoenlijk 3-jarig contract afsluiten als zonnepanelen-bezitter? Zonder dat je meer betaalt voor je stroom, een extra heffing op je teruglevering of enige andere ontmoedigingsregeling?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar schreef:
24 okt 2023 14:36
Kies je bijvoorbeeld voor je huidige energieleverancier of stap je over? En kies je voor een vast of variabel contract? De redactie van Radar Online is benieuwd naar jouw vragen en/of ervaringen. Deel ze daarom hier!
Contract loopt nog een klein jaar door en ik verwacht, dat de leverancier zich 6 maanden voor afloop meldt met een nieuw, gepersonaliseerd aanbod. Gebeurde de vorige keer, met lagere tarieven dan via de vergelijkingssites.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Vragen genoeg. Maar heeft RADAR ook antwoorden? En zo ja. Waar kan ik die vinden?

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Dirkie »

sajelaelse schreef:
27 okt 2023 08:27
Bij wie kun je nog een fatsoenlijk 3-jarig contract afsluiten als zonnepanelen-bezitter? Zonder dat je meer betaalt voor je stroom, een extra heffing op je teruglevering of enige andere ontmoedigingsregeling?
Dit zijn volgens mij duidelijk voorwaarden die je op elke prijs vergelijker site kan invullen. Vervolgens zie je de antwoorden. En als er geen zijn dan moet je je voorwaarden aanpassen. Volgens mij hebben de meeste leveranciers tegenwoordig een vorm want ontmoediging omdat ze ook niet weten wat ze met de teruggeleverde stroom moeten. Want als je het zelf niet nodig hebt dan hebben anderen het waarschijnlijk ook niet nodig lijkt me. En de energie leveranciers gaan niet iets kopen wat ze zelf niet nodig hebben.

MDB17
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2023 21:36

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door MDB17 »

Mijn 3 jarig contract loop juni 24 af en ik heb zonnepanelen. Nu ben ik huiverig dat als het prijsplafond stopt 2024 dat ze de prijzen enorm omhoog gaan doen en dat ik dan duurder uit ben dan als dat ik nu overstap onder het prijsplafond, vast tarief liefst weer 3 jarig contract. Is het verstandig om nu onder het prijs plafond nog gauw een nieuw contract af te sluiten om goedkoper uit te zijn dan in juni 2024? Of... zelfs al zou ik dat nu doen en het prijsplafond stopt,mogen zij als bedrijf dan mijn tarieven weer wijzigen ookal heb ik vast tarief vast contract en heeft het helemaal geen zin om nu over te stappen? Ik heb een opzegboete van 50,- ons verbruik is 650kwh minder dan onze teruglevering en gas 1350m3 verbruik. Gas is voor mij dus het belangrijkste. Nu weet ik dat je beter kunt overstappen in de zomer, prijzen zijn lager ivm vraag en aanbod dan nu in de winter is alles duurder. Echter mijn man zegt nu met de gas pijpleidingen die stuk zijn dat we beter tot juni kunnen wachten als er weer wat gerepareerd is. Maar Oekraïne stopt met contract doorvoer naar europa vanaf rusland en lng qatar komt pas 2025, de rest is onzeker. Dit is de informatie die ik kreeg van iemand. Echter de voorraden gas zijn nu voor de winter goed aangevuld en in de zomer 2024 moeten ze dat nog gaan vinden voor die komende winter. Gezien het gasprobleem kan dat ook natuurlijk weer duurder worden dan in vergelijking met nu. Tja het blijft gissen maar hoe denken jullie erover,wat zouden jullie adviseren of doen? Ook wil ik geen geld betalen voor het terug leveren van energie zoals sommige bedrijven doen. Welke maatschappij zouden jullie adviseren? Op 7 verschillende vergelijking sites gekeken maar overal ander antwoord zie door de bomen het bos niet meer.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het prijsplafond vervalt, betaalt u de tarieven zoals in uw contract vermeld staan.

Het prijsplafond vervalt
Op 1 januari 2024 vervalt het prijsplafond. Je betaalt in 2024 de standaardtarieven van je energiecontract, ongeacht de ontwikkelingen van energieprijzen op de markt. Pak de tarieven van jouw energiecontract er eens bij. Leg deze naast de prijzen van het prijsplafond

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoeveel betaal je nu dan per m3 en per kWh? Twee jaar geleden was dat een stuk minder dan nu. Volgens mij heb je met het prijsplafond nu helemaal niks te maken.

Hoe de prijzen in juni 2024 gaan liggen weet ik ook niet. De kristallen bol is zoek, dus helaas. Hoe het met de opzegboete zit als je eerder van je contract af wil weet ik even niet uit mijn hoofd. Als dat nog onder de oude regeling valt (2 x 50 euro) dan kun je overwegen een nieuw contract voor 3 jaar af te sluiten. Maar of je dan goedkoper uit bent als je nu nog de tarieven van 2 jaar geleden betaalt? Als je onder de nieuwe regeling valt weet ik niet of dat wijsheid is.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Laat alsjeblieft je kop niet gek maken. Gewoon je voordelige contract uitdienen tot juni en daarna weer een nieuw contract nemen. Of misschien is er dan wel zoveel duidelijkheid en rust op de markt dat je naar een dynamisch contract kunt.
Zekerheid is helemaal niet te koop. Een leverancier die nu het goedkoopst is kan volgend jaar wel failliet zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
24 okt 2023 16:24
Ik heb in augustus al gekozen voor een 3-jarig contract bij Eneco.
Ik heb in mei een eenjarig contact voor stroom afgesloten en juni/juli een driejarig contract voor gas afgesloten.
MDB17 schreef:
06 nov 2023 10:27
Mijn 3 jarig contract loop juni 24 af en ik heb zonnepanelen. Nu ben ik huiverig dat als het prijsplafond stopt 2024 dat ze de prijzen enorm omhoog gaan doen en dat ik dan duurder uit ben dan als dat ik nu overstap onder het prijsplafond, vast tarief liefst weer 3 jarig contract. Is het verstandig om nu onder het prijs plafond nog gauw een nieuw contract af te sluiten om goedkoper uit te zijn dan in juni 2024?
Mijn inschatting was dat de gastarieven in de zomer gunstiger zouden zijn dan in de winter. Dat is nog steeds mijn inschatting. Voor elektriciteit lijkt mij het voornaamste dat contract voor één of meerdere jaren hebt met het oog op saldering. Bij GreenChoice werkt het zo dat als je netto in een jaar teruglevert er wordt afgerekend met een tarief van 11,5 cent. Dat is prettig, maar je moet wel netto terugleveren.
xflorisx schreef:
06 nov 2023 15:31
Of misschien is er dan wel zoveel duidelijkheid en rust op de markt dat je naar een dynamisch contract kunt.
Met zonnepanelen wordt de teruggeleverde stroom dan tegen een relatief lage tarief afgerekend met de geleverde stroom tegen een relatief hoog tarief.

trozenveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2024 12:37

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door trozenveld »

prijsplafond is per 31-12-2023 gestopt. Ondanks lage prijs op de wereldmarkt, energieprijzen per 1-1-2024 met 25% gestegen.
Het graaien gaat gewoon door.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

trozenveld schreef:
02 jan 2024 13:07
prijsplafond is per 31-12-2023 gestopt. Ondanks lage prijs op de wereldmarkt, energieprijzen per 1-1-2024 met 25% gestegen.
Het graaien gaat gewoon door.
Heb je enig idee waarom de prijzen zijn gestegen? Oftewel: wat is je onderbouwing voor dat veronderstelde "graaien"?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door angel1978 »

trozenveld schreef:
02 jan 2024 13:07
prijsplafond is per 31-12-2023 gestopt. Ondanks lage prijs op de wereldmarkt, energieprijzen per 1-1-2024 met 25% gestegen.
Het graaien gaat gewoon door.
Kan je het ook enigzins onderbouwen? Hier staat namelijk iets anders: https://www.businessinsider.nl/energiep ... g-prijzen/

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
03 jan 2024 10:57
trozenveld schreef:
02 jan 2024 13:07
prijsplafond is per 31-12-2023 gestopt. Ondanks lage prijs op de wereldmarkt, energieprijzen per 1-1-2024 met 25% gestegen.
Het graaien gaat gewoon door.
Heb je enig idee waarom de prijzen zijn gestegen? Oftewel: wat is je onderbouwing voor dat veronderstelde "graaien"?
Dat percentage weet ik niet. De overheidsheffingen en netbeheerderskosten zijn wel flink gestegen. Mijn aanvankelijke gasprijs was 1,308 euro per m3, nu is het ongeveer 1.42 euro per m3. En dat heeft toch echt maar één oorzaak, want de afspraak met Eneco staat gewoon vast.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Je bevestigt hiermee dat de poster waarschijnlijk geen idee heeft waarom de prijzen zijn gestegen, maar desondanks wel direct "graaiers!!" roept.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
03 jan 2024 12:26
De poster heeft dus juist wel een idee waarom de prijzen stijgen. Hij koppelt het namelijk aan het vervallen van het energieprijsplafond.
Jij interpreteert de informatie van WA weer naar jouw voordeel en dat is zoals vaker onjuist.

Kunnen die persoonlijke aanvallen nou eens achterwege blijven? Worden echt vervelend.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Welke vragen heb jij nog over het afsluiten van een energiecontract?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Hier werd op een nare manier weer een nieuwkomer afgefakkeld door iemand uit het bekende clubje forumhangers. Dat u zo graag bij dat clubje wil horen maakt dat niet onwaar.

Plaats reactie